handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


Baan
2005-11-28, 17:45
Testade att dricka proteindrinken under passet idag, då jag läst en del på forumet att det kan vara värt splitta drinken till före, efter halva och efter passet, just kolhydraterna för att ta tag i muskelnedbrytningen som kommer efter en 40-45 min (?).

Nu undrar jag om det är något att satsa på eller om jag ska fortsätta dricka direkt efter passet.. det jag gjorde idag var att ta några klunkar före, någar under passet, och halva, eller tja kanske 2/5 av drinken efter passet. Känndes som jag hade lite mer energi än vanligt, och var mindrer hängig på dom sista övningarna, vilket är positivt. Går det göra drickandet ännu bättre genom att dricka exakt en tredjedel vid varje tillfälle eller spelar det mindre roll?

King Grub
2005-11-28, 17:59
Proteinsyntesen under och dom närmaste 60-90 minuterna efter passet är inte högre än i vila. Det är först därefter den stimuleras av styrketräningen+protein, och då är det främst av proteinintag före träningen. Att ta proteindrinken före passet är en utmärkt idé. Kolhydrat under och efter passet minskar muskelproteinnedbrytningen och bidrar till en bättre proteinbalans, även om kolhydraterna inte stimulerar proteinsyntesen. Att smutta kolhydrat under hela passet är däremot inte bra för tänderna, så om det är en faktor räcker det säkert med kolhydratintag efter passet.

H.Emanuel
2005-11-28, 18:06
Du menar att det räcker att dricka vatten då under passet? Jag gör nu som du föreslagit, intar protein ca en halvtimme innan passet och så kollisar både under passet och efter. En följdfråga när jag ändå snuddar vid ämnet, proteinet som krävs ca en timme efter passet, funkar exempelvis kvarg, inte alltid man har tillgång till mat menar jag

King Grub
2005-11-28, 18:12
Du menar att det räcker att dricka vatten då under passet? Jag gör nu som du föreslagit, intar protein ca en halvtimme innan passet och så kollisar både under passet och efter.

Du måste definitivt inte dricka sockervatten under passet. Det minskar dock muskelnedbrytningen och ger en bättre proteinbalans, men passet är knappast bortkastat utan sportdryck. Att smutta på kolhydratdryck under passet lär vara något bättre för proteinbalansen, ja, men sämre för tänderna. Vilket som är viktigast får du avgöra själv.

En följdfråga när jag ändå snuddar vid ämnet, proteinet som krävs ca en timme efter passet, funkar exempelvis kvarg, inte alltid man har tillgång till mat menar jag

Javisst. Jag räknar i o f s kvarg som mat, men det fungerar absolut proteinmässigt. Kasein är utmärkt.

Bjorne
2005-11-28, 18:20
Jag brukar sänka en proteindrink (30g vassle) under försnackat och uppvärmningen, sedan käka en påse ahlgrens bilar eller nappar under träningen. Inte speciellt snabba kolhydrater, men de motverkar väl ändå muskelnedbrytningen och förbättrar proteinbalansen?

Hannes
2005-11-28, 18:34
Proteinsyntesen under och dom närmaste 60-90 minuterna efter passet är inte högre än i vila. Det är först därefter den stimuleras av styrketräningen+protein, och då är det främst av proteinintag före träningen. Att ta proteindrinken före passet är en utmärkt idé. Kolhydrat under och efter passet minskar muskelproteinnedbrytningen och bidrar till en bättre proteinbalans, även om kolhydraterna inte stimulerar proteinsyntesen. Att smutta kolhydrat under hela passet är däremot inte bra för tänderna, så om det är en faktor räcker det säkert med kolhydratintag efter passet.

är proteinsyntesen inte högre under passet?
vad är det som förhöjs/stimuleras under passet? känsligheten? tillväxthormon?
eller är jag helt "lost", tyckte jag läste av dig king grub nåt sådant förut :confused:

Toel
2005-11-28, 18:35
Proteinsyntesen under och dom närmaste 60-90 minuterna efter passet är inte högre än i vila.

Folk som tar gainer efter träning gör inte någon märkbar vinst då? Det hade varit bättre att vänta en timme efter träningen och ta den då?


Det är först därefter den stimuleras av styrketräningen+protein, och då är det främst av proteinintag före träningen. Att ta proteindrinken före passet är en utmärkt idé.

Hur lång tid innan passet räknas detta? Måltid 1h innan får den effekt du skriver? Eller det måste ligga närmare?

King Grub
2005-11-28, 18:59
är proteinsyntesen inte högre under passet?

Nej, den är fullständigt undertryckt både under passet och timmen efter.

King Grub
2005-11-28, 19:01
Folk som tar gainer efter träning gör inte någon märkbar vinst då? Det hade varit bättre att vänta en timme efter träningen och ta den då?



