handdator

Visa fullständig version : Köttätande


Perscitus
2005-11-26, 19:01
Jag är intresserad av vad ni på forumet anser om köttätande. Inte för att verka utpekande, men har läst att aliquis inte äter kött och det vore intressant att höra din anledningar till det beslutet. De brukar nämligen vara starka hos personer som väljer att avstå från vanligt förekommande företeelser. :)

Jag äter kött därför att jag alltid gjort det och uppfostrats till det. Jag tycker inte det är något konstigt, åtminstone inte i min omgivning. Många människor på jorden får i sig större delen av sitt proteinintag från animaliska källor, dock minoriteten. Jag är definitivt emot felbehandling av djur och förespråkar djurens rätt att leva ett liv så nära deras naturliga som möjligt. Därför köper jag alltid KRAV-märkta köttprodukter, då det är det bästa jag kan göra.

Jag är inte alltför insatt i alla typer av matselektioner som finns och begränsar mig därför till de mest vedertagna i pollen: allätare, vegetarian och vegan.

Perscitus
2005-11-26, 19:07
En annan fråga jag glömde i trådstarten: ni som väljer att ni äter allt. Vad får er att inte välja det andra alternativet? Är det för att ni inte tror att det är någon skillnad i djurens behandling eller att ni helt enkelt inte bryr er och vägrar betala extra för något ni inte får ut något av?

andeN.
2005-11-26, 19:10
Själv är man lakto-ovo-vegeterian. Det är den maten som serveras hemma så det har blivit så.

Bjorne
2005-11-26, 19:10
Jag köper kött från ställen som jag anser vara seriösa, ifall djuren skulle ha behandlats bra eller inte har jag inte en susning om, en liten klisterlapp intygar inte att de skulle haft det bra eller tvärtom - byråkratitjaffs.

Jax
2005-11-26, 19:14
Äter massor kött men köper enbart svensk i förhoppningen av att de djuren inte har blivit misskötta. Har inga problem med att äta djur, men djurplågeri gillar jag inte.

Handlar därför inte i skitbutiker som exempelvis Lidl. Litar helt enkelt inte på att deras billigt-är-bäst-princip. Det struntar ju t.o.m. i sin personal så då tror jag nog att de gör detsamma med djuren.

PowPow
2005-11-26, 19:15
Är lakto-ovo-vegetarian. Började som ett vad för drygt 5 år sedan. När jag sen märkte hur lätt det var, så såg jag ingen anledning till att börja äta kött igen. Nu är det otänkbart att börja äta kött igen..

Dissector
2005-11-26, 19:17
Allt!

Min mages och mina smaklökars välbefinnande är viktigare än djuren ^^

Jax
2005-11-26, 19:18
Jag tror att pollen kommer att bli väldigt missvisande. Jag fick i alla fall känslan att det var en äter-du-kött-tråd och inte om man bryr sig om djuren.

Nitrometan
2005-11-26, 19:24
För varje djur en vegetarian väljer att inte äta kommer jag att äta två!

Klart att man vill att djuren ska ha haft det bra. Det är en enorm skillnad i smak på djur som har fötts upp med bra råvaror och i vettig takt. En kyckling som inte stressas med massor av mat och slaktas tidigt som i stordrift, en glad gris, får som får gå ute... Det finns massor med exempel.

Perscitus
2005-11-26, 19:35
Jag tror att pollen kommer att bli väldigt missvisande. Jag fick i alla fall känslan att det var en äter-du-kött-tråd och inte om man bryr sig om djuren.
Nja, det är väl en blandning mellan om man äter kött och det rent etiska i ställningstagandet att avstå från kött.

Perscitus
2005-11-26, 19:37
För varje djur en vegetarian väljer att inte äta kommer jag att äta två!

Klart att man vill att djuren ska ha haft det bra. Det är en enorm skillnad i smak på djur som har fötts upp med bra råvaror och i vettig takt. En kyckling som inte stressas med massor av mat och slaktas tidigt som i stordrift, en glad gris, får som får gå ute... Det finns massor med exempel.

Visst är det så! Och djur som fötts upp på naturligare foder som oftast har bättre näringssammansättning är även mycket nyttigare för oss att äta.

Jax
2005-11-26, 19:37
Nja, det är väl en blandning mellan om man äter kött och det rent etiska i ställningstagandet att avstå från kött.
Jo visst, men det var inte den känslan jag fick och jag var väldigt nära att klicka i "allt" utan att orka läsa resten av alternativen. Jag äter nämligen "allt".

