handdator

Visa fullständig version : Skidresa till alperna


olwe
2005-11-27, 02:38
Hej!

Jag och några vänner funderar på att dra till alperna nu i vinter men vi vet inte vart man ska åka...

Vi är måna om att det ska vara ett ganska bra festställe och sedan är vi ganska snåla... (självklart vill vi ha bra åkning också)

Men är det några här på kolo som har några tipps? Vart ska vi åka?

PowPow
2005-11-27, 03:09
Hej!

Jag och några vänner funderar på att dra till alperna nu i vinter men vi vet inte vart man ska åka...

Vi är måna om att det ska vara ett ganska bra festställe och sedan är vi ganska snåla... (självklart vill vi ha bra åkning också)

Men är det några här på kolo som har några tipps? Vart ska vi åka?

Ett underbart ställe är Serre Chevalier. Flest soldagar/år, om jag inte minns fel. Men det är inte det typiska feststället. Det grymma med orten är att det inte bara är en skidort, och man kan alltså hitta mat och dylikt till vettiga priser.

Val Thorens är också nice, och har bra uteliv. Renodlad skidort ju, på gott och ont.

olwe
2005-11-27, 03:17
Ett underbart ställe är Serre Chevalier. Flest soldagar/år, om jag inte minns fel. Men det är inte det typiska feststället. Det grymma med orten är att det inte bara är en skidort, och man kan alltså hitta mat och dylikt till vettiga priser.

Val Thorens är också nice, och har bra uteliv. Renodlad skidort ju, på gott och ont.

Ok, hur ligger prisklasserna till på de här ställena? vilket land ligger Val Thorens i?

tossefar
2005-11-27, 03:20
Ok, hur ligger prisklasserna till på de här ställena? vilket land ligger Val Thorens i?

Spara lite längre istället, det finns inget värre än att åka på semester och snåla. När du väl är där ska du kunna äta, dricka och göra vad du vill. Det är ju semester!

olwe
2005-11-27, 03:27
Spara lite längre istället, det finns inget värre än att åka på semester och snåla. När du väl är där ska du kunna äta, dricka och göra vad du vill. Det är ju semester!

Jag håller med men sässongen är inte så lång och jag är en fattig student. Jag måste jobba extra för att kunna åka över huvud taget så jag har inte råd med hur mycket som helst... Jag kan tillägga att jag jusst nu ligger på 0:- och alla pengar till resan måste jag börja tjäna från och med nu.

bubbe
2005-11-27, 09:27
ett år åkte jag och en kompis till vengen i schweiz med bil, vi hyrde två rum med kök, lagade mat själva osv. blev hyffsat billigt och så mycket roligare än alla paketresor jag åkt med tidigare, det ända jobbigt var sträckkörningen men helt klart värt det.

Bärs
2005-11-27, 10:43
St Anton

sunkan
2005-11-27, 11:30
St Anton
ohh, är det inte där världscupen i störtlopp går? Om det är den så är ju starten där inte å leka med. Inte långt från fritt fall :thumbup:

PowPow
2005-11-27, 14:46
Ok, hur ligger prisklasserna till på de här ställena? vilket land ligger Val Thorens i?

Både Serre Chevalier och Val Thorens ligger i Frankrike.
Prisklassmässigt ligger de ganska lika. Betalar ungefär 4000:- för boende, bussresa och liftkort i en vecka (+~300 för liftkort även på ankomst- och hemresedagen = 8 åkdagar). Detta gäller vecka 2, som brukar vara en av de billigaste veckorna men OK snö. Val Thorens ligger kanske någon hundralapp högre.

Kolla nortlander.se
Brukar åka med dem. Kanske inte värdens bästa organisering, men bra priser. Och reseguider och sådant är ju ändå överskattat :)

bengdoktor
2005-11-27, 17:58
Jag var i Val d'Isere för inte så länge sedan.. ligger ju inte långt ifrån Thorens, men där var det dyrt, duktigt dyrt. Allt var dyrt men underbar åkning. Är (var?) rankad som en av världens bästa ställen att åka på för professionella.

Kan rekommenderas, särskilt om man gillar svenskar för dom finns det gott om.

