handdator

Visa fullständig version : Kristin mot Vasaloppet och Triathloneliten ;)


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

wintersnowdrift
2005-11-25, 20:11
Jaha, efter viss tvekan var det så dags för Kristin att gå public med sin träning.

Bakgrund: Jag har tränat aktivt sedan 2003 ungefär då jag började med löpning och cykling. Jag har egentligen ingen träningshistorik alls innan det. "Inspirationen" kom nog från min pappa som cyklade sin första Vätternrunda 2001 (i början tyckte jag mest att det var pinsamt att se min far i cykelbyxor, men när jag själv märkte hur kul det var att cykla samt hur praktiskt detta plagg är för det ändamålet var jag tvungen att svälja stoltheten och inse att jag var fast ;)).

Så småningom utkristalliserades ett klart träningsmål för mig (jag är en ganska målintriktad människa och gillar att sätta upp sådana): När jag blev 18 ville jag göra En Svensk Klassiker (cykla Vätternrundan - 30 mil, simma Vansbrosimmet - 3 km, springa Lidingöloppet - 3 mil, samt åka Vasaloppet - 9 mil. Loppen ska genomföras i följd men man får börja med vilket man vill). För att åka Vasaloppet måste man av någon mystisk anledning vara 19 (i de andra loppen är minimiåldern 18), så jag började min Klassiker i juni med att köra Vätternrundan.

Hittills har allt gått enligt planerna. Jag cyklade Vätternrundan på 12 timmar och 18 minuter, simmade Vansbrosimmet på 1 timme 9 minuer och sprang Lidingöloppet på 2 timmar och 32 minuter. So far so good alltså (under "Träning och kondition" finns referat från loppen).

"Kalla fakta":
Ålder: 18, född i februari 1987.
Kön: Hona
Längd: 175 cm
Vikt: 58 kg
Några mått på specifika kroppsdelar blir det inte, och inte heller vad jag tar i bänkpress (väldigt lite! :D ).

Träningsmål: Först och främst Vasaloppet (Öppet spår) i slutet av februari. Prio ett är att staka sig från Sälen till Mora utan att behöva bryta och därmed fullborda Klassikern. Är förhållandena de rätta (jag har kunnat träna tillräckligt och vädergudarna är på min sida under "dagen D") så ska jag göra allt som står i min makt för att få en tid under 8 h. Då kommer jag ha genomfört Klassikern på en sammanlagd tid under dygnet, och det vore coolt tycker mitt ego ;). Men som sagt, att öht ta sig i mål är viktigast.

Mål nummer två för nästa år är att genomföra en triathlontävling. När jag efter Lidingöloppet insåg att jag bara har ett Klassikerlopp kvar fick jag en "identitetskris" (Vem är jag utan Klassikern? Hjälp!) och kände att jag behövde sätta upp nya mål. Jag gillar att träna mångsidigt och triathlon - som består av simning, löpning och cykling - borde således passa mig. Jag har gått med i en triathlonklubb och ett av vinterns mål blir att lära mig crawla ordentligt. Jag går för närvarande en crawlkurs i klubbens regi.

Styrkor/Svagheter: Ja... vad behöver jag då jobba mer på, och vad ser jag som mina starka sidor? Till de senare hör definitivt min uthållighet: jag är bra på att röra mig rakt fram, länge. Min största svaghet, sett till vad jag sysslar med och mina mål, är dels styrkan, dels snabbheten. Blåser det stark motvind på cykel blir jag trött, och även snabbheten på kortare sträckor behöver jobbas upp (jag fokuserar främst på långdistans; men för att göra bra tider på långa sträckor bör man göra bra tider även på korta). Inför Vasaloppet behöver jag även mer styrka armar, axlar och rygg. Crawlteknik är av naturliga skäl inte heller en styrka (än, jag är ju newbie). Denna blir dock bättre och bättre, så jag känner mig hoppfull.

Pheew, det blev en hel roman det här! Eloger till alla som lyckats ta sig ända hit. Det enda jag har kvar att skriva nu är väl: may the game begin!

//Kristin

Edit: Lite "kuriosa" i form av en löpnings- och en cyklingsbild:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinlpning7.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinpcykeln1.jpg

wintersnowdrift
2005-11-25, 20:18
Ja, och så dagens träning då:

Crawlträning på egen hand, 60 minuter. Körde lite övningar jag lärt mig på kursen samt simmade 1500 meter sammansatt i sträck. Kände mig ömsom som en valross i en vattenpöl, och ömsom som en delfin i Atlanten ;). Så jag antar att tekniken tar sig så småningom.

Klart slut!

//Kristin

Cilia
2005-11-25, 20:48
Du måste ha ett starkt psyke för att kunna genomföra så där långa lopp
Varför ska du köra öppet spår och inte det "riktiga" loppet?

Sniggel
2005-11-25, 21:52
Ja, och så dagens träning då:

Crawlträning på egen hand, 60 minuter. Körde lite övningar jag lärt mig på kursen samt simmade 1500 meter sammansatt i sträck. Kände mig ömsom som en valross i en vattenpöl, och ömsom som en delfin i Atlanten ;). Så jag antar att tekniken tar sig så småningom.

Klart slut!

//Kristin

Crawl, ett simsätt jag själv skulle vilja lära mig, har testat på lite med instruktioner från andra kunniga, men jag blir helt yr i skallen efter 25 meter på det sättet som jag simmar, har nog dålig teknik o tar ut mig massor i onödan, sen är jag inte speciellt uthållig heller.

I vilket fall, lycka till med dina mål!

Jax
2005-11-25, 22:11
Ska bli kul att läsa om din träning din lilla toka.
Behöver väl inte skriva så mycket mer nu än att du vet att jag tycker att du är grym!

Semiramis
2005-11-26, 07:21
Kul med en lite annorlunda journal, ska bli spännande att följa!

Noodles
2005-11-26, 09:53
Ja, och så dagens träning då:

Crawlträning på egen hand, 60 minuter. Körde lite övningar jag lärt mig på kursen samt simmade 1500 meter sammansatt i sträck. Kände mig ömsom som en valross i en vattenpöl, och ömsom som en delfin i Atlanten ;). Så jag antar att tekniken tar sig så småningom.

Klart slut!

//Kristin

Ska bli intressant att följa det här. När nästa år ska du köra triathlon? Kommer du att ge simningen mycket träningstid jämfört med skidåkningen? Hur ser planerna ut för träningen runtom (löpning, styrketräning)?

Din tid på Lidingöloppet är riktigt bra. :thumbup:

Yankeee
2005-11-26, 09:56
Härligt med en annorlunda journal, kondition är riktigt kul :)
Lycka till!

wintersnowdrift
2005-11-26, 18:43
Du måste ha ett starkt psyke för att kunna genomföra så där långa lopp
Varför ska du köra öppet spår och inte det "riktiga" loppet?

Därför att jag inte har någon seedningstid till det riktiga Vasaloppet, och då får man starta längst bak och i princip köa sig fram den första milen.... vilket jag inte riktigt har lust med. Bättre då att köra Öppet spår och försöka fixa en bra tid, så att jag nästa gång kan starta riktiga Vasan och få ett startled längre fram (för om inte vintern försvinner totalt från den här delen av landet hoppas jag såklart på fler starter :)).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-26, 18:53
Ska bli intressant att följa det här. När nästa år ska du köra triathlon? Kommer du att ge simningen mycket träningstid jämfört med skidåkningen? Hur ser planerna ut för träningen runtom (löpning, styrketräning)?

Din tid på Lidingöloppet är riktigt bra. :thumbup:

Jag har inte planerat in någon tävling än; vi får väl se när formen börjar komma :). Tävlingssäsongen brukar börja i maj, så mellan maj-augusti ska jag förhoppningsvis hinna med någon/några tävlingar.

Just nu simmar jag ungefär två pass i veckan, och jag hoppas kunna hålla mig däromkring i vinter. Skidåkningen har inte satt igång än p.g.a. snöbrist *grr27*, och jag äger inga rullskidor. (Någon som kan en bra snödans för att blidga vädergudarna?)

Jag har prioriterat styrketräningen ett tag nu för att bli starkare (samt kanske lägga på mig ett och annat kilo hull som kan vara bra när skidåkningen sätter igång på riktigt). Vintern lämpar sig bra för "tung" grundträning, så i övrigt jag kör mest långa, lågintensiva löp- och cykelpass. För närvarande ett till två sådana i veckan. Min plan är att (så fort det börjar snöa som sagt!) gå över mer och mer till skidåkning, även om jag ska försöka hålla igång iaf löpningen (cyklingen blir nog mer "sporadiska" spinningpass i vinter).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-26, 19:01
Lördag 26/11

En intensiv träningsdag är till ända - har kört två pass med triathlonklubben, så jag är ganska mör efter fyra timmars träning :).

Förmiddagen inleddes med löpning inomhus i friidrottshallen på Bosön (Lidingö). Jag har aldrig varit där förut och det var rätt häftigt! Vi körde löpskolningsövningar samt 400 meters intervaller på löparbana, jättekul verkligen! En friidrottstränare var där och kollade oss och jag fick massor med bra tips på övningar som kanske kan hjälpa upp mitt löpsteg (jag är pinsamt långsam på korta sträckor, så det finns mycket att jobba på!). Passets totala längd blev cirka 2 timmar.