Perscitus
2005-11-26, 19:39
Jo visst, men det var inte den känslan jag fick och jag var väldigt nära att klicka i "allt" utan att orka läsa resten av alternativen. Jag äter nämligen "allt".

Nu förstår jag vad du menar, det är förhoppningsvis anledningen till att så många valt "Allt". Slarvigt av mig, kom på det andra alternativet efter jag skrivit första, tredje och fjärde nämligen. Någon moderator får gärna ändra det till "Allt, det spelar ingen roll hur djuren haft det". Det blir konstigt med och helst skulle alternativen vara i omvänd ordning där kräsnast är först.

olwe
2005-11-26, 19:39
För varje djur en vegetarian väljer att inte äta kommer jag att äta två!

Klart att man vill att djuren ska ha haft det bra. Det är en enorm skillnad i smak på djur som har fötts upp med bra råvaror och i vettig takt. En kyckling som inte stressas med massor av mat och slaktas tidigt som i stordrift, en glad gris, får som får gå ute... Det finns massor med exempel.

Nötkött från kossor som får stå stilla blir mörare än det från frigående kossor... Thats a fact.

Jag äter det kött som är billigast och som jag tror att jag inte blir sjuk utav. Skulle gärna äta ekologiskt och kött från svenska gårdar hela tiden men jag måste låta plånboken avgöra.

Det blir nog mestadels kött från svenska gårdar iaf eftersom jag köper på ICA och nästan bara det som det är rabatt på eller om det är halva priset på grund utan att köttet är på G att gå ut.

Brenner
2005-11-26, 19:42
Allt!

Min mages och mina smaklökars välbefinnande är viktigare än djuren ^^

Du är min profet

OggeP
2005-11-26, 19:47
Endast köttprodukter där djuren sannolikt haft det bra

Jag valde det alternativet. Det är jättesvårt att kontroller men jag köper enbart svenska kött då jag tror att djuren har det förhållandevis bra i SVerige.

reinholdsson
2005-11-26, 19:51
hemma äter vi mest älg-kött, och de djuren har nog inte haft en plågsam uppväxt iallafall.

egge
2005-11-26, 19:55
Äter det som serveras hemma och i skolan utan att ägna minsta tanke åt hur djuren haft det. Det betyder dock ej att jag inte tycker att det är förjävligt hur illa vissa behandlar sina djur.

Sve
2005-11-26, 19:58
Endast köttprodukter där djuren sannolikt haft det bra

Jag valde det alternativet. Det är jättesvårt att kontroller men jag köper enbart svenska kött då jag tror att djuren har det förhållandevis bra i SVerige.

HookersUnited
2005-11-26, 20:11
No meat for Pete.

Dumleman
2005-11-26, 20:13
Fisk köper jag ytterst sällan efter att jag såg att de kastar dubbelt så mycket död fisk tillbaka i östersjön gentemot det de tar upp *screwy* därför fiskar jag själv :). Köttet däremot, där har jag ingen koll på hur det fungerar.

PowPow
2005-11-26, 20:15
Fisk köper jag ytterst sällan efter att jag såg att de kastar dubbelt så mycket död fisk tillbaka i östersjön gentemot det de tar upp *screwy* därför fiskar jag själv :). Köttet däremot, där har jag ingen koll på hur det fungerar.

Varför gör man så? Verkar inte så ekonomiskt (eller ekologiskt).

sissa
2005-11-26, 20:15
Jag åt inte kött på ca 10 år ( åt dock fiskkött, vet ej vad det kallas då)
Sen började jag äta kyckling , och nu äter jag allt kött igen.

Att jag inte åt kött berodde inte på etiska skäl utan pga olika hälsoskäl.


Den etiska frågan var väl mer nåt som kom mer under tiden. Att man iaf ställde sig frågan. Det gör jag fortfarande, för det är verkligen inte självklart.
Tycker inte att det är helt lätt att försvara köttätning alla ggr.

Men jag äter som som sagt kött...

Tricklev
2005-11-26, 20:16
När folk svarar att dom är lakto-ovo veg och dylikt så förklara gärna vad det är, alla vet inte.

Jag äter allt, fast självklart hatar jag djurplågeri.

PowPow
2005-11-26, 20:17
När folk svarar att dom är lakto-ovo veg och dylikt så förklara gärna vad det är, alla vet inte.

Lakto - Mjölk
Ovo - Ägg

Alltså "vegetarian" som äter det som djuren producerar (ägg och mjölk), men inte äter själva djuren.

sissa
2005-11-26, 20:19
Jag brukar köpa svenskt kött ( sen om det automatiskt innebär att det är bättre, dvs bättre djurhållning i sverige, bättre kvalite på köttet osv har jag faktiskt ingen aning om egentligen)


Men jag lägger hellre lite mer pengar på kött, helt klart

Jishuku
2005-11-26, 20:33
Började med att jag inte åt kyckling, sen blev det som bara av sig självt att jag slutade äta kött för det mesta. Äter väl 90% fisk nu, men jag kan inte kalla mig en vegetarian heller, eftersom jag käkar pizza ibland med kött på, köper en burgare på stan å så.
Så jag säger väl bara att jag inte är någon storkonsument av köttprodukter längre. Förutom älgkött, om jag får tag i det.

King Grub
2005-11-26, 20:35
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/nurple-eatmeat.gif

Jag äter en varierad kost, och där ingår kött. :eating:

sissa
2005-11-26, 20:45
En annan fråga jag glömde i trådstarten: ni som väljer att ni äter allt. Vad får er att inte välja det andra alternativet? Är det för att ni inte tror att det är någon skillnad i djurens behandling eller att ni helt enkelt inte bryr er och vägrar betala extra för något ni inte får ut något av?


Jag har aldrig köpt kravmärkt kött.
Älskar dock lammkött ( nej inte sånt lammkött :naughty: ) och det känns som det är lite krav i sig självt.


Varför jag inte köpt kravmärkt kött är väl dels att utbudet är väldigt litet, och för att jag inte är tillräckligt insatt för att förstå innebörden av att handla kravmärkt ( eller inte). Jag har inte satt mig in i det helt enkelt.

Sen handlar jag krav ändå ibland. Jag tror att det är bra på många sätt, men jag är inte helt nöjd med att jag inte vet mer om det egentligen.

Sverker
2005-11-26, 21:00
Nötkött från kossor som får stå stilla blir mörare än det från frigående kossor... Thats a fact.



Säker på det ?
Annars så är det åldern på djuret som avgör hur mycket bindväv som finns i köttet. Unga djur som kalv lite och gammla mjölkkossor har mycket bindväv insprängt i köttet och det blir segt.

Annar så blir naturligtvis ett fetare djur med mer mamorering ( insprängt fett i köttet ) mer delikat.



Jag äter uteslutande kött av svenskt ursprung ( dvs fött, uppfött, slaktat, styckat i Sverige ). Svensk djurhållning är bra :thumbup:

Solros
2005-11-26, 21:01
Äter kött som är billigt. Bryr mig inte direkt mycket om djuren haft det bra.

Nitrometan
2005-11-26, 21:02
Nötkött från kossor som får stå stilla blir mörare än det från frigående kossor... Thats a fact.
Min svärfar har frigående kossor. Han är mycket noga med vad de får att äta. De slaktas av en slaktare i närheten. Deras kött är riktigt mört.

Menar du att stillastående, "massproducerade", kossor skulle vara ännu mörare?
Den transport som ofta blir till slakteriet med den stress det innebär skulle inte påverka köttkvaliteten negativt?

A fact? Tillåt mig att citera Homer Simpson: "Facts are useless - they can be used to prove anything!"

Hobbes
2005-11-26, 21:06
Jag valde alt. äter allt, som uppväxt bondgrabb hoppas jag att djuren inte fått lida. Tyvärr verkar detta vara svårt att veta, men jag köper mitt svenska kött i disken och hoppas att det är bra kött (läs: välmående och hälsosamt uppväxta djur)

Lite kuriosa är att i Kanada så mådde djuren bättre än någonsin och köttet var finare än någonsin då galnakosjukan rasade, eftersom de inte kunde använda sig av Feedlots (bild nedan), utan djuren fick gå fria på grönbete istället. Bilden är tagen i provinsen Alberta!

http://faculty.eas.ualberta.ca/jdwilson/feedlot.jpg

Dumleman
2005-11-26, 21:39
Varför gör man så? Verkar inte så ekonomiskt (eller ekologiskt).
Det beror på politik. Varje land blir tilldelat en fiskekvot som anger hur mycket och vad varje land får ta upp. Om fiskearbetarna skulle råka få mer fisk än vad de får ta reda på så måste de kasta tillbaka den i havet och fisken är naturligtvis död/svårt skadad efter att ha suttit i deras nät osv... Annars väntar grova grova böter. Riktigt jävla sjukt system.

