handdator

Visa fullständig version : Går det att träna upp en osnabb person till en extremt snabb person?


Mccartney
2005-11-26, 13:19
Fick denna fråga av en kille och jag tänke lägga den här då fler kanske är intresserad tex fotbollspelare m.m

delta_mats
2005-11-26, 13:20
Fick denna fråga av en kille och jag tänke lägga den här då fler kanske är intresserad tex fotbollspelare m.m

Vad är en osnabb person och vad är en extremt snabb person?
Ge 100 meters tider så kan vi ju börja klura lite.

Mccartney
2005-11-26, 13:24
kan väl förenkla det lite grann...för mig är en kille inte snabb om han inte gör under 11,5 sek. För en kvinna vill jag säga 12,5sek.

nemd
2005-11-26, 13:27
Såklart det går o träna upp. Bara öva som fan och köra lite bra styrkeövningar och lite löpteknik. Det är möjligt. Men alla kanske inte har just dem förusättningarna. Så vilken osnabb person som helst kan nog inte bli snabb, men deffinitivt snabbare.

Mccartney
2005-11-26, 13:29
självklart kan alla bli snabbare...men om sanningen skall fram så är det villken sorts muskler man har som är helt avgörande om man har dem rätta förutsättningarna att bli riktigt snabb.

Nitrometan
2005-11-26, 14:02
Sanningen? Men om du redan har sanningen varför frågar du då?

Man kan omvandla muskelfibrer typ I till typ II A och vidare till typ IIx (eller II B om man hellre vill skriva så).

Och tvärtom

I -> II A -> II B
I <- II A <- II B

Mccartney
2005-11-26, 15:41
Sanningen? Men om du redan har sanningen varför frågar du då?

Man kan omvandla muskelfibrer typ I till typ II A och vidare till typ IIx (eller II B om man hellre vill skriva så).

Och tvärtom

I -> II A -> II B
I <- II A <- II B

Vad innebär typ 1?

Ame
2005-11-26, 17:07
Typ 1= Långsamma, uthålliga; Typ IIa= Snabba; Typ IIx= Jättesnabba
Men hur mycket går det att förändra muskelfibrerna egentligen?

Om det går att få en osnabb person att bli snabb beror ju lite på också varför personen inte är snabb. Konstig löpstil, övervikt, aldrig någonsin idrottat eller väldigt få typII fibrer mm...
Det lär ju ta några år men jag tror att alla killar skulle kunna springa under 12sek iaf om man går in för det.

Pudzianovski
2005-11-26, 17:15
En person som inte specialtränar löpning/sprint och gör 12.50 är enligt mig knappast osnabb.

Mccartney
2005-11-27, 13:29
Det går utmärkt att gå från sprinter till medeldistansare eller långdistansare men det går inte tvärtom.

Zerom
2005-11-27, 20:38
Jag har hört att det ska vara väldigt svårt att träna upp just snabba muskler när man är äldre, om man inte tränade sånt när man var yngre?

Allan
2005-11-27, 20:46
Nej. Det man kan påverka är explosiviteten, genom diverse olika metoder och tekniker. Men man kan inte omvandla msukelfibern. Däremot kan alla bli snabbare - bara genom rätt sorts löpteknik kan nog alla kapa ett par tiondelar på sina personliga rekord. Men jag anser nog som Pudzi att om man gör 12,5 på hundra är man redan snabb och har då alla möjligheter att förbättra sig. Gör man 14,2 lär man näppeligen kunna klämma sig ner under 12 sekunder.

allan

Ame
2005-11-27, 22:11
Jag tror fortfarande att under 12 är fullt möjligt om man verkligen går in för det. Givetvis blir det ju mycket svårare ju äldre man är. Fast man får nog räkna med några års träning.

Nitrometan
2005-11-27, 23:17
Det går utmärkt att gå från sprinter till medeldistansare eller långdistansare men det går inte tvärtom.
Varför? Du som verkar sitta inne på en massa fakta om hur muskler fungerar.
Upplys oss! Varför skulle det gå att "göra om" en sprinter ill medemdistansare men inte tvärtom?

Nitrometan
2005-11-27, 23:20
Nej. Det man kan påverka är explosiviteten, genom diverse olika metoder och tekniker. Men man kan inte omvandla msukelfibern. Däremot kan alla bli snabbare - bara genom rätt sorts löpteknik kan nog alla kapa ett par tiondelar på sina personliga rekord. Men jag anser nog som Pudzi att om man gör 12,5 på hundra är man redan snabb och har då alla möjligheter att förbättra sig. Gör man 14,2 lär man näppeligen kunna klämma sig ner under 12 sekunder.

allan
Jag har sett resultat av försök de har gjort vid Umeå Universitet och lyckats ändra fibersammansättning i muskler på tränande individer under en period på några veckor. Så jag tror att det går.

Om du gör en muskel explosivare, borde den inte då ha en högre andel fibrer som är bra på att utföra just ett explosivt arbete?

Timme
2005-11-28, 07:35
Jag har också hör att det går att omvandla långsamma muskelfibrer till snabba.

/Timme

Allan
2005-11-28, 17:33
Jag har sett resultat av försök de har gjort vid Umeå Universitet och lyckats ändra fibersammansättning i muskler på tränande individer under en period på några veckor. Så jag tror att det går.

Man kan förvandla mycket små delar. Inte såpass mycket att det skulle ske en förskjutning i kraftutvecklingen. Det är i varje fall vad jag läst. har du annan info är jag intresserad.

Om du gör en muskel explosivare, borde den inte då ha en högre andel fibrer som är bra på att utföra just ett explosivt arbete?

Jo. Men explosivitet är inte samma sak som snabbhet. Vilket jag utvecklade
här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=22282&page=2&pp=50)


allan

Nitrometan
2005-11-28, 23:06
Man kan förvandla mycket små delar. Inte såpass mycket att det skulle ske en förskjutning i kraftutvecklingen. Det är i varje fall vad jag läst. har du annan info är jag intresserad.
Kommer inte ihåg vad han hette nu. Men han forskar på UU, har publicerat en hel del. De siffror jag såg på en föreläsning med David Holmberg i somras tydde iaf på mer omvandling mellan typerna än tidigare forskning.

Jo. Men explosivitet är inte samma sak som snabbhet. Vilket jag utvecklade här
Nej, helt rätt det är det inte. Men en explosiv rörelse är snabbare än en seg rörelse. Ett flertal explosiva rörelser... ;)
En muskel med fler fibrer av typ IIx har potential att förflytta en kropp snabbare än motsvarande muskel med en lägre andel sådana fibrer. Men det finns många faktorer som påverkar snabbheten i löpning.