Efter en massiv lunch var det så dags för spinning. Passet går under epitetet "Tour de France" och bara det borde ju ha verkat avskräckande ;). Vi körde i totalt två timmar, varav den första timmen bestod av en succesiv intensitetsökning, både i form av motstånd och hastighet. Satan vad jobbigt det var! "Det här är som vilken liten fransk backe som helst" sade instruktören när vi började närma oss toppen (jo tjena, jag är glad att jag inte bor i Frankrike isf! Cykla uppför i en dryg timme, hujeda mig.) Även om det var riktigt jobbigt så var det i alla fall ett grymt kul pass - det ska ju kännas att man lever!

Nu ska jag softa ikväll med att gå på bio och käka popcorn *popcorn*, det har jag allt förtjänat.

//Kristin

Jax
2005-11-26, 19:10
Schyst träningspass!

Hur var löpskolningsövningarna? Känns det som om det kan göra någon nytta?

Jorgen
2005-11-26, 19:28
Galet träningspass skulle jag kalla det. *screwy* Men det verkar onekligen roligt, och att testa sina gränser är bland det bästa som finns.

Catstyle
2005-11-26, 19:52
Starkt! :bow:

wintersnowdrift
2005-11-26, 19:55
Schyst träningspass!

Hur var löpskolningsövningarna? Känns det som om det kan göra någon nytta?

Det kan absolut göra nytta, iaf för mig som alltså är ganska ospeedig. (Vi fick bl.a. testa att ta tiden på en sträcka som var 30 meter lång. Jag kände verkligen att jag mentalt kunde springa fortare, men jag fick liksom inte ut accelerationen i kroppen. Friidrottstränaren sade till mig: "Kristin, inte för att vara taskig nu men.... du springer ungefär lika snabbt som mina elvaåriga friidrottstjejer" :D). Så ehrm, jag har alltså en hel del att jobba på ;). Å andra sidan är det inte 30 meter jag satsar på heller, men ett mer effektivt löpsteg skulle säkert göra mig mycket snabbare även på längre sträckor.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-26, 19:59
Galet träningspass skulle jag kalla det. *screwy* Men det verkar onekligen roligt, och att testa sina gränser är bland det bästa som finns.

Hehe, ja, det har kanske varit en lite väl mastig dag :). Men som sagt, det är kul att testa sina gränser (värre än trettio mil runt Vättern var det dock inte). Sedan kör jag inte så här hårt varje helg heller.

//Kristin

Sve
2005-11-26, 20:01
Cykelbilden ser härlig ut.

Vem är det egentligen som tar alla dessa fina kort? Löpbilderna i en annan tråd du postade var ju som tagna ur en reklambroschyr.

wintersnowdrift
2005-11-26, 20:15
Cykelbilden ser härlig ut.

Vem är det egentligen som tar alla dessa fina kort? Löpbilderna i en annan tråd du postade var ju som tagna ur en reklambroschyr.

Jag har en god vän med en mycket bra (och dyr....) digitalkamera som ställt upp och fotograferat mig. Jag tycker själv att några av bilderna är fantastiska (bildkvaliteten då, motivet lever kanske inte alltid upp till samma nivå ;)). En duktig fotograf med tillgång till bra teknik kan göra underverk!

//Kristin

Eva_E
2005-11-26, 22:17
Crawlträning på egen hand, 60 minuter. Körde lite övningar jag lärt mig på kursen samt simmade 1500 meter sammansatt i sträck. Kände mig ömsom som en valross i en vattenpöl, och ömsom som en delfin i Atlanten ;). Så jag antar att tekniken tar sig så småningom.

//Kristin

Hej du! Kul med en till tjej-journal att följa! Och en med mycket löpning och simning dessutom, extrabonus.

Känner igen den där valrosskänslan - jag har själv lärt mig simma crawl den här hösten. Fast 1500 meter i sträck, det kommer att dröja ett tag innan jag fixar... Just nu är jag glad och stolt över 200 meter! Fast med tanke på att jag inte kunde crawla en endaste meter för fyra månader sedan så borde jag kanske vara nöjd!

Lägger till din journal bland de som måste följas! Ska bli intressant!

Eva

edvin
2005-11-26, 22:35
Fasen vad najs med en till vasaloppare. Själv ska jag också göra ett försök. Har åkt en gång tidigare. Det var ganska slitsamt. Dåliga spår och bakhalt. Men det ska gå bättre i år har jag bestämt... Träna på!

wintersnowdrift
2005-11-27, 14:24
Hej du! Kul med en till tjej-journal att följa! Och en med mycket löpning och simning dessutom, extrabonus.

Känner igen den där valrosskänslan - jag har själv lärt mig simma crawl den här hösten. Fast 1500 meter i sträck, det kommer att dröja ett tag innan jag fixar... Just nu är jag glad och stolt över 200 meter! Fast med tanke på att jag inte kunde crawla en endaste meter för fyra månader sedan så borde jag kanske vara nöjd!

Lägger till din journal bland de som måste följas! Ska bli intressant!

Eva

Hej Eva!

Jo, crawltekniken är inte helt enkel, men det är ju jäkla roligt när det flyter (både bokstavligt och bildligt talat :D). Jag ska ta en titt i din journal och kanske hämta lite inspiration :).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-27, 14:28
Söndag 27/11

Idag var jag på mitt livs första bodypump-pass. Triathlonklubben hade fixat in oss gratis på SATS, så varför inte testa tänkte jag. Det var helt ok, med gårdagens spinning i benen lagom soft men annars kan nog bodypump inte ersätta "riktig" styrketräning :). Dock kändes det inte som helt bortkastad tid heller. Nu ska jag äta lussebullar, det är ju första advent!

//Kristin

Noodles
2005-11-27, 15:18
Söndag 27/11

Idag var jag på mitt livs första bodypump-pass. Triathlonklubben hade fixat in oss gratis på SATS, så varför inte testa tänkte jag. Det var helt ok, med gårdagens spinning i benen lagom soft men annars kan nog bodypump inte ersätta "riktig" styrketräning :). Dock kändes det inte som helt bortkastad tid heller. Nu ska jag äta lussebullar, det är ju första advent!

//Kristin

Hur pass allround är din vanliga styrketräning. Är den väldigt inriktad på skidåkningen?

wintersnowdrift
2005-11-28, 14:50
Hur pass allround är din vanliga styrketräning. Är den väldigt inriktad på skidåkningen?

Den är nog väldigt allround skulle jag vilja säga: just nu kör jag två pass i veckan varav det ena brukar vara ben/bröst/biceps och det andra rygg/axlar/triceps. Jag behöver bli starkare överlag så det finns ingen anledning att inte träna hela kroppen.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-28, 14:57
Måndag 28/11

Dagens äventyr och det ultimata beviset för att jag är knäpp är 55 minuters löpning i snöyra. Jag sprang i Hagaparken, som ligger nära min skola (Stockholm befinner vi oss alltså i). Temperaturen måste ligga kring nollan för snön var rätt blöt (för att inte tala om mig när jag kom tillbaka till skolan för att duscha). Tro det eller ej men det var faktiskt ett skönt pass - väldigt få personer ute och det hade snöat så pass mycket att vägarna i Hagaparken nästan inte syntes. Det är härligt med ruggväder ibland! Nu hoppas jag att den här snön ligger kvar och fryser till så kanske, kanske jag kan börja åka skidor snart.

Imorgon blir det styrketräning för överkroppen - mina hårt ansatta lårmuskler måste få vila.

//Kristin

Catstyle
2005-11-28, 15:07
Galning!

Men riktigt starkt ändå, jag kan bara drömma om sån självdisciplin. :hbang: :thumbup:

Jax
2005-11-28, 15:49
Låter som ett underbart träningspass. Själv får jag klara mig utan snö på löppasset ikväll, men det känns bara bra. Kyla och mörker får jag däremot och det gillas.

Hoppas ni får mer snö nu. Hörde att det hade snöade en hel del där uppe.

Cilia
2005-11-28, 16:32
Måndag 28/11

Dagens äventyr och det ultimata beviset för att jag är knäpp är 55 minuters löpning i snöyra. Jag sprang i Hagaparken, som ligger nära min skola (Stockholm befinner vi oss alltså i). Temperaturen måste ligga kring nollan för snön var rätt blöt (för att inte tala om mig när jag kom tillbaka till skolan för att duscha). Tro det eller ej men det var faktiskt ett skönt pass - väldigt få personer ute och det hade snöat så pass mycket att vägarna i Hagaparken nästan inte syntes. Det är härligt med ruggväder ibland! Nu hoppas jag att den här snön ligger kvar och fryser till så kanske, kanske jag kan börja åka skidor snart.

Imorgon blir det styrketräning för överkroppen - mina hårt ansatta lårmuskler måste få vila.

//Kristin
Hagaparken är mina springmarker med. Fast jag har inte varit där nu på ett tag. Jag gillar att det ofta är så lite folk där.

wintersnowdrift
2005-11-30, 10:25
Tisdag 29/11

Ockuperade gymmet under eftermiddagen och körde igenom överkroppen (rygg, bröst, biceps, triceps, axlar, mage). Benen var allt för möra efter helgen för att jag skulle ha hjärta att pressa dem (mer än 20 minuter på motionscykeln som uppvärmning och nedvarvning). Jag kände mig rätt seg under passet, tisdagen var 6:e träningsdagen i rad och jag hade egentligen tänkt vila idag (onsdag). Nu tycks det dock som att mina snödanser gjort verkan och förhoppningsvis blir det därför skidåkning istället - vila får man väl göra i graven, här gäller det att ta chansen medan det faktiskt snöar söder om polcirkeln!

