handdator

Visa fullständig version : Svag men seg ska klara marathon med tunga steg


Sidor : [1] 2

Noodles
2005-11-26, 23:25
Inspirerad av wintersnowdrift så startar jag också en journal som innehåller mer konditionsträning än genomsnittet på Kolozzeum.

Ålder: 25
Längd: 193 cm
Vikt: 84-86 kg

Jag har flera mål för 2006. Det huvudsakliga målet är förstås Stockholm marathon den 3:e juni. Jag gjorde min debut i Stockholm förra året. Jag har skrivit lite om den upplevelsen i en annan tråd men sammanfattningsvis kan man väl säga att jag missade mitt mål. Jag hade siktat på att gå under 4.30, tyvärr missade jag med några minuter. Det som retade mig mest var att jag fick väldiga magproblem (antagligen pga sportdrycken) och jag blev tvungen att gå långa sträckor. Dessutom bestämde jag mig alldeles för sent att jag skulle ställa upp överhuvudtaget. Lägg till det att jag under träning lyckades ramla sex veckor innan starten och fick hålla uppe löpningen i ett par veckor.

Kort sagt är jag revanchsugen. Den här gången är träningen bättre och dessutom ska jag noggrannt testa min tolerans för sportdryck. :)

Jag har styrketränat regelbundet i några år nu och löpningen har inte varit ett regelbundet inslag speciellt länge. Efter SM 2005 så sprang jag även en kvartsmara och lyckades gå under 47 minuter vilket var ett stort framsteg då. Sedan dess har löpningen fortsatt och just nu är personbästa
5 km: 20.00
10 km: 42.59

Mina mål för nästa år är:
Stockholm marathon på mindre än fyra timmar.
Innan dess ska jag debutera på Göteborgsvarvet (halvmara) och det ska gå under 1.40
Dessutom ska jag springa en kvartsmara på 45 minuter
Innan SM 2006 ska jag dessutom gå under 42 minuter på milen.

Nu under vintern kommer jag fortsätta som vanligt med styrketräning och fokusera på kvalitetsträning i löpningen. Distanserna har minskat sedan jag inriktade mig på kvartsmara så jag tänkte smyga in längre och längre pass under vintern. Tack gode gud för underställ. :D
Jag har inga större ambitioner att bli Mr Olympia 2006 och Tergat lär nog få behålla sitt världsrekord på marathon även efter att jag har sprungit. Kort sagt vill jag fortsätta att ha variationen eftersom jag gillar både styrka och kondition.

Det här blev en lång introduktion så nu får jag väl skriva in dagens pass:

Rygg/Biceps

Chins: 10,8,5

Marklyft:
10*10kg
2*10*40 kg
3*8*60 kg

Skivstångscurl:
11*25 kg
30 kg: 8,7,6,6,6,7,5

Hantelrodd:
10*21 kg
23 kg: 10,10,10,10

Jag är medveten om hur svag jag är i marklyft, tyvärr vågade jag mig inte på denna underbara övning förrän för en månad sedan och min teknik är därefter. Chins är ett mysterium. Jag verkar aldrig göra framsteg där. Jag har provat både med och utan extravikt och ändå blir jag aldrig bättre. Andra övningar för involverade muskler går framåt men i chins gör jag samma resultat som för ett år sedan. Någon som har förslag på vad man kan göra?

Noodles
2005-11-27, 15:15
Idag blev det lite löpning.

13 km, tid 56:46 -> 4:22 min/km

Kändes rätt bra. Soligt och fint och några plusgrader. Tyvärr var det väldigt halt på vissa ställen och då blir man lite hämmad i steget. I början var jag rätt spänd pga halkan och då kändes skaderisken överhängande. Som tur var så släppte det efter ett tag och jag överlevde den här rundan också. :)

För övrigt anser jag att hundar ska hållas kopplade i löpspår...

Jax
2005-11-27, 15:29
Bra tempo på löpningen.
Springer du mycket långpass? Känns som att du har tempot för att klara dig ganska lätt under 4:00 på maran.

Noodles
2005-11-27, 16:12
Bra tempo på löpningen.
Springer du mycket långpass? Känns som att du har tempot för att klara dig ganska lätt under 4:00 på maran.

Tack!

Jag har inte sprungit så mycket långpass sedan maran eftersom jag fokuserade mycket på kvartsmaran. Efter det har jag haft svårt att öka distanserna, det sitter mycket i huvudet. Man måste vara lite tokig för att springa de riktigt långa distanserna.

Jag tror också att jag har ett tempo som ska räcka gott och väl till 4:00. Tyvärr så är min uttröttningsprofil fortfarande lite för brant. Vi får väl se nu när distanserna ökar, jag tror att jag är en betydligt bättre löpare nu än jag var i juni. Även om jag skulle kunna satsa på en bättre tid så vill jag inte bli för besviken. I årets mara låg jag i tempo för att klara 4:15, alltså en kvart bättre än mitt mål, ända upp till 35 km. Sedan blev magen för mycket och jag missade även 4:30. Kort sagt vill jag inte gå under 4:00 och vara besviken, det är fortfarande en rätt bra tid. Jag har många marathon på mig att springa snabbare. ;)

Hur ser det ut för dig själv? Har för mig att du klarat 3:30, blir det SM 2006?

Jax
2005-11-27, 16:28
Går inget vidare på löparfronten. Har problem med benen och lyckats aldrig komma upp i någon träningsmängd så utvecklingen har avstannat helt. Klarade inte 3:30 nu i somras, men väl 3:32 vilket inte är så tokigt det heller.

Något SM2006 blir det inte, ska vara i Liberia större delen av året.

Kör hårt och passa dig för hundarna!

Noodles
2005-11-27, 16:36
Går inget vidare på löparfronten. Har problem med benen och lyckats aldrig komma upp i någon träningsmängd så utvecklingen har avstannat helt. Klarade inte 3:30 nu i somras, men väl 3:32 vilket inte är så tokigt det heller.

Något SM2006 blir det inte, ska vara i Liberia större delen av året.

Kör hårt och passa dig för hundarna!

3:32 är riktigt bra. Är glad om jag klarar det någon dag. :thumbup:

Hoppas benen blir bättre för dig. Har själv känt av lite i benhinnorna, det är lätt att bli paranoid vid minsta känning. Jag har hört många skräckhistorier om folk som aldrig blir av med sina besvär. Vill inte hamna där.

Nästa vecka blir det kvalitetsträning och förhoppningsvis ett lite längre pass än den här veckan. Alla hundar får man väl skylla på det soliga och fina vädret som var.

Jax
2005-11-27, 16:54
Hoppas benen blir bättre för dig. Har själv känt av lite i benhinnorna, det är lätt att bli paranoid vid minsta känning. Jag har hört många skräckhistorier om folk som aldrig blir av med sina besvär. Vill inte hamna där.

Man ska inte bli livrädd för minsta känning men det kan vara bra att vara uppmärksam på skador och inte göra som jag gjorde. Dvs bara fortsatt och springa och har därmed gjort så att skiten vägrar läka.

Om du börjar känna av hinnorna så föreslår jag att du i första hand funderar på vad det kan vara som utlöser det. Underlaget, dåliga skor, felaktiga skor, osv. Är bra om man kan lösa problemet innan man blir skadad på riktigt. Det sparar en massa tid och problem.

Noodles
2005-11-27, 17:08
Man ska inte bli livrädd för minsta känning men det kan vara bra att vara uppmärksam på skador och inte göra som jag gjorde. Dvs bara fortsatt och springa och har därmed gjort så att skiten vägrar läka.

Om du börjar känna av hinnorna så föreslår jag att du i första hand funderar på vad det kan vara som utlöser det. Underlaget, dåliga skor, felaktiga skor, osv. Är bra om man kan lösa problemet innan man blir skadad på riktigt. Det sparar en massa tid och problem.

Jag vet inte om det verkligen är benhinnorna jag känner av. Just nu känner jag ingenting och det har aldrig varit ömt när jag tryckt (som väl är ett vanligt tecken?). Ofta har det blivit bättre när jag sett till att stretcha framsidan ordentligt, det är möjligt att jag bara har haft förkortade muskler.

Får jag fråga hur du resonerade när du fortsatte trots dina första smärtor? Det verkar vara rätt vanligt att löpare gör det. Vad kan du göra för att få bort dina besvär nu? Är det bara att vila helt?

Den "skada" jag har haft mest problem med är ont i hålfoten. Kände det mycket i våras när jag hade nya skor. Sedan i somras har jag inte känt någonting och sedan hörde jag på Löplabbet att det berodde på mina låga fotvalv. Tydligen hade mina Nike rätt "hög" sula och tryckte på foten. Anledningen till att det blev bättre var att jag tryckte ner dem efter ett tag. :) Nu har jag nya skor som är bättre anpassade för mina fotvalv.

Jax
2005-11-27, 17:45
Jag vet inte om det verkligen är benhinnorna jag känner av. Just nu känner jag ingenting och det har aldrig varit ömt när jag tryckt (som väl är ett vanligt tecken?). Ofta har det blivit bättre när jag sett till att stretcha framsidan ordentligt, det är möjligt att jag bara har haft förkortade muskler.

Får jag fråga hur du resonerade när du fortsatte trots dina första smärtor? Det verkar vara rätt vanligt att löpare gör det. Vad kan du göra för att få bort dina besvär nu? Är det bara att vila helt?

Den "skada" jag har haft mest problem med är ont i hålfoten. Kände det mycket i våras när jag hade nya skor. Sedan i somras har jag inte känt någonting och sedan hörde jag på Löplabbet att det berodde på mina låga fotvalv. Tydligen hade mina Nike rätt "hög" sula och tryckte på foten. Anledningen till att det blev bättre var att jag tryckte ner dem efter ett tag. :) Nu har jag nya skor som är bättre anpassade för mina fotvalv.
Jag resonerade som vanligt efter "No pain no gain". Inte alltid så bra fick jag lära mig. Trodde att det skulle ge sig, men det gjorde det aldrig. För att få bort besvären nu så vilar jag från löpningen och kör alternativ kondition. Tyvärr kommer skiten alltid tillbaka när jag börjar öka träningen igen. Efter Lidingö tog jag en månad ledigt, och har sedan dess provat mig fram lite vilken intensitet benen klarar. För tillfället verkar det vara ett 7km-pass var fjärde dag ungefär. Vilket är deprimerande lite, men jag hoppas att det blir bättre. Jag ska i alla fall börja variera min konditionsträning mer, mest med cykling.

Bra val att gå till en bra idrottsbutik och be om skoköparråd, det sparar en massa problem.

Noodles
2005-11-28, 19:48
Idag blev det gymmet.

Axlar/Mage

Hantellyft sida
13 kg: 10,10,9,9,10,8
Framåtlutande hantellyft sida
11 kg: 10,10,10,9,9,10
Hantelpress
16 kg: 8,7,7,6,6,7

Crunches
10 kg viktplatta på bröstet: 20,13,8,9,9,12,9,7,6

Idag kom äntligen snön. Underbart! Frågan är hur det påverkar den löpning som är inplanerad imorgon...

Noodles
2005-11-30, 13:32
Får väl lägga in gårdagens träning idag pga att forumet var nere.

Igår var det åter löpning som gällde. Det var tänkt att bli ett ordentligt kvalitetspass men jag fick hålla igen lite pga snön. Efter några km uppvärmning så sprang jag intervaller 1,5 km på 6:18. Intervallerna var 30 s högt tempo och 30 s normalt tempo. Det höga tempot ligger väl på ca 85% av max. Tanken var att även köra en lika lång distans med koordinationsträning. Pga packad snö som var väldigt hal så vågade jag inte springa maxfart och därför fick det vara så länge.

Håller på att springa in ett par nya skor på de kortare passen. Det känns fortfarande lite ovant men blir lite bättre för varje pass. Får se när jag börjar springa långa pass i dem.

Noodles
2005-11-30, 21:59
Idag var jag tillbaka i gymmet.

Ben/Underarmar

Lårcurl
36 kg: 1x12
41 kg: 12,13
45 kg: 10,8,8

Knäböj
Tom stång: 1x15
20 kg: 1x14
40 kg: 1x12
60 kg: 13,10
70 kg: 2x9
80 kg: 2x8

Underarmscurl med stång
17,5 kg: 10,8,9,9

Omvänd underarmscurl med stång
12,5 kg: 10,8,8,7

Tidigare har jag kört benpress och benspark men nu har jag helt ersatt det med knäböj. Vad jag har förstått så ska det räcka med den, hoppas jag har rätt. Dessutom var det först för en månad sedan som jag kunde börja köra knäböj eftersom jag aldrig kunde lägga stången rätt. Det gjorde alltid ont men jag lade den för högt upp på nacken. Nu har jag fått in tekniken bättre och hoppas på bra ökningar. Det enda problemet är balansen. Det känns som jag blir lite baktung ibland och riskerar att tippa bakåt. Samtidigt vill man ju inte luta sig för mycket framåt för att skona ryggen. Någon som har tips?

Underarmarna har jag börjat träna som ett avbrott i benträningen och för att jag är bedrövligt svag där.

Imorgon ska jag helga vilodagen. Det känns bra. :sleep:

Noodles
2005-12-02, 17:39
Idag har det blivit backträning. Jag har hittat en bra backe som är 210 meter lång och rätt brant. Träningen blev att både springa uppför och utför. Efter ett par km uppvärmning blev det fem gånger upp och ner i backen:

2*5*210 m = 2100 m på 9:50 --> 4:41 min/km

Kändes rätt bra i backen. Sista två gångerna gick det lite tungt uppför. Efter det joggade jag ett par km för att varva ner. Mina nya skor kändes lite konstiga. Jag fick en lätt smärta i vänsterfoten, undersidan och utåt på foten. Hoppas att det bara är tillvänjningen.

Inför förra maran hade jag inte gjort någon speciell backträning (bara intervaller) så den här gången ska jag vara lite bättre rustad inför Västerbron i Sthlm och Älvsborgsbron i Göteborg.

Noodles
2005-12-03, 11:37
Dagens pass på gymmet:

Bröst/Triceps

Hantelpress
23,5 kg: 8,8,8
26 kg: 7,6,7

Lutande bänkpress
Tom stång: 14
20 kg: 1x11
30 kg: 1x10
40 kg: 8,6,5,7

Tricepsextension bakom huvudet med skivstång
22,5 kg: 6x10, 6,8

Jag är så svag i lutande bänkpress att jag aldrig kommer bli tuffast på gymmet. Antingen får jag bli starkare eller så skaffar jag tuffa träningskläder i stället.

Imorgon ska jag förhoppningsvis få till ett lite längre löppass. Just nu beror det på halkan.

Noodles
2005-12-04, 16:08
Snön kommer och går men isen den består...

Dagens löpning blev inte så behaglig. Riktigt halt på sina ställen och det är väl ett mirakel att det inte blev någon vurpa. Däremot hann jag säkert med ett dussintal nästan-vurpor. Resultatet av dagen blev:
16 km, tid 1:12:32 --> 4:32 min/km

Betydligt sämre km-tid än förra passet men det får jag väl skylla på isen och att det blev lite längre distans. Mitt mål var att springa ett par mil men jag kände mig inte så säker ju mer tröttheten kom. Det känns som att dagens väglag kräver full koncentration och det har jag inte alltid när vätskebalansen börjar försämras.

Nu har väl all is snart töat bort och då kan jag kanske springa lite mer normalt. Jag har inget emot snö och kyla men halka är inte kul.

Jax
2005-12-04, 16:31
Läs wintersnowdrifts journal för tips mot halkan.

Noodles
2005-12-04, 16:35
Jag läste en del av inläggen där. Icebugs verkar ju trevligt. Det verkar definitivt vara värt pengarna men 1400 kr är fortfarande en stor investering. Jag ska ta en sväng förbi Löplabbet och kolla vad de har.

Noodles
2005-12-05, 21:22
Idag var det gymmet igen. Efter en tids fundering så har jag bestämt mig för att lägga om min styrketräning rejält. I stället för den 4-dagars split jag kört innan så blir det nu helkroppspass. Anledningarna är många, framför allt tyckte jag att det blev för länge mellan varje muskelgrupp. Jag gjorde mycket framsteg när jag började dela upp min träningen en gång i tiden, å andra sidan gjorde jag många andra förändringar då så jag vet inte om det schemat kan få äran. De senaste månaderna har jag stått väldigt stilla i min styrketräning och därför blev det en radikal förändring.

Helkroppspassen är uppdelade på tre olika varianter som körs under en vecka. Knäböj och marklyft körs bara en gång i veckan eftersom de är så tröttsamma. Jag är dessutom rätt ovan vid marklyft och då är det skönt att få lite flera set på sig för att få in tekniken. Dagens pass blev riktigt tufft men nu efteråt är det skönt och hela kroppen är härligt trött. :)

Pass 1
Marklyft
20 kg :1x12
40 kg: 10,10
50 kg: 8,6,8
Skivstångscurl
27,5 kg: 10,8,7
Lutande bänkpress
40 kg: 10,7,5,5
Crunches
10 kg viktplatta på bröstet: 18,12,8
Hantellyft sida
13 kg: 10,9,7
Lårcurl
41 kg: 10,6,6
Hantelpress
26 kg: 10,8,6,6
Hantelrodd
23,5 kg: 10,9,9
Sittande axelpress
16 kg: 8,6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
22,5 kg: 1x10
25 kg: 9,9

Passet tog inte längre tid än vad en del av de andra passen kunde göra och totalt sett gick det ungefär lika bra. Jag orkade till och med lite mer än vanligt i hantelpressen och triceps.

Jag tänkte ge det här en chans, däremot får det väl vara gissningstävling om jag kommer orka i längden. :D Det var verkligen en typ av trötthet som jag inte känt i styrketräningen på länge.

wintersnowdrift
2005-12-05, 22:18
Snön kommer och går men isen den består...

Dagens löpning blev inte så behaglig. Riktigt halt på sina ställen och det är väl ett mirakel att det inte blev någon vurpa. Däremot hann jag säkert med ett dussintal nästan-vurpor. Resultatet av dagen blev:
16 km, tid 1:12:32 --> 4:32 min/km

Betydligt sämre km-tid än förra passet men det får jag väl skylla på isen och att det blev lite längre distans. Mitt mål var att springa ett par mil men jag kände mig inte så säker ju mer tröttheten kom. Det känns som att dagens väglag kräver full koncentration och det har jag inte alltid när vätskebalansen börjar försämras.

Nu har väl all is snart töat bort och då kan jag kanske springa lite mer normalt. Jag har inget emot snö och kyla men halka är inte kul.

Hejsan!

Jag har totalt missat din journal, kul att du blivit inspirerad. Vi konditionsmuppar får väl roa oss i varandras journaler kanske :D.

Du springer snabbt jämfört med mig i alla fall, särskilt på halt väglag. Is är verkligen kasst (om den inte ligger tjock på stora sjöar vill säga så att man kan åka långfärdsskridskor på den!). Minusgrader och ett snötäcke är skönt att springa på, annars får det banne mig vara barmark. Stockholmsvintrarna brukar tyvärr vara en enda lång isgata *grr27*. Keep up the good work iaf, förhoppningsvis får du rättvist betalt för slitet på isiga vägar nu på maran i juni :).

//Kristin

Noodles
2005-12-05, 22:45
Hejsan!

Jag har totalt missat din journal, kul att du blivit inspirerad. Vi konditionsmuppar får väl roa oss i varandras journaler kanske :D.

Du springer snabbt jämfört med mig i alla fall, särskilt på halt väglag. Is är verkligen kasst (om den inte ligger tjock på stora sjöar vill säga så att man kan åka långfärdsskridskor på den!). Minusgrader och ett snötäcke är skönt att springa på, annars får det banne mig vara barmark. Stockholmsvintrarna brukar tyvärr vara en enda lång isgata *grr27*. Keep up the good work iaf, förhoppningsvis får du rättvist betalt för slitet på isiga vägar nu på maran i juni :).

//Kristin

Välkommen till en träningsjournal för de närmaste sörjande (du och Jax). För mycket konditionsträning och för låga vikter kanske. :D

Isen senast kändes ändå inte bra. Även om tiden var hyfsad så kändes kroppen betydligt piggare än underlaget lät mig springa. Ett rejält snötäcke är underbart att springa i. Så här års har lungorna dessutom vant sig vid den lite kallare luften. Tidigare i höstas så kändes det ju jobbigt när det gick under +15C.

Du gjorde en riktigt bra tid på Lidingöloppet så din löpning är inte fy skam. ;) Det skulle vara kul att klara medalj på Lidingö någon gång men gränsen för herrarna är fortfarande för tuff för mig.

Imorgon lämnar jag det varma gymmet och ger mig ut i slasket, intervaller står på schemat.

Jax
2005-12-05, 23:26
För böveln, det var ett långt pass du körde. Bra jobbat! Tror det är en bra idé att inte köra böj och marklyft oftare än en gång i veckan. Särskilt marklyft tycker jag är väldigt slitsamt för kroppen att köra ofta, man behöver återhämtningen mellan passen.

Kör hårt på intervallpasset imorgon och ha i åtanke att: "VATTEN ÄR INGET HINDER".

Noodles
2005-12-06, 07:45
För böveln, det var ett långt pass du körde. Bra jobbat! Tror det är en bra idé att inte köra böj och marklyft oftare än en gång i veckan. Särskilt marklyft tycker jag är väldigt slitsamt för kroppen att köra ofta, man behöver återhämtningen mellan passen.

Kör hårt på intervallpasset imorgon och ha i åtanke att: "VATTEN ÄR INGET HINDER".

Passet ser längre ut än det kändes. Mina normala pass drog ofta ut på tiden pga att det var så många set per övning, då blev jag oftast långsammare och mindre fokuserad.

Jag är rätt nöjd med upplägget eftersom jag kunde hålla ett högt tempo mellan övningarna. Jag vet inte om det beror på att marklyften är så pass ny men den kör verkligen slut på mig. På ett positivt sätt förstås. :)

wintersnowdrift
2005-12-06, 10:24
Välkommen till en träningsjournal för de närmaste sörjande (du och Jax). För mycket konditionsträning och för låga vikter kanske. :D

Isen senast kändes ändå inte bra. Även om tiden var hyfsad så kändes kroppen betydligt piggare än underlaget lät mig springa. Ett rejält snötäcke är underbart att springa i. Så här års har lungorna dessutom vant sig vid den lite kallare luften. Tidigare i höstas så kändes det ju jobbigt när det gick under +15C.

Du gjorde en riktigt bra tid på Lidingöloppet så din löpning är inte fy skam. ;) Det skulle vara kul att klara medalj på Lidingö någon gång men gränsen för herrarna är fortfarande för tuff för mig.

Imorgon lämnar jag det varma gymmet och ger mig ut i slasket, intervaller står på schemat.

Som sagt, vi gaseller får väl hålla ihop mot gymråttorna nu under vintern när det blåser snålt på savannen ;).

