handdator

Visa fullständig version : Protein -> glykogen?


mathor
2005-11-28, 18:49
Kan protein lagras i cellerna som kolhydrat/glykogen, eller krävs det att man får i sig kolhydrater mellan varje träningstillfälle för att glykogendepåerna ska hinna fyllas igen? Har nämligen fått mycket sämre ork på träningarna nu när jag börjat skära ner på kolisarna och öka proteinintaget. Kan det räcka med en gainer efter varje träning? Ligger för övrigt på +~200 kcal/dag.

King Grub
2005-11-28, 18:57
Vissa aminosyror är aminosyror och kan bilda kolhydrater via glukoneogenes. Det låter dock som ett synnerligen slösaktigt sätt att använda proteinet; varför inte äta kolhydrat i stället för att tvinga kroppen att använda protein till samma sak?

Att återställa glykogendepåerna efter en kraftig tömning är definitivt omöjligt utan kolhydratintag; individer med kroniskt lågt kolhydratintag har också kroniskt låga glykogendepåer i skelettmuskulatur och lever, med nedreglerad prestationsförmåga som följd.

mathor
2005-11-28, 19:00
Därför att jag måste koka riset på morgonen för att det inte ska bli hårt och äckligt när jag värmer på det sen i matlådan, och jag orkar inte gå upp 30 minuter tidigare ;) så det har blivit uteslutande kycklingfiléer till lunch och mellanmål. Dock får jag i mig kolisar i cementkvargen på morgonen (kvarg+havregryn), och oftast till middagen, men det blir knappast några 30/35/35-proportioner.