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-30, 21:52
Onsdag 30/11

SKIDPREMIÄR!

11,2 km på 63 minuter. Ganska moderat tempo alltså, men ack så skönt att få ställa sig på skidorna igen. Vasaloppet kom plötsligt mycket närmare, även om jag är glad att det är tre månader kvar (det krävs myyyycket mer träning om jag ska orka nio mil, axlarna blev rätt slut bara av dagens lilla stakning).

I alla fall så är jag starkt på G känner jag - men imorgon ska kroppen få ta igen sig, detta var sjunde träningsdagen i rad och det är vilan som bygger upp om jag inte missminner mig (fast träningen är ju roligast!).

//Kristin

sunkan
2005-11-30, 22:01
Vasaloppet blir ju en baggis för dig. Så fort du fått några mil i benen så får du ju bättre teknik så att du kan gå på sparlåga och ändå hålla hyffsat tempo. :thumbup:

Noodles
2005-11-30, 22:03
Onsdag 30/11

SKIDPREMIÄR!

11,2 km på 63 minuter. Ganska moderat tempo alltså, men ack så skönt att få ställa sig på skidorna igen. Vasaloppet kom plötsligt mycket närmare, även om jag är glad att det är tre månader kvar (det krävs myyyycket mer träning om jag ska orka nio mil, axlarna blev rätt slut bara av dagens lilla stakning).

I alla fall så är jag starkt på G känner jag - men imorgon ska kroppen få ta igen sig, detta var sjunde träningsdagen i rad och det är vilan som bygger upp om jag inte missminner mig (fast träningen är ju roligast!).

//Kristin

Härligt att få åka skidor! Har för mig att du sa att du inte hade rullskidor. Ska du helt förlita dig på Stockholms snö fram till Vasaloppet eller kommer du investera i ett par?

sunkan
2005-11-30, 22:07
Härligt att få åka skidor! Har för mig att du sa att du inte hade rullskidor. Ska du helt förlita dig på Stockholms snö fram till Vasaloppet eller kommer du investera i ett par?

Finns det inte en sån här skidtunnel i sthml som är öppen året runt? eller va de i finland den fanns :confused:

Noodles
2005-11-30, 22:12
Finns det inte en sån här skidtunnel i sthml som är öppen året runt? eller va de i finland den fanns :confused:

Jag vet att Finland har en. Är inte säker på om Sthlm har det. Idag läste jag däremot om en som skulle byggas i Torsby. Alla Vasaloppsaspirerande stockholmare får väl åka dit annars. :)

wintersnowdrift
2005-11-30, 22:13
Vasaloppet blir ju en baggis för dig. Så fort du fått några mil i benen så får du ju bättre teknik så att du kan gå på sparlåga och ändå hålla hyffsat tempo. :thumbup:

Hehe, tack för uppmuntran :). Jag ska göra mitt absolut bästa iaf, men att tro att jag ska göra Vasaloppet på sparlåga är kanske lite väl kaxigt ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-11-30, 22:20
Härligt att få åka skidor! Har för mig att du sa att du inte hade rullskidor. Ska du helt förlita dig på Stockholms snö fram till Vasaloppet eller kommer du investera i ett par?

Jag äger inga rullskidor och dansar därför snödanser varje dag :).

Däremot har jag landställe i Dalarna (Falun), och däromkring finns ett par rätt snösäkra ställen. Är det dåligt med snö här blir det nog x antal träningshelger där istället.

//Kristin

sunkan
2005-12-01, 06:07
Hehe, tack för uppmuntran :). Jag ska göra mitt absolut bästa iaf, men att tro att jag ska göra Vasaloppet på sparlåga är kanske lite väl kaxigt ;).

//Kristin
nu var det ju inte riktigt så jag menade.

wintersnowdrift
2005-12-03, 12:25
Fredag 2/12

Sprang i "lagom" takt, cirka 11 kilometer eller något. Tyvärr var det isigt och jävligt, klantig som man är trillade jag och skrapade upp knät samt förstörde min älskade löpartights *grr27*. Suck!

//Kristin

Jay-Z
2005-12-03, 13:29
Fredag 2/12

Sprang i "lagom" takt, cirka 11 kilometer eller något. Tyvärr var det isigt och jävligt, klantig som man är trillade jag och skrapade upp knät samt förstörde min älskade löpartights *grr27*. Suck!

//Kristin

Iofs kan du vara glad över att du inte skadade dig ordentligt! :)

Eva_E
2005-12-03, 16:10
Fredag 2/12

Sprang i "lagom" takt, cirka 11 kilometer eller något. Tyvärr var det isigt och jävligt, klantig som man är trillade jag och skrapade upp knät samt förstörde min älskade löpartights *grr27*. Suck!

//Kristin

Tråkigt med vurpan! Har du Icebugs? Om inte - skaffa!!! :whipped:

Eva

Jax
2005-12-03, 17:32
Tråkigt med vurpan! Har du Icebugs? Om inte - skaffa!!! :whipped:

Eva
Mm, de är mysiga. Och nu är det äntligen snart dags att rasta dem igen.

wintersnowdrift
2005-12-04, 12:23
Iofs kan du vara glad över att du inte skadade dig ordentligt! :)

Haha, det kanske jag borde. Tyvärr har jag lite svårt för "det kunde varit värre"-mentaliteten, jag är alldeles för bittert och pessimistiskt lagd ;). Nåja, såren läker antar jag och byxorna får jag väl sy ihop.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-04, 12:24
Tråkigt med vurpan! Har du Icebugs? Om inte - skaffa!!! :whipped:

Eva

Nej, vad är icebugs? Skor?

//Kristin

Jax
2005-12-04, 14:22
Nej, vad är icebugs? Skor?

//Kristin
www.icebug.se

Jag har MR2, finns på racing. Den är något hård, så om du ska vara rädd om benen så kan du titta på någon av träningsmodellerna.

Dubbarna är en svensk patent. De åker in i sulan när du springer på något hård, t.ex. asfalt eller sten och då får du istället grepp med gummit. Det fungerar väldigt bra. Både att springa på is eller att springa i skogen på somrarna, eller varför inte på frysta mossar under vintern.

Cilia
2005-12-04, 14:29
www.icebug.se

Jag har MR2, finns på racing. Den är något hård, så om du ska vara rädd om benen så kan du titta på någon av träningsmodellerna.

Dubbarna är en svensk patent. De åker in i sulan när du springer på något hård, t.ex. asfalt eller sten och då får du istället grepp med gummit. Det fungerar väldigt bra. Både att springa på is eller att springa i skogen på somrarna, eller varför inte på frysta mossar under vintern.
va ligger priset på dom ungefär?

Jax
2005-12-04, 14:32
va ligger priset på dom ungefär?
MR2 ligger på 1400:- i en vanlig sportbutik.

Cilia
2005-12-04, 14:34
MR2 ligger på 1400:- i en vanlig sportbutik.
det var ju helt överkommligt, funderar på ett par istället för att ha halkskydd i backup.
Tror du dom har dom typ på löplabbet?

Jax
2005-12-04, 14:35
det var ju helt överkommligt, funderar på ett par istället för att ha halkskydd i backup.
Tror du dom har dom typ på löplabbet?
Det tror jag, antagligen bara en eller två modeller, men du hittar nog någon du gillar. Sen tror jag att träningsmodellerna t.o.m. kan vara lite billigare.

Dav0d
2005-12-04, 14:57
Tjenare, wintersnowdrift.

Bor själv i Råsunda och har mitt område runt Råsta/Löt och Ursvik. Sprang igår lördag runt sjöarna och jävlar va isigt det var :).

Annars skulle jag nog säga att det är bra löpning att springa på is eftersom du tränar dina vrister och vader väldigt mycket. Eller är det bara en åsikt som jag besitter ? Skulle ge dig rådet att träna vid ursvik om du inte gjort det, de har ett 1.5 mil spår i (tuff) terräng, väldigt bra för stabil mjölksyra och kondition.

Eva_E
2005-12-04, 15:39
Kristin! Du har fått flera svar om Icebugs redan, vill bara tillägga: Om du funderar på att köpa dubbade joggingskor: kolla på Orienteringsspecialisten (http://www.avantex.ebutik.se/default.asp?olspecialisten)!
Hyfsade priser, bra sortiment och trevlig personal - de har en pytteliten "riktig" butik på Kungsholmen där man kan få känna på skorna i verkligheten också. Jag köpte mina egna där...

Eva

Cilia
2005-12-04, 15:43
Kristin! Du har fått flera svar om Icebugs redan, vill bara tillägga: Om du funderar på att köpa dubbade joggingskor: kolla på Orienteringsspecialisten (http://www.avantex.ebutik.se/default.asp?olspecialisten)!
Hyfsade priser, bra sortiment och trevlig personal - de har en pytteliten "riktig" butik på Kungsholmen där man kan få känna på skorna i verkligheten också. Jag köpte mina egna där...

Eva
tack eva även om det inte var för mig.
den måste vara liten för jag har gått förbi den ett antal gånger utan att ens se den.
ska ta mig dit och kolla. Jag är verkligen sugen på ett par nu efter dagens strapats.

wintersnowdrift
2005-12-04, 20:31
Tjenare, wintersnowdrift.

