handdator

Visa fullständig version : Jag vill ju bara se bra ut naken


Jax
2005-11-29, 15:50
Måste tipsa om att sveriges grymmaste triathlet Jonas Colting har gett ut sin första bok. Hur bra den är som hälsa- och fitnessbok återstår att se tills jag har läst den, men herr Colting brukar ha ganska bestämda åsikter så jag gissar på att boken åtminstonde kan vara rolig att läsa.

Länk till pressrelease om boken:
http://www.colting.nu/pressrelease_bok.pdf

Länk till Coltings hemsida:
http://www.colting.nu

Fatalist
2005-11-29, 15:57
Grymt bra citat också!

"People ask me what I´m on. Well, I´m ON my f…ing bike. Six hours every day. That´s all I´m on…"
Lance Armstrong, 4-faldig vinnare av Tour de France, på tal om doping.

Jax
2005-11-29, 16:01
Colting är gäst på "Go'kväll" idag och ska prata om sin bok och "Han kallar sig Sveriges mest vältränade idrottsman och kommer bland annat att ge tips om hur man undviker att julmaten lägger sig runt midjan."

Alltså SVT2 18:15 ikväll.

Zozza
2005-11-29, 16:17
Colting "Han kallar sig Sveriges mest vältränade idrottsman och kommer bland ikväll.


Ojoj, han är inte bara Sveriges tuffaste idrottsman, han är mest vältränad också! *garvisar*

skaparn
2005-11-29, 16:26
Colting är gäst på "Go'kväll" idag och ska prata om sin bok och "Han kallar sig Sveriges mest vältränade idrottsman och kommer bland annat att ge tips om hur man undviker att julmaten lägger sig runt midjan."

Alltså SVT2 18:15 ikväll.

Tackar för tipset! Jag måste säga att han larvar sig lite ibland med uttalanden som ovan, men han har samtidigt en hel del på sin meritlista som får en att tro på det han säger.

Ska bli intressant att se vad han ger för tips, han kan ju alltid hänvisa till sitt eget träningsschema och säga att det är ett felsäkert sätt att hålla sig smal.

Kwon
2005-11-29, 16:26
Han har ju inte så mycket fedt på kroppen så han verkar ha vart ute på en hel del prommisar iaf! *garvisar*

Jax
2005-11-29, 16:39
Han har ju inte så mycket fedt på kroppen så han verkar ha vart ute på en hel del prommisar iaf! *garvisar*
Han förspråkar givetvis morgonpromenader och HIIT. *rolleyes*

Skaparn: Håller med, han snackar ganska så mycket. Men det är det som gör det lite roligt också, någon som säger vad han tycker. Det och hans totala förakt för alla idrotter där man inte är helt slut i kroppen efter tävling.

Frippe_L
2005-11-29, 16:43
Han har ju inte så mycket fedt på kroppen så han verkar ha vart ute på en hel del prommisar iaf! *garvisar*

jonas rekommenderar ett dubbelt maratonlopp innan frukost. *innocent*
varför gå på prommisar när man kan löpa :whipped:

skaparn
2005-11-30, 10:05
Såg programmet igår och det ska bli intressant att se vad han skriver i boken om kost. Han var ganska inne på stenålderskost med oraffinerade produkter istället för pasta, ris och potatis(sic). Det sista får han nog utveckla lite.

Han lyckades iallafall spotta på hela skidlandslaget när han på frågan (ungefärlig återgivning)
"Men skidlandslaget har ju länge kört med pasta som bas"
JC: "Ja, men då verkar dom ju vara sjuka ganska ofta också..."

Kwon
2005-11-30, 10:06
Om han är inne på stenålderskost så är nog Abbe här på forumet en believer! :D

skaparn
2005-11-30, 10:15
Om han är inne på stenålderskost så är nog Abbe här på forumet en believer! :D

Jag var tvungen att snoka lite och det verkar stämma bra.
Men det som gör det lite förvånande är när någon med så mycket konditionsträning på schemat, med påföljande kolhydratbehov, tillämpar stenålderskost. Jag tränar inte hälften av vad Colting gör, men skulle jag inta större delen av kolhydraterna från russin, bönor, linser och frukt skulle jag få spendera en hel del tid på toaletten. Minst sagt.

