handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. "Du är vad du äter".


TylerDurden84
2005-11-27, 18:03
Antar att många har sett detta program om killar tjejer som äter och rör sig dåligt och sedan får en tillrättavisning av en näringsfysiolog (tror hon titulerar sig så).

Det jag inte har förstått är varför hon vill att man skall skippa rött kött (typ nötkött) och ersätta det med bönor och soyakorvar, dvs sånt som har sämre BV på proteinet, och varför byter hon ut vanlig mjölk mot rismjölk? Vill hon förvandla dom till veganer eller?

nirre
2005-11-27, 18:15
inte riktigt säkert men skulle tippa på fettet i köttet och mjölken. (allstå dåligt, mättade, i dessa)

userfriendly
2005-11-27, 18:18
jag skulle mer tippa på att det har att göra med hur det är tillverkat osv plus att det är "snällare" mot magen med vitt kött (enligt vissa). Att det är mer sunt att inte äta massa slakteriproduikter osv...för kassler är ju en produkt som är rel fettsnål men å andra sidan eren rökt o jag skulle tro att torsk är ett sundare alternativ iaf

z_bumbi
2005-11-27, 18:21
Jag tippar på att det beror på att hon är totalt blåst vad gäller kost.

jean-wim
2005-11-27, 18:22
Det jag inte har förstått är varför hon vill att man skall skippa rött kött (typ nötkött) och ersätta det med bönor och soyakorvar, dvs sånt som har sämre BV på proteinet, och varför byter hon ut vanlig mjölk mot rismjölk? Vill hon förvandla dom till veganer eller?Om du såg programmet (Outsiders) med Anna Skippers man, golf-coachen "Skipper", så hade du förstått hur hardcore inställning de har till kost och hälsa. Det handlar inte om muskelökning utan om att leva till man blir 150, typ. ;)

TylerDurden84
2005-11-27, 18:34
För rött kött kan ha i princip nada fett om man köper de magra alternativen så det är nog inte det. Troligtvis att det är snällare för magen. Men jag tycker ändå det är vilseledande, särskilt för de som ser på programmet och ska börja träna. De lär ju inte bli allt för bitiga av bönor, soyakorvar och rismjölk efter sina pass...

userfriendly
2005-11-27, 18:37
För rött kött kan ha i princip nada fett om man köper de magra alternativen så det är nog inte det. Troligtvis att det är snällare för magen. Men jag tycker ändå det är vilseledande, särskilt för de som ser på programmet och ska börja träna. De lär ju inte bli allt för bitiga av bönor, soyakorvar och rismjölk efter sina pass...


men de ska ju inte bli bitiga de ska vara så sunda som möjligt. jag tycker att det är absurt att göra om allt så snabbt.. tror att det är lättare att hålla vikten om man försöker sträva efter nåt "normalt" ist
MEN DE GÅR JU PÅ EN AVGIFTINGSDIET I NÅGRA VECKOR.. sen ere ju back to "normal"

Fartman
2005-11-27, 18:40
Jag tippar på att det beror på att hon är totalt blåst vad gäller kost.

:thumbup:

Den tar tanten ger jag inte mycket för, snacka om att krångla till det för svensson... Vad är lättast för en som vill lägga om kosten? Byta skräpmat mot kött,pasta och dylikt som ändå oftast även skräpmatsätare gillar eller byta mot bönor, groddar och en massa soyaprodukter?
Konstigt om folk har svårt att hålla sin nya "sunda" kost *screwy*

TylerDurden84
2005-11-27, 19:07
:thumbup:

Den tar tanten ger jag inte mycket för, snacka om att krångla till det för svensson... Vad är lättast för en som vill lägga om kosten? Byta skräpmat mot kött,pasta och dylikt som ändå oftast även skräpmatsätare gillar eller byta mot bönor, groddar och en massa soyaprodukter?
Konstigt om folk har svårt att hålla sin nya "sunda" kost *screwy*

Du får inte glömma gröna baljväxter med, den är ingen hit bland medelsvensson :)

z_bumbi
2005-11-27, 19:22
Bör folk i allmänhet äta mer grönsaker och frukt? Japp.

Är bönor bra mat? Japp.

Bör man begränsa sitt intag av mättat fett? Japp

Bör man sluta äta färdigmat? Japp

Bör man röra sig mer? Japp

Men från detta gå till att slänga ut matoljan för att den innehåller härdat (???!!!) fett och ordinera tarmsköljningar gör att all trovärdighet försvinner. Lägger man dessutom till en bunt av extra vansinnigheter som dyker upp då och då så är behållningen av programet ren underhållning, vilket med tanke på i vilken kanal det går inte krävs så mycket för att nå upp till en för kanalen normal nivå.

stefannn
2005-11-27, 20:38
:thumbup:

Den tar tanten ger jag inte mycket för, snacka om att krångla till det för svensson... Vad är lättast för en som vill lägga om kosten? Byta skräpmat mot kött,pasta och dylikt som ändå oftast även skräpmatsätare gillar eller byta mot bönor, groddar och en massa soyaprodukter?
Konstigt om folk har svårt att hålla sin nya "sunda" kost *screwy*

:thumbup: gör en ny och håller med fullständigt

jean-wim
2005-11-27, 21:12
Lägger man dessutom till en bunt av extra vansinnigheter som dyker upp då och då så är behållningen av programet ren underhållningDet är inte så konstigt då Anna Skipper inte har en tillstymmelse till utbildning inom hälsa, kost eller nutrition, enligt hennes egen
CV (http://home.smelinkweb.com/Assembler2.asp?TreeID=1352&CustomerID=3264).