PowPow
2005-11-27, 00:55
Det beror på politik. Varje land blir tilldelat en fiskekvot som anger hur mycket och vad varje land får ta upp. Om fiskearbetarna skulle råka få mer fisk än vad de får ta reda på så måste de kasta tillbaka den i havet och fisken är naturligtvis död/svårt skadad efter att ha suttit i deras nät osv... Annars väntar grova grova böter. Riktigt jävla sjukt system.

Ja, det låter ju sjukt. Men ja.. fiskarna borde kanske försöka ha lite bättre koll på mängden de drar upp. Kanske inte är så lätt med nät iofs. Det är ju bland annat de som drabbas i slutändan.

HookersUnited
2005-11-27, 01:20
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/nurple-eatmeat.gif

Jag äter en varierad kost, och där ingår kött. :eating:
AMAGAD!!!
Imorgon är det dags för mig att äta kött!

mini_Arnold
2005-11-27, 07:24
Allt. Äter först, ibland frågar jag sen.

mini_Arnold
2005-11-27, 08:44
En annan fråga jag glömde i trådstarten: ni som väljer att ni äter allt. Vad får er att inte välja det andra alternativet? Är det för att ni inte tror att det är någon skillnad i djurens behandling eller att ni helt enkelt inte bryr er och vägrar betala extra för något ni inte får ut något av?
Bryr mig inte. Det är mat. Enda jag vill ha är kött som smakar bra och inte är förgiftad.

Pingu
2005-11-27, 09:12
Hobbes : Visst var det nästan lite kossor på den bilden *popcorn*

Äter allt

Hobbes
2005-11-27, 12:04
Hobbes : Visst var det nästan lite kossor på den bilden *popcorn*

Äter allt

Hehehe, har sett ett antal sådana FEEDLOTS nere i södra Alberta, oftast är de inte så rymliga som den på bilden.

Men Alberta beef är helt sagolikt gott, en underbar resturang att gå till var The Keg Steakhouse & bar (http://www.kegsteakhouse.com/) helt otroligt vilka stekar man fick!

Pingu
2005-11-27, 12:09
Hobbes : Blir väl först om några år men vi ska över till Canada. Har ju rötter därifrån ( mammas morfar är från bc några mil utanför Vancouver) och min brors tjej har en massa släkt i just Alberta. Lär nog bli mycket hockey och kött så jag ska komma ihåg "The Keg" :thumbup:

Baan
2005-11-27, 12:10
om jag hade kunnat välja (dvs haft lite mer pengar än nu), så hade jag möjligtvis brytt mig om köttet och helst bar ätit nötkött :) men som det är nu äter jag allt, går mest efter priset

Hobbes
2005-11-27, 12:41
Hobbes : Blir väl först om några år men vi ska över till Canada. Har ju rötter därifrån ( mammas morfar är från bc några mil utanför Vancouver) och min brors tjej har en massa släkt i just Alberta. Lär nog bli mycket hockey och kött så jag ska komma ihåg "The Keg" :thumbup:

Kul att höra, bror min är ju gift med en kanadensiska från södra Alberta, sen har jag vänner för livet där över. Själv kom jag aldrig så långt västerut som Vancouver, men tillbringade en del tid i BC i allmänhet. Du kommer att vilja stanna när du väl sett BC och Alberta...

The Keg kan jag rekommendera, priserna ligger förhållandevis rätt dyra i förhållande till Kanadensiska mått, men jämfört med Sverige är det billigt! Biffarna är VÄL tilltagna, överlag är maten väldigt fin i Kanada - de har strikta regler för livsmedel.

Hockey och Beef Jerky får du kombinera då, finns alltid att köpa på arenorna - dock missade jag hockey säsongen, de startade upp den i höst igen *grr27*

aliquis
2005-11-27, 12:55
Sjukt, jag tänkte faktiskt göra en "äter du döda djur?"-poll igår, men då skulle väl någon skämta om levande djur och så finns det ju larver i hallon o bananflugor o skit så jag orkade inte ;D

aliquis
2005-11-27, 13:08
Jag är intresserad av vad ni på forumet anser om köttätande. Inte för att verka utpekande, men har läst att aliquis inte äter kött och det vore intressant att höra din anledningar till det beslutet. De brukar nämligen vara starka hos personer som väljer att avstå från vanligt förekommande företeelser. :)

Jag äter kött därför att jag alltid gjort det och uppfostrats till det. Jag tycker inte det är något konstigt, åtminstone inte i min omgivning. Många människor på jorden får i sig större delen av sitt proteinintag från animaliska källor, dock minoriteten. Jag är definitivt emot felbehandling av djur och förespråkar djurens rätt att leva ett liv så nära deras naturliga som möjligt. Därför köper jag alltid KRAV-märkta köttprodukter, då det är det bästa jag kan göra.