Vintern kan dock vara helt fantastisk; det är ju underbart att träna utomhus när andedräkten ångar, vintersolen lyser klar och snön gnistrar kritvit *drömmer poetiskt*. Tyvärr är det inte riktigt så det ser ut utanför mitt fönster just nu :P.

Mm, medaljtiden för herrar är ganska tufft satt tycker jag om man jämför med damernas. Å andra sidan är det väldigt många fler killar som startar Lidingöloppet också, så procentuellt sett kanske det ligger ganska lika med antal silvermedaljörer för män och kvinnor? Jag vet inte riktigt utifrån vad gränserna är satta dock.

Ser fram emot rapportering från intervallerna :thumbup:. Själv ska jag dock inte ge mig ut i kylan idag, istället blir det löpskolning/styrka/koordination inomhus samt crawlträning efter det med triathlonklubben :).

//Kristin

Noodles
2005-12-06, 18:58
Som sagt, vi gaseller får väl hålla ihop mot gymråttorna nu under vintern när det blåser snålt på savannen ;).

Vintern kan dock vara helt fantastisk; det är ju underbart att träna utomhus när andedräkten ångar, vintersolen lyser klar och snön gnistrar kritvit *drömmer poetiskt*. Tyvärr är det inte riktigt så det ser ut utanför mitt fönster just nu :P.

Mm, medaljtiden för herrar är ganska tufft satt tycker jag om man jämför med damernas. Å andra sidan är det väldigt många fler killar som startar Lidingöloppet också, så procentuellt sett kanske det ligger ganska lika med antal silvermedaljörer för män och kvinnor? Jag vet inte riktigt utifrån vad gränserna är satta dock.

Ser fram emot rapportering från intervallerna :thumbup:. Själv ska jag dock inte ge mig ut i kylan idag, istället blir det löpskolning/styrka/koordination inomhus samt crawlträning efter det med triathlonklubben :).

//Kristin

Jag hoppas du rapporterar ordentligt i din journal. Är speciellt nyfiken på löpskolningen. ;)

Medaljtiden för herrar är 2.15, det blir 45 minuter per mil om jag räknat rätt. Idag springer jag milen på 43 minuter, tyvärr springer jag inte tre mil med samma miltid. Antagligen är det som du säger att gränserna är satta efter hur många som deltar. Jag har ju fortfarande inte sprungit Lidingöloppet, det skulle vara kul att klara en medaljtid på första försöket. Jag får väl stanna kvar i Sthlm efter maraton och ha konstant träning fram till Lidingöloppet. :)

Noodles
2005-12-06, 19:20
Dagens pass blev det planerade intervallpasset. Efter regn under dagen så duggade det bara lite lätt och det finns inte ett spår av snön från förra veckan. Kort sagt kunde jag köra på för fullt utan att oroa mig för att ramla och slå sönder min bräckliga kropp.

Ett par km uppvärmning åtföljdes av 3 km intervaller. Intervallerna gick i 30s/30s, dvs 30 s normal löpning och 30 s runt 80-85% av maxfart. Tiden blev:
3 km på 12:21 --> 4:07 min/km
Efter det körde jag lite koordinationsträning. Under ca 100 m ökade jag från normalt tempo till maxfart, fokuseringen låg då på löpsteget. Detta gjordes totalt 5x100 m. Koordinationsträningen har verkligen hjälpt mig att få bättre teknik och ökat min maxfart, det skadar aldrig när man vill spurta.

När jag var klar var mitt hjärta och mina lungor rejält irriterade på mig och då var allt som det skulle. :D
De nya skorna känns bättre och bättre. Idag kände jag inget i vänsterfoten.

wintersnowdrift
2005-12-07, 12:56
Jag hoppas du rapporterar ordentligt i din journal. Är speciellt nyfiken på löpskolningen. ;)

Medaljtiden för herrar är 2.15, det blir 45 minuter per mil om jag räknat rätt. Idag springer jag milen på 43 minuter, tyvärr springer jag inte tre mil med samma miltid. Antagligen är det som du säger att gränserna är satta efter hur många som deltar. Jag har ju fortfarande inte sprungit Lidingöloppet, det skulle vara kul att klara en medaljtid på första försöket. Jag får väl stanna kvar i Sthlm efter maraton och ha konstant träning fram till Lidingöloppet. :)

Nej, det är ganska tufft att hålla 45 min/mil i den terrängen. Särskilt sista milen sliter. Jag sprang på ungefär 50 min/mil och det var definitivt mitt max för dagen. I vanliga fall ligger jag väl strax under 45 min (på träning då, länge sedan jag sprang ett millopp), om jag bara springer milen.

Klart att du ska stanna kvar i hufvudstaden efter maran och köra hårt i tre månader. Då lär inte 2:15 på Lidingö bli några problem ;). Jag tränade ett par ggr i Lidingöspåret innan loppet och det gav riktigt mycket faktiskt.

//Kristin

Eva_E
2005-12-07, 15:20
En till journal att hålla ögonen på uppenbarligen!

Bara en nyfiken fråga: varför kör du så korta intervaller? Jag trodde att det var vanligare bland "långskubbare" att köra långa intervaller, typ 5x1000 eller 6x800... Har du nåt program du följer inför maran? Själv följde jag i fjol i princip Szalkais 4.30-program på marathon.se - värt en titt om inte annat!

Lycka till!

Eva

Noodles
2005-12-07, 17:44
Nej, det är ganska tufft att hålla 45 min/mil i den terrängen. Särskilt sista milen sliter. Jag sprang på ungefär 50 min/mil och det var definitivt mitt max för dagen. I vanliga fall ligger jag väl strax under 45 min (på träning då, länge sedan jag sprang ett millopp), om jag bara springer milen.

Klart att du ska stanna kvar i hufvudstaden efter maran och köra hårt i tre månader. Då lär inte 2:15 på Lidingö bli några problem ;). Jag tränade ett par ggr i Lidingöspåret innan loppet och det gav riktigt mycket faktiskt.

//Kristin

Är det inte i slutet den fruktade backen kommer (vad den nu heter)? Har för mig att den är rätt lång och seg.

Jag får se om det blir Lidingö det här året. Planerna finns att göra en klassiker 2006 och det kanske är bäst att spara den tills dess.

Noodles
2005-12-07, 17:52
En till journal att hålla ögonen på uppenbarligen!

Bara en nyfiken fråga: varför kör du så korta intervaller? Jag trodde att det var vanligare bland "långskubbare" att köra långa intervaller, typ 5x1000 eller 6x800... Har du nåt program du följer inför maran? Själv följde jag i fjol i princip Szalkais 4.30-program på marathon.se - värt en titt om inte annat!

Lycka till!

Eva

Tack för lyckönskningarna, hoppas du får ut något av journalen!

Menar du mina vanliga intervaller eller koordinationsövningarna? Mina pass är inspirerade av Szalkais program. Koordinationsträningen har jag för mig han skrev 100 meter på, jag kanske har läst fel. :D

Om du menar de vanliga intervallerna så körde jag längre förr men upptäckte att jag trivs rätt bra med lite kortare. Framför allt har det gett mig en bra utveckling i den övriga löpningen. För mig ger just pulsväxlingarna bra träning. Jag tycker att det har hjälpt mig på mina tröskelpass.

Min plan är att köra mycket intervaller och backträning nu under vintern. Som komplement försöker jag dessutom trappa upp distanserna stegvis. Jag kom ifrån de riktigt långa distanserna när jag tränade inför kvartsmaran i augusti och nu tänkte jag öka stegvis. Någon gång efter årsskiftet kommer jag komplettera de längre passen med lite tröskelpass.

Hittills har jag väl gått efter "if it aint broke, don't fix it". Dvs, jag har utvecklats väldigt bra på den träning jag har kört. Men jag kanske utvecklas bättre med långa intervaller. :)

Backträning var något som jag inte körde specifikt inför förra maran. Däremot fick jag många ofrivilliga backar pga löprundor i en väldigt kuperad stad... Jag hoppas att backträningen kommer hjälpa mig uppför Västerbron även om den faktiskt inte kändes så tung som förväntat.

Noodles
2005-12-07, 17:57
Eva_E, jag glömde att fråga hur det gick för dig själv i maran. Klarade du 4.30? Sprungit många maror?

Noodles
2005-12-07, 19:22
Idag var jag inne och glassade på gymmet. Andra försöket med helkroppspass.

Pass 2
Skivstångscurl
27,5 kg: 1x10
30 kg: 7,7
Lutande bänkpress
40 kg
12,7,5,5
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet:
19,12,10
Sidolyft hantel
13 kg: 10,8,8
Lårcurl
41 kg: 1x10
45 kg: 10,10
Hantelpress
26 kg: 10,7,5,5
Hantelrodd
26 kg: 9,7,7
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,8
Sittande axelpress
16 kg: 8,6,6

Idag gick hela passet på en dryg timme så hittills har helkroppsvarianten varit betydligt mer effektiv. Dessutom ökade jag i hantelrodd och tricepsextension.

Den dåliga nyheten är att jag idag har haft känningar i vänster fotled. Vet inte om det är efter gårdagens löpning. De senaste fem åren har jag haft problem lite av och till med vänsterfoten. Det började när jag spelade innebandy och hamnade snett med foten, jag ramlade med hela kroppsvikten över foten och det gick inte så bra. Tilläggas kan att kroppsvikten var dryga 100 kg på den tiden. :D
Ibland känner jag av lite om jag har belastat den hårt under lång tid. Jag hoppas att det inte är något så att morgondagens löpning och/eller fredagens knäböj måste ställas in.

Yankeee
2005-12-07, 20:37
Hm, jag går och funderar på om jag ska springa SM06. Under 4h (eller framförallt att slutföra loppet :D) är målet isåfall. Vet inte om det är lite väl tilltaget med tanke på att du är snäppet bättre än mig och du siktar på samma tid :)

Hoppas att det går bra för dig och att du håller dig skadefri :thumbup:

Noodles
2005-12-08, 06:33
Hm, jag går och funderar på om jag ska springa SM06. Under 4h (eller framförallt att slutföra loppet :D) är målet isåfall. Vet inte om det är lite väl tilltaget med tanke på att du är snäppet bättre än mig och du siktar på samma tid :)

Hoppas att det går bra för dig och att du håller dig skadefri :thumbup:

Klart du ska! Börjar du bara i god tid (läs: snart) så lär du klara det. Jag kom i gång alldeles för sent förra året (du vill inte veta hur sent) men kunde ta mig runt. Däremot har jag hört att man ska vara försiktig med tidsmål första gången. Jag har gått och varit småsur på att jag missade mitt tidsmål och haft svårt att glädja mig över att jag faktiskt tog mig runt.

Har för mig att det fanns några personer på Kolozzeum som debuterade under 4h i SM05.

Eva_E
2005-12-08, 08:03
Eva_E, jag glömde att fråga hur det gick för dig själv i maran. Klarade du 4.30? Sprungit många maror?

Haha... Fjolårets Stockholm maraton var mitt första, men däremot kommer det garanterat att bli fler. Min preliminära plan är två stycken under det kommande året, en under sommaren (Stockholm om jag hinner komma i form) och en på hösten.
Och nej, jag klarade inte 4.30 *cry* ! Höll tempot med marginal fram till dryga 3 mil, sedan fick jag idiotont i ett knä... haltade i mål på 4.55.

Eva

Yankeee
2005-12-08, 16:04
Klart du ska! Börjar du bara i god tid (läs: snart) så lär du klara det. Jag kom i gång alldeles för sent förra året (du vill inte veta hur sent) men kunde ta mig runt. Däremot har jag hört att man ska vara försiktig med tidsmål första gången. Jag har gått och varit småsur på att jag missade mitt tidsmål och haft svårt att glädja mig över att jag faktiskt tog mig runt.

Har för mig att det fanns några personer på Kolozzeum som debuterade under 4h i SM05.

Fast det är väl lite trist utan ett mål? Klart det är en prestation att komma runt bara, men det känns lite fegt att satsa på bara det :P

Det var det nog. Vad brukar förstgångsspringare komma runt på? Har du någon aning? :)

Jax
2005-12-08, 16:09
Fast det är väl lite trist utan ett mål? Klart det är en prestation att komma runt bara, men det känns lite fegt att satsa på bara det :P

Det var det nog. Vad brukar förstgångsspringare komma runt på? Har du någon aning? :)
Jag har tiderna:
SM2004 - 3:43
Sm2005 - 3:32

Du måste ju satsa på under 3:50 annars är du en fegis. Har sett några av dina träningspass, det är ju inte så att du inte kan springa. :D

Yankeee
2005-12-08, 16:17
Jag har tiderna:
SM2004 - 3:43
Sm2005 - 3:32

Du måste ju satsa på under 3:50 annars är du en fegis. Har sett några av dina träningspass, det är ju inte så att du inte kan springa. :D

Oj, så bra.

Mjä, nja, det vore väl inte HELT omöjligt att hålla 50 min / milen, tror jag. Med tanke på att förra passet gick som de gick, trots att det var det tredje passet på ett par månader.

Hrrm, ska inte förstöra nudels journal :mallan:

Noodles
2005-12-08, 18:11
Fast det är väl lite trist utan ett mål? Klart det är en prestation att komma runt bara, men det känns lite fegt att satsa på bara det :P

Det var det nog. Vad brukar förstgångsspringare komma runt på? Har du någon aning? :)

Komma hit och rota i min journal. ;)

Som Jax säger så springer väl folk på allt mellan 2.30 till 6.00 på första försöket. Har för mig att Mustafa Mohammed gjorde sin maratondebut i Madrid på runt 2.30, det var dessutom i taskigt väder.

Jag ska förtydliga mig lite angående mål. Det är nog bra att ha ett tidsmål, om inte annat för att veta vilket tempo du ska springa i. Däremot ska man kanske inte fixera sig för mycket vid det utan komma ihåg vilken prestation det är att ta sig runt. Jag missade som sagt mitt mål och det svider rejält.

Om du siktar på 4.00 eller till och med 3.50 så måste jag nog ändra mina mål. Du ska ju inte få springa snabbare än mitt andra försök. Apropå ditt löppass där du har lite nr2-tid som ingår så hände samma sak mig, min maratontid är inklusive rätt många pauser. ;) Om det varit lika varmt som året innan hade jag antagligen inte tagit mig i mål utan kollapsat av vätskebristen. Det var riktigt obehagligt och det ska inte få hända igen.

Noodles
2005-12-08, 18:13
Jag har tiderna:
SM2004 - 3:43
Sm2005 - 3:32

Du måste ju satsa på under 3:50 annars är du en fegis. Har sett några av dina träningspass, det är ju inte så att du inte kan springa. :D

Jag vet inte om du är välkommen att läsa och skriva här längre, inte med en sådan tid på första försöket. Nu kommer jag få komplex och inte dyka upp på startlinjen.





:D

Yankeee
2005-12-08, 18:27
Apropå ditt löppass där du har lite nr2-tid som ingår så hände samma sak mig, min maratontid är inklusive rätt många pauser. ;) Om det varit lika varmt som året innan hade jag antagligen inte tagit mig i mål utan kollapsat av vätskebristen. Det var riktigt obehagligt och det ska inte få hända igen.

Ah, jag tänkte i min enfald att jag skulle springa hela sträckan utan pauser :D
Kan bli lite svårt med tänkte på värme som du säger och andra faktorer. Då blir det nog till att justera tiden liten.

Jax
2005-12-08, 18:31
Jag vet inte om du är välkommen att läsa och skriva här längre, inte med en sådan tid på första försöket. Nu kommer jag få komplex och inte dyka upp på startlinjen.
*gömmer mig i ett hörn och hoppas undgå upptäckt*

Noodles
2005-12-08, 18:58
Ah, jag tänkte i min enfald att jag skulle springa hela sträckan utan pauser :D
Kan bli lite svårt med tänkte på värme som du säger och andra faktorer. Då blir det nog till att justera tiden liten.

Min plan är också att springa hela vägen den här gången. Senast gick det bra upp till dryga 35 km, sedan tyckte jag det var kul att stanna på lägliga ställen. Om vi säger såhär, benen är rätt stela när man ska försöka springa vidare sedan. :D

När jag sprang visste jag inte att det var symptom på vätskebrist att jag blev anfådd av att jogga lugnt de sista kilometrarna. Det märktes också på koncentrationen, jag var inte helt klar i skallen när jag gick över mållinjen.

Det värsta var att jag blev så förbannad på att jag hade tappat all min kärlek till löpningen pga det där loppet. Två dagar efter med rejäl träningsvärk bestämde jag mig definitivt för att jag skulle ställa upp igen. Något måste vara fel i huvudet. :D

Noodles
2005-12-08, 19:03
*gömmer mig i ett hörn och hoppas undgå upptäckt*

Ok, du är tillbaka på nåder. Du får dessutom ta del av hur backlöpningen gick idag.

Backträning
Samma backe som senast. Foten kändes inte så farligt som befarat. Efter lite uppvärmning blev det fem gånger upp och ner i backen:
10*210 m = 2100 m på 9:43 --> 4:38 min/km

Något snabbare än senast men å andra sidan var det inte halt nu. Folk som själva flåsar och försöker ta sig uppför backen tittar väldigt konstigt när man springer upp och ner...

Yankeee
2005-12-08, 19:09
Jag känner mig lite oseriös när jag ser din träning :D

Jax
2005-12-08, 19:17
Ok, du är tillbaka på nåder. Du får dessutom ta del av hur backlöpningen gick idag.
Åh, man tackar.

Angående pauser under maran. Jag tycker man ska planera att alltid gå förbi alla vattenkontroller (även första) för att dels komma ner lite i puls och dels för att vara säker på att få i sig tillräckligt med energi och dricka. Inga långa promenader utan bara en 30-60 sekunder.

Sen har det bara råkat bli så att promenaderna blir längre mot slutet, men det får man försöka fixa med lite bättre träning till nästa gång.

Noodles
2005-12-08, 20:30
Jag känner mig lite oseriös när jag ser din träning :D

Jag känner mig ännu mer oseriös när jag ser min träning. :D

Skämt å sido så är den väl inte så överseriös. Jag skulle kunna löpa betydligt mer men nu råkar jag gilla styrketräningen. Däremot försöker jag ha ett metodiskt träningsupplägg den här gången. Förra årets lopp var dåligt planerat.

Det känns som jag hamnat i medelmåttans limbo. Jag är klenare än gymråttorna här på Kolozzeum men är sämre på löpningen än folk på löparforum som puls.se. *cry*

Noodles
2005-12-08, 20:35
Åh, man tackar.

Angående pauser under maran. Jag tycker man ska planera att alltid gå förbi alla vattenkontroller (även första) för att dels komma ner lite i puls och dels för att vara säker på att få i sig tillräckligt med energi och dricka. Inga långa promenader utan bara en 30-60 sekunder.

Sen har det bara råkat bli så att promenaderna blir längre mot slutet, men det får man försöka fixa med lite bättre träning till nästa gång.

Jag hörde om någon som förespråkade det, just att metodiskt gå redan vid första vätskekontrollen. Jag gick faktiskt vid alla vätskekontroller, mest pga trängseln, dessutom ligger man ju inte lika högt i puls som på kortare distanser. Hade jag haft högre puls under löpningen skulle det nog varit jobbigt att stanna och gå.

Däremot fanns det idioter som trängdes och knuffades för att de skulle fram snabbt. De skulle dessutom springa förbi vätskekontrollerna och hällde ut överbliven dryck utan att se sig för. Inte så kul att få blöta skor och strumpor tidigt i loppet. *grr27*
Hämnden är ljuv när många "seriösa" står med kramp sista milen och knappt kan ta sig i mål. :laugh:

Yankeee
2005-12-08, 20:51
Jag känner mig ännu mer oseriös när jag ser min träning. :D

Skämt å sido så är den väl inte så överseriös. Jag skulle kunna löpa betydligt mer men nu råkar jag gilla styrketräningen. Däremot försöker jag ha ett metodiskt träningsupplägg den här gången. Förra årets lopp var dåligt planerat.

Det känns som jag hamnat i medelmåttans limbo. Jag är klenare än gymråttorna här på Kolozzeum men är sämre på löpningen än folk på löparforum som puls.se. *cry*

Äh, intervall och backträning är väl seriöst? :) Jag skulle aldrig få för mig att göra något motsvarande.

Det gör du rätt i tror jag, styrketräningen är bra för att förhindra skador om inte annat, sen får man muskler också ;)

Gör som jag, säg att du vill bli all-roundtränad, så har du en bortförklaring till varför du är för klen, långsam eller whatever :P

Ziso
2005-12-08, 21:22
Isåfall är jag allround-tränad ;) lite halvdålig på allt *rolleyes*

Noodles
2005-12-09, 07:09
Äh, intervall och backträning är väl seriöst? :) Jag skulle aldrig få för mig att göra något motsvarande.

Det gör du rätt i tror jag, styrketräningen är bra för att förhindra skador om inte annat, sen får man muskler också ;)

Gör som jag, säg att du vill bli all-roundtränad, så har du en bortförklaring till varför du är för klen, långsam eller whatever :P

Jo, styrketräningen har många andra fördelar för välbefinnandet. Jag tror dessutom det har hjälpt min löpning när det gäller hållningen och uppförsbackarna.

Noodles
2005-12-09, 07:10
Isåfall är jag allround-tränad ;) lite halvdålig på allt *rolleyes*

Välkommen till klubben. ;)

wintersnowdrift
2005-12-09, 09:46
Det känns som jag hamnat i medelmåttans limbo. Jag är klenare än gymråttorna här på Kolozzeum men är sämre på löpningen än folk på löparforum som puls.se. *cry*

Haha, jag vet inte om det gör saken bättre men du dansar inte ensam i medelmåtte-limbon iaf - här är en till! Varför vara bäst i något när man kan vara en medelmåtta i allt? :D Dessutom kan du alltid vända på resonemanget - du är en bättre löpare än gymråttorna och betydligt starkare än gemene man på puls.se. En sista klyscha för att rättfärdiga min egen träning: omväxling förnöjer! Vi lär ju ha högst livskvalitet av alla ;).

//Kristin

Noodles
2005-12-09, 17:55
Haha, jag vet inte om det gör saken bättre men du dansar inte ensam i medelmåtte-limbon iaf - här är en till! Varför vara bäst i något när man kan vara en medelmåtta i allt? :D Dessutom kan du alltid vända på resonemanget - du är en bättre löpare än gymråttorna och betydligt starkare än gemene man på puls.se. En sista klyscha för att rättfärdiga min egen träning: omväxling förnöjer! Vi lär ju ha högst livskvalitet av alla ;).

//Kristin

Annars är det väl en rimlig målsättning att i stället vara starkare än gemene man här och bättre löpare än folket på puls.se. Varför inte vara bäst på allt? ;)




Fast då skulle jag nog inte hinna med mycket mer än träning. :D

Noodles
2005-12-09, 18:18
Idag blev det sista delen i den heliga trilogi som är mitt helkroppsschema.

Pass 3
Knäböj
Tom stång: 1x13
20 kg: 1x12
60 kg: 11,10
80 kg: 9,6,7
Chins: 9,4,4
Skivstångscurl
30 kg: 9,6,6
Lårcurl
45 kg: 10,8,7
Hantellyft sida
13 kg: 10,7,6
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet: 17,10,6
Hantelrodd
26 kg: 10,6,6
Sittande axelpress
16 kg: 8,6,6
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 8,6,6

Det har varit intressant med ett nytt upplägg. Jag får väl se om det kommer ge resultat framöver. Kroppen är rätt seg efter den här veckan, förhoppningsvis kommer den vänja sig. Imorgon är det vilodag och det ska bli skönt. :sleep:

Jax
2005-12-09, 19:07
Annars är det väl en rimlig målsättning att i stället vara starkare än gemene man här och bättre löpare än folket på puls.se. Varför inte vara bäst på allt? ;)

Den tanken gillar jag. :thumbup:
Hur svårt kan det vara?

Noodles
2005-12-09, 19:20
Den tanken gillar jag. :thumbup:
Hur svårt kan det vara?

Det handlar bara om inställning. Ska vi ha en tävling? Först att bänka 200 kg, dra 250 kg i marklyft, knäböja 250 kg och göra under 3:00 på maraton? Jag tycker det är det minsta man kan begära av någon som påstår sig "träna".

Frågan är om jag har råd med en vilodag imorgon...

Jax
2005-12-09, 19:57
Det handlar bara om inställning. Ska vi ha en tävling? Först att bänka 200 kg, dra 250 kg i marklyft, knäböja 250 kg och göra under 3:00 på maraton? Jag tycker det är det minsta man kan begära av någon som påstår sig "träna".

Frågan är om jag har råd med en vilodag imorgon...
Jag för fan, jag är på. :D

Mitt gamla mer realistiska mål är att klara under 3:00 på maran bänka 130, böja 160 och marka 200. Det kan gå någon gång i livet.

Yankeee
2005-12-09, 20:24
Mitt gamla mer realistiska mål är att klara under 3:00 på maran bänka 130, böja 160 och marka 200. Det kan gå någon gång i livet.

Det är nog inga problem öht. Styrkemålen är inget problem alls för dig, så långt har du inte kvar, löpningen är väl svårare (en löpare skulle förmodligen hävda motsatsen :D).

Noodles
2005-12-09, 21:20
Jag för fan, jag är på. :D

Mitt gamla mer realistiska mål är att klara under 3:00 på maran bänka 130, böja 160 och marka 200. Det kan gå någon gång i livet.

Riktigt imponerad om du klarar det! :thumbup:

Hur blir det med din framtida marakarriär om du har envisa benhinnor? Blir det efter FN-tjänsten?

Jag har funderat på vilken som är den teoretiskt bästa tiden jag kan uppnå på maran med nuvarande träning. Om man ska ner under en viss gräns så måste styrketräningen förr eller senare få ge vika. Även om rutinen gör mycket (jag borde kunna bli lite bättre de närmaste åren) så planar det väl ut till slut. Jag kommer bli en gammal gubbe som springer sin 47:e mara år 2052 och minns SM 2008 när jag hade min bästa tid som jag inte varit i närheten av efter det. :D

Skämt å sido, vad tror du det krävs för km-mängd i veckan för att nå 3:00?

Läste att Mustafa Muhammed springer 19 mil i veckan. Undrar om jag skulle få skadeproblem av att öka till den dosen innan årsskiftet. Det är trots allt rätt hardcore.

Jax
2005-12-09, 23:24
Riktigt imponerad om du klarar det! :thumbup:

Hur blir det med din framtida marakarriär om du har envisa benhinnor? Blir det efter FN-tjänsten?
Maramålet klarar jag när jag kan få vara skadefri två år på raken. Tror jag i alla fall. Men nu börjar hinnorna faktiskt skärpa sig lite, har fortfarande problem men försöker öka försiktigt. Sprang 11,5 km idag (57 min) utan att känna något efteråt. Lite stelt i början av passet så de är inte helt hundra, men det är definitivt bättre. Förhoppningsvis så är de bättre efter min soldatkarriär. Springa i 35 gradig värme gör nog susen. :)

Noodles
2005-12-11, 18:40
Maramålet klarar jag när jag kan få vara skadefri två år på raken. Tror jag i alla fall. Men nu börjar hinnorna faktiskt skärpa sig lite, har fortfarande problem men försöker öka försiktigt. Sprang 11,5 km idag (57 min) utan att känna något efteråt. Lite stelt i början av passet så de är inte helt hundra, men det är definitivt bättre. Förhoppningsvis så är de bättre efter min soldatkarriär. Springa i 35 gradig värme gör nog susen. :)

Benhinnorna kanske mår bra av värme. :)

Kommer du att offra mycket av styrketräningen om du ska sikta på 3:00? Känns svårt att klara båda.

Noodles
2005-12-11, 19:04
Efter en vilodag med mycket god mat och dryck så var det dags att springa lite. Knäböjen från i fredags kändes lite i benen men det var åtminstone inte halt idag. Perfekt väder, tyvärr innebar det alldeles för många hundägare. Däremot var det rätt glest med stavgångare som försöker fälla löpare med sina vapen.

16 km, tid 1:12:07 ---> 4:30 min/km

Sista sju kilometrarna sprang jag bedrövligt. Det märks att jag inte har sprungit lika långa pass sedan sommaren. Tiden är jag ändå rätt nöjd med, jämför man med motsvarande distans och km-tid inför SM05 så handlar det nästan om 45 sekunder per km. Uppenbarligen har jag utvecklats något även om det inte känns så. :D

Jax
2005-12-11, 22:28
Benhinnorna kanske mår bra av värme. :)

Kommer du att offra mycket av styrketräningen om du ska sikta på 3:00? Känns svårt att klara båda.
Den dagen jag kan springa för fullt och träna så mycket löpning jag vill lär jag minska styrketräningen ganska kraftigt. Egentligen så skrev jag nog fel på mitt styrkemål tidigare. Innan hade jag bänk 100, böj 150 och mark 200. Har dock höjt bänk till 120 eftersom jag redan har tagit 100. Men de målen borde inte vara omöjliga att ta inom några år. Största frågetecknet är bara om jag kommer att kunna springa så mycket jag vill.

Stabilt löppass. Bra tempo!

Noodles
2005-12-12, 18:46
Den dagen jag kan springa för fullt och träna så mycket löpning jag vill lär jag minska styrketräningen ganska kraftigt. Egentligen så skrev jag nog fel på mitt styrkemål tidigare. Innan hade jag bänk 100, böj 150 och mark 200. Har dock höjt bänk till 120 eftersom jag redan har tagit 100. Men de målen borde inte vara omöjliga att ta inom några år. Största frågetecknet är bara om jag kommer att kunna springa så mycket jag vill.

Stabilt löppass. Bra tempo!

Du är stark för att vara en spinkig långdistansare. Säker på att du har fokuserat på rätt träning? Du vet väl att konditionsträning är töntigt? ;)

De ser inte så positivt på gymträning på puls.se, de föredrar kroppsvikten som belastning. Jag antar att vi är portade där. :D

Jax
2005-12-12, 18:52
Du är stark för att vara en spinkig långdistansare. Säker på att du har fokuserat på rätt träning? Du vet väl att konditionsträning är töntigt? ;)

De ser inte så positivt på gymträning på puls.se, de föredrar kroppsvikten som belastning. Jag antar att vi är portade där. :D
Brukar roa mig att skriva min syn på styrketräningen när de andra pratar om sina bollar och allt för trams de använder. Men brukar inte få så mycket respons på det. ;) Gillar i och för sig en del sådan träning också. Som att springa hinderbana, göra armhävningar och andra härligt militäriska övningar, men det är ju knappast det optimala (tm) som ren styrketräning. Men var och en tränar så som den vill.

Och självklart fokuserar jag på rätt träning. Vad är manligare än att springa runt i staden iförd tights?
(okej, mina vänner mobbar mig lite för det, men varför lyssna på folk som springer långsammare?) :D

Noodles
2005-12-12, 18:55
Idag var jag tillbaka för en ny vecka med min fina helkroppsträning. Jag har träningsvärk i sätesmuskeln och är lite stel i fotlederna efter gårdagens löpning men smärta är väl positivt?

Pass 1
Marklyft
20 kg: 1x12
40 kg: 1x10
50 kg: 9,8
60 kg: 6,6
Skivstångcurl
30 kg: 10,7,6
Lutande bänkpress
30 kg: 1x12
40 kg: 8,5,5
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
19,9,9
Sidolyft hantel
13 kg: 10,8,7
Lårcurl
45 kg: 10,7,6
Hantelpress
26 kg: 9,9
28,5 kg: 5,4
Hantelrodd
26 kg: 10,8,8
Tricepsextension
25 kg: 10,8,7
Sittande axelpress
16 kg: 8,6,5

Kändes bra idag trots en ömmande kropp. Provade en höjning i hantelpressen och det var inte helt omöjligt. Hantelrodden höjde jag så sent som förra veckan men jag lyckas ändå med rätt många reps. Tricepsextension är likadan, ny vikt men redan rätt många reps.

Vet inte om framstegen kan tillskrivas helkroppspassen efter en vecka. Möjligtvis pga nytändningen. Dessutom fokuserar jag mycket bättre när jag inte kör så många set per övning.

Noodles
2005-12-12, 18:59
Brukar roa mig att skriva min syn på styrketräningen när de andra pratar om sina bollar och allt för trams de använder. Men brukar inte få så mycket respons på det. ;) Gillar i och för sig en del sådan träning också. Som att springa hinderbana, göra armhävningar och andra härligt militäriska övningar, men det är ju knappast det optimala (tm) som ren styrketräning. Men var och en tränar så som den vill.

Och självklart fokuserar jag på rätt träning. Vad är manligare än att springa runt i staden iförd tights?
(okej, mina vänner mobbar mig lite för det, men varför lyssna på folk som springer långsammare?) :D

Är du registrerad på Puls? Jag är inte det, känner mig lite utanför eftersom jag inte är tillräckligt bra löpare ännu. :em:
Brukar vara där och läsa ibland, får hålla utkik om du skriver något kul.
Håller med om hinderbanor, det är ruskigt kul. Tyvärr får man inte så många tillfällen till sådant längre. Tråkigt eftersom jag är i betydligt bättre form nu än när jag låg i lumpen.

Tights är väl oerhört manligt? Som tur är har jag en del kompisar som springer mycket och även i tights. Som sagt, varför lyssna på folk som springer långsammare? :thumbup:

Jax
2005-12-12, 19:02
Är du registrerad på Puls? Jag är inte det, känner mig lite utanför eftersom jag inte är tillräckligt bra löpare ännu. :em:
Brukar vara där och läsa ibland, får hålla utkik om du skriver något kul.
Håller med om hinderbanor, det är ruskigt kul. Tyvärr får man inte så många tillfällen till sådant längre. Tråkigt eftersom jag är i betydligt bättre form nu än när jag låg i lumpen.

Tights är väl oerhört manligt? Som tur är har jag en del kompisar som springer mycket och även i tights. Som sagt, varför lyssna på folk som springer långsammare? :thumbup:
Är reggad men skriver inte så mycket. Har samma namn där dock.

Schyst träningspass. Så där sjukt långt igen. Jag ska tänka på det när jag kör mitt ikväll. 5 övningar, ett arbetsset på varje. :cool:

Noodles
2005-12-13, 19:16
Guess who's back.

Dagens lektion bestod i att springa omväxlande snabbt och långsamt. Folk som kan det här med löpning kallar det för intervaller. Efter lite uppvärmning var det dags för pulsen att gå som en jojo.

3 km intervaller på 12:35 --> 4:12 min/km

Efter det blev det lite koordinationslöpning, ca 5x100 m. Jag testade lite längre intervaller idag. 45 sekunder i stället för 30, kändes helt ok även om jag inte orkade hålla samma intensitet. I övrigt kändes kroppen helt återställd efter söndagens längre löppass och gårdagens helkroppspass.

Nu när jag tänker efter så har jag ingen träningsvärk alls, det hade jag efter förra veckans styrketräning. Då kanske kroppen har anpassat sig till det nya upplägget. :)

Noodles
2005-12-14, 18:49
Gym, ljuva gym.

Pass 2

Skivstångscurl
30 kg: 10,7,6
Lutande bänkpress
30 kg: 1x12
40 kg: 6,5,5
Crunches med 10 kg viktplatta
18,9,7
Sidolyft hantel
13 kg: 10,8,8
Lårcurl
45 kg: 10,6,8
Hantelpress
26 kg: 9,6
28,5 kg: 4,2
Hantelrodd
26 kg: 10,9,7
Sittande axelpress
16 kg: 9,7,6
Tricepsextension med skivstång
25 kg: 10,8,7

Jag var oväntat svag idag. Hade ätit bra och kände mig pigg men som t ex hantelpressen visar så var något fel. Den nya vikten 28,5 kg gick lite bättre förra passet men idag tog det stopp efter 2 reps på sista setet. Antar att det bara var en dålig dag. Formsvackor ska man träna sig igenom. :whipped:

:D

Noodles
2005-12-15, 18:30
Slowly walking down the hall, faster than a cannon ball.

Idag blev det backträning. Det kändes inte så kul idag. Jag hoppas att all back- och intervallträning kommer gynna mig senare när jag kommer igång med vanliga fartpass. I alla fall så blev det lite uppvärming och sedan samma backe som tidigare:
10x210 m = 2100 m på 9:42 ----> 4:37 min/km

Wow, nu när jag tittar efter så ser jag att det gick en sekund snabbare per km jämfört med förra passet. Med sådana framsteg är jag snart uppe på elitnivå. Vid SM06 kommer ni se mig i kamp om segern. :hbang:

Noodles
2005-12-17, 14:08
Igår blev avslutades gymveckan.

Pass 3

Knäböj
Tom stång: 1x15
20 kg: 1x12
60 kg: 10,10
80 kg: 6,6
Chins: 9,5
Skivstångscurl
30 kg: 10,6,6
Crunches med 10 kg viktplatta
19,9,9
Hantellyft sida
13 kg: 10,9,7
Lårcurl
45 kg: 10,10,5
Hantelrodd
26 kg: 10,7,10
Sittande axelpress
16 kg: 8,7,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,8

Har kanske inte nämnt det tidigare. Alla vikter som nämns är alltså utan stången inräknad. Jag var väldigt seg igår och kroppen kändes trött. Det var länge sedan jag hade vila från gymmet och det blir nog skönt nu. Kommer byta stad på måndag och vara borta till nyår. Får se om jag besöker något annat gym men annars får styrketräningen vänta lite. Däremot blir det nog lite löpning. Imorgon är planerna att jag ska springa ett längre pass. Blir julfirande med mycket mat, mina glykogendepåer kommer vara välfyllda. :eating:

Noodles
2005-12-19, 07:56
Igår var det tänkt att jag skulle ha sprungit ett bra långpass. Tyvärr lyckades jag dagen innan (lördag) med konststycket att halka när jag skulle på bio. Platt fall och en rejält öm svanskota. Det var nog den halaste trottoar jag varit med om. Idag känns det något bättre men nu ska jag resa, får väl se om jag kan springa idag eller imorgon. Blir kul med lite nya löprundor i så fall.

Oturen har förföljt mig den här helgen. Jag lyckades dessutom få en hårddiskkrasch så nu är väldigt mycket information borta. Jag borde verkligen inte ha gått ur sängen i lördags. *grr27*

Jax
2005-12-19, 08:23
Oturen har förföljt mig den här helgen. Jag lyckades dessutom få en hårddiskkrasch så nu är väldigt mycket information borta. Jag borde verkligen inte ha gått ur sängen i lördags. *grr27*
Provat något recoveryprogram?

Noodles
2005-12-22, 09:50
Provat något recoveryprogram?

När jag försökte reparera Windows-installationen (den kunde inte boota) så var det helt plötsligt ett okänt filsystem och det fanns ingen data på hårddisken.

När det gäller träning så har jag just nu lite vila. Svanskotan känns bättre, funderar på att springa idag. Eventuellt blir det lite styrketräning imorgon om jag vågar prova på ett nytt gym. :)

Jax
2005-12-22, 10:16
När jag försökte reparera Windows-installationen (den kunde inte boota) så var det helt plötsligt ett okänt filsystem och det fanns ingen data på hårddisken.
Så länge du inte har skrivit över den med något annat så kan det finnas kvar ändå med lite tur. Chansen minskar visserligen eftersom du har ett annat filsystem, men det skadar ju inte att prova. Det var någon tråd i allmänt om recoveryprogram för någon dag sedan, prova det. Värt ett försök.

Noodles
2005-12-22, 17:09
Så länge du inte har skrivit över den med något annat så kan det finnas kvar ändå med lite tur. Chansen minskar visserligen eftersom du har ett annat filsystem, men det skadar ju inte att prova. Det var någon tråd i allmänt om recoveryprogram för någon dag sedan, prova det. Värt ett försök.

Tack för tipset! Ska göra ett försök, den backup jag hade var ett par månader gammal så det skulle vara kul om man kunde rädda lite. Dessutom så upptäcker man hur mycket man inte hade på backup. *grr27*

Nu har jag fått extrem träningsabstinens. Jag som skulle försöka ge min kropp lite vila.

tenshi
2005-12-22, 17:49
så det fanns långdistansare även här, sweet! Hur går det med träningen? starkt att satsa både på styrketräning o löpning! Funkar bra?

Noodles
2005-12-22, 20:30
så det fanns långdistansare även här, sweet! Hur går det med träningen? starkt att satsa både på styrketräning o löpning! Funkar bra?

Klart det finns långdistansare här! :)

Träningen går bra. Just nu har den en liten paus. Har känt mig lite sliten och det var länge sedan jag hade ett uppehåll. Jag tycker det går utmärkt att kombinera styrka och löpning. Däremot får man acceptera att resultaten inte blir lika bra som hos de som specialiserar sig mer. Å andra sidan kan man kalla sig allround. :D

Noodles
2005-12-25, 11:56
Angående träning så har jag hunnit med ett pass på gymmet. Det var intressant med ett nytt gym, tyvärr glömde jag noteringsbok så jag minns inte alla vikter. Det var i princip samma vikter som vanligt.

Jag har även hunnit med ett löppass i lagom tempo. Sprang ihop med min syrra så jag struntade i att ta tiden.

När jag är tillbaka (efter nyår) ska det bli bättre dokumentation av träningen igen. :D

Noodles
2005-12-27, 11:25
Efter att alla i min omgivning har varit rejält förkylda så kunde jag till slut inte motså frestelsen att bli sjuk. Kul. Sitter och snörvlar samtidigt som huvudet känns som en blytyngd. Ska bli intressant att se vilka tider jag springer på och vilka vikter jag klarar av när jag blivit frisk.

Malmö_tjej
2005-12-27, 14:25
Lycka till med ditt mål! *popcorn* *flex*

Noodles
2005-12-27, 23:29
Lycka till med ditt mål! *popcorn* *flex*

Tack! Vi får väl se om jag är tillbaka på noll efter min förkylning. Jag får kanske drömma om att gå under en timme på milen. :D

Noodles
2006-01-02, 19:35
Äntligen är jag tillbaka på mitt vanliga gym. Det är otäckt ute i stora världen. Min förkylning kändes inte av under dagens pass och den ömmande svanskotan verkar ha lugnat ner sig.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 10
40 kg: 8,8
60 kg: 6
Skivstångscurl
27,5 kg: 10,7,6
Lutande bänkpress
20 kg: 12
40 kg: 7,4,4
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
17,10,10
Sidolyft hantel
11 kg: 10,10,9
Hantelpress
26 kg: 7,5,6,4
Hantelrodd
26 kg: 10,8,9
Sittande axelpress
16 kg: 7,5,5
Tricepsextention med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,6,6

Kände mig lite halvsvag i vissa övningar. Jag tog det säkra före det osäkra och minskade vikterna i en del övningar med tanke på uppehållet. I övrigt kändes det riktigt skönt att vara tillbaka.

Imorgon ska jag ut och springa. Då blir det även premiär för mina nya halkskydd som min snälla syster gav mig i julklapp. Förhoppningsvis ska det underlätta löpningen i rådande väglag.

Noodles
2006-01-03, 18:41
Springa intervaller bör man annars dör man.

Det var lite kyligt idag och jag som varit borta ett tag kände mig som en amatör. Ibland kändes luften väldigt kall, trots att det var varmare än tidigare löppass. De nya halkskydden får godkänt. Det var hårt packad snö med lite is i spåret och framför allt i backarna märkte jag att dubbarna bet sig fast.

Först blev det ett par km uppvärmning och sedan körde jag 3 km intervaller. Idag provade jag på längre intervaller med något lägre intensitet. Jag skulle gissa att varje intervall låg på ca 4-500 meter med lättare joggning emellan. Det gick inte så snabbt som senast men det skyller jag på min viloperiod och stora mängder julmat. :D

3 km på 12:53 --> 4:18 min/km

Läste förresten i senaste Runner's world att man kunde klara marathon på tre löppass i veckan. Uppenbarligen har de inspirerats av mig. Iofs stod det inget om styrketräning övriga dagar. :D

Jax
2006-01-03, 19:32
Läste förresten i senaste Runner's world att man kunde klara marathon på tre löppass i veckan. Uppenbarligen har de inspirerats av mig. Iofs stod det inget om styrketräning övriga dagar. :D
Jag hade betydligt mindre än det inför maran detta året. :)
Allt går om man vill.

...sen cyklade jag visserligen rätt mycket istället.

Noodles
2006-01-03, 20:31
Jag hade betydligt mindre än det inför maran detta året. :)
Allt går om man vill.

...sen cyklade jag visserligen rätt mycket istället.

Du vill inte veta hur sent jag kom igång med själva löpträningen inför SM05. Det är just den vetskapen som gör att jag ser en enorm förbättringspotential i år. :)

Noodles
2006-01-04, 19:34
Hade lite träningsvärk sedan måndagens pass. Det känns att jag har varit borta. Idag kom jag till andra delen i den heliga helkroppstrilogin.

Pass 2
Skivstångscurl
27,5 kg: 10,6,7
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg: 5,4,3
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
15,12,6
Sidolyft hantel
11 kg: 10,9,10
Lårcurl
41 kg: 10
45 kg: 8,6
Hantelpress
26 kg: 9,7,4,5
Hantelrodd
26 kg: 10,7,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,4,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,8,9

Skivstångscurlen gick rätt tungt. Trots något mindre vikt jämfört med innan jul så klarade jag inte så många reps. Sidolyft hantel har jag också gått ner ett snäpp för att skynda långsamt. Däremot gjorde jag en ökning i den sittande axelpressen eftersom jag har kört på samma vikt i evighet där och något var tvunget att hända.

Imorgon är planen att springa backträning. Eventuellt blir det utbytt mot lite tempolöpning. Väder och vind får avgöra.

