handdator

Visa fullständig version : Risk för att deltoid lateral blir underutvecklad?


Bjorne
2005-11-26, 19:33
Äntligen lyckats skapa ett program som jag trvis perfekt med, får träffa varje muskelgrupp många gånger i veckan. Blir 2-split. En övning per muskelgrupp, när det gäller axlar så räknar jag in att posterior får tillräckligt då jag växlar mellan dessa övningar; Skivstångsrodd, smala latsdrag, hantelrodd och chins. Här är jag ganska säker på att baksida axel får sitt, någon som har invädningar?

Något som jag är lite orolig för är dock är utvecklingen av lateral delen av deltoiden. Jag växlar bara mellan tre övningar här (finner inte fler som jag verkligne gillar); Pushpress, drag till hakan och press bakom (i smith).

Någon som har åsikter och är intresserad av att skriva ner dem så skulle det uppskattas.

mentzer
2005-11-26, 19:37
Du kan vara lugn, den kommer få sitt.

Bjorne
2005-11-26, 19:52
Du kan vara lugn, den kommer få sitt.Får inte anterior mer träning vid pressövningar (jag har bara läst detta på Exrx), risken är väl då att anterior blir mycket starkare och CNS gör att rörelsen blir mer beronde av Anterior eller hur man ska säga, dvs använder sig av den starkaste muskeln.

mentzer
2005-11-26, 20:02
Det stämmer, men mellersta delen av axeln får även jobba hårt i pressövningar. Dessutom var drag till hakan en av övningarna för axlarna, där mellersta delen gör största delen av jobbet.

Fatcan
2005-11-26, 21:29
Är det någon egen variant av doggcrapp du ska köra eller?

Bjorne
2005-11-27, 17:47
Är det någon egen variant av doggcrapp du ska köra eller?Inte doggcrapp influerat, men visst påminner det lite om hans koncept.

En övning per muskelgrupp (finns "system" för hur jag växlar mellan övningarna och vilka övningar som körs i sama pass eller pass intill det andra passet), vissa övningar körs tungt och vissa lätt, ex Bänkpress, Pushpress, Smala Latsdrag, Dips och alla kompletteringsövningar kör jag aldrig mer än tre:or. Chins, Frenchpress, press bakom, Incline Bänkpress och Böj kör jag aldrig färre än 8:or.

4-7 set per muskelgrupp och pass (beronde på ifall jag kör tung eller lätt belastning).

Muskelgrupperna uppdelade på två pass; Hamstring-Bröst-Axlar-Triceps Och Rygg-Quads-Biceps-komplettering (komplettering innbär att jag lägger till "roliga övningar", mark, kronlyft, frivändningar och olika typer av shurgs).

Jag kör så fort jag är sugen på att träna och det finns tid, dvs ofta 5 dagar i veckan. Så varje muskelgrupp träffas 2-3 dagar/vecka.


Effektivt eller inte för att bli stark - det vet jag inte, men jag har kul, så jag kör på det.

Bjorne
2005-11-27, 17:49
Det stämmer, men mellersta delen av axeln får även jobba hårt i pressövningar. Dessutom var drag till hakan en av övningarna för axlarna, där mellersta delen gör största delen av jobbet.Jag kör "drag till hakan" väldigt ostrikt, pushpress-stilen, dvs hjälper till med knäna och kör explosivt. Är det risk att deltoid'sen arbete minskar då och belastningen på trapsen ökar?

Akilles
2005-11-27, 18:27
Om du hjälper till med benen är det väl belastningen på hamstrings som ökar? Om traps belastas mer eller mindre beror nog på hur högt du drar. Drar du ända till hakan och kanske tom cheatar lite genom att luta dig bakåt, så blir det mer traps. Vissa drar bara till bröstet, då blir det nog mindre traps, eventuellt mindre deltoid också, jag vet inte.

Shadow Warrior
2005-11-27, 18:42
Om du hjälper till med benen är det väl belastningen på hamstrings som ökar? Om traps belastas mer eller mindre beror nog på hur högt du drar. Drar du ända till hakan och kanske tom cheatar lite genom att luta dig bakåt, så blir det mer traps. Vissa drar bara till bröstet, då blir det nog mindre traps, eventuellt mindre deltoid också, jag vet inte.

jag brukar dra explosivt till nyckelbenen, tar som fan på traps men lika hårt på axlar och även ländrygg, använd så många muskler som möjligt, det tror jag på.