handdator

Visa fullständig version : Hongkong


Löjtnant Blank
2005-11-29, 14:56
På nyårsdagen sticker jag till Hongkong. Jag är där i någon vecka innan jag drar vidare till Nya Zeeland. Att köpa en guidebok bara för en vecka känns lite onödigt, så jag gör ett försök här och hoppas att någon har några tips (själv har jag bara mellanlandat där en gång, och det enda jag vet om staden är att den är varm och fuktig). Hur pass bra engelska talas det? Är det dyrt eller billigt att bo, äta och dricka? Finns det några vandrarhem i närheten av flygplatsen? Vad är sevärt? Vad är inte sevärt? Tack på förhand.

Prankie, du borde ha koll på det här!

Löjtnant Blank
2005-11-29, 15:36
Kom på en fråga till: Är det värt att vänta med att köpa digitalkamera här i Sverige? Hur ligger priserna jämförelsevis på elektroniksidan?

Sonny
2005-11-29, 16:01
Jag var där för bara några veckor sedan, vad gäller priser på boende så beror det på vart du bor, förmodligen kommer du bo i Kowloon där ja bodde vilket är the shit, hongkong island e bara sterilt o tråkigt. Vi bode en vecka 2 personer med frukost för typ 3300!

Mat är förhållandevis billigt, lokala resturanger har god mat till lågt pris, en bicmac & co kostar 22kr.

Sevärdheter, tycker verkligen att du skall åka upp på Victoria Peak speciellt på natten, du ser hela hong kong därifrån. En timmes rundtur med Star Ferry rekomenderar jag verkligen, jättemysigt att glida runt hamnområdet osv.

Vad gäller språket så klarar du dig fint med engelska, vissa pratar bättre än andra men du klarar dig defenitivt!

Elektronikpriser är det lite si och så med, vissa saker är billigarem vissa är samma pris och ibland kan det till och med vara dyrare (platt tv tex.) kommer inte riktigt ihåg vad digitalkameror låg på men jag skulle tro att det var nån 100lapp billigare!

Bild från Victoria peak:


http://miwey001.thg.se/HK%20bilder%20till%20kolo/Nattfoto.jpg

raZmus
2005-11-29, 16:04
Ohhh, vill till HongKong... vill vill...

Kwon
2005-11-29, 16:08
Löjtnanten, glöm ej bort att impa på tjejerna i baren me lite ord.

*sludder* Lång Trång Gång är Korridor.... och Kinas jordbruksminister är Po Ta Tis o Ekonomiministern heter Tom Peng Pung... *sludder*

:thumbup:

Dumleman
2005-11-29, 16:12
Löjtnanten, glöm ej bort att impa på tjejerna i baren me lite ord.

*sludder* Lång Trång Gång är Korridor.... och Kinas jordbruksminister är Po Ta Tis o Ekonomiministern heter Tom Peng Pung... *sludder*

:thumbup:
mm och järnspett är Na Ting Tongt.

Rocco
2005-11-30, 09:11
Bra med lite mer info. Jag mellanlandar med två dygns stopp i mars på väg till Filippinerna. Vore trevligt att få veta vad man absolut inte får missa. Gissar att jag måste spendera minst en hel dag rännandes i klädaffärer med sambon *grr27*

H.Emanuel
2005-11-30, 09:25
Låter kul. Jag vet efter ett av dina tidgare inlägg att du vill få nya intryck när du reser, men glöm ändå inte att gå till nåt IT-café och berätta här på forumet hur det är i HongKong. Men jag tror inte att det är en särskilt trevlig stad, ärligt talat.

Sonny
2005-11-30, 10:25
Men jag tror inte att det är en särskilt trevlig stad, ärligt talat.Jag ska tala om för herr Emanuel att Hong Kong är en utav de fräschaste och trevligaste städer jag besökt!

H.Emanuel
2005-11-30, 10:27
Jag ska tala om för herr Emanuel att Hong Kong är en utav de fräschaste och trevligaste städer jag besökt!
Ja, det beror väl på vad man gillar förstås. Dumt påstående av mig

mangs
2005-11-30, 10:37
Se mitt inlägg i denna tråden:

Hong Kong (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50046&highlight=hong+kong)

Priserna på mat tyckte jag var rlativt dyra för fyra år sedan men det beror nog på var man äter.

Sonny
2005-11-30, 10:41
Se mitt inlägg i denna tråden:

Hong Kong (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50046&highlight=hong+kong)

Priserna på mat tyckte jag var rlativt dyra för fyra år sedan men det beror nog på var man äter.Min gamla tråd =)

Löjtnant Blank
2005-11-30, 11:22
Jag var där för bara några veckor sedan, vad gäller priser på boende så beror det på vart du bor, förmodligen kommer du bo i Kowloon där ja bodde vilket är the shit, hongkong island e bara sterilt o tråkigt. Vi bode en vecka 2 personer med frukost för typ 3300!

