handdator

Visa fullständig version : upplägg med kosten


sissa
2005-11-27, 14:40
Jag vet att det figurerar massor med trådar i ämnet om upplägg kring träning och kost, det ena mer optimalt än det andra ( eller inte)

Istället för att söka med ljus och lykta efter det troligtvis mest optimala ( som förmodligen är rätt meningslöst i det utgångsläget jag är i nu. nybörjare som för det första borde se över kosten rent allmänt) så tänkte jag koncentrera mig på basen, om jag nu kan hitta den igen. Det blir lätt att man snöar in sig.


Jag ska försöka, ni får gärna hjälpa mig på traven.

1. Få i mig tillräckligt med protein ( har hyffsad koll på proteinkällorna och känner mig rätt lugn med att det löser sig rätt bra) . Finns inte protein så finns inget byggmaterial. Även få i mig kolhydrater och fett förstås, så att man orkar bygga. Och fungerar i största allmänhet:-)


2. Sen är det det här med tajmingen då. Jag har övervägt proteinpulver/ gainer för att använda i direkt anslutning till passet, men jag vetefanken nu hur jag ska göra. Om man äter var tredje timme ( med protein i varje mål) , hur stor skillnad gör det då att man även petar in en proteindrink el en gainer i direkt anslutning till träningen?
Det känns som att om man tillför kroppen proteiner, kolhydrater och fett regelbundet ( typ var 3: e timme) så har den tillräckligt i systemet för att kunna bygga. Mängden spelar också roll förstås!



Det känns som att det är där jag bör börja hursomhelst. Låter vettigt?

sissa
2005-11-27, 14:45
Just det; Det här med hur tätt inpå passet man "ska" äta kan ju ställa till det förstås. Jag vet inte vad man brukar snacka om. 2-3 timmar? Men mängden spelar väl roll också? Jag menar, det måste ju inte vara ett jättemål man tar typ en timme innan träning. Och det gör väl inget isåfall?
Värsta stora middan precis innan är väl inget hit men som sagt, ett mindre mål nån timme innan? Sen beror det väl på vad det är också.

King Grub
2005-11-27, 14:51
Det känns som att det är där jag bör börja hursomhelst. Låter vettigt?

Ja, det låter ypperligt vettigt, och det räcker säkert för utmärkta resultat. Vill du, kan ta en proteindrink/gainer direkt före passet så du har tillgång till aminosyror i proteinsyntesen efter passet, men det är inte något måste för muskeltillväxt. Huvudsaken är, som du skriver, att det finns protein tillgängligt hela tiden. Är det något som gör skillnad, så är det att tillföra protein 0-30 minuter före träning. Det stimulerar proteinsyntesen efter passet dramatiskt.

King Grub
2005-11-27, 14:51
Just det; Det här med hur tätt inpå passet man "ska" äta kan ju ställa till det förstås. Jag vet inte vad man brukar snacka om. 2-3 timmar? Men mängden spelar väl roll också? Jag menar, det måste ju inte vara ett jättemål man tar typ en timme innan träning. Och det gör väl inget isåfall?
Värsta stora middan precis innan är väl inget hit men som sagt, ett mindre mål nån timme innan? Sen beror det väl på vad det är också.

Ett normalt mål en till två timmar är utmärkt. Ät den mängd och den tid innan passet du presterar bäst på.

sissa
2005-11-27, 14:56
Ja, det låter ypperligt vettigt, och det räcker säkert för utmärkta resultat. Vill du, kan ta en proteindrink/gainer direkt före passet så du har tillgång till aminosyror i proteinsyntesen efter passet, men det är inte något måste för muskeltillväxt. Huvudsaken är, som du skriver, att det finns protein tillgängligt hela tiden. Är det något som gör skillnad, så är det att tillföra protein 0-30 minuter före träning. Det stimulerar proteinsyntesen efter passet dramatiskt.


Var inne på priset just det. Att eventuellt peta in "mat-i-pulver-form" före träning.Mest för att det kan vara praktiskt rätt svårt med vanlig mat där.

Men som sagt, jag kan ju börja med det andra. Försöka få någorlunda styr på det, så kan jag överväga prottedrinken sen.
Men basen först känns bra.

sissa
2005-11-27, 15:01
Ett normalt mål en till två timmar är utmärkt. Ät den mängd och den tid innan passet du presterar bäst på.

För egen del känns det helfel att tex inte ha ätit något alls 3 timmar innan träning. Det känns bara fel för mig. Men som sagt, det innebär ju inte att man äter värsta målet innan.

Nåt mellanmål sådär känns himla bra tycker jag.


Det löser sig!