handdator

Visa fullständig version : Hur går banning till?


H.Emanuel
2005-11-30, 09:44
Igår kom jag plötsligt inte in på Kolo. Jag var hemkommen från en runda på stan och ville tillbaka till verkligheten, dvs forumet, och fick upp texten "Åtkomst nekad..blablabla" Hur jag än försökte så kom jag inte in, och under kvällens gång började jag inse att jag helt enkelt var bannad. Men så testade jag när jag vaknade denna morgon och kom plötsligt in igen?! Men är det så man blir bannad, på riktigt alltså? Att man bara stängs av pang bom, Eller får man några chanser innan?

King Grub
2005-11-30, 09:46
Du får en varning vid första regelbrottet. Vid nästa regelbrott bannas du hux flux. Vid smärre överträdelser kan avstängningen vara tidsbegränsad, men vanligast är permanent.

Nya medlemmar som uppenbarligen enbart registrerar sig för att göra värsta sortens överträdelser bannas omedelbart, utan varning.

H.Emanuel
2005-11-30, 09:53
Du får en varning vid första regelbrottet. Vid nästa regelbrott bannas du hux flux. Vid smärre överträdelser kan avstängningen vara tidsbegränsad, men vanligast är permanent.

Nya medlemmar som uppenbarligen enbart registrerar sig för att göra värsta sortens överträdelser bannas omedelbart, utan varning.
Så det kan alltså ha rört sig om en kortare banning för att få mig att reflektera över vad jag håller på med, eller var det flera som råkade ut för detta avbrott?

Frazze
2005-11-30, 09:55
Igår kom jag plötsligt inte in på Kolo. Jag var hemkommen från en runda på stan och ville tillbaka till verkligheten, dvs forumet, och fick upp texten "Åtkomst nekad..blablabla" Hur jag än försökte så kom jag inte in, och under kvällens gång började jag inse att jag helt enkelt var bannad. Men så testade jag när jag vaknade denna morgon och kom plötsligt in igen?! Men är det så man blir bannad, på riktigt alltså? Att man bara stängs av pang bom, Eller får man några chanser innan?

Ett tips kan vara att kolla på den banner som finns belägen längst upp på sidan där det kan stå information om, som igår, forumet ligger nere av en eller annan anledning.

King Grub
2005-11-30, 09:55
Gårdagens avbrott var en Dos-attack mot Kolozzeum och sidan stängdes ned efter samröre med webhotellet tills forumkoden patchats. Ingen har kunnat komma in sedan i går eftermiddag, varken medlemmar eller moderatorer.

Pingu
2005-11-30, 09:55
Om man kollar på tiden för inlägg i går så verkar det som att ingen kom in på sidan

LexSinner
2005-11-30, 09:56
Så det kan alltså ha rört sig om en kortare banning för att få mig att reflektera över vad jag håller på med, eller var det flera som råkade ut för detta avbrott?

Forumet var väll nere för underhåll ?

H.Emanuel
2005-11-30, 09:58
Ett tips kan vara att kolla på den banner som finns belägen längst upp på sidan där det kan stå information om, som igår, forumet ligger nere av en eller annan anledning.
Men jag kom alltså inte ens in på någon sida, kom bara upp en helt vit sida med sån där "Åtgärden avbröts"-text. Ja det är ju också en sida såklart, men det fanns inga förklaringar där.

Frazze
2005-11-30, 10:00
Det var för att du gick direkt till forumet utan att gå in på www.kolozzeum.com

skaparn
2005-11-30, 10:02
En DoS-attack. Det känns, förutom meningslöst, ganska old-school. Det höll man ju på med för 10 år sen också, kan man inte hitta på något nytt?

Eller finns det syften med DoS annat än att sabba?

King Grub
2005-11-30, 10:02
Men jag kom alltså inte ens in på någon sida, kom bara upp en helt vit sida med sån där "Åtgärden avbröts"-text. Ja det är ju också en sida såklart, men det fanns inga förklaringar där.

Jag har förklarat varför ovan.

H.Emanuel
2005-11-30, 10:05
Det var för att du gick direkt till forumet utan att gå in på www.kolozzeum.com
Nope, testade den vägen också, gick inte det heller. Men skitsamma. Jag har ju fått förklaringen nu

Mel
2005-11-30, 10:36
Gårdagens avbrott var en Dos-attack mot Kolozzeum och sidan stängdes ned efter samröre med webhotellet tills forumkoden patchats. Ingen har kunnat komma in sedan i går eftermiddag, varken medlemmar eller moderatorer.

Puh, trodde jag var bannad. *slap*

H.Emanuel
2005-11-30, 10:38
Puh, trodde jag var bannad. *slap*
hehe, antagligen flera som tänkte över sina synder under det avbrottet

mini
2005-11-30, 10:56
Kanske vore något att sätta i system? Banna alla medlemmar någon dag i månaden så vi snyftar "förlåt" i kudden och lovar bot och bättring?

King Grub
2005-11-30, 11:08
Kanske vore något att sätta i system? Banna alla medlemmar någon dag i månaden så vi snyftar "förlåt" i kudden och lovar bot och bättring?

Säg bara till, så kan jag fixa en http://www.hevolve.com/ico/banned.gif åt dig när som helst.

Fagen
2005-11-30, 14:35
Gårdagens avbrott var en Dos-attack mot Kolozzeum och sidan stängdes ned efter samröre med webhotellet tills forumkoden patchats. Ingen har kunnat komma in sedan i går eftermiddag, varken medlemmar eller moderatorer.

Vad är en dos-attack?

Zozza
2005-11-30, 14:39
Vad är en dos-attack?
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=DoS&oldid=DoS-attack

tossefar
2005-11-30, 14:40
Nope, testade den vägen också, gick inte det heller. Men skitsamma. Jag har ju fått förklaringen nu

Läs bättre? Högst upp på kolozzeum.com fanns en banner som förklarade läget.

Fagen
2005-11-30, 14:44
http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=DoS&oldid=DoS-attack

Aha, då är jag med. (Även om jag inte kan fatta vitsen med det)

Men innebär detta att det nu i kulisserna pågår en intensiv jakt på den/de som utförde detta nidingsdåd? Bannade medlemmar? Eller går det inte att spåra vilka det är?

JAM
2005-11-30, 15:53
Aha, då är jag med. (Även om jag inte kan fatta vitsen med det)Vitsen?
* Ringa till Stora Företaget AB och säg att du kommer att sänka deras viktiga hemsida om du inte får si och så många miljoner.
* Skryta för polarna över att just DU lyckades sänka den och den sidan och att avbrotten uppmärksammades i tidningen.
* Jävlas.
* ...

Finns många orsaker till varför någon skulle vilja attackara...

tossefar
2005-11-30, 16:05
Vitsen?
* Ringa till Stora Företaget AB och säg att du kommer att sänka deras viktiga hemsida om du inte får si och så många miljoner.
* Skryta för polarna över att just DU lyckades sänka den och den sidan och att avbrotten uppmärksammades i tidningen.
* Jävlas.
* ...

Finns många orsaker till varför någon skulle vilja attackara...

Men det är fortfarande ingen vits för någon över 15 år.

Fagen
2005-11-30, 16:30
Vitsen?
* Ringa till Stora Företaget AB och säg att du kommer att sänka deras viktiga hemsida om du inte får si och så många miljoner.
* Skryta för polarna över att just DU lyckades sänka den och den sidan och att avbrotten uppmärksammades i tidningen.
* Jävlas.
* ...

Finns många orsaker till varför någon skulle vilja attackara...

Visste inte att Kolozzeum/Fairing betalade miljoner för att få igång sidan igen eller att avbrottet igår uppmärksammades i tidningen... :)

Nina L
2005-11-30, 16:31
Visste inte att Kolozzeum/Fairing betalade miljoner för att få igång sidan igen eller att avbrottet igår uppmärksammades i tidningen... :)
Sånt kan man ju inte berätta. Fatta hur många som hade gjort DOS-attacker på dom då asså!

Fagen
2005-11-30, 16:35
Sånt kan man ju inte berätta. Fatta hur många som hade gjort DOS-attacker på dom då asså!

Ah, tänkte inte på det.

p.s var kan man lära sig att göra dosattacker...

Kwon
2005-11-30, 16:41
Now THIS is a real Hacker!

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/om_hackerman.htm

Vilka ord han använder!!! :_)

Denna e bra också

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/free.htm

Kwon
2005-11-30, 16:44
Viktigt att läsa för blivande hackare!

Ordlista

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/ordlistan.htm

Hackerdiet , hackerstil etc

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/hacker_stil.htm

Fagen
2005-11-30, 16:45
http://www.hackerman.b3.nu/

Grym sidda! Ny kan jag hacka hur myket jag vill. Fatar inte att sånna här sidor får finas.
Thanxs hacKer hades!

Larsson
2005-11-30, 16:46
Now THIS is a real Hacker!

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/om_hackerman.htm

Vilka ord han använder!!! :_)

Denna e bra också

http://web.telia.com/~u85529666/hackerman/free.htm

Han är teh shit

Goddaniel
2005-11-30, 18:00
Om man är bannad, går det inte ens att läsa på forumet?

King Grub
2005-11-30, 18:01
Nej, det gör det inte.

Cerberus
2005-11-30, 18:18
borde väl gå att lösa med ngt ip-skrift/program lätt lr? Tycker att om någon kan hacka sig in på NASA så kan man väl rätt enkelt dölja/fakea IP-adressen? Iof är jag ingen expert på området.