Bor själv i Råsunda och har mitt område runt Råsta/Löt och Ursvik. Sprang igår lördag runt sjöarna och jävlar va isigt det var :).

Annars skulle jag nog säga att det är bra löpning att springa på is eftersom du tränar dina vrister och vader väldigt mycket. Eller är det bara en åsikt som jag besitter ? Skulle ge dig rådet att träna vid ursvik om du inte gjort det, de har ett 1.5 mil spår i (tuff) terräng, väldigt bra för stabil mjölksyra och kondition.

Schysst, man kanske skulle ta sig ut till Ursvik någon dag då. Min skola ligger mellan Odenplan och Norrtull, annars bor jag söder om stan och har ett par fina löparstråk här också. Men det är alltid kul att testa ny terräng!

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-04, 20:34
Kristin! Du har fått flera svar om Icebugs redan, vill bara tillägga: Om du funderar på att köpa dubbade joggingskor: kolla på Orienteringsspecialisten (http://www.avantex.ebutik.se/default.asp?olspecialisten)!
Hyfsade priser, bra sortiment och trevlig personal - de har en pytteliten "riktig" butik på Kungsholmen där man kan få känna på skorna i verkligheten också. Jag köpte mina egna där...

Eva

Tack för svar! Jag ska nog skriva upp dubbade joggingskor på julklappsönskelistan - fast man vill ju prova ut och välja sina skor själv så tomtens (läs föräldrarnas) bidrag lär enbart bli ekonomiskt isf ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-04, 20:37
Söndag 4/12

90 minuter simning med triathlonklubben. Först teknikövningar (idag fokus på andningen) i 60 minuter och sedan 30 minuter avslutande självständig simning. Det kändes helt ok, andningen har jag alltid haft lätt för och även arm- och bentekniken tar sig alltmer efterhand.

//Kristin

edvin
2005-12-04, 21:47
Tjenare, wintersnowdrift.

Bor själv i Råsunda och har mitt område runt Råsta/Löt och Ursvik. Sprang igår lördag runt sjöarna och jävlar va isigt det var :).

Annars skulle jag nog säga att det är bra löpning att springa på is eftersom du tränar dina vrister och vader väldigt mycket. Eller är det bara en åsikt som jag besitter ? Skulle ge dig rådet att träna vid ursvik om du inte gjort det, de har ett 1.5 mil spår i (tuff) terräng, väldigt bra för stabil mjölksyra och kondition.

Ursvik är kanon. Min hemma "arena". Ärligt talat 15km är tuff. Vet inte hur det är nu med snön. Har sett att dom dragit en del skidspår och det lär ju bli rätt halt och rejält hårt nu när det regnar och är kring 0. Får se. Men det är ju inte fel med lite snö heller. Du lär ju behöva några mil innan vasan.

wintersnowdrift
2005-12-07, 12:48
Hm, var ett par dagar sedan jag uppdaterade nu. I måndags vilade jag helt från träning iaf.

Tisdag 6/12

Körde först ett 45 min långt löpskolnings/koordinations/rörlighetspass med triathlonklubben. Fokus låg främst på bålstyrka (hållningen är viktig för en löpare, särskilt när man springer långt och börjar bli trött. Kroppen faller lätt ihop, vilket gör att löpsteget försämras). Detta är ett pass som inte går att beskriva, det måste helt enkelt upplevas :D. Men ni kan ju försöka visualisera ett gäng mer eller mindre vuxna människor utföra dynamisk stutsgång, känguruhopp och kullerbyttor ;). Lite plankan och dylika statiska styrkeövningar blev det också.

Sedan gick vi över till dagens huvudnummer - crawlpasset. Förutom uppvärmning och lite armstyrka bestod passet till största delen av ganska tuffa intervaller. Först 200 snabba meter och sedan 200 lite lättare. Jag fick andnöd sista femtio metrarna i varje snabb intervall, men det hör ju till när man tränar i vatten :thumbup: . Desstuom är det skönt att riktigt få ta ut sig också.

Onsdag 7/12

Dagens pass då; helkroppsstyrketräning på gymmet. Det var riktigt skönt - nästan inget folk på gymmet eftersom jag var där på förmiddagen (undantaget ett par pensionärsgubbar, men de bara log och var trevliga :)). Nu har jag kastat i mig lite lunch och ska sticka iväg till stallet och rida - fast det är mest träning för hästen och ingenting som bokförs i den här dagboken.

//Kristin

Noodles
2005-12-07, 18:17
Hm, var ett par dagar sedan jag uppdaterade nu. I måndags vilade jag helt från träning iaf.

Tisdag 6/12

Körde först ett 45 min långt löpskolnings/koordinations/rörlighetspass med triathlonklubben. Fokus låg främst på bålstyrka (hållningen är viktig för en löpare, särskilt när man springer långt och börjar bli trött. Kroppen faller lätt ihop, vilket gör att löpsteget försämras). Detta är ett pass som inte går att beskriva, det måste helt enkelt upplevas :D. Men ni kan ju försöka visualisera ett gäng mer eller mindre vuxna människor utföra dynamisk stutsgång, känguruhopp och kullerbyttor ;). Lite plankan och dylika statiska styrkeövningar blev det också.

Sedan gick vi över till dagens huvudnummer - crawlpasset. Förutom uppvärmning och lite armstyrka bestod passet till största delen av ganska tuffa intervaller. Först 200 snabba meter och sedan 200 lite lättare. Jag fick andnöd sista femtio metrarna i varje snabb intervall, men det hör ju till när man tränar i vatten :thumbup: . Desstuom är det skönt att riktigt få ta ut sig också.

Onsdag 7/12

Dagens pass då; helkroppsstyrketräning på gymmet. Det var riktigt skönt - nästan inget folk på gymmet eftersom jag var där på förmiddagen (undantaget ett par pensionärsgubbar, men de bara log och var trevliga :)). Nu har jag kastat i mig lite lunch och ska sticka iväg till stallet och rida - fast det är mest träning för hästen och ingenting som bokförs i den här dagboken.

//Kristin

Bra att du inte ligger på latsidan. ;)

Crawlpasset låter jobbigt. Jag är ingen höjdare på crawl och får väl sluta drömma om ett OS-guld i triahtlon 2008...

Hur intensivt körde ni förresten löpskolningen? Jag antar att det inte var några intensiva intervaller eftersom ni höll på så pass länge. Hållningen är bra att träna på. Hur ser din styrketräning ut? Skulle vara kul att se hur du tränar eftersom jag funderar på klassiskern.

wintersnowdrift
2005-12-09, 00:07
Bra att du inte ligger på latsidan. ;)

Crawlpasset låter jobbigt. Jag är ingen höjdare på crawl och får väl sluta drömma om ett OS-guld i triahtlon 2008...

Hur intensivt körde ni förresten löpskolningen? Jag antar att det inte var några intensiva intervaller eftersom ni höll på så pass länge. Hållningen är bra att träna på. Hur ser din styrketräning ut? Skulle vara kul att se hur du tränar eftersom jag funderar på klassiskern.

Det här passet var inte löpskolningen jätteintensiv. I vanliga fall gör vi mest "friidrottsövningar" - mångsteg, skipping, olika studshopp osv. Syftet är, förutom bättre löpsteg, också bättre hållning och bättre spänst. Jag har usel koordination så jag upplever det fortfarande vissa övningar som ganska svåra, har i princip inte tränat någonting tekniskt sedan jag gick på truppgymnastik i sjuårsåldern ;).

Jag kör ganska allround styrketräning som sagt - mest basövningar och fria vikter. Nu kommer jag dock att lägga lite mer krut på konditionen framöver - men då förhoppningsvis också kunna nyttja den eventuella muskelstyrka jag har jobbat upp till att staka bättre (*snöa snöa snöa!*).

Klassikern är askul, tycker absolut att du ska satsa på den :thumbup:. Framför allt om man gillar mångsidigheten och att hela tiden ha ett mål framför sig - det är ju lite av en året runt aktivitet.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-09, 00:12
Torsdag 9/12

Idag var det löpning som stod på schemat. 14 km på 70 minuter, inte jättelångsamt men inte jättefort heller. Körde ett par 30 sekundersruscher också bara för att testa om det fanns någon acceleration i mig (den kan väl definitivt bli bättre om man säger så). Imorgon ska jag baka pepparkakor :hbang:, men förhoppningsvis hinna simma ett pass också.

//Kristin

Cilia
2005-12-09, 09:27
Kul att du säger det där med bålen och hållningen. Det är ngt jag känner med. Nu springer inte jag samma distanser som dig men det är ändå samma att när man blir trött så känns det som om ryggen inte orkar hålla en uppe. Magmuskler is the answer helt enkelt *s*

Karl_alfred
2005-12-09, 10:31
Torsdag 9/12

Idag var det löpning som stod på schemat. 14 km på 70 minuter, inte jättelångsamt men inte jättefort heller. Körde ett par 30 sekundersruscher också bara för att testa om det fanns någon acceleration i mig (den kan väl definitivt bli bättre om man säger så). Imorgon ska jag baka pepparkakor :hbang:, men förhoppningsvis hinna simma ett pass också.

//Kristin
Tycker det låter väldigt bra med 14km på 70 minuter :thumbup: Vad gör du milen på? :)

wintersnowdrift
2005-12-09, 20:35
Tycker det låter väldigt bra med 14km på 70 minuter :thumbup: Vad gör du milen på? :)

Tack :).