Hur lång tid innan passet räknas detta? Måltid 1h innan får den effekt du skriver? Eller det måste ligga närmare?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56073&page=2&pp=15

Baan
2005-11-28, 19:03
Proteinsyntesen under och dom närmaste 60-90 minuterna efter passet är inte högre än i vila. Det är först därefter den stimuleras av styrketräningen+protein, och då är det främst av proteinintag före träningen. Att ta proteindrinken före passet är en utmärkt idé. Kolhydrat under och efter passet minskar muskelproteinnedbrytningen och bidrar till en bättre proteinbalans, även om kolhydraterna inte stimulerar proteinsyntesen. Att smutta kolhydrat under hela passet är däremot inte bra för tänderna, så om det är en faktor räcker det säkert med kolhydratintag efter passet.

Att ta hela drinken före passet med kolhydrater/protein, vore det sämre än att ta hela drinken efter? Mina proteindrink är väl egentligen en gainer, protein + druvsocker.

Tänkte inte alls på sockerangrepp på tänderna om jag går o smuttar på en sockerproteindrink, vilket ändå känns som en betydande faktor.

edit: skulle det vara en fördel separera proteinerna och kolhydraterna, så att man dricker protein före passet och kolhydrater efter?

King Grub
2005-11-28, 19:10
Att ta hela drinken före passet med kolhydrater/protein, vore det sämre än att ta hela drinken efter? Mina proteindrink är väl egentligen en gainer, protein + druvsocker.

Att ta den före har mycket större effekt på proteinsyntesen än att ta den efter.


skulle det vara en fördel separera proteinerna och kolhydraterna, så att man dricker protein före passet och kolhydrater efter?

Antagligen, ja. Protein före, kolhydrat efter, normalt mål 1 h senare. Praktisk skillnad? Ingen aning. Det som är säkert är att proteinintag före träning har större effekt än proteinintag efter.

Baan
2005-11-28, 19:26
Antagligen, ja. Protein före, kolhydrat efter, normalt mål 1 h senare. Praktisk skillnad? Ingen aning. Det som är säkert är att proteinintag före träning har större effekt än proteinintag efter.

Följdfråga på det, eftersom jag gillar att träna på tom mage (inte hungrig men måltider innan är ingen höjdare), vore det en nackdel då om man inte käkat på säg 2-3h att dra i sig enbart protein istället för protein+kolhydrater?

Ska nog prova protein+kolhydrat innan passet, enda jag är lite orolig för är böjandet där det känns som det kan vara en nackdel att dricka/käka innan

King Grub
2005-11-28, 19:33
Följdfråga på det, eftersom jag gillar att träna på tom mage (inte hungrig men måltider innan är ingen höjdare), vore det en nackdel då om man inte käkat på säg 2-3h att dra i sig enbart protein istället för protein+kolhydrater?

Kolhydrat ger bättre proteinbalans och kan förbättra prestationsförmågan. För proteinsyntesens skull behövs dom inte.

Ska nog prova protein+kolhydrat innan passet, enda jag är lite orolig för är böjandet där det känns som det kan vara en nackdel att dricka/käka innan

Se till att använda tillräckligt mycket vatten; en lösning som är minst isoton lämnar magsäcken snabbare. Använd gärna maltodextrin som blir isotont vid en koncentration av 15-20% i stället för druvsocker som kräver 1 L vatten per 60 gram kolhydrat.

slobban
2005-11-28, 19:47
Är det en bra idé att dricka en kaseindrink ca 2 timmar innan passet då?

King Grub
2005-11-28, 19:57
Att äta en normal måltid en eller ett par timmar innan tränar är garanterat bra. Om det gör någon skillnad om proteindelen i målet utgörs av proteinrika livsmedel som t ex kött, fisk, fågel eller av kaseinprotein i pulverform är tveksamt.

pecson
2005-11-28, 20:57
så vassleproteindrink efter passet stimulerar ej proteinsyntesen så bra?

keffat_liv
2005-11-28, 21:03
Proteinsyntesen under och dom närmaste 60-90 minuterna efter passet är inte högre än i vila. Det är först därefter den stimuleras av styrketräningen+protein, och då är det främst av proteinintag före träningen. Att ta proteindrinken före passet är en utmärkt idé. Kolhydrat under och efter passet minskar muskelproteinnedbrytningen och bidrar till en bättre proteinbalans, även om kolhydraterna inte stimulerar proteinsyntesen. Att smutta kolhydrat under hela passet är däremot inte bra för tänderna, så om det är en faktor räcker det säkert med kolhydratintag efter passet.

Men eftersom upptaget är begränsat till 1g per minut (var det väl?) Så är smutta enda utvägen i vilket fall som helst eller? Så om man väljer att ta kolhydraterna efter passet, så får man ändå smutta på dem i 1 timme då.

H.Emanuel
2005-11-28, 21:15
[b] Jag räknar i o f s kvarg som mat
Så man skulle kunna äta bara det menar du?

King Grub
2005-11-28, 21:15
så vassleproteindrink efter passet stimulerar ej proteinsyntesen så bra?

Jag kan inte säga samma sak på hur många sätt som helst. :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1191385&postcount=11

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1171419&postcount=16

Protein före har störst effekt på proteinsyntesen efter passet. Protein 1 h efter passet har också stor effekt, och dom intagen "tar inte ut" varandra eller minskar effekten på varandra.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG