handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller ni er deff-vikt?


Juliette
2005-11-25, 22:55
När ni har deffat ner er till den vikt ni vill ha, hur länge håller ni er då på den innan ni börjar bygga/bulka igen?

Tappar själv lite av motivationen när jag kommit ner på den vikt jag ville till från början, och har svårt att sätta nya mål. Känner mig bättre under fasen när jag går ner i fettvikt än då jag bygger.

Inte för att jag har hållt på så länge förstås, men ändå.

Hur gör ni för att sätta nya mål och hur länge håller ni er på "deff-vikten"?

Helen@
2005-11-25, 23:01
hur länge håller ni er på "deff-vikten"?

Ungefär till precis efter invägningen *popcorn*

:MrT:

//Helena :D

Juliette
2005-11-25, 23:06
Ungefär till precis efter invägningen *popcorn*

:MrT:

//Helena :D


:D

userfriendly
2005-11-26, 09:50
om man deffar ner sig till tävlingsvikt ska man ju fan inte hålla den mer än nån dag.. det är inte hälsosamt att vara så hård

Juliette
2005-11-26, 13:52
Jag tänkte mer på de som inte tävlar, det förstår jag ju att man bara håller över tävlingen eller säsongen om man deffar ner sig så mycket.
Jag tänkte mer på de som bygger och bulkar en period, för att sen gå ner så att musklerna syns bättre. Har en kompis som brukar hålla sig "deffad" under sommaren, sen träna tungt på hösten för att börja "deffa" igen på våren så han ska se snygg ut på sommaren.
Deffa kanske inte är exakt rätt ord om man inte tävlar eller?? Frågan kanske var oklar i förra inlägget, men vad jag har förstått så är det många som "deffar" här på forumet utan att tävla eller gå ner så extremt mycket som man gör inför en tävling? Eller har jag missförstått det helt.
De jag känner och på mitt gym brukar kalla det uppbyggnadsfas då de bygger musklerna, sen när de tränar för att bränna fettet och dessutom ligger på minus i matintaget kallar de för deff, och nästan ingen av dem brukar gå ner så extremt mycket att det blir alltför ohälsosamt vad jag kan se iallafall (under ett par veckor, nån mån).

Det är DEN vikten som jag undrar hur länge ni håller innan ni har en viloperiod (och om ni har en viloperiod) eller börjar träna tungt och bygga upp igen?
Och hur ni motiverar er själva att börja bygga igen när ni har nått ett mål, alltså hur ni sätter nya mål?

Sverker
2005-11-26, 14:33
Min motfråga blir varför man måste pendla upp och ned i vikt hela tiden ?

Är det inte bättre att bara ligga lite kalorier över sitt dagsbehov och bra plocka 3 - 4 kg fett vartannat år eller så !

Juliette
2005-11-26, 15:20
Min motfråga blir varför man måste pendla upp och ned i vikt hela tiden ?

Är det inte bättre att bara ligga lite kalorier över sitt dagsbehov och bra plocka 3 - 4 kg fett vartannat år eller så !

Exakt! Men när man har plockat sina 3-4 kilo, hur länge ligger man där? Det är DET jag undrar. Självklart är det olika för olika personer, det är därför jag ställde frågan, intressant att höra vad som funkar för andra och hur de tänker.

Vad jag får höra hela tiden är att det är svårt (en del säger även att det är helt fysiskt omöjligt) att bygga muskler när man samtidigt går ner i fettvikt, utan det bästa är att bygga upp under en fas och sen gå ner i fettvikt.

Nu väger jag ju relativt lite så för mig handlar det inte om så mycket mer än 3-4 kilo heller, men när man läser inlägg här på forumet så ser man ju helt klart andra viktpendlingar.

Sen tror jag att om man har kört hårt med kroppen under en lång period (även om man har en eller två vilodagar i veckan) så kan det vara bra att kanske vila en vecka, eller vad vet jag kanske längre? Det är därför jag frågar hur andra gör och vad som funkar för dem. (Och med vila menar jag kanske gå promenader, träna nåt pass då och då, ha semester och göra andra aktiviteter mm)

Sen när man har nått ett mål, hur motiverar man sig att gå vidare? Jag tappar ofta motivationen när jag har nått mitt mål, och det vill jag inte, jag vill vidare till nästa nivå, vad det nu innebär och undrar hur andra motiverar sig, eller om de stannar kvar där de är, och hur länge i såfall.

Jag vet inte om nån förstår själva frågan eller om jag uttrycker mig oklart eller om det bara är en helt dum fråga som alla andra tycker är helt självklar..

Lasse Kongo
2005-11-26, 17:18
Min motfråga blir varför man måste pendla upp och ned i vikt hela tiden ?

Är det inte bättre att bara ligga lite kalorier över sitt dagsbehov och bra plocka 3 - 4 kg fett vartannat år eller så !

du håller dig i ganska bra form året runt väl?

hur många kg cirkus från tävlingsform?

Sverker
2005-11-26, 18:14
du håller dig i ganska bra form året runt väl?

hur många kg cirkus från tävlingsform?

Hyffsad form i alla fall.
5-6 kg över invägningsvikten, 3 - 4 kg fett någonting.

Går upp det på 2- 3 månader efter tävlingen och håller mig däromkring.

Helen@
2005-11-26, 21:09
Min motfråga blir varför man måste pendla upp och ned i vikt hela tiden ?

Är det inte bättre att bara ligga lite kalorier över sitt dagsbehov och bra plocka 3 - 4 kg fett vartannat år eller så !


:sleep:

no1fitness
2005-11-27, 05:13
He he håller med Helen@. :D

Sverker
2005-11-27, 08:03
Nu vet jag att Helen@ är en gottegris, så för hennes del är 6 -7 kg fullt acceptabelt :D

Helen@
2005-11-27, 20:44
Nu vet jag att Helen@ är en gottegris, så för hennes del är 6 -7 kg fullt acceptabelt :D

.....he he....vi snackar 10-12 kg, minst :eating:

no1fitness
2005-11-28, 05:49
.....he he....vi snackar 10-12 kg, minst :eating:

Så ska det låta !! :hbang:

Akilles
2005-11-28, 07:03
Hyffsad form i alla fall.
5-6 kg över invägningsvikten, 3 - 4 kg fett någonting.

Går upp det på 2- 3 månader efter tävlingen och håller mig däromkring.

Om du håller dig omkring samma vikt; vad har du för knep för att veta att du inte ligger på ett (knappt) kaloriminus vissa delar av tiden?

Bjorne
2005-11-28, 11:35
Min motfråga blir varför man måste pendla upp och ned i vikt hela tiden ?

Är det inte bättre att bara ligga lite kalorier över sitt dagsbehov och bra plocka 3 - 4 kg fett vartannat år eller så !Gött att käka sig fett ibland :)


Senast då jag fick gå ner i vikt, fick jag släppa 4kg, detta för att komma in i 75:an, hann knappt klä på mig ordentligt efter invägningen innan jag hade sänkt en gainer och tre påsar bilar :D

Sverker
2005-12-03, 07:34
Om du håller dig omkring samma vikt; vad har du för knep för att veta att du inte ligger på ett (knappt) kaloriminus vissa delar av tiden?


Det gör jag säkert vissa tider men sett över månader så slätar jag sakta ut hela tiden.
Annars så har jag hjärnkoll på hur mycket energi jag behöver och hur mycket jag behöver äta.