Noodles
2006-01-05, 18:31
Det blev varken backträning eller tempolöpning idag. I stället blev det favorit i repris: intervaller. Kände att kroppen behövde väckas ur sin dvala. Distansen blev 3 km intervaller efter uppvärmning. Samma intervaller som förra passet. Tiden blev 12.56 ---> 4:19 min/km
Trots halkskydden märks det hala underlaget av. Tempot blir något lägre. Även om det är härligt löpväder nu så ser jag fram mot barmarken där man kan börja pressa tiderna lite.

Noodles
2006-01-06, 22:39
Sista dagen på gymmet för den här veckan. Kroppen har träningsvärk lite överallt och jag känner mig som en total amatör. :em:

Pass 3
Knäböj
Tom stång: 1x11
40 kg: 10,8
60 kg: 6,8
80 kg: 6
Chins: 1x8
Skivstångscurl (vikt som vanligt utan stång)
27,5 kg: 8,6,5
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
20,9,9
Hantellyft sida
11 kg: 10,9,7
Hantelrodd
26 kg: 10,8,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,6,5

Den här veckan får väl ses som inskolning efter uppehållet. Förhoppningsvis är jag lite starkare nästa vecka. Då får jag pressa mig lite mer. :whipped:

Noodles
2006-01-08, 18:58
Det blev ett långpass idag och det kändes inte så bra. Ovana som fötterna var så fick jag blåsor och det underlättade knappast steget. Dubbarna förhindrar mycket av halkan men de ger inte perfekt grepp och nu märker jag hur mycket energi som går åt när man glider lite. Det är svårt att få en bra träff vid isättningen av foten. Problemet är också att blåsorna under fötterna gör att jag inte kan trycka ifrån lika distinkt och då hjälper inte dubbarna så mycket... Det är bara elände nu. Jag kanske ska ge upp mina planer och sikta på en karriär som stavgångare i stället. Då kan jag vara i vägen för löpare och bittert drömma om mina fornstora dagar och min enda avklarade mara. *cry*

Distansen blev bara 16 km och det gick på 1:16:37 ---> 4:47 min/s
Det var mitt långsammaste pass sedan augusti. *grr27*

Hmm. Finns det något positivt att säga idag? Möjligtvis skulle det vara hur oerhört hardcore det ser ut när man har is i håret av frusen svett. Då har man trotsat temperaturen och kämpat på. Hörlurarna till mp3-spelaren hade nästan frusit fast i öronen. :thumbup:
För övrigt, om jag skulle lägga av med all löpning nu så kan jag resten av livet hävda att jag har en bra grundkondition och aldrig behöva anstränga mig.

Jax
2006-01-08, 19:02
Stavgång är det enda rätta för dig. Bara att lägga ner allt annat. :D

Allvarligt tycker jag inte att ditt tempo är dåligt, bättre än vad jag skulle klara att hålla. Tänk mer på att nöta mil och mindre på tempot så här i vintertider.

Noodles
2006-01-08, 21:50
Stavgång är det enda rätta för dig. Bara att lägga ner allt annat. :D

Allvarligt tycker jag inte att ditt tempo är dåligt, bättre än vad jag skulle klara att hålla. Tänk mer på att nöta mil och mindre på tempot så här i vintertider.

Tack för uppmuntran. Jag får väl se hur det blir med min framtida karriär inom stavgång. Just nu känns det som att jag borde satsa på allt utom löpning. Det tråkiga är att jag inte har så bra förutsättningar inom bodybuilding heller. Medelmåttans mardröm. :D

Tempot var lite nedslående jämfört med vad jag brukar klara. Jag får väl acceptera att tiderna inte blir de bästa med det här underlaget. Som du säger får jag se till att samla på mig km i stället.

Jag vet inte om jag tror på att du inte skulle klara av liknande tid, Herr 3.32 på maran. *host* ;)

Jax
2006-01-08, 22:53
Jag vet inte om jag tror på att du inte skulle klara av liknande tid, Herr 3.32 på maran. *host* ;)
Titta in i min träningsdagbok och se vilka tider jag springer på för tillfället, du kommer inte att bli imponerad.

Detta pass t.ex.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25487&page=7&pp=15

wintersnowdrift
2006-01-09, 10:18
Tack för uppmuntran. Jag får väl se hur det blir med min framtida karriär inom stavgång. Just nu känns det som att jag borde satsa på allt utom löpning. Det tråkiga är att jag inte har så bra förutsättningar inom bodybuilding heller. Medelmåttans mardröm. :D

Tempot var lite nedslående jämfört med vad jag brukar klara. Jag får väl acceptera att tiderna inte blir de bästa med det här underlaget. Som du säger får jag se till att samla på mig km i stället.

Jag vet inte om jag tror på att du inte skulle klara av liknande tid, Herr 3.32 på maran. *host* ;)

Håller med Jax - tänk kilometer och inte tempo! Sen är det ju förmågan att resa sig och springa vidare efter dåliga pass som kännetecknar en fighter. Själv gjorde jag ett uruselt långpass på skidor (28 km) förra veckan då jag tog helt slut i axlarna. Inte så kul att inse 1,5 månad innan Vasan hur svag man faktiskt är :cryout:. Jag såg framför mig hur jag stapplade in i Vasaloppsmålet i Mora med en tid på typ elva, tolv timmar.... Men dagen efter stod jag på skidorna igen och körde nytt rekord på en ganska tuff 18-km slinga, så jag antar att drömmen om en tid under 8 timmar lever än :).

Du ska ju inte formtoppa förrän i juni, och när du sprintar i mål på lätta fötter i SM så kommer du antagligen att minnas frustrationen över detta pass med ett snett leende på läpparna :).

//Kristin

Malmö_tjej
2006-01-09, 10:29
VAd kul att du ska springa Stockholm Marathon... *flex*


go for it *yourock*

Eva_E
2006-01-09, 10:39
Jag tycker inte ens att du ska tänka "kilometer" - jag tycker du ska tänka "tid"!!!
Tycker du verkar lite väl fixerad vid dina kilometertider för att vara så långt innan Loppet. Slappna av! Lämna pulsklockan hemma ibland, och bara spring! Skit i hur långt du kommer. En och en halv timme den här veckan, en timme fyrtio minuter nästa, och så vidare... Så här långt innan maran är det mycket viktigare att du tränar upp uthålligheten än att du försöker kuta dig blå vartenda pass.

Eva

Noodles
2006-01-09, 11:58
VAd kul att du ska springa Stockholm Marathon... *flex*


go for it *yourock*

Tanken är i alla fall att jag ska stå på startlinjen. Tack för uppmuntran! Följer med intresse din egen satsning dit. :)

Noodles
2006-01-09, 12:01
Håller med Jax - tänk kilometer och inte tempo! Sen är det ju förmågan att resa sig och springa vidare efter dåliga pass som kännetecknar en fighter. Själv gjorde jag ett uruselt långpass på skidor (28 km) förra veckan då jag tog helt slut i axlarna. Inte så kul att inse 1,5 månad innan Vasan hur svag man faktiskt är :cryout:. Jag såg framför mig hur jag stapplade in i Vasaloppsmålet i Mora med en tid på typ elva, tolv timmar.... Men dagen efter stod jag på skidorna igen och körde nytt rekord på en ganska tuff 18-km slinga, så jag antar att drömmen om en tid under 8 timmar lever än :).

Du ska ju inte formtoppa förrän i juni, och när du sprintar i mål på lätta fötter i SM så kommer du antagligen att minnas frustrationen över detta pass med ett snett leende på läpparna :).

//Kristin

Jo, jag vet att de dåliga passen är en naturlig del av träningen. Inför SM05 hade jag ett par usla pass men det stärkte mig mentalt att jag slutförde dem. Trots allt gnäll över gårdagens pass är jag åtminstone glad att jag inte avbröt. Något som jag var sugen på att göra ett par gånger i minuten.

Min bästa tid på milen satte jag faktiskt på ett pass där jag kände mig totalt ur form och trodde att tiden var usel.

Noodles
2006-01-09, 12:13
Jag tycker inte ens att du ska tänka "kilometer" - jag tycker du ska tänka "tid"!!!
Tycker du verkar lite väl fixerad vid dina kilometertider för att vara så långt innan Loppet. Slappna av! Lämna pulsklockan hemma ibland, och bara spring! Skit i hur långt du kommer. En och en halv timme den här veckan, en timme fyrtio minuter nästa, och så vidare... Så här långt innan maran är det mycket viktigare att du tränar upp uthålligheten än att du försöker kuta dig blå vartenda pass.

Eva

Tack för dina synpunkter. Faktum är att jag inte äger en pulsklocka. Anledningen till det är bland annat att jag skulle bli ännu mer manisk med dokumentationen. :D

Att fokusera på hur länge jag kan springa kändes viktigare förra året. Även om jag var lite sur över min tid i SM05 så var jag ändå stolt över den "bragd" jag hade gjort. Tyvärr får man aldrig springa om sitt första lopp. I år har jag satt upp ett tydligt tidsmål och därför ställer jag också större krav på mig själv. Anledningen till att jag alltid noterar km-tiderna är för att jag följer min utveckling sett över en längre tid och för att ni ska få ytterligare information. :D

Som du kanske har sett så är min träning under vintern långsiktigt inriktad. Jag är väl medveten om att tiderna inte blir lika bra på nuvarande underlag men jag blev mest sur för den känsla som var i kroppen igår. Jag har sett en klar förbättring i min löpning sedan sommaren och då blev jag inte så glad när tiden motsvarade min nivå i augusti.

Om jag inte har nämnt min taktik innan så är den som följer. Nu under vintern kommer jag fokusera på kvalitetsträning (backar/intervaller) för att hålla i gång farten. Jag vill inte att hjärta och lungor ska slöa till sig. Utöver det försöker jag ha ett längre pass varje vecka. Detta pass kommer att bli längre och längre. Jag känner ingen jättestress att pressa upp distansen ännu eftersom jag fortfarande ligger långt före motsvarande tidpunkt förra året. Det ska dock bli intressant att se hur bra jag springer 20km+ när min övriga löpning är betydligt bättre än förra året.

När barmarken kommer så byter jag ut ett av kvalitetspassen mot mer fartträning. Långpasset kommer finnas kvar men kompletteras alltså av ett medellångt pass i högre tempo. Ni som har följt min journal har säkert sett att jag inte har gjort några tidsattacker runt 10 km. Det gjorde jag däremot mycket inför kvartsmaran i augusti förra året.

Det blev visst ett långt inlägg. :D
Synpunkter är alltid välkomna. Det var därför jag startade journalen. :thumbup:

Noodles
2006-01-09, 20:52
Efter gårdagens bejublade löppass tog jag nya tag i gymmet idag.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 1x10
40 kg: 10,9
60 kg: 5,4
Skivstångscurl
30 kg: 10,7,7
Lutande bänkpress
20 kg: 12
40 kg: 5,4,4
Crunches med 10 kg viktplatta
18,10,10
Sidolyft hantel
11 kg: 10
13 kg: 7,5
Hantelpress
26 kg: 9
28,5 kg: 5,3,3
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,7,5
Lårcurl
41 kg: 10
45 kg: 5,6
Hantelrodd
26 kg: 10,8,6

I sidolyft hantel är jag nu tillbaka på 13 kg som jag var innan jul. Även hantelpressen är tillbaka på 28,5 kg. Marklyften går sådär. Det är en rolig övning men jag är fortfarande för feg för att våga öka vikterna. Jag är så rädd om min rygg. Jag har ju bara en. :em:

Noodles
2006-01-11, 17:46
Den observante märkte kanske att jag inte var ute och sprang igår. Som straff får jag springa extra hårt imorgon. Min ursäkt är tenta och allmänt dålig karaktär. :D

Däremot var jag på gymmet idag och de värsta nyårsmänniskorna har inte försvunnit ännu. Jag trodde att det skulle börja glesna nu men tji fick jag.

Pass 2
Skivstångscurl
30 kg: 10,6,6
Lutande bänkpress
20 kg: 11
40 kg: 5,4,5
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
18,7,7
Sidolyft hantel
13 kg: 8,6
Lårcurl (den vanliga var upptagen så jag fick köra en skum variant med tryckluft)
7,4 (vet inte vad vikten motsvarade så jag skriver bara repsen)
Hantelpress
26 kg: 10
28,5 kg: 4,5,3
Hantelrodd
26 kg: 10,9
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,6,5

Det är skönt att vara tillbaka på 28,5 kg i hantelpressen. Jag hann ju bara prova på den vikten ett par pass innan jul. Förhoppningsvis ska jag kunna göra lite framsteg där.

Jax
2006-01-11, 20:40
Du ökar vikterna ser jag. :thumbup:

Noodles
2006-01-12, 09:06
Du ökar vikterna ser jag. :thumbup:

Ja. Hittills har helkroppspassen gett mer ökningar än min gamla split gjorde. Nu när kroppen har vant sig och den värsta träningsvärken är borta känns det bra.

Noodles
2006-01-12, 17:43
Jag har redan nämnt dagens löpning i Kristins journal men här kommer en repris. :)
Det var halt. Förbannat halt. Naiv som jag är trodde jag att isen hade hunnit smälta bort. Betyder det att jag var utan dubbar? Japp. Betyder det att jag var nära att ramla många gånger? Japp. Betyder det att jag var den enda som var dum nog att springa idag? Japp.

Det var intervaller som gällde och mellan isfläckarna kunde jag hålla det tempo jag ville. Jag körde som vanligt lite uppvärmning innan det blev 3 km intervaller. Intervallerna är fortfarande den lite längre varianten. Jag skulle tippa att de ligger på ca 500 m.
3 km på 12.50 --> 4:17 min/km
Km-tiden idag var alltså betydligt bättre än förra veckan. Tydligen var den lilla barmark som fanns bättre än det jämna snöunderlaget förra veckan.

Jag har också upptäckt en annan intressant sak. Tydligen har jag gått upp dryga 2 kg jämfört med innan jul. Normalt rör jag mig inte alls i vikt vilket betyder att det är en jättesensation. Jag gissar att det beror på allt gott jag åt under julen och klart minskad träningsmängd. Nu har jag kanske en ursäkt till mina dåliga tider. :D
Lite extravikt brukar påverka min löpning negativt så egentligen vore det bra om ett par kg försvann. Å andra sidan har jag ingen lust att medvetet lägga mig på kaloriunderskott och knappt orka med träningen. Därför låter jag det vara och kanske försvinner det av sig själv under våren. :D

Noodles
2006-01-13, 16:35
Den nya, tjocka och kramgoa Noodles var idag och styrketränade. :D

Pass 3
Knäböj
Tom stång: 15
20 kg: 12
40 kg: 9,8
80 kg: 5,5
Chins
8 st
Skivstångcurl
30 kg: 9,6,6
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
20,11,9
Sidolyft hantel
13 kg: 9,6
Lårcurl (åter var den vanliga upptagen och jag fick nyttja lufttrycksvarianten)
10,6
Hantelrodd
26 kg: 10
28,5 kg: 6
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,6
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,5,7

Chinsen var usla. 8 st är inte bra. Förr kunde jag åtminstone göra 10-11 st. Jag skyller helt och hållet på min nya vikt. :D
Hantelrodden ökade till 28,5 kg och det gick utan större problem. Den nya vikten i axelpressen börjar också sätta sig nu.

Normalt har jag mitt långpass i löpningen på söndagar (vill ha en vilodag efter knäböj). Den här söndagen ska jag emellertid på lägenhetsvisningar och därför försöker jag springa imorgon.

Dessutom kommer jag vara i Köpenhamn från söndag till fredag. Min plan är att styrketräna och springa som vanligt men det är inte säkert att uppdateringarna i journalen blir lika bra. Jag lovar att äta lite wienerbröd och dricka någon öl när jag är i Danmark. :eating:

Jax
2006-01-13, 17:01
Tjockis!

Noodles
2006-01-13, 17:30
Tjockis!

Jag vet. Du behöver inte påminna mig. *cry*

Mitt enda mål i livet är ju att bli lika smal och fin som du.

Fick förresten resultatet på tentan med supply chains. Jag fick en fyra så nu kan jag vara konsult och hjälpa dig. ;)

Jax
2006-01-13, 19:49
Jag vet. Du behöver inte påminna mig. *cry*

Mitt enda mål i livet är ju att bli lika smal och fin som du.

Fick förresten resultatet på tentan med supply chains. Jag fick en fyra så nu kan jag vara konsult och hjälpa dig. ;)
Wow!

Vad behöver jag kunna? Lär mig fort! :)

Noodles
2006-01-22, 21:54
Wow!

Vad behöver jag kunna? Lär mig fort! :)

Så hur gick tentan nu? Jag är ledsen att jag inte hann lära dig allt. :D

Noodles
2006-01-22, 22:03
Nu är jag tillbaka efter en omtumlande vecka. Tack vare dansk kollektivtrafik kom jag tillbaka en dag senare än beräknat. Lite snö räcker för att lamslå pendeltågen och bussarna som ska sättas in kommer inte heller. Till råga på allt pratar personalen som ska ge information inte engelska. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här men det var en lättnad när jag åter var i SJ:s trygga famn. Och innan någon säger något, danska är inte alltid lätt att förstå. Speciellt inte när det gäller tågförseningar. Engelska skulle då vara en bra lösning men det tyckte tydligen inte de.

I övrigt har veckan bestått av mycket mat, några öl, mycket vin och ett och annat wienerbröd. :eating: :cheers: Förutom promenad längs Ströget har jag även lyckats träna lite. Ett lättare pass på gymmet och ett par löppass på 30-40 minuter fick räcka som underhåll. Imorgon är det vanlig rutin igen. Jag får se om det blir löpning eller gymmet. Intressant med lite snö igen. Jag antar att dubbarna får väckas ur sin dvala inne i garderoben. :)

Jax
2006-01-22, 22:26
Så hur gick tentan nu? Jag är ledsen att jag inte hann lära dig allt. :D
Hrm...som väntat och förtjänat. Dvs jag får vet inte riktigt hur det gick, antar att jag ligger runt G-gränsen, förhoppningsvis på rätt sida.

Noodles
2006-01-22, 22:49
Hrm...som väntat och förtjänat. Dvs jag får vet inte riktigt hur det gick, antar att jag ligger runt G-gränsen, förhoppningsvis på rätt sida.

Som du vet så är det enda viktiga att man är på rätt sida om godkänd. Bra betyg blev mest en eventuell bonus efter gymnasiet. :D

Noodles
2006-01-23, 20:01
Idag skulle jag till gymmet och visa var skåpet ska stå. Självklart blev det inte så. Jag lyckades lyfta några vikter men de stora framstegen låter vänta på sig. Trist att man inte längre har samma utveckling som i början. :D

Pass 1
Marklyft
20 kg: 13
40 kg: 10,9
60 kg: 8
80 kg: 5,4
Skivstångscurl
30 kg: 8,6,5
Lutande bänkpress
20 kg: 13
40 kg: 7,4,4
Crunches med 10 kg viktplatta på bröstet
21,9,10
Sidolyft hantel
13 kg:
8,8,7
Lårcurl
45 kg: 10,8,6
Hantelpress
26 kg: 10
28,5 kg: 4,4,3
Hantelrodd
26 kg: 10,10
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,7

Imorgon ska jag ut och springa. Snön ligger väldigt vackert. Vad jag kunde se idag så var det inte speciellt halt där jag brukar springa. Det tackar vi för.

Noodles
2006-01-24, 18:59
Vad härligt det är med snö! Idag var det inte halt utan snön gjorde bara att min kvalitetsträning höll ännu högre kvalitet. :D

Jag försökte ha någon form av intervallträning. Det blev automatiskt höga knän på vissa ställen. Av någon anledning var jag den enda som var ute och sprang idag. :)

3 km med intervaller/snölöpning på 14:40 --> 4:53 min/km
Km-tiden är usel men för en gångs skull är jag inte missnöjd. Det kändes så bra att springa i det fina vinterlandskapet.

Det jag däremot saknar är möjligheten att verkligen testa vilka tider jag kan prestera. Förutom huvudmålen med maran och Göteborgsvarvet är ju ett av mina mål att gå under 42 minuter på milen. 42:59 är personbästa hittills och det sattes i oktober. Jag skulle gärna testa och se vilken nivå jag ligger på nu. Tills snön försvinner får jag väl nöja mig med att lägga en bra grund och skörda resultat senare i vår. :whipped:

Jax
2006-01-24, 20:23
Svårt att springa på bra tider när det är en massa snö, men det blir roligare sen när man får bättre underlag och kan börja skala av kläderna. Bara att fortsätta att nöda så länge så får du köra ordentligt med fartträning innan loppen.

Btw fick 73%, alltså C på tentan. Var visst inte fullt så kass som jag trodde. :D

Noodles
2006-01-24, 22:27
Svårt att springa på bra tider när det är en massa snö, men det blir roligare sen när man får bättre underlag och kan börja skala av kläderna. Bara att fortsätta att nöda så länge så får du köra ordentligt med fartträning innan loppen.

Btw fick 73%, alltså C på tentan. Var visst inte fullt så kass som jag trodde. :D

Jo, jag får väl ge mig till tåls när det gäller tiderna. Jag vet hur tiderna kan förbättras bara av den lätthetskänsla som mindre kläder ger. Shorts och linne på sommaren är underbart att springa i. Även om jag har vant mig vid understället under vintern så hindrar det ju lite.

Grattis till tentan! :thumbup: Hmm. Betyg C. Vad läser du? Får du betyg enligt internationell skala? Jag har under min karriär sett G,VG,3,4,5 (och U :em: ) men fortfarande inte A,B,C.

Jax
2006-01-24, 22:36
Grattis till tentan! :thumbup: Hmm. Betyg C. Vad läser du? Får du betyg enligt internationell skala? Jag har under min karriär sett G,VG,3,4,5 (och U :em: ) men fortfarande inte A,B,C.
Läser på JIBS (Jönköping international business school), magisterpåbyggnad för ingenjörer i industriell ekonomi. Vi får dubbla betyg, dels de svenska och dels ECTS-betyg, dvs ABCDEF. C är ett högt G.

Noodles
2006-01-24, 22:49
Läser på JIBS (Jönköping international business school), magisterpåbyggnad för ingenjörer i industriell ekonomi. Vi får dubbla betyg, dels de svenska och dels ECTS-betyg, dvs ABCDEF. C är ett högt G.

Ok. Har sett översättningstabellen mellan ECTS-betyg och vanliga betyg på en del kurser. Däremot har jag bara varit med om att de utländska studenterna fick ECTS-varianten. Min flickvän läste internationellt mastersprogram och hon fick också "vanliga" betyg, dvs 3,4,5. Åter visar högskolorna att de inte är så internationella som de vill verka. Behöver jag nämna att hennes "internationella program" ändå inte kom med på examensbeviset som utlovat?

