handdator

Visa fullständig version : Varför och när syns blodådrorna?


edvin
2005-11-26, 11:46
???
...
Jag har rätt mycket ådror speciellt på underarmarna. Tycker dom flesta, även bitiga grabbarna på gymmet har betydligt mindre synliga ådror. Vad beror detta på? Kan säga att jag är mer en konditionsidrottare än styrkelyftare...

Osten80
2005-11-26, 11:53
???
...
Jag har rätt mycket ådror speciellt på underarmarna. Tycker dom flesta, även bitiga grabbarna på gymmet har betydligt mindre synliga ådror. Vad beror detta på? Kan säga att jag är mer en konditionsidrottare än styrkelyftare...


Du har lägre BF?

edvin
2005-11-26, 12:03
Du har lägre BF?
Tja till viss del kanske, men jag vill inte tro att det riktigt är så enkelt?

Officer
2005-11-26, 12:03
Du har lägre BF?

Det också, men även de som inte är sten-stenhårda kan ha stora synliga ådror, t ex jag som har rätt brutala ådror på särskilt insidan av armarna året runt.
Ådrorna vidgar ut sig med tiden ju mer och hårdare du tränar - tunnlarna måste ju bli större om det ska få plats med så mycket trafik som ska gå igenom jämt!
Och just konditionsidrott kräver mycket blodpump.

herr_vanlig
2005-11-26, 12:52
edvin. Du har en längre och senigare muskulatur som det ofta följer synliga ådror till, medan dom har en kort muskulatur och således inte alltid ådror i samma utsträckning.

Pez
2005-11-26, 13:31
edvin. Du har en längre och senigare muskulatur som det ofta följer synliga ådror till, medan dom har en kort muskulatur och således inte alltid ådror i samma utsträckning.
That, Mister - is a load of kacka.

herr_vanlig
2005-11-26, 13:47
Se du på denna vackra kropp Pez istället för att klaga: http://www.bodybuildingpro.com/bertilfox/bertilfox10.jpg ,sedan är det ju överhuvudtaget så att spinkisar ofta har ådror över armarna, medan andra håller sig med annat. Sedan så har ju givetvis Fox ådror på vissa bilder med ett lågt BF också, det är inte så jag menar men att titta på speciellt den där bilden kan ju få vem som helst med motivationsbrist att hitta hem igen.

bubbe
2005-11-26, 14:36
Se du på denna vackra kropp Pez istället för att klaga: http://www.bodybuildingpro.com/bertilfox/bertilfox10.jpg ,sedan är det ju överhuvudtaget så att spinkisar ofta har ådror över armarna, medan andra håller sig med annat. Sedan så har ju givetvis Fox ådror på vissa bilder med ett lågt BF också, det är inte så jag menar men att titta på speciellt den där bilden kan ju få vem som helst med motivationsbrist att hitta hem igen.

Du lyckas inte speciellt bra att få din förra post att verka mer trovärdig, men bilden var bra iaf :thumbup:

wabbabi_bb
2005-11-26, 15:06
Steinhart deffinision und gigantische muskelmasse!!!! antar jag kommer från Markus Ruhl´s video. :D

Jag tror att man får stora ådror av bland annat att de vidkar sig vid träning och att man ska ha lite fett. Men jag har för mig åxå att de är olika hru "djupt" åldrorna ligger.

Jorgen
2005-11-26, 17:35
Se du på denna vackra kropp Pez istället för att klaga: http://www.bodybuildingpro.com/bertilfox/bertilfox10.jpg ,sedan är det ju överhuvudtaget så att spinkisar ofta har ådror över armarna, medan andra håller sig med annat. Sedan så har ju givetvis Fox ådror på vissa bilder med ett lågt BF också, det är inte så jag menar men att titta på speciellt den där bilden kan ju få vem som helst med motivationsbrist att hitta hem igen.
Spinkig?
http://img25.exs.cx/img25/9827/untitled1rw.jpg

rQx
2005-11-26, 17:37
Spinkig?

:laugh:

Helena B
2005-11-26, 17:40
Jag har ådror fastän jag knappt har några muskler. Så det måste väl vara olika från person till person.