Det var väldigt länge sedan jag sprang något millopp (det ska ju helst till lite mer tävlingsliknande situation för att man verkligen ska ge max - åtminstone om man är så lat som jag :D). Men under 45 minuter har jag sprungit på, minns ingen exakt tid. Jag är dock mer seg än snabb, så ju kortare sträckor desto sämre tider gör jag, relativt sett...

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-09, 20:43
Fredag 9/12

Idag tränade jag crawl själv. Hade hela 25-meters bassängen för mig själv, så jag kunde plaska och frusta hur mycket jag ville :). Fredag är lungt den bästa dagen att simträna på, alla andra tycks ligga hemma framför TV:n och käka chips. Simmade i en timme, varav 20 minuters teknikövningar i början och sedan 1500m sammansatt crawl, 100m bröst och ytterligare 500m crawl. Kände mig lite tung i kroppen efter all pepparkaksdeg som jag satt i mig :D (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57724), annars var allt helt ok.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-12, 12:33
Söndag 11/12

Dax för crawlkursen igen - och j*vlar vad bra det kändes idag! "Du har bra tryck idag, Kristin" sa min tränare och det kändes så också. Jag tror att jag har kommit på "hemligheten" med crawl nu - förutom rytm och andning så gäller det att ha acceleration igenom armtaget för att kunna simma fortare. Det var den sista pusselbiten som fastnade igår. Kul!

Måndag 12/12
Körde ett helkroppspass på gymmet. Det kändes helt ok, jag är lite mör nu och försöker ladda om då jag ska iväg till stallet och rida om nån halvtimme. Annars känns det som om livet leker, solen skiner och det är snart jul (enda smolket i bägaren är att jag inte kan åka skidor - om det bara ville snöa också!).

//Kristin

Jax
2005-12-12, 17:27
Skönt att det går bra med simningen.
Du kommer bara att glida ifrån dina konkurrenter nästa år.

...och stackarna lär ju inte komma ikapp på varken cyklingen eller löpningen heller.

Noodles
2005-12-12, 18:42
Söndag 11/12

Dax för crawlkursen igen - och j*vlar vad bra det kändes idag! "Du har bra tryck idag, Kristin" sa min tränare och det kändes så också. Jag tror att jag har kommit på "hemligheten" med crawl nu - förutom rytm och andning så gäller det att ha acceleration igenom armtaget för att kunna simma fortare. Det var den sista pusselbiten som fastnade igår. Kul!

Måndag 12/12
Körde ett helkroppspass på gymmet. Det kändes helt ok, jag är lite mör nu och försöker ladda om då jag ska iväg till stallet och rida om nån halvtimme. Annars känns det som om livet leker, solen skiner och det är snart jul (enda smolket i bägaren är att jag inte kan åka skidor - om det bara ville snöa också!).

//Kristin

Härligt att du gör framsteg! :thumbup:

Hur är möjligheterna att crawla i ett triathlon? Är det inte väldigt trångt ibland? Du kanske borde prova hundsim? ;)

wintersnowdrift
2005-12-13, 18:03
Skönt att det går bra med simningen.
Du kommer bara att glida ifrån dina konkurrenter nästa år.

...och stackarna lär ju inte komma ikapp på varken cyklingen eller löpningen heller.

Haha, vi får väl se! Jag försöker dock hålla en något ödmjukare attityd ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-13, 18:14
Härligt att du gör framsteg! :thumbup:

Hur är möjligheterna att crawla i ett triathlon? Är det inte väldigt trångt ibland? Du kanske borde prova hundsim? ;)

Trängseln är nog något man får leva med - eller helt enkelt satsa på att ligga först under simningen så att man slipper få sparkar i ansiktet ;). Nåja, jag klarade ju i alla fall Vansbrosimmet (även om jag simmade bröstsim då) som också var "något" trångt (se bild).

Bild från Vansbro 2005 (jag är den lila figur som ligger först :) ):
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Vansbrosimliten.jpg

//Kristin

Noodles
2005-12-13, 19:20
Trängseln är nog något man får leva med - eller helt enkelt satsa på att ligga först under simningen så att man slipper få sparkar i ansiktet ;). Nåja, jag klarade ju i alla fall Vansbrosimmet (även om jag simmade bröstsim då) som också var "något" trångt (se bild).

Bild från Vansbro 2005 (jag är den lila figur som ligger först :) ):
//Kristin

Det var ju lätt att urskilja dig på bilden. ;)

Hur seriösa tävlingsplaner har du när det gäller triathlon? Är det bara en "motionssak"? Du är ju fortfarande ung och har chans att bli elit, en annan har ju försatt sin chans att vinna ett OS. :D

wintersnowdrift
2005-12-14, 11:05
Det var ju lätt att urskilja dig på bilden. ;)

Hur seriösa tävlingsplaner har du när det gäller triathlon? Är det bara en "motionssak"? Du är ju fortfarande ung och har chans att bli elit, en annan har ju försatt sin chans att vinna ett OS. :D

Än så länge är det bara en motionssak. Idrott på elitnivå kräver ju så otroligt mycket. Även om jag hypotetiskt sett skulle ha kapaciteten att nå långt (OS guld är kanske inte riktigt realistiskt men.... ;)), så vet jag ändå inte om jag skulle vara beredd att satsa vad som krävs. Jag har alldeles för många andra intressen och framtidsplaner som jag inte gärna vill offra till förmån för träningen.

Men men, vi får väl se hur det går när jag väl börjar tävla, jag kanske får blodad tand och känner att ingenting annat vore viktigare för mig än att bli bäst i världen? :)

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-14, 11:12
Tisdag 13/12

Luciadagens träning bestod av löpskolningsövningar/rörlighet/styrka samt simning med triathlonklubben. Löpskolningspasset var lika roligt som vanligt, och jag börjar faktiskt bli bättre även på de koordinationsrelaterade övningarna som jag hade svårt för i början.

Simningen var ganska lugn idag, tyckte de flesta - passet bestod mest av armträning. För svagisen Kristin var det dock jobbigt, min axelstyrka är under all kritik ;). Nåja, mycket nyttig träning således, och jag har trots allt förbättrat min crawl med flera 1000 % sedan jag började tidigt i höstas känns det som.

//Kristin

Catstyle
2005-12-14, 11:24
Trevligt pass.

Jag borde också pallra mig iväg och simma lite, riktigt roligt sätt att träna kropp och kondition. :hbang:

Karl_alfred
2005-12-14, 11:28
Under 45 på milen var ju inte direkt dåligt, även om du som du säger skulle va bättre på att hålla ut på långa sträckor. Kör du träningen rent inritat på triathlon eller är det någon gren du satsar extra på? Är du med i olika klubbar för alla de 3 olika momenten?

wintersnowdrift
2005-12-15, 13:40
Under 45 på milen var ju inte direkt dåligt, även om du som du säger skulle va bättre på att hålla ut på långa sträckor. Kör du träningen rent inritat på triathlon eller är det någon gren du satsar extra på? Är du med i olika klubbar för alla de 3 olika momenten?

Just nu lägger jag lite extra krut på simningen eftersom det är den jag är sämst på. Men annars är träningen inriktad på triathlon (med undantag för skidåkningen där fokus ligger på Vasaloppet såklart).

Jag är med i en triathlonklubb där jag kan träna alla olika moment, mycket praktiskt :).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-15, 13:49
Torsdag 15/12

Löpning stod på schemat idag. Jag vet inte riktigt hur långt jag sprang men jag var ute i en knapp timme. Det kändes jättebra i alla fall, underlaget var något halt men jag snubblade inte den här gången. Solen sken och termometern visade på nollgradigt. Jag sprang förbi den närbelägna sjön där isen faktiskt har lagt sig! Om nu bara temperaturen vill sjunka liiite till så att isen tjocknar så kanske, kanske det kan bli skridskoåkning snart. Det vore kul!

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-16, 19:44
Fredag 16/12

Idag blev det en dryg timmes plaskande i badhuset. Crawlet börjar flyta ganska bra nu faktiskt, jag körde 20 minuters teknikövningar, 1500 meter sammansatt, "vilade" med 100 meters bröstsim och körde sedan 600 meter sammansatt igen. För dryga 2 månader sedan hade jag som mest crawlat 25 meter, så visst har jag gjort framsteg :).

Nu väntar en intensiv träningshelg: löpskolning + coopertest på förmiddagen imorgon samt 2 h "Tour de France"-spinning på eftermiddagen, och sedan 1,5 h löpning på söndag. Det ska bli kul :hbang:.

//Kristin

Pudzianovski
2005-12-16, 19:47
Glöm inte bubbelpoolen. Mycket effektiv. Brukar köra 15 min i. 15 inte i. Intervallträning.

christian
2005-12-16, 20:07
Mycket imponerande! Önskar att man haft din träningsdisciplin... :thumbup:

wintersnowdrift
2005-12-16, 20:12
Glöm inte bubbelpoolen. Mycket effektiv. Brukar köra 15 min i. 15 inte i. Intervallträning.

Haha, kanske har bubbelpoolsträning liknande effekter på kroppen som höghöjdsträning? *hoppas* Jag kanske får ta och testa nästa vecka.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-16, 20:29
Mycket imponerande! Önskar att man haft din träningsdisciplin... :thumbup:

Disciplin för mig är att avhålla mig från träning ;). Det är en svår balansgång ibland - för mycket av det goda sliter ju ut kroppen och slår tillbaka mot en själv förr eller senare. Under julhelgen kommer jag nog att ta det lite lugnare och vila + äta upp mig lite, det kan behövas :).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-17, 19:44
:D Lördag 17/12

Yes, äntligen dax för en intensiv träningshelg med triathlonklubben igen!