Hennes guru-plattform bygger uteslutande på maken Olof Skippers (http://www.skippercoach.com/) goda rykte bland diverse (lättlurade) golf- och idrottsproffs. I Outsiders fick man ju se exempel på Skippers galna idéer, som att ligga i en vattentank varje dag och att våra hjärta bara har ett fixt antal slag förprogrammerade, och det gäller därför att minimera sin puls i alla lägen (ingen träning alltså?) för att leva så länge som möjligt.

Skippers lever granne med Kungafamiljen på Drottningholm och frotterar sig troligtvis normalt bara med miljonärer som villigt cashar upp för personlig rådgivning kring evig ungdom. Därför blir kulturkrocken total när Anna Skipper drar ut till hooden med sina överklass-I:n och ska få svensk white trash att gå över till vego och living food.

Och denna clash är ju som sagt själva behållningen av programmet. ;)

Nina L
2005-11-28, 08:06
"Anna arbetade under åren 2002-2004 med Sanna Ehdin (fil.doc. i immunolog) som bl.a. skrivit hälsobestsellern "Den självläkande människan"."

Sanna Ehdin i sin tur fick år 2000 den föga smickrande utmärkelsen "Årets förvillare" av Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF). Motiveringen löd: ""för hennes hälsofarliga råd om kost och hälsa baserade på hennes vantolkningar av vetenskapliga studier.".

"Till årets förvillare kan den utses som i Sverige under året, frivilligt eller av grov oaktsamhet, bidragit till att skapa förvirring och oklarhet om vetenskapens metoder och resultat. Särskild vikt ska fästas vid insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn."

Källa: www.folkvett.nu

Dock tycker jag att "Du är vad du äter" är trevlig underhållning och programmet får mig alltid inspirerad till att laga ännu godare mat.

Bonnie
2005-11-28, 08:39
Fanns ju lite roliga recept på sidan som man kan testa i alla fall.
Annas Dinkelpannkakor och Quorn Stroganoff verkar ok.

Annars så är det ju mest underhållning, jag tror ju knappast att de personer som är med i programmet har råd att fortsätta leva så nyttigt, då quorn, rismjölk, linser osv är betydligt dyrare än de onyttiga alternativen.



Det är inte så konstigt då Anna Skipper inte har en tillstymmelse till utbildning inom hälsa, kost eller nutrition, enligt hennes egen
CV (http://home.smelinkweb.com/Assembler2.asp?TreeID=1352&CustomerID=3264).

Hennes guru-plattform bygger uteslutande på maken Olof Skippers (http://www.skippercoach.com/) goda rykte bland diverse (lättlurade) golf- och idrottsproffs. I Outsiders fick man ju se exempel på Skippers galna idéer, som att ligga i en vattentank varje dag och att våra hjärta bara har ett fixt antal slag förprogrammerade, och det gäller därför att minimera sin puls i alla lägen (ingen träning alltså?) för att leva så länge som möjligt.

Skippers lever granne med Kungafamiljen på Drottningholm och frotterar sig troligtvis normalt bara med miljonärer som villigt cashar upp för personlig rådgivning kring evig ungdom. Därför blir kulturkrocken total när Anna Skipper drar ut till hooden med sina överklass-I:n och ska få svensk white trash att gå över till vego och living food.

Och denna clash är ju som sagt själva behållningen av programmet. ;)

TrasMannen
2005-11-28, 09:18
Men från detta gå till att slänga ut matoljan för att den innehåller härdat (???!!!) fett

Alltså när hon tog ut rapsoljan och sa att det var massa härdat fett i den så fick jag fan psykbryt på kärringa! *KLICK* av med TV:n.

OBS. Sen ersatte hon rapsoljan med olivolja. Rapsolja är ju förfan lite nyttigare än olivolja tom

Niclaaas
2005-11-28, 09:24
Bör folk i allmänhet äta mer grönsaker och frukt? Japp.

Är bönor bra mat? Japp.

Bör man begränsa sitt intag av mättat fett? Japp

Bör man sluta äta färdigmat? Japp

Bör man röra sig mer? Japp

Men från detta gå till att slänga ut matoljan för att den innehåller härdat (???!!!) fett och ordinera tarmsköljningar gör att all trovärdighet försvinner. Lägger man dessutom till en bunt av extra vansinnigheter som dyker upp då och då så är behållningen av programet ren underhållning, vilket med tanke på i vilken kanal det går inte krävs så mycket för att nå upp till en för kanalen normal nivå.

håller med. jag tycker det är synd, för om det fanns ett bra sådant här program hade jag suttit bänkad till varje avsnitt. nu är det skit, jag blir upprörd efter 5 minuter och stänger av.

det tråkiga är ju också att programet skulle kunna vara bra. det enda dåliga är programledaren men hon är i sin tur så dålig att hon förstör programet totalt.

TylerDurden84
2005-11-28, 10:36
Min mamma tror mer på denna tjej än mig nu när det kommer till mat... sorgligt och irriterande...

z_bumbi
2005-11-28, 10:38
jag blir upprörd efter 5 minuter och stänger av.

Typ så funkar programet för min del också, liksom de flesta andra bantnings- och viktminskningsprogram som går på TV.

Bobbokrull
2005-11-28, 10:41
Säga vad man vill om tanten och hennes sätt att se på mat, men recepten som läggs ut på hemsidan bjuds på är helt okey!