handdator

Visa fullständig version : Antal gympass/vecka?


HanneZ
2005-11-28, 10:22
Jag har läst runt i reps-trådar o trådar om träningscykler o allt vad det heter.

Just nu står motivationen på topp och jag vill träna så ofta som möjligt. Just nu tränar jag bröst en dag, rygg en dag, axlar + biceps en dag, triceps en dag etc.

Detta gör att jag tränar ofta men inte så väldigt länge, jag har tyckt att det funkat bra då jag är helt slut efter t.ex. 4 övning. Dessutom funkar det bättre för mig att gå dit ofta o kortare tid än att gå dit sällan och träna längre. Jag läste i Allans tråd att nybörjare inte ska träna mer än 3 ggr i veckan m.m. och börjar nu bli orolig för att jag tränar för mycket.

Något annat som jag stör mig på är att jag första setet kan klara 20 reps(oftast 15) medans andra setet kanske jag bara klara 6-8. Målet är väl att hamna runt 10 reps, en kompis säger 6-8 reps o öka när jag går över 8 reps. Men som det är nu är jag så ojämn att det inte är direkt lätt. Jag har försökt att inte slänga på för mkt vikt nu i början så jag lär mig övningar ordentligt, många på gymmet lyfter minst halva vikten med ryggen när dom gör biceps curl, sån vill jag inte bli.

Nåt mer jag funderar mkt på är vila samt vila för en specifik muskelgrupp, detta hänger ihop med det första jag skrev om antal pass per vecka. Vad jag förstått så måste en muskelgrupp vila längre om man kör med tyngre vikt o mindre reps än om man kör lättare och med fler reps, även fast man tar i så man är tokslut vid båda. I gymnasieböcker står det att man behöver vila typ 2 dagar medan kompisen säger att man ska vila varje muskelgrupp en vecka. Tidigare tränade jag Måndag - Fredag och vilade lördag o söndag, sen fick jag höra av en annan att man ska träna 2 dagar o sen vila en för att hela kroppen behövde vila utan att man tränade något. Får ingen riktig rätsida på allt.

Som sagt har försökt att söka men har inte hittat, är tacksam för alla synpunkter

hur gammal du är, 23
hur länge du tränat, Sen sensommarn
hur många dar i veckan du tänker vika åt träning, Så många som krävs
om du tränar annat än styrketräning, Inget, försöker springa lite då och då
hur mycket set och reps du tänkt dig. Reps varierar väldigt, set brukar va 4.

/ Hannes