Dagen började med cirka 60 minuters löpskolning inomhus i friidrottshallen på Bosön. Som avslutning körde vi ett coopertest, man springer 3 km så fort man bara kan. 15 varv på den doserade 200-metersbanan, som tur är hade vi personer vid sidan som räknade varven, annars hade jag garanterat sprungit för många ;). Hur som helst, med blodsmak i munnen stapplade jag i mål på tiden 11:26, helt ok för att vara första gången jag gjorde något sådant. Jag fick i alla fall beröm av övriga närvarande samt ett "Du måste satsa på junior-SM nästa år, du kan bli jättebra!", vilket var kul :).

Skönt också att man var något bättre på 3 km än på 30 meter, vilket vi sprang förra gången (och det sög jag ganska hårt på för att vara ärlig :D ).

Eftermiddagen ägnades åt 2 timmars "Tour de France"-spinning, ett askul men tufft pass som mest består av succesiva tempo- respektive intensitetshöjningar. Fan vad skönt det är att känna att kroppen jobbar!

Nu ska jag packa väskan inför morgondagens 90 minuters löppass.

//Kristin

Cilia
2005-12-17, 19:48
vilken kanontid
fråga
JSM i vad, 3000 meter?

MilkmaN
2005-12-17, 19:56
:D Lördag 17/12

Yes, äntligen dax för en intensiv träningshelg med triathlonklubben igen!

Dagen började med cirka 60 minuters löpskolning inomhus i friidrottshallen på Bosön. Som avslutning körde vi ett coopertest, man springer 3 km så fort man bara kan. 15 varv på den doserade 200-metersbanan, som tur är hade vi personer vid sidan som räknade varven, annars hade jag garanterat sprungit för många ;). Hur som helst, med blodsmak i munnen stapplade jag i mål på tiden 11:26, helt ok för att vara första gången jag gjorde något sådant. Jag fick i alla fall beröm av övriga närvarande samt ett "Du måste satsa på junior-SM nästa år, du kan bli jättebra!", vilket var kul :).

Skönt också att man var något bättre på 3 km än på 30 meter, vilket vi sprang förra gången (och det sög jag ganska hårt på för att vara ärlig :D ).

Eftermiddagen ägnades åt 2 timmars "Tour de France"-spinning, ett askul men tufft pass som mest består av succesiva tempo- respektive intensitetshöjningar. Fan vad skönt det är att känna att kroppen jobbar!

Nu ska jag packa väskan inför morgondagens 90 minuters löppass.

//Kristin

Ahh, jag sprang det på 11 blankt i våras... snart får jag spö, av en tjej! *cry* Bra jobbat :P

Nåja, får väl ta igen det nästa försäsong.

Jax
2005-12-17, 20:00
Ahh, jag sprang det på 11 blankt i våras... snart får jag spö, av en tjej! *cry* Bra jobbat :P

Nåja, får väl ta igen det nästa försäsong.
Kristin slog med mig 20 minuter på LL. :D

wintersnowdrift
2005-12-17, 22:53
vilken kanontid
fråga
JSM i vad, 3000 meter?

Nej, i triathlon :).

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-18, 13:24
Söndag 18/12

Idag stod löpning på schemat, vi sprang från Östermalms IP runt Brunnsviken och tillbaka. Cirkus 17 km blev det nog, på 85 minuter. Jag är lite småseg i benen nu faktiskt, så imorgon blir det vila. Bortsett från att jag har lovat min mamma att rulla 1 kg köttbullar till julbordet - det kan bli ganska tufft faktiskt :D.

//Kristin

LBacker
2005-12-18, 14:20
Nej, i triathlon :).

//Kristin

Eller kanske friidrott ändå.

Resultat från USM, Flickor 17 3000m, 2005:

1 Therese Sjöström-89 Falu IK 10.27,99
2 Emelie Stenqvist-89 Hjortens SK 10.29,85
3 Evelina Månsson-89 S Sandby IF 10.30,62

Resultat från JSM, Flickor 19, 3000m, 2004:

1 Petra Kindlund 85 Falu IK 10:32,51
2 Moa Westman 86 Rånäs 4H 10:35,32
3 Emma Lundgren 85 Malmbergets AIF 10:38,62
4 Sofie Barkstedt 86 Oskarshamn SK 10:44,70
5 Catrine Josefsson 86 Huddinge AIS 11:01,06
6 Sofia Bernestål 86 Sävedalens AIK 11:17,71
*Wintersnowdrift - Kolozzeums BK (blygsamhetsklubb) 11.26.00*
7 Anna Hallberg 86 Ullevi FK 11:26,21
8 Frida Johansson 86 IFK Mora 11:32,81

JSM 2005-sidan är tyvärr nere för tillfället, men siffrorna från 2004 borde duga bra. - Kristin, det kanske börjar bli dags att kalla dig själv för elit snart? ;)

Sve
2005-12-18, 14:48
Ahh, jag sprang det på 11 blankt i våras... snart får jag spö, av en tjej! *cry* Bra jobbat :P

Nåja, får väl ta igen det nästa försäsong.

fysatan. jag springer 2km på 11:16 *cry* *grr27*

Cilia
2005-12-18, 16:29
Söndag 18/12

Idag stod löpning på schemat, vi sprang från Östermalms IP runt Brunnsviken och tillbaka. Cirkus 17 km blev det nog, på 85 minuter. Jag är lite småseg i benen nu faktiskt, så imorgon blir det vila. Bortsett från att jag har lovat min mamma att rulla 1 kg köttbullar till julbordet - det kan bli ganska tufft faktiskt :D.

//Kristin
Den där rundan kan jag utantill nästan
fast inte på 85 min *ler*

wintersnowdrift
2005-12-21, 18:29
Tisdag 20/12

Körde först 45 minuters rörlighet/styrka/löpskolning i trathlonklubbens regi, och därefter var det simträning. Jag fick en del tips av fellow-klubbmedlemmar idag som jag kan tänka på i fortsättningen, samt beröm för att jag utvecklats så snabbt. Träning är så rooooligt när det går bra! :thumbup:

Onsdag 21/12

Spenderade förmiddagen mol allena på gymmet. Jag fasade för att gymmet p.g.a. lov skulle vara smockfyllt av skollediga slynglar, men de och jag har tydligen olika dygnsrytm - min 16-åriga lillebror sticker och tränar nu, ungefär nio timmar senare än moi. Riktigt skönt iaf att strosa runt ensam i lokalen och slippa behöva fightas om vikterna.

Nu tar Kristins träningsdagbok juluppehåll, då jag åker på datorlöst julfirande och blir borta hemifrån i dryga två veckor. Det blir nog ett par dagars extra vilande under jul-, nyår- och trettonhelgerna, men förhoppningsvis en hel del träning i form av ffa längdskidåkning också. Jag har önskat mig ett vitt och kallt jullov av tomten, och jag har försökt vara en snäll flicka så kanske, kanske slår min önskan in :).

God jul på er alla som kikat in i den här journalen med jämna eller ojämna mellanrum.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-25, 19:23
Söndag 25/12

En liten snabb uppdatering på lånad dator kommer här.

Jag befinner mig just nu på landstället i Falun, och här är det snö! Det här är tredje dagen i rad jag åker skidor - i fredags blev det 12 km stakträning på den sjö som vårt hus ligger vid, likadant på julafton (vilken underbar dag det var; jag och min pappa åkte tidigt på förmiddagen. Solen lyste, snön glittrade och allt var bara perfekt). Idag har jag kört 14 km i varierande terräng och lika varierande väder (ömsom sol och ömsom snöstorm). Jag kommer att åka skidor för brinnande livet tills det blir mildväder, håll tummarna för min skull att det dröjer!

Förresten har jag fått världens bästa julklappar också, med tanke på skidåkningen: en pannlampa, nytt superunderställ samt en speciell sport-bh som håller pulsbandet på plats :cool:.

God fortsättning och ett gott nytt år!

//Kristin

JJ
2005-12-25, 19:51
Jag befinner mig just nu på landstället i Falun, och här är det snö! Det här är tredje dagen i rad jag åker skidor

Nu blev jag lite avis, längdskidåkning är helt underbart.

Cilia
2005-12-26, 12:39
Det låter onekligen mysigt.
Jag gillar skidor men jag åker helst till snön.

Visste inte ens att det fanns BHar för pulsbandet.
Jag fäster min under den vanliga BHn

Endumen
2005-12-26, 17:44
Söndag 25/12

En liten snabb uppdatering på lånad dator kommer här.

Jag befinner mig just nu på landstället i Falun, och här är det snö! Det här är tredje dagen i rad jag åker skidor - i fredags blev det 12 km stakträning på den sjö som vårt hus ligger vid, likadant på julafton (vilken underbar dag det var; jag och min pappa åkte tidigt på förmiddagen. Solen lyste, snön glittrade och allt var bara perfekt). Idag har jag kört 14 km i varierande terräng och lika varierande väder (ömsom sol och ömsom snöstorm). Jag kommer att åka skidor för brinnande livet tills det blir mildväder, håll tummarna för min skull att det dröjer!

