handdator

Visa fullständig version : Hur deffar man?


Ravenlord
2002-07-29, 15:09
Nu kommer jag säkert att få kommentarer av typen: "oj oj oj vet du inte det", men jag tar risken och frågar ändå.
Jag undrar hur man deffar hekt enkelt, allt om det med andra ord, mat, kosttillskott, träning.
Hur ofta ska man äta, hur mycket varje gång, vad ska man äta.
Vilka kosttillskott hjälper, vilka bör man undvika under deff.
Hur ofta ska man träna, hur tungt ska man träna, hur länge ska man träna.
Jag är 19 i oktober är 1.86 lång väger ca 94 kilo och är hyffsat vältränad (jag har de fyra övre rutorna, säger kanske inte så mycket men det är i alla fall ett exempel).

EiseltUK
2002-07-29, 15:28
Hej!
Dina frågor kräver svar som inte går att svara utförligt på här pga av att det skulle ta så mycket plats.

Några bra riktlinjer för dig är:

1) Börja promenera. Gärna en timme dagligen. Det gör att du bränner bra med fett utan att du förlorar muskelmassa eller sliter ut dig. Det är ju betydligt lättare att gå en timme än att springa lika länge.

2) Dra ned på överflödiga kolhydrater som försvårar kroppens fettförbränning. Håll dig till kanske max 50 gram per måltid.

3) Var inte rädd för fett. När du drar ned på kolhydrater så blir fett din främsta energikälla. Och du behöver fettet för att lättare bränna kroppsfett. Ät gärna fet fisk, som innehåller både bra fett och protein.

4) Öka upp proteinintaget. För din vikt borde du kunna äta 30 gram protein sex gånger dagligen, total 180 gram protein. Protein förbrukar energi i sig själv när kroppen ska bryta ned det (det är en naturlig termogen effekt).

5) Begränsa styrketräningen till max 3 timmar per vecka. Annars riskerar du att bränna ned musker. Kör främst basövngar och begränsa dig till 2 eller max 3 övningar per muskelgrupp.

6) Bry dig inte så mycket om smådetaljer i träningen eller kosten. Så länge du får resultat så gör du rätt!

Det här är bara några förslag, och det finns säkerligen flera här på forumet som har andra förslag eller som vill tipsa dig mer!

Mvh
Henrik Eiselt

supremo
2002-07-29, 17:19
Originally posted by EiseltUK

2) Dra ned på överflödiga kolhydrater som försvårar kroppens fettförbränning. Håll dig till kanske max 50 gram per måltid.


Det där funderade jag på häromdan, kom frma till att det borde vara fördelaktigt att köra mer än 50 gram kolhydrater, kanske runt 70-80 gram till frukosten då, glykogenet är helt borta?
För att sedan succesivt minska intaget...eller?:confused:

EiseltUK
2002-07-29, 18:15
Generellt brukar man rekommendera mindre kolhydrater ju senare det blir. Detta beror på att man inte vill ha insulinet högt när man går och lägger sig eftersom det motverkar den fettförbränning som sker under natten.

Du vill undivka att höja blodsockret för mycket eftersom du då hämmar fettförbränningen, oavsett vilken tid på dygnet det är. Varje gång du äter en kolhydratrik måltid så stoppar du upp fettförbränningen i 2-3 timmar. Om du istället lägger om kosten så att du äter mer protein, fett och grönsaker så kommer du kunna bränna fett hela tiden.

Frikosten är oftast krångligast när det gäller att hålla kolhydratintaget nere. Men, omeletter är bra! Där kan du blanda i lite smått och gott. Stek i rikligt med olivolja för att få i dig energi. Så länge du inte äter kolhydrater så är fett den bästa energikällan och det finns in gen risk för att du blir fet av fett så länge du inte äter kolhydrater.

Genom att äta ganska mycket fett så ställer ud in kroppen på att använda fett som energi och du kommer lättare bränna bort de fettlager som finns under huden.


Mvh
Henrik

Bamse
2002-07-29, 18:41
Har fått uppfattningen av att många blir seg i skallen och lättretade under kolhydratsfattiga dieter...? Kanske inget hit att köra en sån diet när det börjar dra ihop sig till tunga tentaperioder strax innan sommaren?

(En funderation inför nästa säsong)

Lave
2002-07-29, 23:30
Originally posted by Bamse
Har fått uppfattningen av att många blir seg i skallen och lättretade under kolhydratsfattiga dieter...? Kanske inget hit att köra en sån diet när det börjar dra ihop sig till tunga tentaperioder strax innan sommaren?

(En funderation inför nästa säsong)

Visst blir man seg i huvudet när man ligger lågt på kollisarna. Hjärnan behöver kollisar för att fungera. Kanske ingen superbra idé att ligga för lågt under tentaperioder. Det är ju iofs en prioriteringssak :D Nah, skämt åsido. Du kan dra ner på kolhydraterna, men behöver ju inte gå för lågt med tanke på ev. tentor m.m..

Ravenlord
2002-07-30, 06:07
Ok tack för alla svar.