Noodles
2006-01-25, 20:01
Idag var en stor dag. Jag tog min löpbandsoskuld när det gäller backträning. Jag är trött på att inte hitta några backar som är riktigt långa och sega. Löpband kan ge konstant uppförsbacke om jag vill och därför är det en bra ide. :)

Jag sprang ca 5 minuter uppvärmning på löpbandet och sedan ökade jag lutningen till 2%. Efter det följde en höjning med två procentenheter varannan minut. När jag sedan var på 8% försökte jag med det i ett par minuter innan jag avslutade med ca 90 sekunder på 10% lutning. Efter det sänkte jag stegvis till jag hade fått ner pulsen.

Totalt blev det 4,2 km på 20 minuter ---> 4:46 min/km
Vet inte om km-tiden är speciellt bra. Om jag gör flera sådana här pass lär det väl visa sig. Det var iallafall ett skönt pass och jag ska nog fortsätta att ha den typen av backträning. Jag var helt slut och sjöblöt efteråt. Som vanligt tittade folk konstigt eftersom inga andra svettas på gymmet. :D

Jax
2006-01-25, 20:09
Jag var helt slut och sjöblöt efteråt. Som vanligt tittade folk konstigt eftersom inga andra svettas på gymmet. :D
När ska folk lära sig att det är normalt att svettas och bli trött när man tränar?

Noodles
2006-01-25, 20:24
När ska folk lära sig att det är normalt att svettas och bli trött när man tränar?

Att folk som svettas när de tränar anses konstiga sammanfattar nog allt som är fel i samhället.

Skulle folk acceptera det mer så skulle mycket av min allmänna bitterhet försvinna. Eller så är bitterheten en produkt av annat. :D

Noodles
2006-01-26, 17:46
Med träningsvärk var jag tillbaka på gymmet. Var rätt öm i triceps och bröstet.

Pass 2
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg: 5,4,5
Skivstångcurl
30 kg: 7,5,4
Crunches
10 kg viktplatta: 19,13
15 kg viktplatta: 7 PB
Sidolyft hantel
13 kg: 8,8
Lårcurl
45 kg: 10,8
Hantelpress
28,5 kg: 6,4,5,4
Hantelrodd
28,5 kg: 9,6 PB
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,6,6

Noodles
2006-01-27, 20:48
Det har varit lite omkastat schema den här veckan och därför hamnade långpasset idag.

18,5 km på 1.34 --> 5:07 min/km

Även om tempot inte var så bra var det viktigt att passet genomfördes. Det var mitt längsta pass på ett bra tag. Jag var verkligen den enda som var ute och sprang också. Det var länge sedan spåret var så tomt. Halkan var inget jättestort problem förutom i uppförsbackarna. Efter 8-9 km började jag märka hur tröttsamt det var att småhalka och springa i rätt hög snö på en del ställen. Jag märkte också att det tog rätt hårt på knäna och sista två kilometrarna var benen så slut att jag var som Bambi på hal is uppför backarna.

Vattnet i vätsekbältet var nära att frysa till is på slutet och jag hade rejäla isbitar i håret. :D
Trots funktionskläder märker man hur kallt det kan bli på slutet när allt är dyblött av svett.

Noodles
2006-01-28, 19:34
Hade ont i ryggen idag. Förra gympasset sträckte jag mig på något konstigt sätt och det sitter fortfarande i. Pga det och att benen var rätt trötta efter igår så skippade jag knäböjen.

Pass 3
Skivstångscurl
30 kg: 7,5,4
Crunches
10 kg viktplatta: 20
15 kg viktplatta: 6,7
Sidolyft hantel
13 kg: 9,8
Lårcurl
45 kg: 10,8
Hantelrodd
28,5 kg: 9,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 9,7,6

Imorgon ska jag vila innan det blir nya tag inför nästa vecka.

Noodles
2006-01-30, 20:02
Ryggen är betydligt bättre idag men jag ville inte ta några risker och därför skippade jag marklyften. När jag var yngre och ivrigare hade jag tränat på som vanligt och antagligen blivit ännu värre skadad. :D

Pass 1
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg: 7,4,4
Skivstångscurl
30 kg: 8,4,5
Crunches
15 kg viktplatta: 10,8,8
Hantellyft sida
13 kg: 10,8
Lårcurl
Lufttryck idag igen: 9,7
Hantelpress
28,5 kg: 6,5,4,3
Hantelrodd
28,5 kg: 9,6
Axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension
25 kg: 10,7,7

Kände mig riktigt pigg under hela passet. Härligt pass. Imorgon ska jag ut och springa. Snön ligger fortfarande kvar men det får bara ses som ytterligare teknikträning.

Noodles
2006-01-31, 18:00
Idag var jag ute och sprang intervaller. Försökte springa rätt långa intervaller med högsta möjliga intensitet som underlaget tillät. Först blev det ett par km uppvärmning och sedan 3 km intervaller på 13:14 --> 4:25 min/km

Har fått en konstig smärta i vänsterfoten. På ovansidan precis bakom stortån där det är massor senor får jag ont. Smärtan kommer när jag har vanliga skor (pga trycket?) och ibland gör det ont när jag springer. Har haft det av och till senaste veckan. Funderar på om det är mina löparskor som sitter dåligt. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Kanske bara är en överansträngning.

Noodles
2006-02-01, 18:17
Jag har provat på att kasta om lite bland styrkepassen. I stället för att ha knäböj sist i veckan så kommer jag försöka ha det i mitten. Anledningen är att jag vill ha det så långt från långpasset som möjligt. Speciellt när distanserna börjar bli lite längre.

Pass 2
Knäböj
Tom stång: 14
40 kg: 12,10
80 kg: 10,5,5
Skivstångscurl
30 kg: 8,6,5
Crunches
15 kg viktplatta: 12,9,7
Sidolyft hantel
13 kg: 10,9
Lårcurl
45 kg: 10,10
Hantelrodd
28,5 kg: 10,8
Sittande axelpress
18,5 kg: 8,6
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,9,7

Har börjat vänja mig vid 15 kg viktplatta i crunches nu. Funderar även på att öka vikten lårcurl nästa vecka.

Noodles
2006-02-02, 18:02
Var på gymmet och sprang backträning idag. Hade rejäl träningsvärk i benen efter gårdagens knäböj. Sprang några minuter uppvärmning och sedan ökade jag lutningen 2,4,6,8,10 och sedan tillbaka 8,6,4,2,0. Avslutningen blev utan lutning. Kändes riktigt bra när jag väl kommit igång. Får däremot se hur benen känns imorgon.

4,5 km på 20 min ---> 4:27 min/km

Noodles
2006-02-03, 17:42
Har en grym träningsvärk i benen. Känner mig nästan som efter förra årets mara. Onsdagens knäböj och gårdagens backpass hade tydligen effekt. Jag går som en 85-årig gubbe med benproteser. Att köra lårcurl på gymmet var uteslutet.

Pass 3
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg :5,5,4
Skivstångscurl
30 kg: 7,6,5
Sidolyft hantel
13 kg: 9,9
Crunches
15 kg viktplatta: 12,7,7
Hantelpress
28,5 kg: 7,4,4,4
Hantelrodd
28,5 kg: 8,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,6
Tricecepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,6

Var väl ett medelmåttigt pass. Kände mig lite halvseg i hela kroppen. Vad lär vi oss av det? Ät inte en pizza till lunch om du ska gå och träna. Men gott var det. :eating:

Ikväll ska jag äta någon god pastarätt. Har inte bestämt mig för vad som ska lagas.

Noodles
2006-02-06, 18:19
Efter en behaglig och avkopplande helg var jag tillbaka på gymmet. Jag hann till och med dit innan värsta måndagsrusningen.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 10
60 kg: 8,8
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg: 6,4,4
Skivstångscurl
30 kg: 7,5,7
Crunches
15 kg viktplatta: 13,9,8
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6 PB
Lårcurl
45 kg: 6,7
Hantelpress
28,5 kg: 6,6,5,4
Hantelrodd
28,5 kg: 6,5
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,7,5

Tog det lite försiktigt med marklyften eftersom ryggen precis blivit bra igen. Förstår inte varför lårcurl gick så otroligt trögt.

Noodles
2006-02-07, 17:46
Glashalt ute just nu och så mycket litar jag inte på mina dubbar. På grund av detta valde jag att lägga backpasset idag i stället för på torsdag. Precis som tidigar körde jag uppvärmning i fem minuter innan jag stegvis ökade lutningen upp till totalt 10 %. Efter det minskade jag successivt ner till 0 igen och avslutade med några minuter slätlöpning.

4,7 km på 20 minuter --> 4:15 min/km

Riktigt bra tempo idag och det trots att jag körde längre tid på högre lutning.

Noodles
2006-02-08, 20:16
En ny dag och ett nytt besök på gymmet.

Pass 2
Knäböj
Tom stång: 15
20 kg: 12
40 kg: 10
60 kg: 4,4
80 kg: 4
Skivstångscurl
30 kg: 6,6,5
Crunches
15 kg viktplatta: 13,10,8
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 5
Lårcurl
45 kg: 7,5
Hantelrodd
28,5 kg: 8,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,6
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,7

Var lite halvsvag idag. Hade ätit bra men vissa dagar känns helt enkelt bara sämre.

Noodles
2006-02-09, 19:42
Nu ligger det blankis i hela spåret och inga dubbar i världen kan få mig att försöka springa på det. Därför gick jag in i gymmet och provade på intervaller på löpbandet. Det gick väl så där. Jag tycker verkligen inte om löpband när det gäller löpteknik. Det är svårt att inte känna sig hämmad när man försöker sträcka ut steget. Hur som helst blev det totalt 4,7 km på 20 minuter (samma som senaste backpasset!) ---> 4:15 min/km.

Noodles
2006-02-13, 18:40
Har inte skrivit här på några dagar. Var på gymmet i fredags men glömde att skriva in passet. Ska snart flytta och allt bärande av saker till soporna har tröttat ut en discotränad kropp som min. :D

Idag gjorde jag emellertid ett försök att lyfta lite vikter.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 10
60 kg: 6
80 kg: 6
Lutande bänkpress
20 kg: 13
40 kg: 6,5,4
Skivstångscurl
30 kg: 8,6,6
Crunches
15 kg viktplatta: 16,9,7
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 5
Lårcurl
45 kg: 11,6
Hantelpress
28,5 kg: 7,5,6,5
Hantelrodd
28,5 kg: 9,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,7

Idag gick betydligt bättre än passet i fredags. Vilade mig lite från flyttbestyren igår och det gjorde nog gott. Om isen tillåter blir det löpning imorgon.

wintersnowdrift
2006-02-13, 23:43
Nu ligger det blankis i hela spåret och inga dubbar i världen kan få mig att försöka springa på det. Därför gick jag in i gymmet och provade på intervaller på löpbandet. Det gick väl så där. Jag tycker verkligen inte om löpband när det gäller löpteknik. Det är svårt att inte känna sig hämmad när man försöker sträcka ut steget. Hur som helst blev det totalt 4,7 km på 20 minuter (samma som senaste backpasset!) ---> 4:15 min/km.

Uääk, jag hatar verkligen löpband. Kan iofs bero på orutin, men jag känner mig ungefär lika otymplig som en flodhäst när jag springer på det. Tycker precis som du att det är svårt att springa avslappnat i högre farter, jag tappar liksom rytmen helt. Strongt av dig att uthärda 20 minuter :thumbup:.

//Kristin

Noodles
2006-02-14, 09:14
Uääk, jag hatar verkligen löpband. Kan iofs bero på orutin, men jag känner mig ungefär lika otymplig som en flodhäst när jag springer på det. Tycker precis som du att det är svårt att springa avslappnat i högre farter, jag tappar liksom rytmen helt. Strongt av dig att uthärda 20 minuter :thumbup:.

//Kristin

Tack! :)

Det känns som jag springer bättre för varje gång men det är fortfarande obehagligt. De andra som springer brevid håller ju i princip promenadtempo. När jag håller nästan dubbelt så högt tempo som dem är jag nära att ramla av. Det ser nog rätt kul ut. :D

Hur går det med din egen löpning förresten? Har sett att det blivit mycket skidträning på sistone. Förstår att du ville utnyttja snön så länge den låg kvar. Skönt att du verkar återhämta dig efter sjukdomen. :thumbup:

Noodles
2006-02-14, 17:54
Blev löpband idag igen. Backträning 20 minuter 4.7 km ---> 4:15 min/km. Återigen hann jag lika långt på mina 20 minuter. Däremot hade jag längre tid med kraftig lutning idag så det går nog framåt. Har insett att distansen får offras lite så länge det är isgata ute. Inga Icebugs i världen kan hjälpa på det här underlaget. Får satsa på hård kvalitetsträning i stället.

Noodles
2006-02-15, 19:27
Ännu en dag på gymmet. Undrar hur många kg jag har lyft i mitt liv.

Pass 2
Lutande bänk
20 kg: 13
40 kg: 5,5,5
Skivstångscurl
30 kg: 8,5,5
Crunches
15 kg viktplatta: 17,8,7
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 4
Lårcurl
45 kg: 9,5
Hantelpress
28,5 kg: 7,3,6,4
Hantelrodd
28,5 kg: 8,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,5

Andra setet på hantelpressen gick åt skogen eftersom ena hanteln var på väg att falla sönder. När jag upptäckte det var det bara att avbryta.

Kände mig ovanligt svag i axlarna idag. Får hoppas att det var övergående.

Noodles
2006-02-16, 17:29
Sprang lite intervaller på löpbandet idag. Någon som kan gissa km-tiden? Självklart blev det 20 minuter 4,7 km ---> 4:15 min/km. Snart kan man börja kalibrera atomur efter mig. Trots att jag varierar hastigheten under passet lyckas jag ramla in på samma distans. Intervallerna blev ungefär 2 minuter högre tempo och 1 minut "vila" mellan.

Nu blir det vila från träningen för resten av veckan. Ska lyfta möbler hela helgen och känner att jag kommer bli tillräckligt trött av det.

Noodles
2006-02-20, 17:18
Idag var jag på gymmet efter en helg med flytt. Märkte hur slut jag var i kroppen. Har dessutom lyckats lägga ner min träningsdagbok i någon av alla lådor och hittar den inte. På grund av detta kan jag inte säga exakta reps men generellt sett var jag svagare än vanligt. Framför allt marklyften kändes jobbig efter helgen. Imorgon ska jag försöka springa.

Yankeee
2006-02-20, 19:26
Usch va deprimerande med alla denna löpning :|

Känner du dig i form inför marathon nu?

Noodles
2006-02-20, 22:47
Usch va deprimerande med alla denna löpning :|

Känner du dig i form inför marathon nu?

Nu hänger jag inte med. Är du deprimerad över all din egen löpning eller över min löpning? :) Jag är aldrig i tillräcklig form för marathon. Man kan alltid bli bättre. Just nu är jag rätt osäker på formen. Mycket kvalitetsträning senaste tiden har nog hjälpt kondition och backlöpningen men distanserna har fått lida. Den här veckan ska jag försöka få till ett rejält långpass och då får vi se hur det går. Det officiella målet är fyra timmar men om träningen indikerar något annat kan målet justeras. Skulle ju gärna komma nära Jax tider på SM.

Yankeee
2006-02-21, 05:54
Din löpning pratar jag om. Varje gång jag läser din journal blir jag påmind om att jag också borde ge mig ut och springa :D

Du verkar ha koll på vad du gör, 4 timmar är väl inget problem? Eller är det jag som underskattar sträckan? :)

Noodles
2006-02-21, 08:34
Din löpning pratar jag om. Varje gång jag läser din journal blir jag påmind om att jag också borde ge mig ut och springa :D

Du verkar ha koll på vad du gör, 4 timmar är väl inget problem? Eller är det jag som underskattar sträckan? :)

Jag baserar mest min träning på erfarenheter jag har fått och tips jag har snappat upp. Egentligen är kanske 4 timmar ett snällt mål med tanke på att det är andra gången. För mig känns det ändå som en riktigt bra tid. Min erfarenhet förra året var att det var en prestation bara att ta sig i mål. Jag upplevde helt nya dimensioner av trötthet. :D

Jag tror inte du har några problem att klara 4 timmar. Det är många som siktar på det i sin debut och klarar det. Förra året var mitt mål 4.30 men då var jag väldigt sent igång med träningen. Se bara till att få igång regelbunden löpning så tror jag du klarar det. Jag upptäckte att den grund jag fått från styrketräning och övrig konditionsträning gjorde väldigt mycket. Min syrra hade t ex inte styrketränat något utan bara löptränat. Hon fick ont i rygg och axlar, något som jag inte kände av alls. Tror även att ditt jobb ger dig mycket gratisträning?

Fram mot april/maj får jag se om jag sätter upp ett tuffare tidsmål. Allt avgörs av hur långpassen går.

Noodles
2006-02-21, 17:06
Tjoho. Gårdagens dåliga styrkepass kompenserades idag med ett riktigt bra backpass. Kände mig som en gasell och sprang 4.8 km på 20.00 --> 4:10 min/km. Älvsborgsbron ska bli en baggis.

Noodles
2006-02-22, 19:19
Dagens pass på gymmet var betydligt bättre än måndagens.

Pass 2
Knäböj
Tom stång: 15
20 kg: 15
40 kg: 11
80 kg: 9,7,6
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Crunches
15 kg: 19,10,9
Skivstångscurl
30 kg: 8,5,4
Lårcurl
45 kg: 10,10
Hantelrodd
28,5 kg: 9,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 8,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,10,6

Noodles
2006-02-23, 17:32
Ytterligare ett pass på löpbandet. Blev intervaller. Ca 2 minuter per intervall. 4.8 km på 20 minuter ---> 4:10 min/km. Just nu hatar jag löpbandet. Det går ju inte att springa normalt där. Vill verkligen springa ute men ska jag kunna springa lite snabbare så blir det för farligt med halkan. Får se om det går att ha ett långpass i helgen.

Till råga på allt hamnade jag brevid en kille som inte hade tvättat sina kläder på ett antal träningspass. Jag själv svettas som en gris och har full förståelse för folk som gör det. Vad en del inte verkar förstå är att om man tränar ordentligt klarar inte en tröja mer än ett pass. Gammal intorkad svett med en stank som sticker i näsborrarna är totalt hänsynslöst. :smash:

Yankeee
2006-02-23, 18:38
Till råga på allt hamnade jag brevid en kille som inte hade tvättat sina kläder på ett antal träningspass. Jag själv svettas som en gris och har full förståelse för folk som gör det. Vad en del inte verkar förstå är att om man tränar ordentligt klarar inte en tröja mer än ett pass. Gammal intorkad svett med en stank som sticker i näsborrarna är totalt hänsynslöst. :smash:

Svårt att springa ifrån honom på ett löpband också :D

edvin
2006-02-23, 18:59
Det var många sidor i denna. Orkar inte ta mig igenom alla. Ser att du satsar en hel del på löpning, skoj! Vad satsar du på för tid i maran? Är lite sugen på att ställa upp men jag har inte riktigt vågat än. Är lite skraj för asfalten. Och 42 km. :D Har ju iofs sprungit Lidingö några gånger men det är ju en lite annan grej. LL blir det till hösten iaf. Men nu närmast är det Vasan som hägrar. Träna hårt broder!

Noodles
2006-02-23, 19:00
Svårt att springa ifrån honom på ett löpband också :D

Jag sprang skitfort, jag lovar. Han var ändå kvar brevid mig. Han måste vara dopad. :D

Yankeee
2006-02-23, 19:19
Jag sprang skitfort, jag lovar. Han var ändå kvar brevid mig. Han måste vara dopad. :D

Den där jävla epo:n alltså, finns överallt :|

Noodles
2006-02-27, 23:05
Dagens besök på gymmet har jag inga siffror för eftersom jag lyckades glömma min lilla bok. *grr27*

Noodles
2006-02-28, 20:17
Jag hatar verkligen löpbandet men dagens pass blev bra. Körde rätt hård backträning och fick till och med lite mjölksyra i benen. 4,8 km på 20 minuter ---> 4:10 min/km.

Våren lyser med sin frånvaro. Nytt snöoväder idag gör att jag börjar misströsta. Vill få till ett riktigt långpass men skaderisken känns lite för stor just nu.

Noodles
2006-03-01, 15:32
Idag hade jag med mig min noteringsbok till gymmet.

Pass 2
Skivstångscurl
30 kg: 8,6,5
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Crunches
15 kg viktplatta: 17,8,8
Lårcurl
45 kg: 11
50 kg: 8 PB
Knäböj
Tom stång: 15
40 kg: 10
60 kg: 7,7
80 kg: 5
Hantelrodd
28,5 kg: 10,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
25 kg: 10,8,8

Kände mig riktigt svag i knäböjen idag. Vet inte om det beror på gårdagens backlöpning men jag fick rejäl mjölksyra i benen. Är i alla fall glad att jag lyckades med 8 reps på nya vikten i lårcurl.

Yankeee
2006-03-01, 15:36
Bra tider på löpbandet faktiskt, lite för bra ;) Men du kanske inte har några problem att springa normalt på band?

Noodles
2006-03-01, 17:35
Bra tider på löpbandet faktiskt, lite för bra ;) Men du kanske inte har några problem att springa normalt på band?

Tack. :)

Jag har faktiskt stora problem att springa normalt på band. När jag tycker att tempot är normalt är det ändå lägre än jag håller normalt. Följden blir att jag får öka det och då kan det vara svårt att hålla balansen. Efter ett tag brukar jag komma in i det men i början är det riktigt vingligt. :D

Yankeee
2006-03-01, 19:28
Tack. :)

Jag har faktiskt stora problem att springa normalt på band. När jag tycker att tempot är normalt är det ändå lägre än jag håller normalt. Följden blir att jag får öka det och då kan det vara svårt att hålla balansen. Efter ett tag brukar jag komma in i det men i början är det riktigt vingligt. :D

Upplever precis samma sak själv, men det är väl som någon sa någonstans att man inte kan ta ut steget som normalt.

Noodles
2006-03-02, 16:36
Oj, vad trögt det kan gå vissa dagar. Försökte köra intervaller på löpbandet men jag orkade inte mycket. Vet inte om benen var trötta eller om jag helt plötsligt har fått usel kondition. 4,5 km på 20 minuter ---> 4:27 min/km. Trots det lägre tempot var jag helt slut efteråt. Får hoppas att det bara var en dålig dag.

Pretender
2006-03-03, 09:22
Oj, vad trögt det kan gå vissa dagar. Försökte köra intervaller på löpbandet men jag orkade inte mycket. Vet inte om benen var trötta eller om jag helt plötsligt har fått usel kondition. 4,5 km på 20 minuter ---> 4:27 min/km. Trots det lägre tempot var jag helt slut efteråt. Får hoppas att det bara var en dålig dag.

Var samma för mig för någon dag sedan... och intalade mig att det förbannade bandet lutade uppåt (skyll alltid på omständigheterna). Tog med mig ett litet vattenpass igår och kollade alla banden :cool: (tur att ingen såg mig)... och mycket riktigt lutade flera av banden. Kanske lutade även bandet du sprang på :)

Äh, bara att komma igen... snart kommer ett sånt pass där man känner att man bara kan ösa på hur hårt som helst utan att bli trött.

