handdator

Visa fullständig version : Hur kollar man detta?


gladiatorerna1
2005-11-28, 13:59
Hur kontrollerar man om en mobil är stulen?

Wikner
2005-11-28, 14:02
kvitto ?

gladiatorerna1
2005-11-28, 14:04
kvitto ?

Om personen inte äger ett, dvs. Hur gör jag då?

pilt77
2005-11-28, 14:05
ja då blir det svårare

gladiatorerna1
2005-11-28, 14:07
Har en affär på gång, men han verkar lite skum.

gladiatorerna1
2005-11-28, 14:13
Ingen som vet????

skaparn
2005-11-28, 14:14
Jag tänkte säga att man kan ta fram telefonens IMEI för att se om det är spärrat, men kom fram till att jag inte vet om den listan är offentlig. Någon som vet?
Annars kan man säkert hos sin lokala mobilhandlare få göra en koll mot spärrlistan, som är global.

Tricklev
2005-11-28, 14:14
Om han inte har något kvitto så är mobilen snodd.

Larsson
2005-11-28, 14:24
Om han inte har något kvitto så är mobilen snodd.

Fast man kan iofs ha tappat bort kvittot.

Tricklev
2005-11-28, 14:26
Fast man kan iofs ha tappat bort kvittot.

Jepp, fast då är man korkad.

PowPow
2005-11-28, 14:30
Hur kontrollerar man om en mobil är stulen?

haha
hoppas du inte syftar på mig:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56923
:D Jag har ju kvitto!

Skämt åsido. Har inte alla telefoner ett unikt id?
Om det är en NEC borde man ju isåfall kunna ringa till 3 (som lär vara den operatör vars abbonemang telefonen sålts med) och kontrollera detta.

skaparn
2005-11-28, 14:48
haha
hoppas du inte syftar på mig:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56923
:D Jag har ju kvitto!

Skämt åsido. Har inte alla telefoner ett unikt id?
Om det är en NEC borde man ju isåfall kunna ringa till 3 (som lär vara den operatör vars abbonemang telefonen sålts med) och kontrollera detta.

Ja, IMEI är ett unikt nummer för varje telefon och spärrlistan är sådan att alla operatörer kollar telefonen mot denna så fort mobilen kopplar upp sig mot nätet, Det var därför jag efterlyste en länk till spärrlistan OM den är offentlig, vilket jag inte vet om den är.

Laan
2005-11-28, 14:52
Jepp, fast då är man korkad.


Jag har inget kvitto på min nuvarande och har aldrig haft.. får man en ny på garantin så får man inget kvitto.. det är en annan modell än orginalet med.. så det kan vara på andra sätt med..

gladiatorerna1
2005-11-28, 14:52
Men hur ska jag göra? Va d ska jag säga till honom?

Bobbokrull
2005-11-28, 15:50
Köp mobilen om det är ett bra pris och den verkar vara i gott skick. Du handlar den i god tro, that´s it. Det är väl inte så att han har ett helt bagageutrymme i sin bil fyllt med mobiltelefoner i kartong...oöppnade och sprillans nya?

Loke
2005-11-28, 16:12
Köp mobilen om det är ett bra pris och den verkar vara i gott skick. Du handlar den i god tro, that´s it. Det är väl inte så att han har ett helt bagageutrymme i sin bil fyllt med mobiltelefoner i kartong...oöppnade och sprillans nya?

Fast det där med god tro... Om hon tycker att han verkar lite skum, så är det inte i god tro. Har han inget kvitto så har jag svårt att tro att lagen skulle se det som handel i god tro.

Mental
2005-11-28, 16:13
Köp mobilen om det är ett bra pris och den verkar vara i gott skick. Du handlar den i god tro, that´s it. Det är väl inte så att han har ett helt bagageutrymme i sin bil fyllt med mobiltelefoner i kartong...oöppnade och sprillans nya?

God tro är avskaffat, så gå inte på den niten.

joak1m
2005-11-28, 16:31
beror på vad den kostar,,,, är det en mobil som kostar 4 lax i affären och du får köpa den för 500 är det självklart att det inte handlar om god tro, ligger priset däremot på runt 2 lax är det en annan femma

Tricklev
2005-11-28, 16:36
Jag har inget kvitto på min nuvarande och har aldrig haft.. får man en ny på garantin så får man inget kvitto.. det är en annan modell än orginalet med.. så det kan vara på andra sätt med..

Sant, ber om ursäkt för mitt ogenomtänkta svar.

AdakEmil
2005-11-28, 18:09
om inte kvittot finns kan man ju alltid efterlysa alla orginaldelarna som ska följa med telefonen. om det är en vanlig skojjare som glider runt på skolan eller liknande och snor telefoner så är det ju inte troligt att han har alla grejjer till telefonen! tänker då på t.ex kartong, instruktionsbok, headset(om det ska följa med telen) o.s.v

Fartman
2005-11-28, 20:03
God tro är avskaffat, så gå inte på den niten.
Men hade han inte varit skum, utan varit en äldre dam som ingen alls trott snodde telefoner för att dryga ut pensionen.. då lär det inte finnas en chans i helvete att hon skulle blitt dömt ens enligt den nya "men det borde du räknat ut med arslet"-tillämpningen.. så en viss typ av "god tro" finns ju ändå

EDIT: Gör som AdakEmil sa, har han inga sånna grejer så skit i det... har han grejerna så gå efter känsla