Kwon
2005-11-30, 10:19
Abbe är inte bara en förespråkare för stenålderskost utan även en bra tompis (dock från Skåne)! :thumbup:

Go Jul på sig gubben i förtid! :D

wintersnowdrift
2005-11-30, 10:41
Som (blivande) triathlet är jag givetvis imponerad och intresserad av Colting och hans (ibland något kontroversiella) åsikter. Jag skulle dock inte fixa att basera mitt kolhydratintag på de källor som han föreslår - iofs upplever jag inte att mitt pastaätande gjort mig mindre motståndskraftig mot diverse väggar och sjukdommar heller ;) . Lasagne räddade min Vätternrunda t.ex. (Dessutom frotterar jag mig med Stockholms värsta smitthärd så gott som varje dag - tunnelbana och pendeltåg. Jävlar vad folk snorar, vistas inte i offentliga miljöer när ni är förkylda, tack!)

//Kristin

Jax
2005-11-30, 12:51
Har precis köpt boken. För alla Arnold fans här inne så kan jag berätta att boken börjar på följande sätt:

Dagens Arnold citat:
"Did you ever have a dream about something you always wanted to do? Well I did and I made mine come true. I discovered that the secred was inside my head. It was the power of my mind over my body. Everyone has this power."

Och som kommentar på hans ibland minst sagt subjektiva åsikter så skriver han i sitt förord:

Du ska läsa den här boken med väldigt kritiska ögon. Faktum är att jag inte tycker att du ska ta ett enda ord för givet. Det är mina kunskaper och slutledningar, visserligen välgrundade, men ändå mina. Du ska istället ge dig ut och bli expert på dig själv och din egna kropp! Det är ingenting som du kan läsa dig till utan vara lära dig av erfarenhet.

jean-wim
2005-11-30, 13:32
Men det som gör det lite förvånande är när någon med så mycket konditionsträning på schemat, med påföljande kolhydratbehov, tillämpar stenålderskost.Jag har ju inte läst boken men är det inte så att hans råd riktar sig till den motionstränande allmänheten och inte till extremidrottsproffs.

Jag kan tänka mig att Colting tränar och förbereder sig med en fettrik stenåldersliknande diet, för att ställa in kroppen på effektiv fettförbränning inför de extrema lopp han gör. Paulun är inne på sådana träningsstrategier i några av sina böcker. Under själva loppen måste han givetvis fylla på med snabba flytande kolisar, som alla andra.

Jax
2005-11-30, 13:35
Jag har ju inte läst boken men är det inte så att hans råd riktar sig till den motionstränande allmänheten och inte till extremidrottsproffs.

Den är skriven till allmänheten, inte bara den motionstränande delen. Snarare så ger den stundtals en knäpp på näsan åt soffpotatisar och uppmanar till aktivitet, så boken är lika mycket till för dem.

skaparn
2005-11-30, 13:38
Jag har ju inte läst boken men är det inte så att hans råd riktar sig till den motionstränande allmänheten och inte till extremidrottsproffs.

Jag kan tänka mig att Colting tränar och förbereder sig med en fettrik stenåldersliknande diet, för att ställa in kroppen på effektiv fettförbränning inför de extrema lopp han gör. Paulun är inne på sådana träningsstrategier i några av sina böcker. Under själva loppen måste han givetvis fylla på med snabba flytande kolisar, som alla andra.

Men du får leta ganska länge innan du hittar någon sysslar med att ställa in kroppen på fettförbränning genom kolhydratsnål kost på t.ex. Touren. Förvisso skiljer sig de två genom att man på TdF håller på 4-6 timmar per dag för att sedan vila till nästa medan Colting håller på lite längre, fast färre dagar.

Sen är det ju som Jax skriver, man får lära känna sin egen kropp helt enkelt. JC kanske är väldigt hård i magen och mår bra av russin...

Noodles
2005-11-30, 13:42
Titeln på boken antyder att han har sett American Beauty, kolla min signatur. :D

Var det Colting som försökte sig på att göra en svensk klassiker under ett dygn? Jag såg något reportage om en kille som gjorde det. Han blev skjutsad mellan de olika etapperna och försökte äta för fullt. Kan ha varit Colting.