/P

Noodles
2006-03-03, 12:44
Var samma för mig för någon dag sedan... och intalade mig att det förbannade bandet lutade uppåt (skyll alltid på omständigheterna). Tog med mig ett litet vattenpass igår och kollade alla banden :cool: (tur att ingen såg mig)... och mycket riktigt lutade flera av banden. Kanske lutade även bandet du sprang på :)

Äh, bara att komma igen... snart kommer ett sånt pass där man känner att man bara kan ösa på hur hårt som helst utan att bli trött.

/P

Tack för uppmuntran. :)

Haha. Ta med sig ett vattenpass och mäta löpbanden slår nog mig när det gäller att vara nojig. :laugh:

Jag hade iofs svag lutning (2-4) inställd men det har jag haft även tidigare intervallpass. Det kändes som att bandet gick oerhört fort och jag hade problem bara att hänga med. Hmm, det var även någon bugg när jag skulle ställa in program och den ville inte lyda. Kanske var det fel hastighet som visades på bandet. Det gäller att hitta bortförklaringar. :D

Det var nog bara ett dåligt pass. Sådana kommer och går. Förra veckan hade jag ett pass där jag kände mig som en gasell och jag bara flög fram.

Noodles
2006-03-03, 17:46
Gymmet var fullt av fotbollsspelare men jag lyckades till slut genomföra mitt pass. Snacka om trängsel.

Pass 3
Lutande bänkpress
20 kg: 12
40 kg: 5,4,4
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Crunches
15 kg: 17,10,7
Skivstångscurl
32,5 kg: 6,4,4 PB
Lårcurl
50 kg: 10,8
Hantelpress
28,5 kg: 7,4,3,4
Hantelrodd
28,5 kg: 10,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
27,5 kg: 7,4,4 PB

Ökade på vikterna i skivstångscurl och tricepsextension. Kan vara bra att träna armarna lite extra nu när beachen närmar sig. Snart ska jag byta ut alla andra övningar mot bänkpress.

Pretender
2006-03-03, 22:32
Tack för uppmuntran. :)

Haha. Ta med sig ett vattenpass och mäta löpbanden slår nog mig när det gäller att vara nojig. :laugh:

Jag hade iofs svag lutning (2-4) inställd men det har jag haft även tidigare intervallpass. Det kändes som att bandet gick oerhört fort och jag hade problem bara att hänga med. Hmm, det var även någon bugg när jag skulle ställa in program och den ville inte lyda. Kanske var det fel hastighet som visades på bandet. Det gäller att hitta bortförklaringar. :D

Det var nog bara ett dåligt pass. Sådana kommer och går. Förra veckan hade jag ett pass där jag kände mig som en gasell och jag bara flög fram.

Hehe, jo det var ganska skadat att dra med vattenpass... men jag var tvungen att veta vad klåparna som monterat upp banden hade tänkt.

Starkt att kunna bränna av sådana pass som du gör i motlut... själv tappar jag ganska mycket om jag tvingas köra i motlut.

Sen varierar ju bandens hastigheter in i det oändliga... på vissa kan man bränna av kilometrar på 3:20 och känna sig som kipketer och på andra så räcker det med 4:30 för att man ska behöva kämpa :)

Kort sagt... jag hatar löpband och våren kan inte komma fort nog :D Terränglöpning är mycket roligare (och jobbigare).

Bra pass förresten

Noodles
2006-03-04, 18:06
Hehe, jo det var ganska skadat att dra med vattenpass... men jag var tvungen att veta vad klåparna som monterat upp banden hade tänkt.

Starkt att kunna bränna av sådana pass som du gör i motlut... själv tappar jag ganska mycket om jag tvingas köra i motlut.

Sen varierar ju bandens hastigheter in i det oändliga... på vissa kan man bränna av kilometrar på 3:20 och känna sig som kipketer och på andra så räcker det med 4:30 för att man ska behöva kämpa :)

Kort sagt... jag hatar löpband och våren kan inte komma fort nog :D Terränglöpning är mycket roligare (och jobbigare).

Bra pass förresten

Jag har blivit bättre och bättre i motlut nu när jag har börjat vara konsekvent med backträningen. Det har gett mer resultat än jag kunde förvänta mig.

Det är lustigt med hastigheten på löpband. Den borde vara helt tillförlitlig. Ett band som rullar ska vara ytterst enkelt att mäta distansen på. Jag kan förstå om deras kaloriräknare är högst approximativ men hastigheten borde bli rätt. Jag ska nog söka upp löpbandstillverkarna och ha ett snack om hur hastighet räknas ut. *slap*

:D

Noodles
2006-03-04, 18:22
Idag hände något ovanligt. Jag sprang ute. Det har blivit en ovanlighet på sistone och jag tyckte det behövdes. Vädret kunde jag inte klaga på. Strålande solsken och ett vackert vinterlandskap. Temperaturen låg runt -7 C och understället kom väl till pass. Den kalla inandningsluften var som vanligt inget större problem när jag väl fått upp värmen. Men............ väglaget. Ok att det kan vara halt ibland. Det kan dubbarna avhjälpa till stor del. Däremot är det otäckt när spåret är dåligt röjt och den hårda (från kylan) snön får fotlederna att vridas helt slumpmässigt.

Jag sprang på rätt bra de första kilometrarna även om det var lite obehagligt ibland. Det tråkiga hände när jag precis passerat 8 km. Jag hamnar snett i månlandskapet och halkar till. Självklart faller jag pladask. Dum som jag är bromsar jag fallet med handen. Nu har jag ont på vänster utsida av knäet och höften. Dessutom har jag fått riktigt ont i handleden. Jag hoppas en vilodag ska räcka för att bli bra igen. Det är inte kul att falla nästintill handlöst. Jag avbröt löpningen efter det och instinktivt letade jag efter klockan för att stoppa den.

8 km på 36.52 ---> 4:37 min/km

Ett under omständigheterna helt ok pass fram tills fallet.

Jag har upptäckt att en jobbig sak med det här väglaget är att jag inte kan trycka ifrån i steget. Foten glider alltid lite vid isättningen och mycket kraft försvinner. Det är svårt att springa snabbare än en viss hastighet om jag inte ska trippa som en balletdansör.

När jag ändå är igång kan jag åter klaga på hundägare som inte tar hand om sina hundar. De är mer frekventa vid fint väder. Det kvittar hur snälla de hävdar att hunden är. Om hunden inte är kopplad (är det inte lag på det?) blir den gärna ivrig och springer efter. Jag är inte extremt hundrädd men det är obehagligt när en hund jagar dig och försöker hoppa upp. En del är jättebra och kopplar dem när jag närmar mig eller tar ett bastant tag i halsbandet. Andra verkar inte fatta att i ett motionsspår kan det finnas distraktionsmoment för en vovve. Med så här mycket snö är det dessutom trångt på vissa ställen och det är svårt att springa vid sidan.

De positiva sakerna då: Fram tills fallet kände jag inte av några knän eller andra klassiska löparproblem. Det är ett gott tecken eftersom sådant kan störa träningen. Det allra roligaste var backarna. Den regelbunda backträningen har gett en helt annan styrka i baksida lår och vader. Jag nästan flög uppför backarna och jag har även märkt klart starkare baksida under lårcurl på styrkepassen.

Sorry om dagens rapport blev lite lång och gnällig. Nu ska jag försöka rehabilitera min ömma kropp och förhoppningsvis träna vidare nästa vecka.

Noodles
2006-03-06, 16:41
Har fortfarande lite ont i knäet och handleden. Försökte köra ett pass idag.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 12
40 kg: 10
60 kg: 4,4
80 kg: 3
Lutande bänkpress
20 kg: 12
40 kg: 5,4,4
Skivstångscurl
32,5 kg: 6,5,4
Crunches
15 kg viktplatta: 17,11,10
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Lårcurl
50 kg: 7,6
Hantelpress
28,5 kg: 6,5,4,3
Hantelrodd
28,5 kg: 10,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,5
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
27,5 kg: 7,6,5

Det gick hyfsat idag men bänkpressen och hantelpressen var jobbig. Lyckades även få lite ont i armbågen vid skivstångscurlen. Har aldrig haft det tidigare. Handledsproblem har jag hört talas om i den övningen men aldrig armbågar.

Noodles
2006-03-07, 16:14
I'm back! Fick till ett riktigt bra backpass idag. Kände knappt något i knäet sedan fallet och jag sprang på med ordentlig lutning. Lyckades trots det hålla ett rätt bra tempo: 4,9 km på 20 minuter ---> 4:05 min/km. Det kändes som jag hade kunnat springa ännu snabbare men löpbandet gjorde det svårt att sträcka ut steget ordentligt. Blir lätt lite för korta steg.

Noodles
2006-03-08, 16:34
Pass 2
Knäböj
Tom stång: 12
20 kg: 12
40 kg: 10
60 kg: 10
80 kg: 5,4
Skivstångscurl
32,5 kg: 6,5,4
Crunches
15 kg viktplatta: 18,10,8
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 7
Lårcurl
50 kg: 10,8
Hantelrodd
28,5 kg: 10,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 7,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
27,5 kg: 9,6,6

Känns som att den nya vikten i lårcurl redan börjar sätta sig. Baksida lår har verkligen haft en rejäl utveckling sedan backpassen kom igång.

Noodles
2006-03-09, 14:59
Intervallträning på det älskade löpbandet. 5.0 km på 20 minuter --> 4:00 min/km. Teoretiskt sett är det en tangering av mitt personliga rekord på 5 km. Litar dock inte på löpbandet och väntar med officiella PB-tider tills snön är borta. Förutom maran är ju ett av målen i journalen att jag ska under 42 minuter (42.59 som PB från oktober) på 10 km innan SM06. Den som väntar får se...

Yankeee
2006-03-09, 15:22
5 km på 20 min på löpband är riktigt bra, du ligger säkert en bra bit under det om du springer på plan mark utomhus :)

Noodles
2006-03-09, 15:48
5 km på 20 min på löpband är riktigt bra, du ligger säkert en bra bit under det om du springer på plan mark utomhus :)

Jo, hur som helst är det ju snabbare än jag tidigare har sprungit på löpband. Vill verkligen ha barmark nu så jag kan få testa var jag står tidsmässigt.

Noodles
2006-03-10, 16:46
Blir inget gym idag. Känner mig stel i ryggen och allmänt sliten. Vek som jag är så blir det en extra vilodag den här veckan.

Noodles
2006-03-12, 17:30
Efter två hela vilodagar från träningen tog jag en tur på löpbandet. Snön börjar smälta bort nu men i spåret har snön förvandlats till blankis på sina ställen. Jag var inte så sugen på att ta några risker med tanke på fallet förra veckan.

Passet blev inget intervall- eller backpass utan jag satsade på jämn fart. Sista kvarten körde jag med konstant 2 graders lutning för att få lite mer motstånd. Totalt 5.3 km på 20 minuter ---> 3:46 min/km

Det är mitt klart snabbaste pass hittills. Jag vill inte dra för stora växlar av den tiden utan jag får nöja mig med PB för löpband. Det fina resultatet beror kanske på min optimala laddning med glass på förmiddagen.

Jag blev sugen på ett till tidsmål under året. Målet är att springa på motvarande 19 minuter på 5 km innan 1:a september. Då ska det självklart vara riktig löpning och inget löpband. Får se hur det går men alltid kul med en extra sporre.

Yankeee
2006-03-12, 17:35
Jag blev sugen på ett till tidsmål under året. Målet är att springa på motvarande 19 minuter på 5 km innan 1:a september. Då ska det självklart vara riktig löpning och inget löpband. Får se hur det går men alltid kul med en extra sporre.

Jag tror du klarar det redan nu, vidhåller fortfarande att det är svårare att springa på löpband än på riktigt :)

Noodles
2006-03-12, 18:23
Jag tror du klarar det redan nu, vidhåller fortfarande att det är svårare att springa på löpband än på riktigt :)

Tack för uppmuntran. :)

Jag sprang på 20.00 i oktober och förhoppningsvis har jag blivit lite bättre. Rent tekniskt är det svårare på löpband men å andra sidan har du inte luftmotstånd och terrängvariationer. Jag försökte kompensera för det genom att köra med en svag lutning. Vi får väl se när barmarken kommer. Jag rör mig oftast bättre i shorts än löparställ så det kanske förklarar de bra tiderna inomhus. Annars får jag väl införskaffa ett par tights. :D

Yankeee
2006-03-12, 18:35
För helvete, säg att du skojar? HAR DU INGA TIGHTS?

Noodles
2006-03-12, 18:40
För helvete, säg att du skojar? HAR DU INGA TIGHTS?

Haha. Nä. Alla kan inte ha lika snygga ben som du.

Iofs beror det mer på ekonomiska faktorer. Blev rätt många utgifter i höstas när jag skaffade nytt ställ och nya skor.

Löparstället sitter ju rätt bra runt benen (jämfört med vanliga träningsbyxor). Däremot har jag hört att tights är snäppet bättre.

Yankeee
2006-03-12, 18:43
:D

Jo, tights kostar ju ett par hundralappar. Fast det är det värt, nästa tights-inköp blir ett par som bara går till knäna :)

Noodles
2006-03-13, 18:43
Pass 1
Marklyft
20 kg: 10
40 kg: 10
60 kg: 7
80 kg: 5,5
Skivstångscurl
32,5 kg: 6,4,4
Hantelpress
28,5 kg: 6,6,4,3
Crunches
15 kg: 11,8,6
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Lårcurl
(Jobbig tryckluftsmaskin): 8,5
Lutande bänkpress
40 kg: 4,4,4,3
Hantelrodd
28,5 kg: 8,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 6,4
Tricepsextension med skivstång bakom huvudet
27,5 kg: 8,5,7

Halvdåligt pass idag. Jag har ingen aning om varför crunches gick så dåligt. Kanske har tröttat ut magen med för mycket ätande. Hmm.

Noodles
2006-03-14, 16:13
Backträning på löpband. Var lite seg i vaderna. 4,9 km på 20 minuter ---> 4:05 min/km. Avslutade med nedjoggning för att få bort mjölksyran. Jag har slarvat med det tidigare och det kan förklara de sega benen.

Noodles
2006-03-16, 19:10
Jag kastar om träningen lite den här veckan. Pga flytt i helgen vill jag inte styrketräna dagen innan. Fredagens pass blev därför idag.

Lutande bänk
20 kg: 12
45 kg: 4,3,3 PB
Skivstångscurl
35 kg: 5,3,4 PB
Crunches
15 kg viktplatta: 15,7,5
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 5
Lårcurl
54 kg: 10,6 PB
Hantelpress
28,5 kg: 6,4,4,3
Hantelrodd
31 kg: 8,5 PB
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5
Tricepsextension
27,5 kg: 8,4,3

Pga flytten var det här mitt sista styrkepass på det gymmet. Dagen till ära blev det flera höjningar av vikterna. Det gäller ju att sluta på topp.

Sex år på samma gym, dessutom mitt första och enda gym. Det är lätt att bli nostalgisk. När jag började var jag en tjockis som inte visste mycket om träning och kost. Jag gjorde nog alla nybörjarmisstag som finns. Det har både varit konstiga kabelövningar och träning av nedre magmusklerna. När jag gick ner som mest i vikt (-20 kg från jan-maj) låg jag väldigt lågt på kalorier och styrketräningen var nog mest destruktiv. Tänk att jag utvecklades till en sådan fullfjädrad atlet som vet allt. *host*

Tidigare hade jag bara tränat bollsporter och lite enklare styrketräning hemma. Det var nervöst första tiden på gymmet och alla andra verkade vara experter. Det är intressant att se andra nybörjare som (precis som jag själv gjorde) tittar på "erfarna" killar (alltid killar) och försöker kopiera häftiga övningar.

Det ska bli kul med ett miljöombyte. Kanske ger det lite nytändning i styrketräningen. Imorgon går jag till gymmet för att göra ett sista pass på mitt älskade löpband. Efter de sista snubblande stegen blir det adios och nytt gym.

Yankeee
2006-03-16, 19:13
Försök hitta ett sl-gym, känslan, kunskapen och sammanhållning är så grym :)

Noodles
2006-03-16, 19:18
Försök hitta ett sl-gym, känslan, kunskapen och sammanhållning är så grym :)

Det verkar så. Mycket kunnande och bra stämning. Skulle vara kul men jag vågar inte visa mig där med de vikter jag lyfter.

Jag har redan hittat ett gym. Det är lite flashigt men de fria vikterna täcker mina behov. Tror att hantlarna går upp till 45 kg och dit har jag en bit kvar. Ligger dessutom 10 minuter gångväg från nya lägenheten.

Yankeee
2006-03-16, 19:33
Det verkar så. Mycket kunnande och bra stämning. Skulle vara kul men jag vågar inte visa mig där med de vikter jag lyfter.

Jag har redan hittat ett gym. Det är lite flashigt men de fria vikterna täcker mina behov. Tror att hantlarna går upp till 45 kg och dit har jag en bit kvar. Ligger dessutom 10 minuter gångväg från nya lägenheten.

Äh, de flesta är rätt klena i jämförelse med de bästa :)

Äsch då, men visst, att det är nära är rätt viktigt det också. Bara man kan köra det man vill utan problem så :thumbup:

Noodles
2006-03-16, 21:45
Tänkte jag skulle bjuda löparnördarna på en bild av utvecklingen. Diagrammet visar hur min km-tid har utvecklats sedan SM05. Km-tiden vid varje punkt är ett snitt på passen den veckan. Lite intressanta tidpunkter är markerade. Under sommaren 2005 satsade jag mycket på distanser runt 10 km för att göra bra på kvartsmaran.

Tyvärr saknas pass från slutet av oktober eftersom jag fick en HD-krasch och backupen var gammal. Som ni ser hade jag en bra utveckling och när jag började föra journal här gick det utför. Slutsatsen är att utan Kolozzeum hade jag kanske kunnat utvecklas till en guldkandidat på någon distans i OS 2008. Kan jag stämma Kolozzeum för uteblivna inkomster?

Jag hoppas se en bra utveckling under våren. Framför allt på längre distanser. Kanske borde lägga ner journalen för bästa resultat. Hmm.

wintersnowdrift
2006-03-16, 22:27
Tänkte jag skulle bjuda löparnördarna på en bild av utvecklingen. Diagrammet visar hur min km-tid har utvecklats sedan SM05. Km-tiden vid varje punkt är ett snitt på passen den veckan. Lite intressanta tidpunkter är markerade. Under sommaren 2005 satsade jag mycket på distanser runt 10 km för att göra bra på kvartsmaran.

Tyvärr saknas pass från slutet av oktober eftersom jag fick en HD-krasch och backupen var gammal. Som ni ser hade jag en bra utveckling och när jag började föra journal här gick det utför. Slutsatsen är att utan Kolozzeum hade jag kanske kunnat utvecklas till en guldkandidat på någon distans i OS 2008. Kan jag stämma Kolozzeum för uteblivna inkomster?

Jag hoppas se en bra utveckling under våren. Framför allt på längre distanser. Kanske borde lägga ner journalen för bästa resultat. Hmm.

Kul med statistik, jag är (också?) nörd ;).

Kopplingen Kolozzeum - långsammare km-tider är oroande dock. Kanske något en annan bör fundera över också? Jag kan ju inte springa öht, men har aldrig tänkt på att detta forum kan vara boven i dramat. Ska vi göra en gemensam stämningsansökan? (Jag har väl inga uteblivna inkomster att kräva in men ett fett skadestånd för sveda och värk vore trevligt.)

//Kristin

Noodles
2006-03-16, 23:14
Kul med statistik, jag är (också?) nörd ;).

Kopplingen Kolozzeum - långsammare km-tider är oroande dock. Kanske något en annan bör fundera över också? Jag kan ju inte springa öht, men har aldrig tänkt på att detta forum kan vara boven i dramat. Ska vi göra en gemensam stämningsansökan? (Jag har väl inga uteblivna inkomster att kräva in men ett fett skadestånd för sveda och värk vore trevligt.)

//Kristin

Om du bara visste hur mycket onödig statistik jag har när det gäller min löpning. Det där var bara ett smakprov. Bästa motiveringen att inte ställa in ett pass är att det sabbar statistiken.

Klart att du har uteblivna inkomster att kräva. Du är mycket mer känd här på Kolozzeum och har därför större sponsringspotential. Jag skulle bara kunna kräva för uteblivna prispengar. Jag föreslår att vi tar kontakt med advokat ombedelbart. Jag ska leta upp en processlysten och hänsynslös haj som jobbar mot procent på skadeståndet. Frågan är bara hur kul det är att bli förföljd av 11900 medlemmar som inte har någonstans att hänga när Kolozzeum går i konkurs.

Noodles
2006-03-17, 15:01
Idag gjorde jag mitt sista besök på nuvarande gymmet. Jag är rejält trött på löpband just nu. 5 km på 20 minuter ---> 4:00 min/km.

Nu blir det vila fram till måndag. Då är det tänkt att bli första passet på nya gymmet.

Noodles
2006-03-24, 08:19
Jag har varit lite frånvarande i den här journalen sedan förra veckan. Igår blev det hur som helst ett backpass på nytt gym och nytt löpband. Min kondition kändes som en storrökande 70-årings. Skönt att vara tillbaka med träningen efter allt jobb med flytten.

4,5 km på 20 minuter ---> 4:27 min/km

Som det ser ut nu kan jag förhoppningsvis springa ute i helgen. Härligt att inte behöva halka runt eller springa alla pass på löpbandet.

Noodles
2006-04-07, 11:30
Jag har slarvat med att uppdatera här. Jag har haft mycket att göra efter flytten och har kommit ifrån rutinen att dokumentera träningen. Motivationen har väl inte varit den bästa heller. En del problem runtom har gjort att träningslusten har minskat. Resultaten har blivit därefter och några gånger har jag varit nära att lägga ner hela marathonsatsningen.

Jag får se hur träningen går närmaste veckan och sedan bestämma om det blir fortsättning eller en paus på obestämd tid. Förhoppningsvis hittar jag den träningsglädje som tidigare har funnits där.

Yankeee
2006-04-08, 09:30
Resultaten har blivit därefter och några gånger har jag varit nära att lägga ner hela marathonsatsningen.

Jag får se hur träningen går närmaste veckan och sedan bestämma om det blir fortsättning eller en paus på obestämd tid. Förhoppningsvis hittar jag den träningsglädje som tidigare har funnits där.