Cerberus
2005-11-26, 18:01
Jag har synliga ådror på underarmar rätt tydligt när jag tränar, annars oftast inte. Kan t.om ana lite maskar på mina biceps om jag har rejäl pump :D dock har jag hyfsat högt BF.

Det e väl en del gener i det också, kolla p typ Dexter Jackson i tävlingsform. Han har ju inte så mkt ådror men han är ändå den mest deffade.

carlsm
2005-11-26, 18:11
Spinkig?


Äh vad faen, är det han som tagit ALLA blodådror?? Jag vill också ha!

Yes
2005-11-26, 18:48
Men jag har för mig åxå att de är olika hru "djupt" åldrorna ligger.
Och hur blek man är! Efter ett bra träningspass brukar jag se ut som en lönnfet blåvit tiger. :D

Bjorne
2005-11-26, 19:03
Du har mindre muskulatur och fett. Därför syns det tydligare.

Yes
2005-11-26, 19:11
Du har mindre muskulatur och fett. Därför syns det tydligare.
Muskler hindrar väl inte ådrorna från att synas? Tvärtom snarare?

Ironbabe
2005-11-26, 19:15
Spinkig?
http://img25.exs.cx/img25/9827/untitled1rw.jpg
Alltså..den där bilden är ju bara så sjuk! Karln är ju täckt av ådror överallt. Ser ut som att han ska sprängas när som helst

herr_vanlig
2005-11-26, 19:29
Spinkig?
http://img25.exs.cx/img25/9827/untitled1rw.jpg



Hur fan har du tänkt att jag ska kunna avgöra det av den där bilden, han ser ju ut som vem som helst som har en aning läggning åt träningshållet, men han var bedrövligt ful må jag säga. Både i ansiktet och med sina kroppsådror.

Jay-Z
2005-11-26, 19:31
...han ser ju ut som vem som helst som har en aning läggning åt träningshållet...


Sanning med modifikation? Eller dagens understatement? Välj själv. :D

herr_vanlig
2005-11-26, 19:35
Jag är då inte speciellt imponerad av Gaspari och i princip inte av någon annan heller för den delen, men nu var det inte det som tråden handlade om.

Jorgen
2005-11-26, 19:52
Hur fan har du tänkt att jag ska kunna avgöra det av den där bilden, han ser ju ut som vem som helst som har en aning läggning åt träningshållet, men han var bedrövligt ful må jag säga. Både i ansiktet och med sina kroppsådror.
http://www.bbcenter.sk/images/gallery/arnolds_classic/rich_gaspari/gaspari03.jpg

Bättre?

Du har ingen vidare koll på byggning antar jag, för Mr "hanserutsomvemsomhelst" har bla kommit tvåa på Mr.Olympia. Men det är klart, det kan väl vem som helst som har en aning läggning åt träningshållet. Något jag antar att du inte har eller vi får se dig på en Olympiascen någon gång?

herr_vanlig
2005-11-26, 19:56
Ok, jag vet inte vad jag ska säga. Prata vidare om ursprungfrågan bara så ska jag vara tyst, men visst, han är säkert jätteduktig.

fonzie
2005-11-26, 20:02
Jag har aldrig i hela mitt liv haft uststående ådror på kroppen. Sen har jag alltid varit trivsel-tjock också. Återkommer efter deffen.

edvin
2005-11-26, 20:38
Hmm det verkar finnas en del olika teorier här. Men om man kollar på snubben på bilden så kan man ju onekligen vara ska vi säga hyfsat krallig och ha grymmt med ådror. Det var sånna exempel jag tänkte på. Jag funderar om det är så att ådrorna synns mer direkt efter deff. Alltså om man ligger och bulkar och tränar så kanske blodådrorna lägger sig längre ut. När man sedan deffar så tittar dom fram extra mycket. Är det någon som har erfarenhet av detta. Jag menar om man ett tag efter deffen får mindre tydliga ådror trots samma bf...

Kebab-Arne
2005-11-26, 21:13
Har Gaspari slitit av en bröstmuskel? Med tanke på hur hans bröstvårtor sitter. Vet att han slet av nåt men vet inte vad...

evin: Huh? Efter en deff och du har mindre med fett så syns ådrorna mer ja. Själv tycker jag mer muskler verkar göra så man får tydligare ådror trots samma BF.

