handdator

Visa fullständig version : Skillnad att träna ofta o kort tid mot mer sällan o längre.


HanneZ
2005-11-30, 11:26
Startade en tråd häromdan som delvis tog upp samma sak men den va kanske för flummig.

Jag har läst här att nybörjare inte bör träna mer än 3 ggr / vecka. Då antar jag att man kör igenom hela kroppen på en vecka. Då måste man givet köra flera muskelgrupper på samma gång. Jag undrar vad skillnaden blir om man istället tränar oftare och t.ex. bara tränar en muskelgrupp i taget, några måste man träna samtidigt men så att man hamnar på 4-5 ggr per vecka istället. Jag vill helst träna oftare och kortare tid.

/ Hannes

HanneZ
2005-12-06, 13:37
Jag får väl "uppa" den här tråden lite o hoppas på att någon vet något.

Batman
2005-12-07, 17:59
Ja jag uppar denna tråden med för jag har samma fråga.

Själv så har jag ibland problemet att jag bara orkar köra en muskelgrupp per pass och då blir det oftare istället.

polaren
2005-12-07, 18:05
Orkar man med så många pass som det krävs och om man känner att kroppen får den vila den behöver så är det nog bara att tuta och köra.

EDIT: skillnaden bör bli att du orkar ge mer vid varje pass

Hannes
2005-12-07, 18:11
Orkar man med så många pass som det krävs och om man känner att kroppen får den vila den behöver så är det nog bara att tuta och köra.

EDIT: skillnaden bör bli att du orkar ge mer vid varje pass

och att efter varje träningstillfälle ökar vissa hormoner och proteinsyntesen kan påverkas rejält.

mentzer
2005-12-08, 06:58
Startade en tråd häromdan som delvis tog upp samma sak men den va kanske för flummig.

Jag har läst här att nybörjare inte bör träna mer än 3 ggr / vecka. Då antar jag att man kör igenom hela kroppen på en vecka. Då måste man givet köra flera muskelgrupper på samma gång. Jag undrar vad skillnaden blir om man istället tränar oftare och t.ex. bara tränar en muskelgrupp i taget, några måste man träna samtidigt men så att man hamnar på 4-5 ggr per vecka istället. Jag vill helst träna oftare och kortare tid.

/ Hannes

Du kan säkerligen köra halvkroppspass 4 ggr/v med bra resultat.

HanneZ
2005-12-10, 12:35
och att efter varje träningstillfälle ökar vissa hormoner och proteinsyntesen kan påverkas rejält.
Och att den påverkas är bra eller dåligt?

King Grub
2005-12-10, 13:05
Proteinsyntesen är, i det här fallet, nybildning av muskelprotein, så det låter väl som något positivt.

HanneZ
2005-12-10, 13:07
Det låter ju bra, då fortsätter jag med mina 4-5 pass i veckan och låter varje muskel vila en vecka så gott de går. Tack för hjälpen!

pragmatist
2005-12-11, 12:30
Det är en avvägningsfråga. Allt här i livet är ju kompromisser. Att träna ofta är ju också något som stimulerar styrka och tillväxt. Hög frekvens tvingar kroppen att anpassa sig precis som högre vikter eller flet set gör. Så länge man håller överträningen under kontroll med perioder av underträning/vila så är det alltså bra att träna muskelgrupperna så ofta man kan. Ur den synvinkeln är en gång i veckan för varje muskelgrupp säkerligen inte optimalt, och de flesta skulle få bättre resultat om de tränade oftare än så.

HanneZ
2005-12-14, 13:20
Lustigt, jag satt precis o snackade med en om det här. En kompis säger att det räcker att en muskelgrupp vilar 4 dagar, det betyder att jag skulle kunna höjta tempot rejält. Nu vilar jag varje grupp en vecka. Just nu har jag all tid i världen, skulle kunna träna 7 dagar i veckan både sett för tidens skull och motivationens skull. Jag har tränat sen i augusti och gått upp från 63 till ugnefär 75 kg. Skulle jag palla med följande program:

Måndag: Bröst, biceps
Tisdag: Rygg, triceps
Onsdag: Ben, mage axlar
Torsdag: Bröst, biceps
Fredag: Rygg, triceps
Lördag: Ben, mage axlar
Söndag: Vila!