Cilia
2005-11-30, 18:26
Nej, det gör det inte.
vad händer om man är flera användare på samma IP-adress?
straffar ni alla då?

Yankeee
2005-11-30, 18:29
borde väl gå att lösa med ngt ip-skrift/program lätt lr? Tycker att om någon kan hacka sig in på NASA så kan man väl rätt enkelt dölja/fakea IP-adressen? Iof är jag ingen expert på området.

Proxy

King Grub
2005-11-30, 18:30
IP-ban är inte första alternativet. Det kan ju som sagt röra sig om olika personer vid samma dator, säg på skola eller bibliotek. Registrerar personen sig igen (dvs en ny medlem med samma IP dyker upp) och börjar posta skräp en gång till, blir det IP-ban.

morte
2005-11-30, 18:37
Såhär går en banning till, steg för steg.

1. Du skriver något dumt och provokativt, tex. "-Håll truten, ditt ********! Din mor var en hamster och din far stinker fläderbär!" eller "Jag anser att MegaGaySuperDuperProtein.com är en bra webshop."

2. Jorgen el dyl. hittar ditt inlägg och säger "-skärp dig!"

3. Du ignorerar tillsägelsen, och fortsätter: "-Egon Kärrman, svalde *******!" eller "Förresten, kolla in: ultragay´ssuperkreatinandryssfemmor.se"

4. Jorgen el dyl. "-Jag sa skärp dig, ditt *****! Härmed är du varnad, och ser jag en ***** grej till så åker du ut på ******!"

5. Du lackar ur, eller ignorerar varningen och skriver: "-NN är ett macho, NN är ett slan, NN ***** *** hela da´n!" eller fortsätter posta länkar "Yeah, denna slår kolozeum.org! kolla in megasizegaysanabolictillväxthormon.dk".

6. Du blir bannad.

(7. Du byter användarnamn och fortsätter och blir bannad*flera, sedan blir du ip-bannad och då flyttar du ifrån hemmets dator till bibliotekets eller arbetsplatsens och fortsätter därifrån)

Cilia
2005-11-30, 18:46
Såhär går en banning till, steg för steg.

1. Du skriver något dumt och provokativt, tex. "-Håll truten, ditt ********! Din mor var en hamster och din far stinker fläderbär!" eller "Jag anser att MegaGaySuperDuperProtein.com är en bra webshop."

2. Jorgen el dyl. hittar ditt inlägg och säger "-skärp dig!"

3. Du ignorerar tillsägelsen, och fortsätter: "-Egon Kärrman, svalde *******!" eller "Förresten, kolla in: ultragay´ssuperkreatinandryssfemmor.se"

4. Jorgen el dyl. "-Jag sa skärp dig, ditt *****! Härmed är du varnad, och ser jag en ***** grej till så åker du ut på ******!"

5. Du lackar ur, eller ignorerar varningen och skriver: "-NN är ett macho, NN är ett slan, NN ***** *** hela da´n!" eller fortsätter posta länkar "Yeah, denna slår kolozeum.org! kolla in megasizegaysanabolictillväxthormon.dk".

6. Du blir bannad.

(7. Du byter användarnamn och fortsätter och blir bannad*flera, sedan blir du ip-bannad och då flyttar du ifrån hemmets dator till bibliotekets eller arbetsplatsens och fortsätter därifrån)
du verkar ha lång och gedigen erfarenhet av hur det går till.
kanske t.o.m. empirisk erfarenhet, eller?

morte
2005-11-30, 18:48
du verkar ha lång och gedigen erfarenhet av hur det går till.
kanske t.o.m. empirisk erfarenhet, eller?

Man kan säga som så att jag skriver hemifrån. Så nej.

clash
2005-11-30, 19:04
Kanske vore något att sätta i system? Banna alla medlemmar någon dag i månaden så vi snyftar "förlåt" i kudden och lovar bot och bättring?

Mini du sitter alltså och uppmanar till att bli tvingad till att snyfta förlåt i kudden och lova bot och bättring ...

straffknullad ofta?

jakke
2005-11-30, 19:07
Har Bolio;s alibi för tidpunkten kontrollerats?

Cilia
2005-11-30, 19:08
straffknullad ofta?
tycker det börjar bli mer en confession tråd det här en info om banning




*visslar*

mini
2005-11-30, 19:08
Mini du sitter alltså och uppmanar till att bli tvingad till att snyfta förlåt i kudden och lova bot och bättring ...

straffknullad ofta?
Eller för sällan?

Cerberus
2005-11-30, 19:10
I obey the laws of Kolozzeum *flex*

Gillar verkligen forumet förutom en handfull personer. Mycket matnyttig information och kul att diskutera teorier.

Jarod
2005-11-30, 19:19
Eller för sällan?

Oh my god! Things just keep getting better... *popcorn*

Allan
2005-11-30, 19:32
Jamen nu får ni väl ta och ge er......


allan