handdator

Visa fullständig version : Bredd på SL-bälte


Pinglan
2005-11-29, 11:42
Hallå kamrater!

Jag har lyckats knäcka ett revben mot SL-bältet när jag körde tunga knäböj *screwy* Illa, illa! Bältet som jag har är relativt brett (10cm) och ganska tjockt och hårt. När jag placerar bältet så långt ner som jag kan (mot kanten av Crista Iliaca) täcker bältet de nedersta revbenen. Det jag funderar över nu är om det finns några regler över hur breda el smala SL-bälten får vara för att vara godkända på tävling. Jag är inne på att jag behöver ett smalare bälte för att förhindra att detta elände uppstår igen. Kan man möjligtvis göra det bälte som jag redan har smalare tror ni? Funderar på att ringa Wahlander för att fråga, problemet är dock att jag inte köpt bältet av honom.....han kanske inte är road över att fixa grejor man köpt på andra ställen....jaja, det skadar ju inte att fråga iaf.

Men som sagt var, finns det överhuvudtaget några regler angående hur smalt bältet får vara. Finns det smalare bälten att köpa? Jag har kollat de vanliga ställena (powersite, extreme power, wahlander) men oftast står det inte hur breda deras bälten är. Skulle kanske behöva ett mjkare bälte också, detta som jag har nu är stenhårt och det blir ett hyggligt tryck just vid kanten av bältet.....tillräckligt för att knäcka ett revben tydligen ;) Någon som har några tips?

bubbe
2005-11-29, 12:12
Det är nog bara specat en maxgräns på bredden, ett tyngdlyftarbälte kanske skulle funka så länge? men bäst är väl som du säjer anpassa bältet så det passar perfekt på dig.

Fredrik S
2005-11-29, 12:44
En lösning skulle kanske vara att öka midjemåttet? (seriöst alltså)

Med det skulle väl i ditt fall automatiskt betyda ett byte av viktklass och det vill du kanske inte.

Jag har aldrig sätt någon styrkelyftare som kör med smalare bälte, däremot finns det ju bälten som är betydligt mjukare än wahlandersbältet om det är ett sådant du har. Steg 1 är väl kanske att försöka låna ett mjukt bälte och testa.

Nitrometan
2005-11-29, 12:53
Pinglan, ta och ring Yngve Wahalnder och prata med honom. Jag vet att han har gjort både smalare och tunnare bälten till tjejer. Jag tror att hans fru har (eller hade) en specialvariant (utskuret för lite mer plats för höfter och revben).

Tel: 0500-49 10 98

Hem: 0500-49 13 26

Mobil: 0706-70 05 38

info@wahlanders.se

Reglerna stipulera som sagt maxgränser.

stahlberg
2005-11-29, 12:59
Bältet ska vara av läder eller motsvarande icke-tänjbart material. Det ska vara sas i ett stycke, och inte "dela på sig" någonstans. Det får vara HÖGST 10cm brett och HÖGST 13mm tjockt. Minimimått finns inte, så man får alltså använda ett bälte som är smalare och/eller tunnare än minimimåtten, förutsatt att reglerna annars följs. T.om ett vanligt läderskärp för byxor kan användas, även om nyttan är tvivelaktig. Nackdelen med ett tyngdlyftningsbälte är att det är smalt på framsidan, där det borde stöda mest.

Tunnare bälten än 13mm är inget problem att få, de finns i handeln. Däremot vet jag inte om man säljer smalare bälten - och det var ju bredden som var problemet. Föreslår att du vänder dig till en försäljare och frågar efter smalare bälten. Säljs inte sådana är det bara att låta tillverka ett av det bälte du redan har (detta går förstås i vilket fall som helst). Det är bara att se till att reglerna följs, och dem känner ju en bältestillverkare resp -försäljare till.

Pinglan
2005-11-30, 10:44
Nu har jag snackat med Yngver Wahlander och tyvärr kunde han inte ändra på det bälte jag redan har. Jag vet faktiskt inte varför det inte skulle gå, fick inget klockrent svar (kanske var den enda anledningen den att jag inte köpt bältet av honom från början ;) )

Ett nytt, smalare bälte kunde han däremot göra men han tyckte att jag först och främst skulle testa att sätta bältet annorlunda. Jag skulle sätta bältet så högt på framsidan att naveln tittade fram under bältet. Man skulle sas sätta bältet runt bröstkorgen och inte runt midjan som jag hittills har gjort. Man skulle sätta bältet lite snett så att det går ner lite mer bak i ryggen. Enligt Yngve skulle detta vara det optimala ( ;) ) sättet att använda ett bälte i knäböjen....jag tycker det låter lite skumt men visst, jag kan ju prova. Som det är idag dröjer det väl iofs ett tag innan jag kan prova, bara tanken att knäppa ett bälte runt mina stackars revben får mig att bli yr i huvudet *spy* ;)

Edit: hur tror ni det skulle funka att använda bänkpressbältet till böjen? Det är ju smalt runt om men bredare på framsidan.....bara en tanke
Någon som har synpunkter på Yngves tips om hur man ska ha bältet?

Pinglan
2005-11-30, 10:49
Jävla editfunktion *grr27* Jag kastade om den sista meningen den skulle stå innan det jag editerade ;)

bubbe
2005-11-30, 10:50
Någon som har synpunkter på Yngves tips om hur man ska ha bältet?

jag har sett flera använda bältet mycket högre upp, det har då framförallt vart i dom lite tyngre klasserna (100-110kg och upp)

Klo
2005-11-30, 10:51
Någon som har synpunkter på Yngves tips om hur man ska ha bältet?

Så tycker de stora grabbarna på ökk att man ska ha det med. Snett uppåt lite över revbenen alltså. Sen är det väll individuellt vad som stödjer bäst, men testa iaf (försöker själv sätta bältet så när jag använder det i böj).

Nitrometan
2005-11-30, 11:29
Jag har sett flera som har bältet så. Om det är bra eller inte? Ingen aning. Har aldrig känts bra när jag har provat. Men det kan ju bero på att jag gör fel. Jag vill ha bältet lite lagom hårt och sen "spänna ut" magen mot det.

Bänkbälte? Tja, varför inte? Prova.

Klo
2005-11-30, 11:33
Jag vill ha bältet lite lagom hårt och sen "spänna ut" magen mot det.


Aah precis det med :thumbup:

*edit*
Kan ju bli svårt för pinglis kanske som har mage som en betongplatta ;)

Bjorne
2005-11-30, 11:42
Ju fetare midja, desto hårdare bälte skulle jag tro. Med motiveringen att det inte är skönt med ett hårt bälte, när ens egen mage är hård, formerna anpassas då inte så bra emot bältet och det känns inte lika effektivt. Är man rund om magen så vill man kanske snarare ha något som sitter lite mer bestämt.

Nitrometan
2005-11-30, 11:44
Kan ju bli svårt för pinglis kanske som har mage som en betongplatta ;)
Julmat! Julmat!

Hon har iaf magmuskler att spänna ut.

Jag har sett lyftare utan magmuskler som har böjt 200...

sweetkarolina
2005-11-30, 13:31
tjo pinglis! tråkigt att höra om din skada, ibland undrar jag själv vad jag utsätter mina stackars revben för.
det som wahlander sa om att sätta bältet är samma som jag fått höra. hade också bältet runt midjan förr men nu tycker jag det känns bättre att ha det precis ovanför naveln. men ta det lugnt nu, och bli bra istället! SM kommer du ju dominera ändå!
krya på dig gumman..