Mat är förhållandevis billigt, lokala resturanger har god mat till lågt pris, en bicmac & co kostar 22kr.

Sevärdheter, tycker verkligen att du skall åka upp på Victoria Peak speciellt på natten, du ser hela hong kong därifrån. En timmes rundtur med Star Ferry rekomenderar jag verkligen, jättemysigt att glida runt hamnområdet osv.

Vad gäller språket så klarar du dig fint med engelska, vissa pratar bättre än andra men du klarar dig defenitivt!

Elektronikpriser är det lite si och så med, vissa saker är billigarem vissa är samma pris och ibland kan det till och med vara dyrare (platt tv tex.) kommer inte riktigt ihåg vad digitalkameror låg på men jag skulle tro att det var nån 100lapp billigare!
Låter som att du är nöjd med resan? Tack så mycket för infon! Riktigt fin bild! Nu ska jag leta boende i Kowloon.

Löjtnant Blank
2005-11-30, 11:23
Se mitt inlägg i denna tråden:

Hong Kong (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50046&highlight=hong+kong)

Priserna på mat tyckte jag var rlativt dyra för fyra år sedan men det beror nog på var man äter.
Den tråden hade jag missat... Mille grazie.

Löjtnant Blank
2005-11-30, 11:25
Kwon och Emanuel: Jag lovar.

[Malin]
2005-11-30, 11:32
Mitt tips är att låna en guidebok på biblioteket och läs på lite innan du åker ner.

Tips nr 2 är att ta en promenad genom någon park på morgonen. Där är det full aktivitet, folk som står i alla möjliga mystiska yogaställningar. :)

Juliette
2005-11-30, 12:49
Jag var i Hong Kong under jul-veckan ett år, var inte alls så varmt och fuktigt då, som Svensk sommar ungefär, kanske 17-24 grader.

Bodde oxå på Kowloon :thumbup:

Att gå och shoppa i China Town är också ett måste tycker jag, men gör inte samma misstag som jag som köpte Dvd:er för de var så billiga. Har nu en bunt som tyvärr inte går att se på, och de få som går att se på kan man iof få sig ett roligt skratt om man kör med textat på engelska, för "översättningen" är riktigt dålig :laugh: (typ de säger: "Hello my sister" texten säger: "Hell you mister".

Sen som redan är nämnt, Victorias Peak och en båttur får ju inte missas.

Sen bara MÅSTE man ju spendera minst en dag (gärna fler) rännandes i klädaffärer, smink, parfym, smycken etc. Har man en sambo med sig som kan hjälpa till att bära oxå och vara smakråd så är ju det ett plus :D Allvarligt talat är shoppingen där helt superunderbar! (om man nu gillar att shoppa förstås) Finns hur mycket som helst att välja på.

Löjtnant Blank
2005-12-01, 15:43
Victoria's Peak och Star Ferry är alltså ett måste?

Här på Nathan Road i Kowloon ska jag bo. Ser ut att vara hämtat direkt från ninjafilm. Billigt är det!

http://www.kenexner.com/images/china/Nathan_Road_Kowloon_Hong_Kong.jpg

Rocco
2005-12-01, 16:00
Sen bara MÅSTE man ju spendera minst en dag (gärna fler) rännandes i klädaffärer, smink, parfym, smycken etc. Har man en sambo med sig som kan hjälpa till att bära oxå och vara smakråd så är ju det ett plus :D Allvarligt talat är shoppingen där helt superunderbar! (om man nu gillar att shoppa förstås) Finns hur mycket som helst att välja på.

Ouch... Då gäller det att ligga i hårdträning för jag gissar att det blir jag som får bära kassarna ;) Skämt åsido, tack för infon. Jag har faktiskt inget emot att shoppa med min flickvän och gillar dessutom att shoppa själv. Men är man begränsad till 2 dagar så finns det annat jag vill se än klädaffärer. Var shoppar man bäst? Både kläder och elektronik är intressant... och givetvis accessoarer om du frågar min bättre hälft.

Rocco
2005-12-01, 16:03
Victoria's Peak och Star Ferry är alltså ett måste?

Här på Nathan Road i Kowloon ska jag bo. Ser ut att vara hämtat direkt från ninjafilm. Billigt är det!



Du kan väl recensera boendet när du varit där och ge info om priser m.m.?

Löjtnant Blank
2005-12-01, 17:11
Du kan väl recensera boendet när du varit där och ge info om priser m.m.?


Nema problema.

Holmgrinho
2009-12-23, 23:37
Drar till Hongkong nu på måndag! Tänkte höra om någon har varit där nyligen eller för nått år sen? Vad tyckte du/ni om staden och människorna? Vad får absolut inte missas?

Hur är det med prisnivån, framförallt mat och kläder m.m? Nattlivet? :)
Tips på billigt boende uppskattas också...