Förresten har jag fått världens bästa julklappar också, med tanke på skidåkningen: en pannlampa, nytt superunderställ samt en speciell sport-bh som håller pulsbandet på plats :cool:.

God fortsättning och ett gott nytt år!

//Kristin


Ah, det där lät helt underbart :D.

Jag har också åkt skidor varje dag nu i över en vecka, skönt att komma igång igen ;). Här uppe är det mycket fint preparerat (vi har ju VMspår ;)) så det är helt otroligt skönt att åka. Vad föredrar du, classic eller skate?

wintersnowdrift
2005-12-30, 15:07
Ah, det där lät helt underbart :D.

Jag har också åkt skidor varje dag nu i över en vecka, skönt att komma igång igen ;). Här uppe är det mycket fint preparerat (vi har ju VMspår ;)) så det är helt otroligt skönt att åka. Vad föredrar du, classic eller skate?

Jag kör klassiskt, är ganska dålig på skate. Ska ju köra Vasaloppet som sagt och då är det klassiskt som gäller, så jag fokuserar mest på det.

Vi har också haft jättefina spår (men ja, liiite avis blir jag på VM-spåren ;)), nu säger "de" (metreologerna) dock att det ska bli mildväder efter nyår :cryout:. Men man får väl vara tacksam för den åkning som blivit av, jag har kört nästan tio mil på en vecka.

//Kristin

wintersnowdrift
2005-12-30, 15:23
Fredag 30/12

Har åkt skidor varje dag sedan sista inlägget, mellan 12 och 18 km per pass har det blivit. Både stakträning på en platt sjö och åkning i extremt kuperad terräng. Sååå roligt, jag har njutit varenda sekund.

Just nu befinner jag mig i ett snöigt Skåne, men tyvärr utan skidor, och när jag kommer tillbaka till Falun igen på måndag så påstår de som förutspår vädret att det ska regna och töa *grr27*. Förhoppningsvis har vädernissarna fel, och i så fall kanske jag kan lägga ytterligare ett par mil till de drygt tio som jag har åkt sammanlagt i år.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-08, 14:36
Söndag 8/1

Dags att summera jullovets träning (även om jag inte börjar skolan igen förrän på onsdag :cool: ), då jag nu är hemma i Stockholm igen efter att ha spenderat mesta tiden av min ledighet på landstället i Falun. Träningsmässigt har jag haft det bättre än jag någonsin kunnat drömma om: perfekt vinterväder och mycket snö. Jag har åkt nästan 20 mil längdskidor tidsperioden mellan jul- och trettonhelgen, senast igår körde jag 22 km.

Den 26:e februari är dagen V (Vasaloppet) för min del, då ska jag åka Öppet Spår. Fram tills dess hoppas jag att vintern håller i sig. Om knappt två veckor ska jag i alla fall på träningshelg i Långberget, Värmland, och förhoppningsvis förbättra skidtekniken lite.

Ikväll blir det dock ett avbrott från skidåkningen - simning med triathlonklubben, sista gången på crawlkursen.

//Kristin

Jax
2006-01-08, 14:53
Kul att du har kunnat åka så mycket. Och nu när du har fått tillryggalägga några mil på skidorna så antar jag att du har fått ett tidsmål klart för dig. Låt höra, vad är det?

GymTT
2006-01-08, 14:56
Grymt!

VA Onsdag:O

VRG jevla slappisar!

wintersnowdrift
2006-01-08, 16:25
Kul att du har kunnat åka så mycket. Och nu när du har fått tillryggalägga några mil på skidorna så antar jag att du har fått ett tidsmål klart för dig. Låt höra, vad är det?

"Drömmen" vore att klara loppet på under 8h, eftersom jag då skulle ha gjort den sammanlagda klassikern på under 24h. Det blir dock ganska tufft, mer realistiskt är nog att jag kommer i mål någonstans mellan 8 och 9 timmar. Men vi får se, det beror väldigt mycket på aktuella väder- och spårförhållanden.

//Kristin

Dumleman
2006-01-08, 16:46
Men vi får se, det beror väldigt mycket på aktuella väder- och spårförhållanden.

//Kristin
...och vallan :D. Har du någon vallaplan? Ska du valla själv? Ska du valla om efter evertsberg, skrapa bort fästvallan då? Efter evertsberg är det typ bara utför men är man svag i stakningen kan det vara bra med lite fästvalla så man kan skjuta iväg med benen. Har själv inte åkt vasaloppet men jag brukar titta på det.

wintersnowdrift
2006-01-09, 10:00
...och vallan :D. Har du någon vallaplan? Ska du valla själv? Ska du valla om efter evertsberg, skrapa bort fästvallan då? Efter evertsberg är det typ bara utför men är man svag i stakningen kan det vara bra med lite fästvalla så man kan skjuta iväg med benen. Har själv inte åkt vasaloppet men jag brukar titta på det.

Hm, vallaplanen är inte riktigt spikad än :). Men jag ska åka Vasaloppet med min pappa, samt gå vallakurs innan så vi kanske hjälps åt med gemensamma kunskaper. Jag kommer högst troligt att valla om någon gång under loppet, men exakt när, var och hur är som sagt inte fastställt ännu. Jag brukar också titta på Vasaloppet och bli lika åksugen varje gång :D .

//Kristin

Noodles
2006-01-09, 10:17
"Drömmen" vore att klara loppet på under 8h, eftersom jag då skulle ha gjort den sammanlagda klassikern på under 24h. Det blir dock ganska tufft, mer realistiskt är nog att jag kommer i mål någonstans mellan 8 och 9 timmar. Men vi får se, det beror väldigt mycket på aktuella väder- och spårförhållanden.

//Kristin

Härligt att du har fått åka ordentligt med skidor. Jag har ingen tidsuppfattning om Vasaloppet. Vad är en bra tid? När går repet? Jag antar att du inte behöver oroa dig för det. ;)

wintersnowdrift
2006-01-09, 15:57
Härligt att du har fått åka ordentligt med skidor. Jag har ingen tidsuppfattning om Vasaloppet. Vad är en bra tid? När går repet? Jag antar att du inte behöver oroa dig för det. ;)

Repet ska jag förhoppningsvis inte känna mig stressad av, nej... :). Vad är en bra tid? Tja, förra årets herrsegrare var i mål på strax under fyra timmar, bästa dam på fyra och en halv timme (men då snackar vi ju elitåkare, det är nästan ännu större klasskillnad på elit och motionär inom längdskidåkning än vad det är inom löpning). Så under åtta timmar är väl att betrakta som hyfsat för en motionär, ingen stjärntid direkt men ett fullt tillräckligt mål för mig. Att jag sagt just åtta timmar handlar dock inte så mycket om att fixa en "prestigetid" på Vasaloppet utan mer om att jag tycker att det låter coolt att få säga att jag gjort den sammanlagda Klassikern på under dygnet :cool:.

//Kristin

jwzrd
2006-01-09, 16:00
Vilken/vilka delar av 8-timmarsmålet kommer att vara svårast under själva loppet och vilken del av träningen är svårast/tuffast för att nå det?

wintersnowdrift
2006-01-09, 16:13
Måndag 9/1

Idag har/ska jag vila, gick en trevlig promenad i eftermiddags bara. Imorgon blir det förhoppningsvis skidåkning igen, man får passa på för metreologerna har hotat med plusgrader på onsdag. Skit! *grr27*

Det här inlägget tänkte jag därför ägna åt lite statistik över Kristins träning år 2005. Jag är lite av en statistiknörd och har nu sammanställt en del av datan i min Excel-träningsdagbok.

Totalt antal träningstimmar 2005: 336
Medel per månad: 28 timmar
Medel per vecka: 6,3 timmar
Antal mil cykling: 209,6 (jag cyklade faktiskt mer 2004, 218,4 mil då!)
Antal mil löpning: 80,23 (betydligt mer än 2004, då jag sprang 51,99 mil.)

Statistik för simning, styrketräning och längdskidåkning återkommer jag med . Jag tränar knappt hälften så mycket som en elitsatsande konditionsidrottare gör, de brukar ligga på 700-800 timmar ungefär. Jag är dock ganska nöjd med min nivå just nu, jag har inte ambitionen att bli elit och prioriterar att ha ett liv utanför träningen också. Även om de flesta av de 336 träningstimmarna 2005 har varit ett rent nöje :).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-09, 16:27
Vilken/vilka delar av 8-timmarsmålet kommer att vara svårast under själva loppet och vilken del av träningen är svårast/tuffast för att nå det?

De största hoten mot 8-timmarsmålet är de yttre förhållandena: väder samt skidföre. Är det snöstorm, plusgrader, 25 grader kallt eller motvind hela vägen så blir det tufft. För att inte säga omöjligt. Som tvåa på listan kommer styrkan i Kristins axlar: risken finns att jag tar totalslut av så mycket stakning som Vasaloppet innebär. Jag är en klenis :cryout:. Konditionen/orken i övrigt tror jag att jag har *peppar peppar ta i trä*.

