handdator

Visa fullständig version : Mitt kaloriintag (vill höra åsikter)


scythe
2002-07-29, 17:32
Tjena!
Jag är 18 år, styrkelyftare, väger i vanliga fall runt 70 kg (ca 67 nu efter sjukdom), lågt BF, tränar fyra styrkepass i veckan...det var allt =)
Till saken:
I styrkelyft tävlar jag i (taadaaa) klass 75 kg men ska upp i 82,5:an inom en snar framtid tänkte jag. Alltså över 75 kg.
Ligger nu på 4000-4500 kalorier om dagen. Det är räcker väl för att gå upp med tanke på min vikt. Tränar som tidigare nämnt fyra dagar i veckan.

Tack på förhand!
// Daniel
http://powerlifting.digitalrice.com

EiseltUK
2002-07-29, 18:22
Hej!
Vad jag förstår så har du ganska hög förbränning och därför svårt för att gå upp i vikt? Kaloriintaget säger oss inte så mycket eftersom det är individuellt hur mycket man behöver. Dessutom beror kaloribehovet på vad man äter. Om man äter mycket fett, minskar kaloribehovet.

Det är ganska vanligt att jag talar med tränande som har svårt för att gå upp i vikt, men som unviker fett. Varför? Jo, oftast bara för att de läser i alla tidningar om hur lite fett de stora byggarna äter.

Om du vill gå upp i vikt, utan att lägga på dig en massa fett så tycker jag att du ska experimentera dig fram. Öka upp fettintaget och minska istället något på kolhydraterna. Du behöver inte ens överdrivet mycket kolhydrater när du kör styrkelyft. Öka upp det toala kaloriintaget så mycket att du precis lägger på dig lite fett. När du har hittat den nivån så vet du att du kommer gå upp i vikt. Om du, efter någon månad, tycker att du har lagt på dig för mycket fett så drar du ned kaloriintaget med några 100 kcal för att bränna lite.

Hoppas att detta kan vara till lite hjälp!

Mvh
Henrik