Sådant prat vill vi inte höra *grr*

Förstår iof att det kan vara svårt att hitta motivation osv om man har det tufft, men du kan inte ge upp nu när du har kommit så här långt. Det är 2 månader kvar, du klarar detta utan problem. Dessutom ska du ju (försöka) slå mig på maran, är du verkligen redo att lägga ner den satsningen? :)

Noodles
2006-04-11, 07:36
Sådant prat vill vi inte höra *grr*

Förstår iof att det kan vara svårt att hitta motivation osv om man har det tufft, men du kan inte ge upp nu när du har kommit så här långt. Det är 2 månader kvar, du klarar detta utan problem. Dessutom ska du ju (försöka) slå mig på maran, är du verkligen redo att lägga ner den satsningen? :)

Tack för uppmuntran. :)
Vi får se hur det går nu. Fick till ett rätt bra löppass i söndags och kroppen kändes ok då. Visst skulle det vara oerhört tråkigt att lägga ner efter alla förberedelser. Ibland är det bara så mycket att tänka på att träningsmotivationen kommer sist. Jag ska väga in alla faktorer i slutet av veckan och bestämma mig då.

JJ
2006-04-11, 07:51
Det är ju nu det börjar bli skönt att springa när man kan springa ute. Härda ut ett tag till så sak du se att löplusten kommer tillbaka.

Noodles
2006-04-12, 07:18
Det är ju nu det börjar bli skönt att springa när man kan springa ute. Härda ut ett tag till så sak du se att löplusten kommer tillbaka.

Jo, förra passet var det första riktiga där jag inte halkade runt utomhus. Det var faktiskt riktigt skönt att slippa isen.

Det blir lite styrketräning idag och någon mil löpning imorgon. Återkommer med lägesrapport.

Cilia
2006-04-12, 07:25
Tack för uppmuntran. :)
Vi får se hur det går nu. Fick till ett rätt bra löppass i söndags och kroppen kändes ok då. Visst skulle det vara oerhört tråkigt att lägga ner efter alla förberedelser. Ibland är det bara så mycket att tänka på att träningsmotivationen kommer sist. Jag ska väga in alla faktorer i slutet av veckan och bestämma mig då.
Jag har också varit i en svacka (satsar inte på ngn marathon iofs) men det jag kom fram till var att jag kan inte lägga ner när det är tråkigt för då är risken för stor att jag inte kommer tillbaka. Det är psykologiskt dumt. Härda ut ändra lite. Kör ett lugnt pass kanske lite längre så du får flyt och känner dig stark, det är bra för självförtroendet. Sen kan du gå på din planering igen.

Noodles
2006-04-12, 16:25
Jag har också varit i en svacka (satsar inte på ngn marathon iofs) men det jag kom fram till var att jag kan inte lägga ner när det är tråkigt för då är risken för stor att jag inte kommer tillbaka. Det är psykologiskt dumt. Härda ut ändra lite. Kör ett lugnt pass kanske lite längre så du får flyt och känner dig stark, det är bra för självförtroendet. Sen kan du gå på din planering igen.

Motivationssvackor har jag haft förut. Normalt brukar jag härda ut utan större problem. Den här gången känns svackan djupare. Prestationskraven har jag redan släppt. Jag både lyfter och springer sämre än vanligt just nu. Det är den rätta känslan som saknas. Hittar jag den kommer säkert resultaten också.

Tack för alla goda råd förresten!

JJ
2006-04-12, 16:26
Nya skor Noodles, det löser allt :)

Noodles
2006-04-12, 21:07
Nya skor Noodles, det löser allt :)

Haha. Det kanske är där problemet ligger. Jag har inga nya materiella ting som kan höja motivationen.

Skämt å sido så har jag faktiskt ett par rätt nya skor. Hade problemet suttit där hade jag länsat Löplabbet på varenda onödig löparpryl. :)

Noodles
2006-04-17, 08:04
Nu är det dags att bestämma sig. Igår sprang jag dryga 11 km och det kändes väl ok. Allt runt om har verkligen tagit hårt på styrkan och löpningen men gårdagen kändes bättre än väntat. Jag tänker göra ett försök att satsa vidare men med reviderade mål. Drömmen om milen på 42 minuter innan SM kan jag glömma. Med tanke på det som har hänt är jag överlycklig om jag klarar SM överhuvudtaget. Jag kommer ha kvar tidsmålen på maran och Göteborsgsvarvet men det är mer riktlinjer för träningen. Jag får ställa in mig på att inte bli allt för besviken om jag missar tidsmålen.

Yankeee
2006-04-17, 08:37
Hoppas du väljer att springa maran, någon måste ju göra det :) Kämpa på nu, även fast du verkar ha det tuff, så kommer du nog in under 4 timmar :thumbup:

Noodles
2006-04-17, 11:30
Hoppas du väljer att springa maran, någon måste ju göra det :) Kämpa på nu, även fast du verkar ha det tuff, så kommer du nog in under 4 timmar :thumbup:

Tack! Uppmuntran här har hjälpt när motivationen inte är den bästa. :)

Vi får väl se med 4 timmar på SM och 1.40 på GV. Det skulle kännas som en seger bara att ta sig runt. Förra året lärde jag mig exakt hur trött man kan bli under ett maraton.

edvin
2006-04-17, 12:02
Kom igen nu Noodles! Bukar vara inne här och tjuvläsa (och jämföra :D) lite då och då för att se hur du ligger till. Är ju kul med några som satsar lite på löpning. Låter skittrist att du funderar på att kasta in handuken. Jag håller tummarna för dig och även om du känner nu att du inte kan träna som du vill nu, så tror jag knappast att du tappat allt. Du har ju tränat bra hela vintern. Är skit svårt att skruva ner dom satta förväntningarna, jag vet. Men det är när du kommer i mål som räknas. Bättre då att köra med lite mindre press på sig själv och köra lite mer "underdog taktik".

Jag tror på dig! :thumbup:

Noodles
2006-04-17, 22:16
Kom igen nu Noodles! Bukar vara inne här och tjuvläsa (och jämföra :D) lite då och då för att se hur du ligger till. Är ju kul med några som satsar lite på löpning. Låter skittrist att du funderar på att kasta in handuken. Jag håller tummarna för dig och även om du känner nu att du inte kan träna som du vill nu, så tror jag knappast att du tappat allt. Du har ju tränat bra hela vintern. Är skit svårt att skruva ner dom satta förväntningarna, jag vet. Men det är när du kommer i mål som räknas. Bättre då att köra med lite mindre press på sig själv och köra lite mer "underdog taktik".

Jag tror på dig! :thumbup:

Kul att se fler som är intresserade av den här journalen. Det peppar enormt. :)

Ska du själv springa SM? Kolozzeum verkar annars bli klart underrepresenterat.

Jag har all anledning att vara underdog och med tanke på tiderna jag klarar nu så är förväntningarna nere på noll. Tyvärr blir pressen från mig själv större när jag redan har klarat av det en gång. Att "bara" gå i mål är inte samma prestation andra gången och därför har jag satt upp ett tydligare tidsmål. Annars får jag väl se till att försöka njuta av loppet (förhoppningsvis) utan magproblem den här gången.

Trots mediokra resultat den senaste tiden så borde jag rimligtvis vara en bättre löpare den här gången. Förutom rutinen tycker man att vinterns grundträning ska bära frukt.

Noodles
2006-04-17, 22:32
Tänkte jag skulle posta ett dokumenterat pass för första gången på ett tag. Jag var på mitt nya gym (sedan en månad) och körde ett styrkepass.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 1x12
40 kg: 6
80 kg: 5,3,3
Lutande bänkpress
40 kg: 4,3,3
Skivstångscurl
30 kg: 5,4,5
Crunches
15 kg viktplatta: 10,8,8
Hantellyft sida
13 kg: 10
16 kg: 5
Hantelpress
28,5 kg: 8,5,5
Hantelrodd
28,5 kg: 10,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,4
Enarms tricepsextension
10 kg: 7,7,6

Styrkan har verkligen inte varit bra senaste tiden. Stängerna är lite annorlunda mot mitt gamla gym och verkar vara tyngre. Brukar räkna vikter utan stångens vikt och förr tog jag åtminstone 35 kg i skivstångscurl. Nu får jag kämpa med 30 kg. Antingen är jag mycket svagare eller så är stången tyngre.

Provade även på en ny tricepsövning idag. Tänkte jag skulle köra den ett tag för att variera mig. 10 kg kändes som en bra vikt att lära in övningen på. Får se om jag orkar tyngre.

Imorgon fortsätter satsningen mot SM. Trots avbrottet och de ändrade målen ska jag fortsätta med det ursprungliga upplägget. Det innebär att jag nu skär ner kvalitetspassen till en gång i veckan. Varannan vecka blir det backpass och varannan intervaller. I övrigt kommer jag ha ett tempopass och ett långpass per vecka. Pga att jag reser bort några dagar den här veckan så kommer jag springa ett intervallpass imorgon och sedan ligga lågt med löpningen till långpasset i helgen. Det är nu jag skulle se resultaten (tidsmässigt) av vinterns rätt enformiga träning. Nu vill jag mest ha ett kvitto på att jag klarar längre distanser. Tiderna får prioriteras lägre.

edvin
2006-04-18, 07:32
Nej det blir inget SM för min del. Jag har för mycket i skolan, massa tentor och andra hemskheter. Sedan har jag tränat för dåligt med löpning i vinter. Ska satsa på Lidingö hade jag tänkt, känns bra att det inte går förräns september :)
Bit ihop nu så ska du se att det blir gryma grejor den 3/6!

Noodles
2006-04-19, 09:40
Igår sprang jag intervaller. Vädret är riktigt trevligt nu så underlaget kan jag inte skylla på. Intervallerna var ca 400 m och jag sprang 4 km @ 4:27 min/km.

Nu åker jag bort ett par dagar. Till helgen ska det bli ett långpass och styrketräning.

Noodles
2006-04-24, 07:18
Jag har blivit slarvig med att föra in träningspassen. Här är fredagens styrkepass:

Pass 3
Lutande bänk
20 kg: 11
40 kg: 5,3,3
Skivstångscurl
30 kg: 5,5,3
Crunches med viktplatta
15 kg: 13,11,7
Hantelpress
28,5 kg: 5,3,3
Sidolyft hantel
13 kg: 9
16 kg: 5
Hantelrodd
28,5 kg: 8,7
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 8,7,5 PB

Jag slarvade lite med maten innan passet och hade slut på energi redan vid tredje setet. Trots det så blev passet helt ok.

Noodles
2006-04-24, 09:27
Tänkte jag skulle skriva in gårdagens löppass också. När jag är så ambitiös med tidtagningen måste jag ju dela med mig lite.

Mellantider:
5 km: 24.59
10 km: 49.56 (5 km på 24.57)
15 km: 1.16.47 (5 km på 26.51)
20 km: 1.41.06 (5 km på 24.18)

Totalt alltså 20 km med ett snitt på 5:03 min/km och 50:33 min /10km. Det var skönt att få till ett längre pass. Tempot var inte så högt men jag är nöjd med att det gick så pass jämnt. Normalt har jag svårt att hålla en jämn fart på längre pass och tappar mycket på slutet. Mellan 10 och 15 km gick det riktigt långsamt men det är kul att de sista 5 km var de snabbaste.

Hur kändes kroppen då? Vätskan fungerade bra. Jag hade bara med mig två av fyra flaskor i vätskebältet och det var lagom. Nästa helg börjar jag med sportdryck för att se hur magen reagerar. Inför förra årets mara tog låren mycket stryk. I år känner jag ingenting där. Kanske gör knäböj nytta även för en löpare. Fötterna blev självklart lite ömma mot slutet men det är oundvikligt. Mina vader är rejält möra idag och det ska de vara.

JJ
2006-04-24, 09:28
Jag tror att du kommer att klara maran på 3.45 ungefär.

Noodles
2006-04-24, 13:49
Jag tror att du kommer att klara maran på 3.45 ungefär.

Får jag fråga vad du baserar den tidsprognosen på? :)

Jag skulle vara överlycklig om jag klarar på 3.45. Med tanke på de senaste veckorna är jag iofs överlycklig om jag tar mig runt under maxtiden.

Tänkte jag skulle jämföra lite med förra året. Samma distans (20 km) sprang jag då ca 8 minuter långsammare. Det var dessutom närmre inpå maran. Även om det gick segt och stundtals riktigt tungt igår så känns det som om jag kan ge mer. Svackan som varit har fått mig att tappa tempo. Förutom ett långpass planerar jag att springa ett backpass och ett tempopass (drygt 10 km) den här veckan.

JJ
2006-04-24, 14:00
Får jag fråga vad du baserar den tidsprognosen på? :)

Jag skulle vara överlycklig om jag klarar på 3.45. Med tanke på de senaste veckorna är jag iofs överlycklig om jag tar mig runt under maxtiden.

Tänkte jag skulle jämföra lite med förra året. Samma distans (20 km) sprang jag då ca 8 minuter långsammare. Det var dessutom närmre inpå maran. Även om det gick segt och stundtals riktigt tungt igår så känns det som om jag kan ge mer. Svackan som varit har fått mig att tappa tempo. Förutom ett långpass planerar jag att springa ett backpass och ett tempopass (drygt 10 km) den här veckan.

Mina egna tider och hur mycket jag tappade på sista varvet. Du springer i nuläget 2 mil utan att tappa tempo, jag tror du klarar 3 mil i 50 tempo vid själva loppet, sen börjar det bli kämpigt och du kommer att tappa tid. Men jag gissar ju naturligtvis och utgår ifrån mig själv som är mer uthållig än snabb. Har du slarvat för mycket med långpassen lär du tappa mer.
Men du kan kolla hur mycket du tappade på andra varvet förra gången och räkna på det. Din gamla tid tror jag att du lätt slår.

Noodles
2006-04-24, 14:20
Mina egna tider och hur mycket jag tappade på sista varvet. Du springer i nuläget 2 mil utan att tappa tempo, jag tror du klarar 3 mil i 50 tempo vid själva loppet, sen börjar det bli kämpigt och du kommer att tappa tid. Men jag gissar ju naturligtvis och utgår ifrån mig själv som är mer uthållig än snabb. Har du slarvat för mycket med långpassen lär du tappa mer.
Men du kan kolla hur mycket du tappade på andra varvet förra gången och räkna på det. Din gamla tid tror jag att du lätt slår.

Ok. Det låter ju iofs logiskt. Jag visste inte att du har sprungit SM, trodde att du var cyklist och mest gjorde Klassikern. :) Vad har du för tider på SM?

Jag har inte fått så mycket långpass som det först var planerat (förvånande?). Däremot kommer jag få mer distans än förra året. I kombination med mer erfarenhet ska jag egentligen slå min gamla tid utan problem. Något som jag däremot lärde mig av förra årets magproblem är att inget är givet. Den gången låg jag i fas med 4.15-farthållarna ända upp till 36 km. Hela kroppen utom magen kändes helt ok. Efter det fick jag göra flera toabesök (benen blev stela som betong av att stanna) och fick sedan gå långa sträckor för att inte reta upp magen.

Eftersom min mage är rätt känslig kvittar det alltså hur bra jag har tränat, jag kan alltid göra ett fiasko. Om det varit varmare förra året hade jag antagligen inte kunnat fullfölja pga den vätskebrist som kom med magproblemen. Det är först i efterhand jag har insett hur nära jag var en kollaps.

I år ska jag göra flera saker annorlunda och förhoppningsvis ska det fixa magproblemen. Det lömska var att jag aldrig hade problem på långpassen inför förra årets lopp. Jag hade dessutom testat sportdrycken (samma som i loppet) flera gånger.

Yankeee
2006-04-24, 14:43
Bra tider noodles, tror faktiskt inte att 3.45 blir problem för dig, jag hade faktiskt nästan satt det som mål för mig själv. Hade 5 min / km som jag ville klara av, men det hade jag inte orkat hela vägen, så tappar man lite osv, under 3.45 iaf :D Hur som helst, hur ansträngande var det konditionsmässigt? Personligen tror jag som så att klarar man 2 mil utan större problem på "träning", så klarar man garanterat 3 mil i samma tempo när det gäller, om inget oförutsätt händer. Sen är det bara att bita ihop resten. En massa bs utan någon som helst erfarenhet :D Tror det kommer gå bra för dig iallafall :)

JJ
2006-04-24, 14:50
Ok. Det låter ju iofs logiskt. Jag visste inte att du har sprungit SM, trodde att du var cyklist och mest gjorde Klassikern. :) Vad har du för tider på SM?


Jag hatar att cykla. :) Lite överdrivet kanske, men det är det tråkigaste under klassikern. Jag har sprungit maran 2 ggr, på 3.55 och 3.45 (ungefär). Vid båda gångerna hade jag väl tränat 2-5 mil i veckan under ca 3 månader. Jag har ganska lätt för att springa. Iofs vägde jag bara 67 kg på 180 cm då, nu är det lite värre.
Ja, magproblem är ju tufft att tackla, själv har jag en tålig mage, men jag drog ned drickandet till i princip bara vatten under andra varvet ändå.
Någon gång skall jag väl springa igen, men då ska jag fan ned under 3.20 ivarjefall. Farsan har sprungit på 2.39, men det är ju en helt annan nivå på en sån satsning.

Noodles
2006-04-24, 16:30
Bra tider noodles, tror faktiskt inte att 3.45 blir problem för dig, jag hade faktiskt nästan satt det som mål för mig själv. Hade 5 min / km som jag ville klara av, men det hade jag inte orkat hela vägen, så tappar man lite osv, under 3.45 iaf :D Hur som helst, hur ansträngande var det konditionsmässigt? Personligen tror jag som så att klarar man 2 mil utan större problem på "träning", så klarar man garanterat 3 mil i samma tempo när det gäller, om inget oförutsätt händer. Sen är det bara att bita ihop resten. En massa bs utan någon som helst erfarenhet :D Tror det kommer gå bra för dig iallafall :)

Det är så tråkigt att du inte kunde fortsätta din satsning. Jag gillade verkligen din inställning med bibehållen styrketräning och ett pass i veckan. Hade du klarat 4 h eller tom 3.45 med den metoden skulle du få skriva en bok.

Konditionsmässigt var det faktiskt inte så ansträngande. För första gången på säkert ett år började jag passet så pass långsamt som 5 min/km. Tidigare har jag börjat snabbare och sedan tappat till det tempot. Det är ett tempo jag behärskar och därför låg pulsen rätt lågt hela tiden. Däremot blev det lite jobbigt i en del uppförsbackar. Framför allt andra milen gav samma backar mer pulshöjning. Jag tror jag kan förbättra mig eftersom jag gick ut i ett rätt lågt tempo. När man väl är inne i lunken är det svårt att öka. Ett något högre utgångstempo borde jag klara av utan att tappa fart. På tävling kommer jag pressa mig tills jag stupar. I Göteborgsvarvet ska jag ge järnet för att klara 1.40 på något sätt.

Noodles
2006-04-24, 16:39
Jag hatar att cykla. :) Lite överdrivet kanske, men det är det tråkigaste under klassikern. Jag har sprungit maran 2 ggr, på 3.55 och 3.45 (ungefär). Vid båda gångerna hade jag väl tränat 2-5 mil i veckan under ca 3 månader. Jag har ganska lätt för att springa. Iofs vägde jag bara 67 kg på 180 cm då, nu är det lite värre.


Haha. Då har jag tydligen missförstått det där med din passion för cykling. Jag trodde att du och Skaparn var cykelfantasterna på Kolozzeum. :D

Det är bra tider du har gjort på maran. Jag hade 3.45 som ett inofficiellt mål men jag får nog ställa in mig på att vara nöjd med 4.00. Jag kommer säkert satsa på 3.45 men jag vill inte bli missnöjd om jag klarar 4.00. Förra året blev jag så sur att jag missade målet på 4.30 och hade svårt att glädjas åt prestationen i sig. Det hade antagligen känts annorlunda om jag inte var så bra med ända upp till 37 km.


Ja, magproblem är ju tufft att tackla, själv har jag en tålig mage, men jag drog ned drickandet till i princip bara vatten under andra varvet ändå.
Någon gång skall jag väl springa igen, men då ska jag fan ned under 3.20 ivarjefall. Farsan har sprungit på 2.39, men det är ju en helt annan nivå på en sån satsning.


Det känns som att maraton är något man kan förbättra sig i rätt långt upp i ålder. Rutin och allmän seghet väger tungt. 2.39 är ju sinnessjukt bra. Jag antar att din farsa tävlade.

JJ
2006-04-24, 16:50
Haha. Då har jag tydligen missförstått det där med din passion för cykling. Jag trodde att du och Skaparn var cykelfantasterna på Kolozzeum. :D

Det är bra tider du har gjort på maran. Jag hade 3.45 som ett inofficiellt mål men jag får nog ställa in mig på att vara nöjd med 4.00. Jag kommer säkert satsa på 3.45 men jag vill inte bli missnöjd om jag klarar 4.00. Förra året blev jag så sur att jag missade målet på 4.30 och hade svårt att glädjas åt prestationen i sig. Det hade antagligen känts annorlunda om jag inte var så bra med ända upp till 37 km.



Det känns som att maraton är något man kan förbättra sig i rätt långt upp i ålder. Rutin och allmän seghet väger tungt. 2.39 är ju sinnessjukt bra. Jag antar att din farsa tävlade.

Första gången man springer t.ex. maran tycker jag man ska vara glad att man tar sig i mål. Andra gången vill man ju (och brukar) förbättra tiden. Det är klart att du blir besviken om du hänger med bra upp till 37 km, men sånt händer. Det är ju ungefär där, efter bron på andra varvet som det är riktigt jävla tungt tycker jag.
Farsan var väl elitmotionär och sprang bl.a. milen runt 31 minuter, så det är lite jobbigt att leva upp till :) . Då sprang han bara, nu håller han på med allt möjligt, cyklar, åker längd, styrketränar. Det är lite roligare än att bara löpträna.
Jag tycker att du ska satsa helhjärtat, men släppa tidskraven lite. Är det jävligt varmt den dagen så är det svårt att prestera t.ex.
Det jag tycker att du ska tänka på är vätskeintaget, lagom mycket. Vila minst 5 dagar innan från all träning, kolhydratladda (tömning känns onödigt) och gå sen ut i ett tempo (t.ex. 5 minuter) och försök håll det. Det ska gå lite långsammare än vad man känner för brukar jag tänka. Loppet skall gå så jämt som möjligt, men eftersom vi är amatörer behöver vi marginalen på slutet.

Noodles
2006-04-24, 17:01
Första gången man springer t.ex. maran tycker jag man ska vara glad att man tar sig i mål. Andra gången vill man ju (och brukar) förbättra tiden. Det är klart att du blir besviken om du hänger med bra upp till 37 km, men sånt händer. Det är ju ungefär där, efter bron på andra varvet som det är riktigt jävla tungt tycker jag.
Farsan var väl elitmotionär och sprang bl.a. milen runt 31 minuter, så det är lite jobbigt att leva upp till :) . Då sprang han bara, nu håller han på med allt möjligt, cyklar, åker längd, styrketränar. Det är lite roligare än att bara löpträna.
Jag tycker att du ska satsa helhjärtat, men släppa tidskraven lite. Är det jävligt varmt den dagen så är det svårt att prestera t.ex.
Det jag tycker att du ska tänka på är vätskeintaget, lagom mycket. Vila minst 5 dagar innan från all träning, kolhydratladda (tömning känns onödigt) och gå sen ut i ett tempo (t.ex. 5 minuter) och försök håll det. Det ska gå lite långsammare än vad man känner för brukar jag tänka. Loppet skall gå så jämt som möjligt, men eftersom vi är amatörer behöver vi marginalen på slutet.