Jax
2005-11-30, 13:45
Ja det var han.

jean-wim
2005-11-30, 13:53
Men du får leta ganska länge innan du hittar någon sysslar med att ställa in kroppen på fettförbränning genom kolhydratsnål kost på t.ex. Touren.Ja Touren och cykling går inte att jämföra. Proffscyklisterna har en mycket hårdare säsong med lopp flera ggr per vecka fr.o.m. april och där finns inget utrymme att börja pilla med kosten. När väl Touren börjar så ligger dessutom BF på 3-5% på många av de bättre cyklisterna så där finns ändå inget att "ta av". ;)

abbe
2005-11-30, 16:43
Stenålderskost är ju O P T I M A L T ! *flex*

Se bara på Ryan Bolton som vunnit Ironman, varit med i OS, vunnit ett antal Triathlon osv. Sjukdomar gjorde att han tidigare hade svårt att nå bra resultat men med stenålderskost så går det bevisligen väldigt bra.

Det är intressant att det alltid talas om kolhydrater, speciellt i denna typ av idrottsutförande. Första timmen är det kanske intressant men sen är det andra faktorer som väger betydligt tyngre. Vidare är komplexa kolhydrater troligen mindre positivt för oss men det innebär för den sakens skull inte att intaget av kolhydrater behöver vara lågt. Det finns naturfolk vars intag av kolhydrat uppgår till 80% av energiintaget.

Kwon
2005-11-30, 16:47
DÄR kom abbe in i tråden! Välkommen guppen o Go jul! Nu ska vi snacka stenålderskost o fina krejjer! :thumbup:

Sve
2005-11-30, 19:27
JAg är också inne på paleolitisk kost.
Äter i princip ingen pasta alls nuförtiden. å nu när jag tänker på det har jag inte varit sjuk trots att alla i min omgivning varit det.

Lalla
2005-11-30, 19:32
Roligt att se en tråd om Colting! :)
Vad gäller kosten så häller han olja över sina matportioner under de tuffaste perioderna...
Dessutom, vad han förespråkar är en sak, vad han äter är en annan. Såklart äter han vanlig mat också, som vilken svensson som helst. Dock försöker han käka mer orafinerad mat, men visst slevar han i sig en del pasta o annat "krafs". Typ kebabrulle efter krogen... ;)

Men som sagt, en mara innan frukost stämmer ganska bra in på honom! :D

Ps. Han missade klassikern på 24h med typ 10min har jag för mig.

Jax
2005-11-30, 21:12
Ps. Han missade klassikern på 24h med typ 10min har jag för mig.
Japp, men det var för att han inte kunde ta flyget till Lidingö p.g.a. dåligt väder eller något sådant. Hans resor mellan tävlingsplatserna är medräknade i tiden.

För övrigt håller jag med honom om att pasta är skit, jag mår märkbart sämre när jag äter mycket pasta. Äter jag mycket potatis så mår jag däremot prima. Potatis is the shit.

Lalla
2005-11-30, 21:49
Japp, men det var för att han inte kunde ta flyget till Lidingö p.g.a. dåligt väder eller något sådant. Hans resor mellan tävlingsplatserna är medräknade i tiden.

För övrigt håller jag med honom om att pasta är skit, jag mår märkbart sämre när jag äter mycket pasta. Äter jag mycket potatis så mår jag däremot prima. Potatis is the shit.

Ja, riktigt trist att han inte lyckades. Det hade verkligen varit en prestation utöver det vanliga. Dock inte i närheten av hans australiensiska ironman eller vad det nu var... *screwy*
Han hade tydligen sett ut som en skadeskjuten kråka på grönbete när han körde vasaloppet på rullskidor. Enligt honom själv och en av följeslagarna iaf. men ruggigt bra gjort med endast några få mil i benen.

Jasså, personligen känner jag mig bra om jag käkar pasta, ris, linser o potatis osv.
Något jag nästan känner mig bakis, plufsig o väldigt fet i hyn av, é choklad, strips, chips, saltade jordnötter pizza o dyl. *usch*
Så sånt skräp håller jag mig undan så gott det går.

Tar dock gärna EN bit FIN chakladpralin (väger ju inte speciellt mkt) till en dubbel espresso på ngt café :thumbup:

Jax
2005-12-01, 07:48
Har läst ut boken nu. Kan konstatera att den vara helt okej och ganska rolig att läsa. Tyvärr så var den stundtals ganska så tjatig och det kändes som om herr Colting inte hade så mycket att skriva om utan upprepade sig istället. Sen har han ganska så intressanta tankar, men inte speciellt revolutionerande.

