handdator

Visa fullständig version : Körtelfeber?


Naesetgrabb
2005-11-26, 14:37
Har sen i tisdags haft rejält ont i halsen när jag sväljer. Känns ungefär som att svälja en pingisboll varje gång jag sväljer. Igår gick temperaturen upp och ner, varpå jag kunde ena sekunden skaka av kyla medan andra sekunden så kändes det som om jag satt i en bastu (och nej jag är ingen finne, så det var inget för mig)Har sovit ca 6-7 timmar på 2 dygn tack vare smärtan som kommer varje gång jag sväljer! Gick till doktorn igår varpå de tog ett streptokocker test som visade negativt. Läkaren kollade även öron, näsa och mun. Efter att ha kollat det sade han att det bara var virusinflammation i halsen och att jag inte skulle få någon form av hjälp till min smärta. Han sa även att det var möjligt att jag hade körtelfeber och sa att det var okej att styrketräna men jag skulle undvika sitationer där min kropp fick ta emot yttre smällar, såsom; Boxning och dyl. kampsporter.

Nu är mina frågor:

1. Han gav mig inte rakt svar om jag hade körtelfeber eller ej, borde det inte finnas tester som visar det?
2. Har ni varit i samma sits? Vad har ni tagit för att motverka/dämpa smärtan?

Jag har tagit ibumetin och panodil men de hjälper bara ca 10 min. sen avtar den lilla patetiska effekt den åstadkommer.

Tack :cryout: :cryout:

Zera
2005-11-26, 14:57
Sa han att det var ok att träna om man har körtelfeber :confused: :confused:
Vad var det för läkare du var hos?

När jag hade körtelfeber fick jag lov o vila 1 månad efter att febern och halsonten gått över innan jag fick anstränga mig fysiskt. Och ja, de kan ta ett prov och kolla om du har körtelfeber, men hade för mig att man behövde ha sjukdomen i typ några dagar (1 vecka?) innan man kunde få ett säkert resultat.

Naesetgrabb
2005-11-26, 14:58
Ja jag tyckte också det var konstigt då ett flertal polare knappt kunde gå upp/ner för trappan utan att flåsa som en hund. Men han sa det att styrketräning var helt okej bara man inte tog emot smällar mot magen. Jag var på Trelleborgs Lasarett f.ö. Jag och morsan väntade i 3 timmar:@!!

Erik__
2005-11-26, 15:03
Jag fick också göra ett test för streptokocker, mitt var positivt, fick diagnosen halsfluss, efter några dagar hade pencelinet inte gjort nån skillnad så jag gick tebax och då tog det ett blordprov i armen och sen fick jag veta att jag hade körtelfeber.

Ingen träning eller alkohol på 6 veckor för mig, något med svullen mjälte och dampande lever.

Naesetgrabb
2005-11-26, 15:19
Okok... herregud. Hur de kan misslyckas så fatalt efter alla de år av utbildningar:( Tack för svaret/n!

Pepz
2005-11-26, 16:10
Gå tillbaka och kräv ett test för Körtelfeber (mononucleos tror jag det heter)
Och har man körtelfeber så är nog inte det första man tänker på att man ska gå till gymmet..

Passa dig för att träna med infektion i kroppen, finns påtagliga risker med det.. oavsett om det är från virus eller bakterier..

Noodles
2005-11-26, 23:45
Jag har haft körtelfeber och det skulle jag inte önska någon. Förutom den intensiva smärtan i halsen så blev jag extremt svag och orkeslös. På så sätt borde du märka om du har körtelfeber eller bara en vanlig förkylning. Jag har aldrig känt något som liknar den tröttheten. De kan ta ett blodprov och kolla efter det virus (Epstein-Barr) som orsakar körtelfeber. Dessutom kan de kolla dina levervärden eftersom de höjs vid körtelfeber.

Som de andra sa, se till att få en diagnos. Om du har körtelfeber så ska du vara riktigt försiktig och vänta ut den. Både mjälten och levern svullnar upp och är väldigt känsliga för stötar.

Hoppas du blir bättre snart!

zimz
2005-12-03, 02:53
Har sen i tisdags haft rejält ont i halsen när jag sväljer. Känns ungefär som att svälja en pingisboll varje gång jag sväljer. Igår gick temperaturen upp och ner, varpå jag kunde ena sekunden skaka av kyla medan andra sekunden så kändes det som om jag satt i en bastu (och nej jag är ingen finne, så det var inget för mig)Har sovit ca 6-7 timmar på 2 dygn tack vare smärtan som kommer varje gång jag sväljer! Gick till doktorn igår varpå de tog ett streptokocker test som visade negativt. Läkaren kollade även öron, näsa och mun. Efter att ha kollat det sade han att det bara var virusinflammation i halsen och att jag inte skulle få någon form av hjälp till min smärta. Han sa även att det var möjligt att jag hade körtelfeber och sa att det var okej att styrketräna men jag skulle undvika sitationer där min kropp fick ta emot yttre smällar, såsom; Boxning och dyl. kampsporter.

Nu är mina frågor:

1. Han gav mig inte rakt svar om jag hade körtelfeber eller ej, borde det inte finnas tester som visar det?
2. Har ni varit i samma sits? Vad har ni tagit för att motverka/dämpa smärtan?


det låter som en solklar körtelfeber enligt mig.

1. Jo det finns ett väldigt enkelt blodprov som visar om du har körtelfeber, om nu läkaren är så förvirrad som han verkar så be att få en annan.

2. Jopps, om du menar det i halsen. Kunde inte äta eller dricka något och tappade 4kg på tre dagar. prova att gurgla försiktigt med flytande alvedon, det hjälper för stunden.

Om det nu är körtelfeber, vilket jag nästan är 100 på, så kan du räkna med att inte träna på iallafall en och en halv månad. och vad du än gör så SPRING INTE OCH TA DET LUGNT I TRAPPOR M.M. Annars kan du skada lever och andra körtlar, för de svullnar upp när du har körtelfeber.

krya på dig.