Baan
2005-11-26, 23:48
vad jag förstått ska det vara lite genetiskt med synliga blodådror, men har inga referenser till påståendet :)

i princip är det fett % till en stor del, sen gör träningen sitt också.

Bjorne
2005-11-27, 19:46
Muskler hindrar väl inte ådrorna från att synas? Tvärtom snarare?Jag tycker det känns som om musklerna "gömmer" ådrorna på något sätt.

Sonny
2005-11-27, 20:15
edvin. Du har en längre och senigare muskulatur som det ofta följer synliga ådror till, medan dom har en kort muskulatur och således inte alltid ådror i samma utsträckning.Är du gymnastiklärare på högstadiet eller? :D

Ninjasmurf
2005-11-27, 20:30
Tror det är en kombination av tre saker:
Gener - vissa har synligare ådror än andra (kanske har tunnare hud eller nått)
Kroppsfett - lågt kroppsfett gör ådrorna man har synligare (även mängden vatten man har under huden spelar nog roll)
Blodtrycket/pulsen - tycker alltid ådrorna syns bättre när man har tränat och blivit "varm i kroppen" då man pumpar runt mer blod, speciellt kring musklerna.

Yip_man
2005-11-27, 22:31
Tror det är en kombination av tre saker:
Gener - vissa har synligare ådror än andra (kanske har tunnare hud eller nått)
Kroppsfett - lågt kroppsfett gör ådrorna man har synligare (även mängden vatten man har under huden spelar nog roll)
Blodtrycket/pulsen - tycker alltid ådrorna syns bättre när man har tränat och blivit "varm i kroppen" då man pumpar runt mer blod, speciellt kring musklerna.

Ådrorna vidgar ju sig för att kyla ner blodet när man anstränger sig. Det är en av kroppens sätt att kyla av sig. I övrigt finns det studier som visar att uthållighets träning stimulerar tillväxt av ådrorna. Har inte referensen här och nu men kan säkert leta upp den.

Yes
2005-11-28, 00:58
Jag tycker det känns som om musklerna "gömmer" ådrorna på något sätt.
Då borde ådrorna synas mindre när man spänner musklerna, vilket dom ju inte gör.

aliquis
2005-11-28, 01:22
Se du på denna vackra kropp Pez istället för att klaga: http://www.bodybuildingpro.com/bertilfox/bertilfox10.jpg ,sedan är det ju överhuvudtaget så att spinkisar ofta har ådror över armarna, medan andra håller sig med annat. Sedan så har ju givetvis Fox ådror på vissa bilder med ett lågt BF också, det är inte så jag menar men att titta på speciellt den där bilden kan ju få vem som helst med motivationsbrist att hitta hem igen.
ja? han är "fet".

jwzrd
2005-11-28, 10:58
Hur väl ådrorna syns handlar om stas, hur ytligt dom ligger (som i sin tur påverkas av hur fet man är). Man borde snarare ha fler/större ytliga vener med större muskelmassa eftersom det sannolikt är en större mängd blod som behöver transporteras tillbaka hela tiden.

Ett enkelt sätt att "få fram" ådrorna är att ta på sig varma kläder och sen sockerbomba.

Wennerberg
2005-11-28, 11:11
Min bf är typ 1 000 000 000 % och jag har några ådror som syns. Dock endast när jag fått i mig sötsaker och har pump :)

mozZe
2006-12-10, 12:05
Självklart måste ådrorna synas ju mer du tränar eftersom blodet måste komma fram o större mängd än om du e soffpotatis, har själv börjat träna för ca 4månader sedan, och även tappat en del fett dock inte mycket, mina ådror har blivit betydligt större o grymmt många. Logiskt?

Sen har ju självklart fettet en stooor del. T ex så på mina händer har mina ådror blivit större o fler pga att man i princip inte har någon större del fett där.
om man kollar på den dära bilden med ådermannen ( *slap* ) så syns det ju rätt tydligt att han är "fettfri"
Utan fett så syns allt som kan bli synligt.

Kolla på dem fetastefeta, dem har ju problem med att bara lämna blodprov, för att man inte kan se deras ådror pga allt fett.