Cilia
2005-11-27, 18:09
Ett underbart ställe är Serre Chevalier. Flest soldagar/år, om jag inte minns fel. Men det är inte det typiska feststället. Det grymma med orten är att det inte bara är en skidort, och man kan alltså hitta mat och dylikt till vettiga priser.

Val Thorens är också nice, och har bra uteliv. Renodlad skidort ju, på gott och ont.
gillar du off pist så åk till Serre Chevalier och sen tar du en dag eller så och åkte till La Grave. Det är off pist åkarnas mecka. Men du måste vara duktigt duktig för att få ut något för det är rejält brant och inte pistade nedfarter. När jag var där gick det bara en linbana upp and that is it!. Men jäklar vilken utmaning.

Serre Chevalier är helt ok skidåkning och finns bra off pist där med om man vet var man ska ta vägen. Val Thorens är ju en del av det största skidsystemet så utbudet av pister är enormt. Jag har aldrig bott i byn men i grannbyn Couchevel. Skidåkningen är manifik.

Sen gillar jag Tignes som tillhör samma skidsystem som Val d´isere. Les Arc kan jag utan och innan eftersom jag bott där en säsong. Det finns mycket bra skidåkning men är också en ren skidort så allt är byggt kring det och i ett flertal byar på olika höjd.

Blir sugen att åka ner till alperna nu.

egge
2005-11-27, 19:18
Blir lite smått avundsjuk då jag ej kommer iväg i vinter. :(
Slovenien ska vara billigt, hur bra kvalitét på åkningen det är har jag ingen aning om.


OT: Måste man bo i fucking-jävla-***-blekinge. Inte en vit backe så långt ögat når. (Är iofs lite vitt nu men backar saknas).

PowPow
2005-11-28, 00:25
OT: Måste man bo i fucking-jävla-***-blekinge. Inte en vit backe så långt ögat når. (Är iofs lite vitt nu men backar saknas).

Tänk på mig - jag bor i Malmö!
Det positiva i situationen är ju att vi har närmre till alperna än de som bor på nordligare bredgrader. Och i fjällen kan man ju ändå inte åka :D

Bärs
2005-11-28, 10:39
ohh, är det inte där världscupen i störtlopp går? Om det är den så är ju starten där inte å leka med. Inte långt från fritt fall :thumbup:


Finns utmärkta möjligheter att festa där också. Krazy Kangaruh anses som det mest legendariska after ski-stället i Alperna.

acke_t
2005-11-28, 17:12
ohh, är det inte där världscupen i störtlopp går? Om det är den så är ju starten där inte å leka med. Inte långt från fritt fall :thumbup:


fler än en ort som anordnar världscuptävlingar i störtlopp :)
Men du tänker nog på Kitzbühel med hahnenkammrennen

egge
2005-11-28, 20:10
Tänk på mig - jag bor i Malmö!
Det positiva i situationen är ju att vi har närmre till alperna än de som bor på nordligare bredgrader. Och i fjällen kan man ju ändå inte åka :D

Du ska fan inte klaga....du bor hela 2 timmar närmare alperna!!! *grr27*

EDIT: Ojsan, jag är visst på mitt glada humör idag. :)

Laan
2005-11-28, 20:18
Och i fjällen kan man ju ändå inte åka :D


baahhh här uppåt finns den riktiga åkningen!

vva- våga vägra alperna

PowPow
2005-11-28, 20:21
baahhh här uppåt finns den riktiga åkningen!

vva- våga vägra alperna

Fnys.. Då kan du inte varit i alperna.
Men det är klart - känner man sig osäker kan man ju börja där uppe bland de små kullarna, innan man beger sig ner till de riktiga bergen.

Du menar väl VIA (Vågar Inte Alperna)?

ErikJ
2005-11-28, 20:26
Jag lånar tråden lite! :whipped:

Ska till Chamonix på sportlovet...

– Vad får jag inte missa?

– Vad måste jag göra där innan jag åker hem? (Här får ni komma på vad fan som helst, use yo imagination)

– Hur lätt är det att komma in på ställen och supa till när man är under 18?