Jag är inte alltför insatt i alla typer av matselektioner som finns och begränsar mig därför till de mest vedertagna i pollen: allätare, vegetarian och vegan.Jag "råkade" sluta äta kött när jag var en 7-8år gammal eller så, vet inte riktigt. En period som barn var jag visst sjuk och åt dåligt överhuvudtaget, jag vet att jag tyckte om potatis o grönsaker med lövbiff(antar den också..), sky och svartvinbärsgele, dock så försvann köttbiten av någon anledning som jag inte minns, det var ju så länge sedan. Men om det fanns något djurrättsperspektiv på det eller om det bara var att man kunde se blodkärlen på biten och att den var blodig i butiken vet jag inte.
Lite senare fick min mamma sila bort köttslamsorna från skyn, och ännu lite senare försvann den helt. Åt rödspätta då o då innan med, vet inte om jag slutade med det något senare eller samtidigt.

Runt gymnasieåldern tror jag ägg försvann, vi hade egna höns men jag ville inte äta de äggen eftersom vi hade tuppar också, sedan såg jag någon film på samhällskunskapen om hur kycklingarna sorterades o grejer när de skulle bli burhöns. Jag äcklades av mjölk och ville inte dricka det men min mor menade att om jag slutade med det skulle hon lämna mig på sjukhuset osv, vet inte exakt när jag slutade med det men det var samma sak där, konsumtionen drogs ner och tillslut försvann det.

Visst hade mejeriprodukter varit smidigt nu, men så viktigt är det inte.

Vad gäller kategoriseringen så är det väl allätare följt av:

idioter - de som kallar sig vegetarianer fast de äter fisk/kyckling.

vegetarian - någon som inte äter kött är väl betydelsen det har fått och som vegetariska föreningen hade, livsmedelsverket tycker dock att en sak märkt vegetarisk inte skall innehålla några som helst animalier, men du vet ju själv hur det är med det.

vegan - äter enbart vegetabilier.

lakto-vegetarian - äter vegetabilier och mejeriprodukter.

lakto-ovo-vegetarian - äter vegetabilier, mejeriprodukter och ägg.

Nitrometan
2005-11-27, 13:12
Är inte vegetarian ett indianskt ord som betyder "dålig jägare"? ;)

sissa
2005-11-27, 13:18
Sjukt, jag tänkte faktiskt göra en "äter du döda djur?"-poll igår, men då skulle väl någon skämta om levande djur och så finns det ju larver i hallon o bananflugor o skit så jag orkade inte ;D


Vi gör ju skillnad på människa och bananfluga, så det känns inte orimligt att man iaf kan överväga att göra skillnad på ko och bananfluga.

Tycker jag...

CroCop
2005-11-27, 13:20
Är inte vegetarian ett indianskt ord som betyder "dålig jägare"? ;)

Hahaha!! :laugh: :D :em:
(Köttätare,men har full förståelse och respekt för vegetarianer :cool: )

palme
2005-11-27, 13:20
Klart jag käkar kött. Helst vilt.

HookersUnited
2005-11-27, 13:34
Är inte vegetarian ett indianskt ord som betyder "dålig jägare"? ;)
Jepp.
Det är helt sjukt. Varje gång jag knatar in på Konsum och ska smyga mig på charken så trasslar jag alltid in mig i kundvagnen, springer in i en hylla eller angriper fruktdisken.

Pingu
2005-11-27, 13:36
:laugh: :laugh: :laugh:

Fatalist
2005-11-27, 13:52
Just nu äter jag en korv gjord på häst, fläsk, nöt och en massa vitlök :thumbup: :eating:

optimist
2005-11-27, 17:51
idioter - de som kallar sig vegetarianer fast de äter fisk/kyckling.
Vad säger man om de äter så men inte kallar sig vegetarianer? Allätare?

optimist
2005-11-27, 17:53
Vad sägs om kannibalism? Självklart ska man bara använda människor som dör av naturliga orsaker och inte slakta dem. ;)

Zozza
2005-11-27, 17:57
Vad säger man om de äter så men inte kallar sig vegetarianer? Allätare?

Semivegetarianer eller demivegetarianer