handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar/frågor


theX
2005-11-28, 21:47
Jag har funderat lite kring dethär med antal reps och set i träningen.
Kan någon förklara vilken den generella skillnaden mellan att köra 7-8 reps och 10? Kan antalet reps man utför under en övning göra att man ökar snabbare och BÄTTRE? Isåfall, inom vilken rep-gräns ska man ligga då?

jag har i stort sett alltid kört 8 reps i alla övningar, är ganska nöjd, men gillar att spekulera och det skadar inte att fråga.

Samma sak med seten...Vilken skillnad och hur stor blir det om man kör 3*8 eller 5*8 ?

Jag vill inte bli ett muskelberg utan strävar efter att få en "modellkropp", dvs åg BF% och inte jättemycket muskler.
Något sånthär (ungefär): bild (http://www.recom-systems.com/images/male-torso.jpg)

Så jag undrar egentligen, om jag strävar efter att få en sådan kropp, finns det något bättre sätt att förhålla sig till reps/set än 3*8 ?

---

Snälla hänvisa inte till andra trådar nu, utan vill få en flytande diskussion. :thumbup:

Hannes
2005-11-28, 21:57
Jag har funderat lite kring dethär med antal reps och set i träningen.
Kan någon förklara vilken den generella skillnaden mellan att köra 7-8 reps och 10? Kan antalet reps man utför under en övning göra att man ökar snabbare och BÄTTRE? Isåfall, inom vilken rep-gräns ska man ligga då?

jag har i stort sett alltid kört 8 reps i alla övningar, är ganska nöjd, men gillar att spekulera och det skadar inte att fråga.

Samma sak med seten...Vilken skillnad och hur stor blir det om man kör 3*8 eller 5*8 ?

Jag vill inte bli ett muskelberg utan strävar efter att få en "modellkropp", dvs åg BF% och inte jättemycket muskler.
Något sånthär (ungefär): bild (http://www.recom-systems.com/images/male-torso.jpg)

Så jag undrar egentligen, om jag strävar efter att få en sådan kropp, finns det något bättre sätt att förhålla sig till reps/set än 3*8 ?

---

Snälla hänvisa inte till andra trådar nu, utan vill få en flytande diskussion. :thumbup:

som sagt finns det tusen trådar om detta ämne, och det är nästan omöjligt o säga det som är "optimalt" alla är vi olika, testa dig fram och se vad som bygger bäst för dig och fortsätt vid det sättet som fungerar bäst för dig.
bygg muskler -> dra av fettet du lagt på dig -> följ en diet = du har en "modellkropp"

theX
2005-11-29, 11:14
som sagt finns det tusen trådar om detta ämne, och det är nästan omöjligt o säga det som är "optimalt" alla är vi olika, testa dig fram och se vad som bygger bäst för dig och fortsätt vid det sättet som fungerar bäst för dig.
bygg muskler -> dra av fettet du lagt på dig -> följ en diet = du har en "modellkropp"

Alltså, testa mig fram och se vad som fungerar bäst? Det betyder att jag inte får svar föräns om 2 år eftersom jag måste köra med ett sätt i minst ett par månader för att avgöra om det fungerar bra, och det finns många sätt att träna imo. Jag vill inte veta vad som är optimalt just för mig, utan hur det ser ut generellt, UNGEFÄR!

Jag är medveten om att man inte kan ge ett 100%igt svar, men det finns säkert forskningar och spekulationer och kanske även "bevis" för just hur man ska träna för att uppnå ett viss resultat. Det är det jag är ute efter *flex*

Hannes
2005-11-29, 14:53
Alltså, testa mig fram och se vad som fungerar bäst? Det betyder att jag inte får svar föräns om 2 år eftersom jag måste köra med ett sätt i minst ett par månader för att avgöra om det fungerar bra, och det finns många sätt att träna imo. Jag vill inte veta vad som är optimalt just för mig, utan hur det ser ut generellt, UNGEFÄR!

Jag är medveten om att man inte kan ge ett 100%igt svar, men det finns säkert forskningar och spekulationer och kanske även "bevis" för just hur man ska träna för att uppnå ett viss resultat. Det är det jag är ute efter *flex*

jo visseligen, men varför inte följa något som fungerar för dig istället för o vara "optimal", men saken är ju den att alla säger olika osv. aja vi får hoppas svaren kommer ändå.

själv kör jag 5 set * 8-12 reps (brukar bli 10) höjt med 2.5 kg minst i varje övning varje vecka i en månad nu. fungerar jävligt bra och kommer fortsätta med det. Strikt och kontaktreps. där har du mitt träningsätt.

vad som är generellt vet jag inte. lycka till i alla fall :thumbup:

dtox
2005-11-30, 09:21
jo visseligen, men varför inte följa något som fungerar för dig istället för o vara "optimal", men saken är ju den att alla säger olika osv. aja vi får hoppas svaren kommer ändå.

själv kör jag 5 set * 8-12 reps (brukar bli 10) höjt med 2.5 kg minst i varje övning varje vecka i en månad nu. fungerar jävligt bra och kommer fortsätta med det. Strikt och kontaktreps. där har du mitt träningsätt.

vad som är generellt vet jag inte. lycka till i alla fall :thumbup:
Tack för svaren.
Vad jag egentligen undrar är om man bygger snabbare/mer muskler vid 10reps än 7-8 ? Visst finns det inget 100%igt svar som sagt, men det måste ändå finnas spekulationer och ett svar.

aliquis
2005-11-30, 11:30
Alltså, testa mig fram och se vad som fungerar bäst? Det betyder att jag inte får svar föräns om 2 år eftersom jag måste köra med ett sätt i minst ett par månader för att avgöra om det fungerar bra, och det finns många sätt att träna imo. Jag vill inte veta vad som är optimalt just för mig, utan hur det ser ut generellt, UNGEFÄR!

Jag är medveten om att man inte kan ge ett 100%igt svar, men det finns säkert forskningar och spekulationer och kanske även "bevis" för just hur man ska träna för att uppnå ett viss resultat. Det är det jag är ute efter *flex*Att kunna köra ofta och därför ligga på lite lägre volym och större delar av kroppen sägs ju vara bättre, men många av de som är stora har ju kört kroppen uppdelad och varje muskelgrupp någon gång i veckan.

theX
2005-12-04, 20:17
Om jag ska välja mellan att köra 8 eller 10 reps i övningarna, vilket sätt skulle ni valt om ni strävar efter mycket volym?

bluelight
2005-12-04, 20:29
6-8 reps fungerar utmärkt för mig! Bygger bra med massa och styrka!

Apos78
2005-12-04, 20:34
Att se skillnad på 8 och 10 reps är svårt om inte omöjligt tror jag....

Helena B
2005-12-04, 20:35
Jag har fått den uppfattningen att variation är bra. Alltså blanda lågreps och högreps träning.

theX
2005-12-04, 20:39
har även funderat på att lägga upp setten på följande sätt:

#1 uppvärmning
#2 10reps
#3 8reps
#4 6 reps

vad säger ni om det upplägget, bör väl funka ganska bra?

Fatalist
2005-12-05, 16:50
Hur du än tränar så når du det målet lätt inom 2-3 år, se till att träna hela kroppen och se till att behålla symmetrin som du vill ha den. Det handlar inte om att träna på ett visst sätt, bara att stanna när du är nöjd. För du kommer se likadan ut hur du än tränat när du väl deffat ner dig (om så behövs). Det är bara en fråga om tid.