Betyg: 5 små triathleter av 10 möjliga

Baha
2005-12-01, 13:08
Ja, läste med ut boken nu, inget nytt precis, men helt klart läsvärd!

Rätt mkt info inpressad i en liten lättläst bok för gemeneman sådär.


Jag ger den 7 50 kilos järnvikter av 10 möjliga.

Jax
2005-12-01, 17:12
Fick lite inspiration till lite annan matlagning är normalt. Ska prova hur det känns att träna efter det. Så här en timme efter maten känner sig kroppen överlycklig i alla fall.

Maten blev:
Blodig oxfilé, sallad, kiwi, mango, melon, cashewnötter, vindruvor och olivolja.

Bengan
2005-12-01, 18:30
Fick lite inspiration till lite annan matlagning är normalt. Ska prova hur det känns att träna efter det. Så här en timme efter maten känner sig kroppen överlycklig i alla fall.

Maten blev:
Blodig oxfilé, sallad, kiwi, mango, melon, cashewnötter, vindruvor och olivolja.
Fan va gott det ser ut. En annan har ju max råd med willys köttbullar :D

Jense
2005-12-01, 18:31
hemmalagade köttbullar är väl billigare per kilo än papa scun?

jag laddade också lite annerlunda idak. 5 mackor med smör imorse, pasta med mycket fet sås till lunch, 200g proteinpulver efter jobb och nyss kinamat med mart|n.

dax för spagge & köttfärssås om nån timme o sen mer protein.

Jax
2005-12-01, 18:32
Fan va gott det ser ut. En annan har ju max råd med willys köttbullar :D
Läs boken och se vad Colting säger om färdiga köttbullar. :D :whipped:

Bengan
2005-12-01, 18:34
Läs boken och se vad Colting säger om färdiga köttbullar. :D :whipped:
Jo jag vet. Men det är enkelt, oxfile är lite dyrt, ibland kan man köpa ryggbiff när det är extrapris, det är fina grejjor. Kyckling går bra enligt herr colting eller? :cool:

Jax
2005-12-01, 18:43
Jo jag vet. Men det är enkelt, oxfile är lite dyrt, ibland kan man köpa ryggbiff när det är extrapris, det är fina grejjor. Kyckling går bra enligt herr colting eller? :cool:
Kyckling fungerar bra. ;)

Ett annat tips kan ju vara fransyska. Det brukar jag köpa några kilon för 79 kr/kg när affären har det. Samma pris som kycklingfilé ungefär.

malakai
2005-12-01, 19:55
Colting tränar på mitt gym. Iaf när han e hemma i borås och inte ute och ränner runt. Kan inte säga att man blir impad när man ser han :) senig kille hehe

Jax
2005-12-01, 20:52
Colting tränar på mitt gym. Iaf när han e hemma i borås och inte ute och ränner runt. Kan inte säga att man blir impad när man ser han :) senig kille hehe
Alla blir vi imponerade av olika saker. *screwy*
Men det är ju som det brukar vara, Zidane är värdelös, killen kör bara halva böjar och väger inte ens i närheten av 100 kg.

Sve
2005-12-01, 20:57
Alla blir vi imponerade av olika saker. *screwy*
Men det är ju som det brukar vara, Zidane är värdelös, killen kör bara halva böjar och väger inte ens i närheten av 100 kg.

tro fan, riktiga män väger alltid över 100. Och har alltid en bra biceps..


eller inte...

malakai
2005-12-02, 15:22
Alla blir vi imponerade av olika saker. *screwy*
Men det är ju som det brukar vara, Zidane är värdelös, killen kör bara halva böjar och väger inte ens i närheten av 100 kg.
ehhh edu? *screwy* dryg?
ja satte dit en smile för ja mena att man inte blir impad av han när man ser han (kroppsligt, ur muskel syn). Klart som fan ja är impad av en kille som cyklar,springer,simmar som om han hade senap där bak.

