handdator

Visa fullständig version : Har köpt ett kilogram ryggbiff, men vad ska jag göra för nått?


thomast
2005-11-28, 13:38
Jag vill ha ett hyffsat lättlagat recept som är gott och nyttigt. Jag hade tänkt använda det till matlådor så det får gärna hålla sig några dagar i kylen.

Hjälp!

jwzrd
2005-11-28, 13:41
Skär i cm-tjocka skivor (om det inte är skuret) och stek med salt, svartpeppar och paprikapulver bara. Det blir knappt godare än så. Frys in dom ostekta skivorna parvis (om du äter två per dag naturligtvis) med smörpapper mellan [JAJA smörpapper mellan skinkorna osv osv :D] typ.

Pudzianovski
2005-11-28, 14:52
Svårt att misslyckas med ryggbiff. Steka går bra men jag föredrar grilla. Någon enkel marinad och grilla biffen, ät tillsammans med någon god sås eller vitlökssmör.

*flex*

thomast
2005-11-28, 15:05
Marinader är alltid smarrigt. Har ni något tips på en enkel och go en? Helst inte alltför mycket tomma kalorier i den (läs: socker).

jwzrd: Jag ska nog testa ditt tips!

jwzrd
2005-11-28, 15:12
Bao-Bao (min sambo) brukar marinera i soja, vitlök (skuren mycket fint), lime och honug. Blir svingott. Det kanske något bättre till fläskkött med tanke på sötman, men testa vettja. Blanda i en plastpåse, lägg i köttet, försök få ur en del av luften, förslut med en klämma och låt den ligga bara.

Det funkar finfint att lägga i riven färsk ingefära och chili också.

Lizard
2005-11-28, 15:24
Jwzrds råd är utomordentliga, även om ingefära gör biffen lite syrlig vilket köksnazisterna har svårt för. Själv äter jag inte rött kött men lagar det av och till.

Banka till 3cm skivor med baksidan på stora kökskniven tills du fått ett kryssmönster på båda sidor (den behöver inte bli platt!). Dunka i en halv flaska vin i en plastpåse och låt ligga över natten. Salta och peppra sen steker du den avrunna steken på hög värme ett par minuter max per sida i rapsolja (godast med smör och olja) och lyft av. Häll i rödvinet (marinaden alltså - den andra halvan har du med stor sannolikhet redan bäljat i dig kvällen innan) i pannan och klutta i ett par tre matskedar balsamvinäger. Låt koka tills det precis börjar bli en aning av en aning segt (karamelliserat) och häll över steken. Nu har steken blivit mörare av eftervärmen samtidigt som porerna i köttet stängts så att köttsafterna är kvar, skär du den tidigare så rinner de ut.
Ät med ungsbakade gröna bönor (haricotes verts) och ett par nykokta potatisar.

Lizard

jwzrd
2005-11-28, 15:32
Jwzrds råd är utomordentliga, även om ingefära gör biffen lite syrlig vilket köksnazisterna har svårt för. Själv äter jag inte rött kött men lagar det av och till.

Banka till 3cm skivor med baksidan på stora kökskniven tills du fått ett kryssmönster på båda sidor (den behöver inte bli platt!). Dunka i en halv flaska vin i en plastpåse och låt ligga över natten. Salta och peppra sen steker du den avrunna steken på hög värme ett par minuter max per sida i rapsolja (godast med smör och olja) och lyft av. Häll i rödvinet (marinaden alltså - den andra halvan har du med stor sannolikhet redan bäljat i dig kvällen innan) i pannan och klutta i ett par tre matskedar balsamvinäger. Låt koka tills det precis börjar bli en aning av en aning segt (karamelliserat) och häll över steken. Nu har steken blivit mörare av eftervärmen samtidigt som porerna i köttet stängts så att köttsafterna är kvar, skär du den tidigare så rinner de ut.
Ät med ungsbakade gröna bönor (haricotes verts) och ett par nykokta potatisar.

Lizard

Jag blir medelpilsk bara av att läsa den där. Funkar att klicka i en sked eller två smör i rödvinsskyn också.