handdator

Visa fullständig version : vindrutetorkare


Cilia
2005-11-27, 12:29
Mitt vindrutetorkarblad är slut igen.
Jag köpte ett nytt för ett knappt år sedan eller ganska precis efter förra nyår.
Då körde jag ner till Skåne och det var ösregn och bladet var helt slut.
Det var riktigt läskigt. Jag använder ju bilen så sällan så jag hade inte upptäckt att det var slut men nu är det alltså slut igen.

Ska det inte räcka längre än ett år?
Dessutom använder jag ju sällan bilen den har bara gått 2 500 mil på 3,5 år.

Sen finns bladet bara på Audibutikerna så jag måste ta mig dit om jag inte kan piska syrran att ta tag i det som straff för att hon använder bilen. Jag har inte tid att åka dit.

Det är sånt här som gör att man blir trött på att ha bil.

frågan är alltså om mina blad räcker kortare än normalt.

BigForre
2005-11-27, 12:33
Prova att inte torka rutorna hela tiden när det är sol ute :)
Annars kan du prova att torka av bladen med något fettlösande typ lacknafta innan du kasserar dem, fortfarande kassa trots att du bara torkar när dina rutor är blöta? Ja då har de gått ganska fort...

internethjälten
2005-11-27, 12:56
värme, kyla, salt, väder, vind, sprit, avgaser biter hårt på dem. sen
om de aldrig använs heller så torkar de sönder. men 1 år är väl
ändå rätt lagom att byta ut dem på.

jakke
2005-11-27, 13:00
OK brukar ju ha torkarblad som passar allt

Mental
2005-11-27, 13:00
byter själv årligen, slits hårt under vintern så jag byter när sommardäcken åker på

Nitrometan
2005-11-27, 13:05
Finns säkert på Mekonomen.

Cilia
2005-11-27, 16:03
JAg har bara ett gigantiskt torkarblad.
kollade på OK sist då jag var lite i en knippa mitt i Skåne och ösregn men det var inte ens i närheten av att finnas där.

Men tänker på Forres svar, ska man sköta om bladen under året?
Jag är en sån som bara tankar och ibland fyller på olja annars lämnar jag in bilen så fort ngt behöver åtgärdas.
Men iom att det är gummi kanske dom behöver underhållas?



Mekonomen kan vara ett alternativ men är lika besvärligt som att ta mig till Audi tyvärr

MacLeod
2005-11-28, 08:45
Bosch torkarblad ska vara top notch vad jag förstått.

Nitrometan
2005-11-28, 08:51
Audi använder Bosch, om det nu är en Audi.
Men på Mekonomen finns det reservdelar till nästan alla bilar.

Kraggen
2005-11-28, 09:23
Jag är relativt säker på att Cilia kör en A2.. och torkarbladen/et på den bilen finns bara hos Audihandlarn... om inte det finns någon VÄLDIGT välsorterad OKmack.. Och kvalitetsmässigt är dem nog varken sämre eller bättre än några andra blad.. Grejer slits vare sig man vill det eller inte.

z_bumbi
2005-11-28, 10:09
Jag är relativt säker på att Cilia kör en A2.. och torkarbladen/et på den bilen finns bara hos Audihandlarn...

Eller hos mekonomen?

http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kidck=888283549&butik=3413-000&sprak=S

Cilia: Sök på bilnumret på mekonomen och plocka sen hem torkarbladet via postorder, det bör gå snabbare och leveranstiden kan inte vara allt för lång.

Cilia
2005-11-28, 11:18
Eller hos mekonomen?

http://www.mekonomen.se/katalog.asp?kidck=888283549&butik=3413-000&sprak=S

Cilia: Sök på bilnumret på mekonomen och plocka sen hem torkarbladet via postorder, det bör gå snabbare och leveranstiden kan inte vara allt för lång.
tack, ska tänka på det eller anställa syrran och köpa ett orginal.
funkar alternativen lika bra?

satte en gång in en "alternativ" reservgrej i min volvo (vet inte vad det heter) och den fick jag byta 3 gånger innan jag lackade och satte in orginal.

Perfect Beast
2005-11-28, 11:28
Prova att torka av torkarbladet varje gång du tvättar bilen, det sitter alltid massa avlagringar på bladen. Det betyder inte att dom är slut utan du måste ta bort smutsen. Ta en vit trasa och dra på bladet så får du se hur skitigt det är... men annars är det lagomt att byta med 1500-2000 mils intervall det handlar ju om din egen säkerhet med!

Cilia
2005-11-28, 13:09
Prova att torka av torkarbladet varje gång du tvättar bilen, det sitter alltid massa avlagringar på bladen. Det betyder inte att dom är slut utan du måste ta bort smutsen. Ta en vit trasa och dra på bladet så får du se hur skitigt det är... men annars är det lagomt att byta med 1500-2000 mils intervall det handlar ju om din egen säkerhet med!
tack, ska tänka på det.
ett problem bara. Jag tvättar aldrig bilen.
eller jag tvättar aldrig bilen själv. Jag lämnar alltid in den på handtvätt.
Jag ska komma ihåg och påminna dom att ta torkarbladet med.

Lodiz2
2005-11-28, 13:11
mina vindrutetrokare går alltid sönder, men jag har bara köpt budget prylar så jag får väll skylla mig själv

Piranha
2005-11-28, 13:21
Fick du betala extra för torkaren av insidan av framrutan ?