Bjorne
2005-12-02, 15:27
hemmalagade köttbullar är väl billigare per kilo än papa scun?

jag laddade också lite annerlunda idak. 5 mackor med smör imorse, pasta med mycket fet sås till lunch, 200g proteinpulver efter jobb och nyss kinamat med mart|n.

dax för spagge & köttfärssås om nån timme o sen mer protein.Råkat köpa lite väl mycket proteinpulver som du försöker ta slut på? 200g proteinpulver låter inte nådigt :p

Jax
2005-12-02, 15:32
ehhh edu? *screwy* dryg?
ja satte dit en smile för ja mena att man inte blir impad av han när man ser han (kroppsligt, ur muskel syn). Klart som fan ja är impad av en kille som cyklar,springer,simmar som om han hade senap där bak.
Japp jag är dryg, särskilt när jag tycker att andra är dryga.
Förstod inte det roliga med den kommentaren.

Pretender
2005-12-02, 16:30
Sitter och läser den nu, verkar stå en del vettiga grejor.

Lustigt att det var en bild på Arnold på sida 1 :)

Lalla
2005-12-02, 19:08
Sitter och läser den nu, verkar stå en del vettiga grejor.

Lustigt att det var en bild på Arnold på sida 1 :)

Arnold?!
Vadå, i stil med "Detta är INTE jag!" eller...

Nåväl, någon stor skribent/författare är väl inte Mr. Colting men väl en förbannat bra idrottsman!!!! :bow:

xlucasx
2010-02-20, 10:59
Jag vill ju bara se bra ut naken!
http://www.bokus.com/b/9789185449019.html?pt=same_author

Jag vill ju bara se bra ut naken: kokboken
http://www.bokus.com/b/9789185449675.html?pt=same_author

Tänkte beställa denna bok och upptäckte den här skillnaden. Någon som vet om det är någon skillnad mellan böckerna eller om det bara är det yttre så att säga? :)

forslund
2010-02-20, 11:31
Den sista är en kokbok där han tipsar om rätter han tycker är bra. Den första är den "vanliga" boken.

xlucasx
2010-02-20, 11:46
Den sista är en kokbok där han tipsar om rätter han tycker är bra. Den första är den "vanliga" boken.

Ah tack, tänkte ifall den "vanliga" var samma som kokboken men att dom klippt bort "kokboksdelen" så att säga. Någon som vet om den "vanliga" finns att få tag på inbunden dvs att den inte är pocket? Letar med ljus och lykta men det går inget vidare, jag får väl fortsätta leta ett tag till och beställa pocket om jag inte hittar den i trevligare format helt enkelt. :)

Provläsning ur boken nedan om det är fler som fortfarande är nyfikna, riktigt intressant verkar den.
http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/91-85449-01-6.pdf

shadowfire
2010-02-20, 12:38
fan han har bättre lår o vader än mig... :(
men jag har bannemig bättre armar o axlar, tror jag iaf.. hmpf.

Kwon
2010-02-20, 12:40
fan han har bättre lår o vader än mig... :(
men jag har bannemig bättre armar o axlar, tror jag iaf.. hmpf.

Bild?

stevebc
2010-02-20, 13:17
Såg programmet igår och det ska bli intressant att se vad han skriver i boken om kost. Han var ganska inne på stenålderskost med oraffinerade produkter istället för pasta, ris och potatis(sic). Det sista får han nog utveckla lite.

Han lyckades iallafall spotta på hela skidlandslaget när han på frågan (ungefärlig återgivning)
"Men skidlandslaget har ju länge kört med pasta som bas"
JC: "Ja, men då verkar dom ju vara sjuka ganska ofta också..."Haha, vad är det för fel på den underbara pastan nu? Är ju en riktigt bra näringskälla och bra kolhydratssort.

Om det är något man ska få i sig förutom kött, ost och grönsaker så måste det väl vara detta. Ligger man och förbränner +7000 kcal om dagen blir det rätt tufft att livnära sig på kött och ost.

mikaelj
2010-02-20, 13:20
stevebc: bröd måste vara bättre än pasta om du ser till att inte bli mätt?

----

Om man gillar Colting gillar man per association Mark Sisson, och då kanske hans bok Primal Blueprint kan vara nå't? Mer info på http://www.marksdailyapple.com

alphamasen
2010-03-03, 16:15
Japp, Mark Sisson är definitivt min hälsoguru! Hans blogg är fylld av riktigt välskrivna och faktarika inlägg om kost och träning. Dessutom med gott om referenser till aktuell forskning. Väl värd att lägga som startsida!

snej
2010-03-03, 16:23
Pasta OCH bröd såklart!!! mmmm..