Jag är självklart enormt nöjd med att ha fullföljt en mara. Framför allt är jag fascinerad av hur trött kroppen kan bli och hur mycket man kan pressa sig med envishet. Den trötthet jag kände sista 5 km har jag varken känt innan eller efter. Vi får väl se om det upprepas den här gången.

Tack för tipsen! Jag har aldrig varit inne på en riktig kolhydrattömning. Det känns lite för riskabelt om jag inte har vanan. Förra året slarvade jag med vätskan dagarna innan loppet. Däremot drack jag nog för mycket under loppet (en av orsakerna till magproblemen). I år ska jag hålla ett jämnare vätskeintag och framför allt börja i tid. Är det över 25 grader (SM 2004 var väl rekordvarm?) kommer jag bara fokusera på att ta mig i mål på en bättre tid än förra året. Jag har stor respekt för värmens inverkan på kroppen.

Yankeee
2006-04-24, 17:50
Det är så tråkigt att du inte kunde fortsätta din satsning. Jag gillade verkligen din inställning med bibehållen styrketräning och ett pass i veckan. Hade du klarat 4 h eller tom 3.45 med den metoden skulle du få skriva en bok.

Konditionsmässigt var det faktiskt inte så ansträngande. För första gången på säkert ett år började jag passet så pass långsamt som 5 min/km. Tidigare har jag börjat snabbare och sedan tappat till det tempot. Det är ett tempo jag behärskar och därför låg pulsen rätt lågt hela tiden. Däremot blev det lite jobbigt i en del uppförsbackar. Framför allt andra milen gav samma backar mer pulshöjning. Jag tror jag kan förbättra mig eftersom jag gick ut i ett rätt lågt tempo. När man väl är inne i lunken är det svårt att öka. Ett något högre utgångstempo borde jag klara av utan att tappa fart. På tävling kommer jag pressa mig tills jag stupar. I Göteborgsvarvet ska jag ge järnet för att klara 1.40 på något sätt.

Fast det gick ju uppenbarligen inte iom att knät inte kunde vänja sig vid belastningen när man sprang långa sträckor sällan. Det är iof lite surt att ha styrkan, kondition osv men att leder och annat skit inte pallar.

1.40 tror jag du klarar lätt, 50 minuter milen är ju pensionärstempo ;)

Noodles
2006-04-25, 13:26
Styrketräning igår.

Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 6
80 kg: 5,4
Lutande bänk
20 kg: 11
45 kg: 3,3,2
Skivstångscurl
30 kg: 6,5,5
Crunches
15 kg: 16,12,8
Sidolyft hantel
13 kg: 11
16 kg: 6
Hantelpress
28,5 kg: 7
31 kg: 3,3 PB
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,4
Enarms tricepsextension med hantel
11 kg: 7,6,5

Kul att prova på en ny vikt i hantelpressen. Axelpressarna verkar stå helt stilla. Funderar på om jag ska öka vikten där och se hur det går. Min relativt nya tricepsövning tar riktigt bra och känns efteråt.

Ikväll ska jag försöka springa backpass med vader som fortfarande är möra.

Noodles
2006-04-25, 22:32
Mina vader satte stopp för dagens tänkta backpass. Det blev lättare intervallträning på cykel i stället. Jag är förvånad över att vaderna tog så mycket stryk av söndagens pass. Tidigare var det låren som blev möra efter ett långpass. Förhoppningsvis ska det inte sätta stopp för torsdagens tempopass och morgondagens knäböj.

Noodles
2006-04-28, 08:26
Igår sprang jag det tempopass som var planerat. Tyvärr blev det inte mycket tempo att tala om. Min högra vad krånglar och det var svårt att få till ett ordentligt steg.

Mellantider:
2 km 8:59 (min/km 4:30)
5 km 23:45 (min/km 4:55)
6 km 27:49 (min/km 4:04)
7 km 32:22 (min/km 4:33)
8 km 37:16 (min/km 4:54)
9 km 42:15 (min/km 4:59)
10 km 46:45 (min/km 4:30)

Genomsnitt 4:41 min/km.

Det känns som jag har tappat all fart i löpningen. Även om vaden gjorde sitt så ska det inte behöva gå så långsamt. Iofs är mina bästa tider på milen satta när jag var inriktad mot en kvartsmara. Jag kanske får acceptera att jag inte kommer sätta de snabbaste tiderna innan maran. Jag har helt enkelt blivit en seg långdistansare som tuffar på långsamt men stabilt.

På söndag kommer ett viktigt långpass. Jag ska bara köra lite lättare styrketräning idag och i övrigt vila benen så mycket jag kan. Det innebär även vila från att gå för mycket. Jag tror det är en av orsakerna till att vaden inte hade återhämtat sig ordentligt sedan i söndags.

Noodles
2006-05-01, 12:08
Igår blev det ett långpass igen. Mellantiderna blev

5 km 25:10
10 km 49:16 (min/5km 24:06)
15 km 1.15.22 (min/5km 26:06)
20 km 1.40.24 (min/5km 25.02)
22 km 1.50.20 (min/km 4.58)

Genomsnitt min/km 5:01, min/5km 25:05, min/10 km 50:11.

Det ösregnade hela passet och viljestyrkan får verkligen sättas på prov sådana dagar. Självklart lyckas jag sätta skorna rakt i en vattenpöl redan efter 5 km. Som tur var blev det inga skavsår av de blöta skorna. Jag är nöjd med att ha hållit ett högre genomsnittstempo trots att distansen var 2 km längre än förra veckans långpass. Mellan 10 och 15 har jag fortfarande en svacka men det beror nog på banans kraftiga kupering de första 5 km.

Min vad gillar att bråka och det är svårt att springa avslappnat. Jag hoppas att den inte kommer ställa till problem för mig. Hur som helst, jag märker nu att en halvmara kan jag alltid plåga mig igenom.

Noodles
2006-05-02, 12:29
Styrketräningen har fortsatt som vanligt men jag har slarvat med att föra in en del pass. Här kommer gårdagens:

Pass 1
Marklyft
20 kg: 10
60 kg: 5
80 kg: 4,3
Lutande bänk
20 kg: 11
45 kg: 3,2,3
Hantelcurl
16 kg: 7
18,5 kg: 5,5
Hantellyft sida
13 kg: 10
16 kg: 5
Enarms tricepsextension
11 kg: 9,6,7
Crunches
15 kg: 15,10,9
Hantelpress
31 kg: 5,4,3
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Sittande axelpress
21 kg: 4,3

Jag har för tillfället bytt ut skivstångscurl mot hantelcurl. Dels ger det variation och dessutom är hantlarna sällan upptagna lika ofta som de raka stängerna.

Jag kan även tillägga att benen är lite småsega efter söndagens långpass. Härligt.

Noodles
2006-05-04, 21:33
Välkomna till torsdagens lektion av maratonskolan. Idag ska vi lära oss hur man springer i ojämnt tempo. Om ni vill vara säkra på att göra en dålig tid på maraton är det bara att följa det här exemplet med ojämna mellantider:

2 km 8.48 (4:24 min/km)
3 km 13.33 (4.45 min/km)
5 km 23.14 (4:50 min/km)
6 km 27.00 (3:46 min/km)
7 km 31.29 (4:29 min/km)
8 km 36.14 (4:46 min/km)
9 km 41.02 (4:48 min/km)
10 km 45.22 (4:20 min/km)

Genomsnitt 4:31 min/km och alltså 45:22 på 10 km

Notera framför allt skillnaden mellan 3-5 km och 5-6 km. Den goda nyheten är att min vad kändes bättre än den gjort på två veckor. Förutom några kortare stunder var jag helt symptomfri och kunde springa som jag ville. Hoppas det håller i sig. Inte världens jämnaste tempo alltså men skönt att få pressa hjärtat lite.

Noodles
2006-05-07, 17:33
Igår sprang jag långpass i hettan. Tanken var att jag skulle springa 25 km men jag fick lägga av efter 24. Vätskebältet räckte inte längre och efter 20 km hade jag inte mer att dricka. Det var otäckt när kroppen blev överhettad och jag inte kunde svettas ut mer. Påminde alldeles för mycket om vätskebristen i SM förra året. Vaderna kändes däremot helt ok (mycket viktigt) men tempot blev förstås lidande av värmen:

24 km på 2.04.02 ---> 5:10 min/km.

Den goda nyheten är att jag provade den nya officiella sportdrycken för SM (varför skulle de byta?). Jag fick faktiskt inga magbesvär av den. Dessutom provade jag på energigel för första gången. Det var lite äcklig konsistens men var gott att få lite mer än bara vätska i magen. Energin kom rätt snabbt efter att jag smaskat i mig det. Nackdelen är att de kräver rätt mycket vatten efteråt. Det är en av anledningarna till att vätskebristen blev tydligare. Det viktiga är iallafall att jag inte fick magbesvär av gel eller sportdryck.

Jag sprang förbi en del gräsplättar där folk låg på filtar och latade sig i värmen. De tittade som om jag var dum i huvudet där jag plågade mig. Jag tyckte faktiskt själv att jag var rätt dum. Som tur var kompenserade jag med god mat och dryck på kvällen.

Yankeee
2006-05-07, 17:38
Bra pass, hur känns det nu när marathon börjar närma sig? Ska du köra fler långpass nu eller bara kortare intensivare?

Det är väl rätt bra att springa i värmen nu egentligen, eftersom att det är ganska sannolikt att det kommer vara rätt varmt på dagen d :)

Noodles
2006-05-07, 18:07
Bra pass, hur känns det nu när marathon börjar närma sig? Ska du köra fler långpass nu eller bara kortare intensivare?

Det är väl rätt bra att springa i värmen nu egentligen, eftersom att det är ganska sannolikt att det kommer vara rätt varmt på dagen d :)

Tack. :)

Ska jag vara ärlig så känns det för jävligt just nu. Maran känns fortfarande på betryggande avstånd (*host* mindre än en månad). Mest orolig är jag för Göteborgsvarvet där tidsmålet är tuffare. Blir värmen som igår kan det bli riktigt tufft. Å andra sidan har jag bättre tillgång till vätska under loppet.

Jag ska springa GV på lördag (13/5) och sedan springer jag det sista långpasset helgen efter. De sista två veckorna till maran kommer jag trappa ner och bara försöka hålla uppe tempot. Kommande vecka blir det nog bara ett lättare pass innan GV. Likadant mellan GV och sista långpasset.

Längden på långpassen kräver mer återhämtning i benen och det är svårt att få till kvalitativ träning.

Noodles
2006-05-09, 12:08
Gårdagens styrketräning:

Pass 1
Marklyft
20 kg: 11
40 kg: 6
60 kg: 4
80 kg: 3,3
Lutande bänkpress
20 kg: 12
45 kg: 3,3,3
Hantelcurl
16 kg: 7
18,5 kg: 5,5
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 6
Crunches
15 kg: 15,10,7
Hantelpress
31 kg: 5,3,3
Hantelrodd
31 kg: 7,6
Sittande axelpress
21 kg: 4,3
Enarms tricepsextension
13 kg: 4,3 PB
11 kg: 7

Är det förresten någon som vet vad en vanlig bänk-/marklyft-/knäböjstång väger? Skulle vara intressant att se vad totala vikten är om även stångens vikt räknas med.

machine gun
2006-05-09, 14:38
Är det förresten någon som vet vad en vanlig bänk-/marklyft-/knäböjstång väger? Skulle vara intressant att se vad totala vikten är om även stångens vikt räknas med.

20 kg brukar de väl väga.

Kul att kolla i din dagbok förresten. Jag är superimponerad av alla som springer marathon. För mig är det än så länge bara en avlägsen dröm. Om ett par år kanske.. *rolleyes*

Hoppas det går jättebra och att du klarar dina tidsmål i år (bra tid för att vara första ggn redan förra året btw). Lycka till!

Noodles
2006-05-09, 15:29
20 kg brukar de väl väga.

Kul att kolla i din dagbok förresten. Jag är superimponerad av alla som springer marathon. För mig är det än så länge bara en avlägsen dröm. Om ett par år kanske.. *rolleyes*

Hoppas det går jättebra och att du klarar dina tidsmål i år (bra tid för att vara första ggn redan förra året btw). Lycka till!

Tack! Klart du kan springa marathon. Så sent som för 18 månader sedan var det helt otänkbart för mig. Mycket handlar nog bara om att vara envis nog.

Vi får väl se hur det går med tidsmålen. Även om jag missar dem så ser jag fram mot själva loppet. Kul att du gillar journalen!

Noodles
2006-05-10, 11:04
Igår var sista löppasset innan Göteborgsvarvet.

10 km på 46:23 ---> 4:38 min/km.

Värmen gör verkligen sitt och allt blir lite tyngre. Nu vilar jag från löpningen innan jag ska springa längs Västsveriges Champs de Elysee.

machine gun
2006-05-12, 20:49
Lycka till på Göteborgsvarvet! Hörde att ni antagligen kommer ha tur med vädret. Hoppas det stämmer, springa i 25 graders värme är ju ingen hit direkt.

Yankeee
2006-05-12, 20:51
Lycka till nu!

Yankeee
2006-05-14, 06:10
Nå? :)

Noodles
2006-05-14, 22:39
Ok. Det tog ett tag innan jag hann hit för att dela med mig av Göteborgsvarvet 2006. Tiden blev 1:43. Lite reflektioner:

Positivt
+ Var inte ens speciellt trött när jag kom i mål
+ Orkade med en rejäl spurtning och sprintade in mot målet
+ Vätskeladdningen fungerade perfekt. Började redan på onsdagen.
+ Mycket publik och bra stämning. Kul att se Gbg ur det perspektivet. Förutom Avenyn så var Eriksberg riktigt trevligt.
+ Inga känningar i vader eller andra krämpor.
+ Känner ingenting dagen efter heller.

Negativt
- Missade tidsmålet
- Kände inte att jag kunde ta ut mig pga trängseln. Det var inte många meter där jag själv fick välja tempo. I SM tunnades det åtminstone ut men här var det slalom hela vägen in i mål.
- Folk som inte har förstått att hålla till höger när de springer extremt långsamt eller går.
- Folk med mp3-spelare som inte hör när man vill förbi.
- Folk med barnvagnar (!) trots att det uttryckligen är förbjudet.
- Konstiga seedningsregler. För att bli seedad längre fram baserat på annat lopp krävs motsvarande 1.25 på en halvmara. Det räknar jag som en väldigt bra tid för en motionär. Har man inte den tiden är det bara att starta längre bak. Framför placeras då alla som har sprungit Varvet de två senaste åren och tom de som anmält sig men inte kommit till start tidigare år. Många som sprang där var inte speciellt snabba och stapplade i mål. När jag väl hade sprungit om folk från min startgrupp fick jag börja springa om långsammare löpare i startgrupper framför mig.
- 36000 deltagare. Visst är det kul med en folkfest men administrationen och gatorna klarar nästan inte av så många deltagare.

Det är kul att äntligen ha provat på "Varvet" efter alla år som jag har stått brevid. Däremot var det helt fel lopp att försöka ha ett tidsmål i. Jag vet inte om min nuvarande tid gör att jag hoppar fram några grupper. Om inte så kommer jag nog inte ställa upp fler gånger. Då är jag mer intresserad av S:t Eriks eller liknande om jag vill testa mig på en halvmara.

Det långsiktiga målet är hur som helst maraton och inför den så verkar det lovande.

Noodles
2006-05-16, 11:27
Gårdagens styrketräning:

Pass 1
Marklyft
20 kg: 10
40 kg: 6
80 kg: 4,3
Lutande bänkpress
20 kg: 10
40 kg: 5,4,3
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 4,5
Sidolyft hantel
13 kg: 10
16 kg: 4
Crunches
15 kg: 15,10,7
Hantelpress
31 kg: 5,3,3
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Enarms tricepsextension
11 kg: 7,7,6
Sittande axelpress
21 kg: 4,4

Kände mig oerhört svag hela passet. Vet inte om det är en infektion i kroppen. Jag hoppas verkligen att det inte blir någon förkylning eller andra dumheter nu. Långpasset på fredag är väldigt viktigt. Får se hur jag känner mig, antagligen springer jag ett pass i kväll.

Den goda nyheten efter kontakt med kansliet för SM är att jag seedas upp en startgrupp trots min mediokra tid från Göteborgsvarvet. Jag närmar mig ju nästan elitgruppen nu. Enligt det här årets seedningsgränser så skulle jag antagligen hamna i startgrupp 2 eller 3 i Göteborgsvarvet nästa år. Skaplig skillnad mot startgrupp 9.

Yankeee
2006-05-16, 13:11
Oj, en seedad löpare. Fattar du vilken press du får på dig nu? ;)

Noodles
2006-05-16, 13:29
Oj, en seedad löpare. Fattar du vilken press du får på dig nu? ;)

Ja, nu har jag ju inte det att skylla på om det går dåligt. Iofs tyckte jag inte trängseln var något större problem när jag startade från grön grupp förra året. Min syrra startade i svart grupp och hade inte heller några större problem. Jag tror det är värre i korta lopp där man håller ett högre tempo. I SM ska jag bara tuffa på som en gammal dieselmotor.

Noodles
2006-05-17, 15:27
Sprang ett försiktigt backpass igår. 20 min med 4:37 min/km. Lutningen gick bara upp till 6% den här gången. Jag glömde förresten nämna det angående Gbg-varvet. Både Älvsborgsbron och Göta Älvbron gick hur lätt som helst. Det märks att den specifika backträningen har gjort sitt. Västerbron ska inte bli något problem om jag är frisk och magen mår bra.

Noodles
2006-05-18, 12:16
Styrketräning idag.

Pass 2
Knäböj
Tom stång: 12
20 kg: 10
40 kg: 8
60 kg: 6
80 kg: 5,5
Lutande bänk
20 kg: 10
40 kg: 5,4
Hantelcurl
16 kg: 8,6
18,5 kg: 4
Hantellyft sida
13 kg: 8
16 kg: 5
Crunches
15 kg: 16,8,8
Hantelpress
31 kg: 5,3,3
Hantelrodd
31 kg: 6,6
Enarms tricepsextension
11 kg: 7,7,5
Sittande axelpress
21 kg: 4,3

Imorgon blir det (förhoppningsvis) långpass. Motivationen ökar när jag vet att Yankee också är ute i spåret.

Noodles
2006-05-20, 07:40
Igår var det jag som gjorde en Forrest Gump och försökte springa långt.

30 km på 2.40.32 ----> 5:20 min/km

Att springa runt 30 km kommer nog alltid vara jobbigt. Mina ben var inte nådiga efteråt. Jag sprang dessutom i ett annat spår än vanligt. Det här var kraftigt kuperat med mycket rötter och stenar. Skönt att veta att SM är lindrigare på den punkten.

Yankeee
2006-05-21, 17:54
Klarar du 12 km på 1h20min? ;)

Bra sprunget, förstår inte vad du snackade om i min journal. Var väl inget fel på tempot?

Noodles
2006-05-21, 19:45
Klarar du 12 km på 1h20min? ;)

Bra sprunget, förstår inte vad du snackade om i min journal. Var väl inget fel på tempot?

Egentligen var det inget fel på tempot. Jag hade räknat med ett långsamt pass och det viktiga var att jag fullföljde. Det var mer när jag såg ditt tempo och du var snabbare. Du är ju min stora förebild här i livet och jag vill vara lika bra.

För övrigt har jag fortfarande lite ont i benen och ömma fötter. Hur känner du dig efter ditt pass?

Noodles
2006-05-24, 07:06
Om någon undrar varför jag inte tränar så beror det på en förkylning. Jag kände hela förra veckan att något var på gång och efter långpasset bröt det ut. Det känns bättre nu men jag vill inte chansa och träna för tidigt.

Hoppas jag blir frisk snart. Jag vill hinna få in några pass till för att inte tappa tempot inför loppet.

edvin
2006-05-25, 17:14
Faaan vad surt att du åkt på förkylning. Så in i... tråkigt när vill kunna prestera inom så snar framtid. Jag hoppas verkligen du kryrar på dig och att du känner att det inte satt alltför stora spår den 3/6.

Go for it!
å krya på dig!

Yankeee
2006-05-25, 17:45
Egentligen var det inget fel på tempot. Jag hade räknat med ett långsamt pass och det viktiga var att jag fullföljde. Det var mer när jag såg ditt tempo och du var snabbare. Du är ju min stora förebild här i livet och jag vill vara lika bra.

För övrigt har jag fortfarande lite ont i benen och ömma fötter. Hur känner du dig efter ditt pass?

Nog för att jag är din idol, men det skiljde inte många sekunder / km, samt att du sprang 10 km längre än mig i långsamt tempo ;)

Kändes inte som att jag hade gjort något öht, körde styrka på eftermiddagen och ökade lite även där :thumbup:

Noodles
2006-05-28, 14:49
Faaan vad surt att du åkt på förkylning. Så in i... tråkigt när vill kunna prestera inom så snar framtid. Jag hoppas verkligen du kryrar på dig och att du känner att det inte satt alltför stora spår den 3/6.

Go for it!
å krya på dig!

Tack för uppmuntran!

Jag har kört ett pass styrketräning och försökt springa några km. Förkylningen känns mycket bättre men det sista snörvlandet vill inte släppa. Jag vilar idag också och hoppas på träning imorgon. Det här är en kamp mot klockan jag inte vill ha.

Noodles
2006-05-30, 11:25
Försökte köra ett styrkepass igår. Förkylningen kändes bättre men jag ville inte chansa med att springa.

Marklyft
40 kg: 10
60 kg: 7
80 kg: 6,5
Lutande bänk
20 kg: 12
40 kg: 6,4
Hantelcurl
16 kg: 8
18,5 kg: 6,5
Sidolyft hantel
13 kg: 10,8
Crunches
15 kg: 15,10,8
Hantelpress
31 kg: 5,4,4
Hantelrodd
31 kg: 8,6
Sittande axelpress
21 kg: 4,4
Enarms tricepsextension
11 kg: 6,4,4

Ikväll ska jag försöka springa och förhoppningsvis märker jag inte av förkylningen. Benen känns utvilade men sega så jag måste få igång dem inför lördagens prövning. I övrigt är det mycket pasta (gott) och mycket vatten (tråkigt) som gäller.

En god nyhet är att de tydligen ska införa dopningskontroller på mitt gym. Jag saknade en uttalad policy mot dopning i avtalet när jag började på gymmet för ett par månader sedan. Skönt att de tar ställning och börjar testa.

machine gun
2006-05-30, 12:58
Skönt att du känner dig bättre. Tror du att du kommer va helt bra tills på lördag? Många som är sjuka nu, trist som fan och väldigt typiskt såhär nära SM.