handdator

Visa fullständig version : Knäböj och benpress??!?!?


Henkan
2005-11-28, 20:02
Många på mitt gym (byggargym) säger att man bör köra både benpress + knäböj när man kör ett benpass. Behövs det verkligen???

Jag tränar såhär nu:
Knäböj 4-5 TUNGA DJUPA böj
Framsida av lår 3 set
Baksida lår 3 set
Vader 2 övningar (3et i varje)...


Räcker inte detta eller bör man ändå lägga till benpress???

nemd
2005-11-28, 20:04
Många på mitt gym (byggargym) säger att man bör köra både benpress + knäböj när man kör ett benpass. Behövs det verkligen???

Jag tränar såhär nu:
Knäböj 4-5 TUNGA DJUPA böj
Framsida av lår 3 set
Baksida lår 3 set
Vader 2 övningar (3et i varje)...


Räcker inte detta eller bör man ändå lägga till benpress???

Det finns inget som man måste eller behöver. Känner du att det där räcker för dig så är det bra. För du får bra träning av Knäböj. Jag själv gillar kombinationen att just köra knäböj och sen benpress. Men det är personligt.

bubbe
2005-11-28, 20:06
jag tycker kombinationen knäböj frontböj tar oerhört bra, brukar ha sån mastodontvärk efter dom passen där jag prioriterat dom två övningarna.

Styrkebyggare
2005-11-28, 20:21
Trots att jag är inbiten knäböjare för egen del så är jag nog böjd att tillstå att benpressen är en förträfflig byggövning. Skall man välja så röstar jag på böjen, men som byggare skadar det nog inte att köra båda.

H.Emanuel
2005-11-28, 20:26
Jag kör fem set knäböj (88666) och avslutar med lättare vikt på 10 reps. Sedan kör jag antingen hacksquat 4-5 set med 10-12 reps, eller benpress med samma variant, brukar bli varannan gång. Sen kör jag raka marklyft, 4-5 set på 10-12 reps, benspark 4-5 på 10-12, samt lårcurl 4-5 10-12.
Fruktansvärt är ordet.

blasr
2005-11-28, 20:54
Många på mitt gym (byggargym) säger att man bör köra både benpress + knäböj när man kör ett benpass. Behövs det verkligen???

Jag tränar såhär nu:
Knäböj 4-5 TUNGA DJUPA böj
Framsida av lår 3 set
Baksida lår 3 set
Vader 2 övningar (3et i varje)...


Räcker inte detta eller bör man ändå lägga till benpress???

En kille stegade in på gymmet där jag är och körde knäböj på 220 kg(Iofs halva böjar, ca 90 grader) och körde efter det benpress. Så jag tror att det kan behövas, inte sagt att du då behöver både och.

30cm
2005-11-28, 21:42
Efter några set tunga djupa knäböj är jag trött och kan inte hålla tillräckligt bra form. Men det går att piska benen extra i benpressen. Kombinationen ger en hårdare träning utan extra skaderisk att tala om.

mentzer
2005-11-29, 08:25
Framsida av lår 3 set

Om du med detta menar benspark skulle jag lägga den tiden på benpress istället.

bedlam
2005-11-29, 13:55
Jag kör först knäböj, våldar loss bäst jag kan, försöker göra djupa och tunga (~6 reps). Sen kör jag benpress så tungt och många jag kan. här tycker jag att man ofta kan köra så mkt mer änn man tror. Knäböjjer en 6a på 130 när det går bra och kör 8-10 på 235kg i benpressen. sen brukar jag göra lite benspark oxå för att få klämma åt ordentligt. Dock brukar jag köra Raka mark mellan knäböj och benspark, tror inte det är "optimalt", men bra känns det iaf, och träningsvärk får jag :)

Henkan
2005-11-29, 13:57
Om du med detta menar benspark skulle jag lägga den tiden på benpress istället.


Japp jag menar benspark?? Anser du att jag bör skippa den om jag ändå kör knäböj + benpress?? Jag tränade ben idag.....körde först Böj och sen benpress....sen efter det benspark..fyfan va framsida av lår var kört hehe.

bedlam
2005-11-29, 14:37
Japp jag menar benspark?? Anser du att jag bör skippa den om jag ändå kör knäböj + benpress?? Jag tränade ben idag.....körde först Böj och sen benpress....sen efter det benspark..fyfan va framsida av lår var kört hehe.

Visst var det skönt?! :) :hbang:

mentzer
2005-11-29, 14:38
Japp jag menar benspark?? Anser du att jag bör skippa den om jag ändå kör knäböj + benpress?? Jag tränade ben idag.....körde först Böj och sen benpress....sen efter det benspark..fyfan va framsida av lår var kört hehe.

Min personliga åsikt är att benspark är en av de mest överskattade övningarna. Visst kan bensparken ha en liten plats i ett benpass, men många verkar tro att man måste köra denna övning.

Henkan
2005-11-29, 14:47
Min personliga åsikt är att benspark är en av de mest överskattade övningarna. Visst kan bensparken ha en liten plats i ett benpass, men många verkar tro att man måste köra denna övning.

Okej...jo det kändes kanon faktiskt.
Men ang benspark...vad anses bäst på den övningen....jag brukar göra 10/8/6 på 110kg och låren känns liksom överarbetade.
men sänker jag vikten..till t,ex 80kg och kör 12-15reps så får jag en sån enorm pump så de känns om låren ska gå sönder.
Jag behöver mer massa på framsida av lår känns det som...så jag vet inte om jag ska köra tungt på bensparken eller lite lägre och köra meeer konsentrerat!