Ev. vända på triceps o biceps. Jag vet inte riktigt vad man bör träna samma dag.

Det ser nästan lite tungt ut? Som det är nu kan jag ha träningsvärk i triceps i 4 dagar men tränar jag så där lär jag väl inte orka slita ut dom lika mycket.

Big Lou
2005-12-14, 13:51
Måndag: Bröst, biceps
Tisdag: Rygg, triceps
Onsdag: Ben, mage axlar
Torsdag: Bröst, biceps
Fredag: Rygg, triceps
Lördag: Ben, mage axlar
Söndag: Vila!



Jag tycker triceps får väldigt mkt stryk i detta upplägget också.
Tisdag kör du triceps, onsdag axlar som i pressövningar också involverar triceps. Fredag triceps och lördag axlar igen och återigen får triceps sin del.
Glömde måndagspasset också såklart, där ligger ju bröstet och då får triceps också jobba.

Jag skulle ändra lite grann bara:
Måndag:Bröst, triceps (ev axlar här istället för bendagen)
tisdag: Rygg, biceps
onsdag:Ben, mage (axlar)
torsdag:Bröst, triceps
fredag:Rygg, biceps
lördag:Ben, mage, axlar
Söndag:vila

Tycker i och för sig att två vilodagar hade varit bättre men vill du köra 6 dagar så är detta mitt förslag.

HanneZ
2005-12-14, 14:01
Ja det verkar vettigare. Samma kompis tränar 2 dagar, vilar 1, tränar 2 dagar, vilar 1... Då blir det ungefär 2 vilodagar i veckan, dock blir det inte en veckorytm vilket är ganska viktigt för mig. Vad kan sägas om det programmet gentemot köra 6 dar och vila 1?

Hur ofta bör jag lägga in en vilovecka vid 6:1 respektive 2:1?

Jag ligger förövrigt runt 8 reps och 3-4 set, om det har någon betydelse?

Big Lou
2005-12-14, 14:29
Ja det verkar vettigare. Samma kompis tränar 2 dagar, vilar 1, tränar 2 dagar, vilar 1... Då blir det ungefär 2 vilodagar i veckan, dock blir det inte en veckorytm vilket är ganska viktigt för mig. Vad kan sägas om det programmet gentemot köra 6 dar och vila 1?

Hur ofta bör jag lägga in en vilovecka vid 6:1 respektive 2:1?

Jag ligger förövrigt runt 8 reps och 3-4 set, om det har någon betydelse?

Om veckorytmen är viktig för dig så tycker jag du ska köra 6 dagar och vila en.
Jag tycker att du ska variera övningar och antal reps från första passet i veckan till det andra.

Skillnaden mot 2-1-2 , är givetvis att du tränar lite mer och risken för överträning är lite större. Men det gäller att känna efter hur kropen känns.
Likadant med vilovecka, ta det när du känner dig sliten. Var inte rädd att hoppa över träning några dagar om det känns segt.

Kör hårt så kommer musklerna!

HanneZ
2005-12-14, 17:33
Va precis o körde mitt första biceps/rygg-pass. Min kompis tyckte jag skulle börja med biceps o sen ta rygg. Det resulterade i att jag knappt orkade 4 st chins-lyft utan fick sätta mig i maskinen istället. Det gick rätt segt där med. Bör man börja med rygg eller biceps?

Tack för all hjälp!

/ Hannes

BeatNec
2005-12-14, 17:59
rygg ;)
börja med störtsa muskeln först, brukar funka fint

Big Lou
2005-12-15, 08:15
rygg ;)
börja med störtsa muskeln först, brukar funka fint

Instämmer, börjar alltid med stora muskler och går gradvis över till dom mindre.
Visst kommer du uppleva att det kommer kännas lite tungt för biceps när du kör ryggen först men å andra sidan så bör ju bicepsvikterna vara betydligt lägre än ryggvikterna så det går ju åt rätt håll då.

Så rygg för bicpes
Bröst före triceps osv.

Hoppas det funkar bra för dig!