Träningsmässigt... jag har ju skaffat mig en del mil i benen nu i alla fall, vilket känns bra. Men jag behöver göra fler långpass, vilket kan bli svårt om inte vintern behagar stanna. Kontinuiteten har inte varit några problem hittills, men kan alltså bli beroende på vädret. Vasaloppsträningen har gjort mig ännu mer väderparanoid (och jag var nog ganska extrem redan innan ;)), men jag är ju så stört beroende av snö för den träningen. Kanske borde sätta upp som mål att ta 100kg i bänkpress istället och bara behöva bry mig om gymmets öppettider? :cool:

//Kristin

n1tro
2006-01-09, 19:47
Läste igenom journalen. :bow: :bow: :thumbup:

Dumleman
2006-01-09, 19:59
Som tvåa på listan kommer styrkan i Kristins axlar: risken finns att jag tar totalslut av så mycket stakning som Vasaloppet innebär. Jag är en klenis :cryout:. Konditionen/orken i övrigt tror jag att jag har *peppar peppar ta i trä*.
Då ska du nog prioritera fäste framför glid vid starten, på med mycket fästvalla så du spar på krutet i axlarna under första halvan av loppet. Det blir att diagonala lite mer då men du har ju superkondition så är det kanske att föredra. Tänk på att du kommer nöta bort mycket valla så det blir bakhalare och bakhalare och dessutom blir du tröttare och tröttare vilket gör det svårare att trycka ifrån med skidan ordentligt vilket ytterligare försämrar fästet. Men det där vet du säkert redan och det går ju som sagt att valla om.

Laan
2006-01-09, 21:05
Då ska du nog prioritera fäste framför glid vid starten, på med mycket fästvalla så du spar på krutet i axlarna under första halvan av loppet. Det blir att diagonala lite mer då men du har ju superkondition så är det kanske att föredra. Tänk på att du kommer nöta bort mycket valla så det blir bakhalare och bakhalare och dessutom blir du tröttare och tröttare vilket gör det svårare att trycka ifrån med skidan ordentligt vilket ytterligare försämrar fästet. Men det där vet du säkert redan och det går ju som sagt att valla om.


på avdelningen vallatips, så kan jag rekomendera valla tejp.. ska hålla 15 mil och ger ett helt ok fäste.. så länge man sätter den rätt så påverkar den ej heller glid.

paddanboy
2006-01-09, 21:15
Vad jag vet och om du går in för detta hur hårt som helst, vilket du tydligen gör... så är det inget vidare och lägga på sig muskler på överkroppen som du skrev i #1. "Onödiga" muskler på överkroppen resulterar bara extra vikt att släpa omkring på... och det är negativt vid springning...

Det är nog bättre du lägger på dig muskler på underkroppen... bena tex...

wintersnowdrift
2006-01-10, 15:44
Idag blir det förhoppningsvis skidåkning lite senare, tyvärr håller plusgraderna på att hinna ikapp mig så det lär bli äckligt bakhalt... men men, jag skriver mer om passet när jag genomfört det :).

Den här posten ska istället ägnas åt lite "formuppdatering" i form av bildbevis, jag luftade skidorna lite tidigare idag enbart för fotografering. Ungefär så här ser jag ut när jag är ute och hurtar i spåren:

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinfoto038.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinfoto018.jpg

More to come...

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-10, 15:46
Och så här ser bindningarna på mina Atomic-skidor ut :):
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinfoto027.jpg

Blåbärssoppa blir det på Vasaloppet, här i termos! (Fast på bilden fakedricker jag, syns det? ;)):
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinfoto012.jpg

En lite mer "estetisk" bild:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristinfoto086.jpg

//Kristin

JJ
2006-01-10, 15:49
Lite bakhalt är bra för stakträningen. Men Atomic? Fisher är ju det som gäller ;)

Sve
2006-01-10, 15:51
men hörru kristin! ska man inte ha isdubbar på sig om man åker på isen?

Jax
2006-01-10, 15:51
Fina bilder som vanligt Kristin. :thumbup:
Du verkar ha villig(a) fotograf(er).

JJ: Nej nej, Atomic is teh shit.

JJ
2006-01-10, 15:52
JJ: Nej nej, Atomic is teh shit.

Freak *screwy*

wintersnowdrift
2006-01-10, 20:28
Lite bakhalt är bra för stakträningen. Men Atomic? Fisher är ju det som gäller ;)

Om mina Atomic glider snällt nerför och fäster bra uppför under Vasaloppet kanske jag pensionerar dem och hänger upp dem på vägen som ett monument över mitt fantastiska lopp istället :D . Vem vet, då kanske det blir ett par Fischer next?

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-10, 20:31
men hörru kristin! ska man inte ha isdubbar på sig om man åker på isen?


Ehrm, jooo, förvisso *innocent* . Att vistas på isen utan dubbar är som att åka bil utan bilbälte (vilket jag också har gjort - men no dagner, no fun har länge varit mitt motto! Det värsta som kan hända är väl att jag dör ung, men då blir jag ju å andra sidan ett vackert lik).

//Kristin

Cilia
2006-01-10, 20:32
fina bilder, ser riktigt härligt ut.
japp, plusgrader är på väg. Tråkigt för skidåkning och positivt annars tycker jag.

wintersnowdrift
2006-01-10, 20:38
Tisdag 10/1

Jag överlevde dagens kamikaze-pass. Strax innan vi (jag, min pappa och en jobbarkompis till honom) gav oss ut i skidspåret kom ett trevligt, underkylt regn som när det landade i den fortfarande minusgradiga snön frös till en ishinna. Vi körde i alla fall 18 km, det kändes ungefär som att åka en rostig och ranglig gammal berg-o-dalbana - uppför på lite smått hala skidor och nerför med en j-vla fart. Jag trillade två gånger, en för att min pappa - som åkte före mig - ramlade (enda sättet att undvika en kollision var att jag kastade mig åt sidan) och ytterligare en gång i en skarp kurva där jag flög ut i snön.

Nåvars, det gick ganska fort i alla fall och jag hade med lätthet kunnat åka ett varv till. I morgon ska de äckliga plusgraderna erövra världen och jag ska gråta blod, men sånt är livet. 22 mil på skidor har det i alla fall blivit hittills den här säsongen, det känns som en okej grund att stå på inför Vasan åtminstone.

//Kristin

Noodles
2006-01-10, 22:05
Tisdag 10/1

22 mil på skidor har det i alla fall blivit hittills den här säsongen, det känns som en okej grund att stå på inför Vasan åtminstone.

//Kristin

Härliga bilder! Vintern är underbar.

Nu ösregnar det hos mig. I det långa loppet är det bra för löpningen men tråkigt för vintern. *grr27*
Hur ska du göra med din skidträning fram till loppet om snön försvinner nu? Litar du på att dina mil hittills räcker och satsar på övrig träning? Kanske dags att fixa rullskidor? ;)

wintersnowdrift
2006-01-10, 22:23
Härliga bilder! Vintern är underbar.

Nu ösregnar det hos mig. I det långa loppet är det bra för löpningen men tråkigt för vintern. *grr27*
Hur ska du göra med din skidträning fram till loppet om snön försvinner nu? Litar du på att dina mil hittills räcker och satsar på övrig träning? Kanske dags att fixa rullskidor? ;)

Rullskidor är ganska uteslutet även om det blir töväder - vägarna kommer troligtvis vara alldeles för isiga/slaskiga :P. Jag satsar på övrig träning så länge - jag får minst två träningshelger på snö innan Vasan i alla fall. Nästa helg åker jag på träningshelg/kurs i Värlmand, och är det ingen snö i Sthlm kommer jag med största säkerhet att åka upp en helg till Dalarna också och försöka köra stenhårt.

Men jag har insett hur psykiskt påfrestande det är att vara så väderberoende som man är om man bor i Stockholm och vill träna skidåkning. Jag väntar bara på att jag ska börja drömma mardrömmar om spår som töar bort framför ögonen på mig medan jag åker i dem, eller regnmoln och töväder som jagar mig medan jag stakar förbrilt för att hinna undan ;).

//Kristin

delta_mats
2006-01-10, 22:36
Jag är övertygad om att Vasan kommer bli betydligt jobbigare än alla de andra du hittills genomfört. Se till att åka så mycket långdistans du bara kan innan det är dags. 22 mil kan låta mycket men är egentligen inte så långt om du börjar dela upp de milen på några långdistanser.

Men lycka till! Jag är sugen på en Vasa också, dock inte detta år:)

jakke
2006-01-10, 23:19
Inte funderat på att seeda dig innan loppet? Vet att det brukar gå ett långlopp i uppland innan vasan(en kompis som seedade sig där förra året). Du lära tappa masssssor av tid i starten annars.
Annars blir jag avundsjuk på hur du ids träna kondis.
/en som borde träna kondis

delta_mats
2006-01-10, 23:57
Hon skulle åka öppna spåret. Så hon slipper trängas:)

jakke
2006-01-11, 10:36
Hon skulle åka öppna spåret. Så hon slipper trängas:)
Hehe.. Ich bin Müde

Noodles
2006-01-11, 13:00
Men jag har insett hur psykiskt påfrestande det är att vara så väderberoende som man är om man bor i Stockholm och vill träna skidåkning. Jag väntar bara på att jag ska börja drömma mardrömmar om spår som töar bort framför ögonen på mig medan jag åker i dem, eller regnmoln och töväder som jagar mig medan jag stakar förbrilt för att hinna undan ;).

//Kristin

Det skrämmande är att med nuvarande vintrar finns det risk att du inte får snö ens i själva Vasaloppet. Om det händer får man hoppas att modern teknik (läs: konstsnö) gör att det ändå går att genomföra.

wintersnowdrift
2006-01-11, 17:18
Jag är övertygad om att Vasan kommer bli betydligt jobbigare än alla de andra du hittills genomfört. Se till att åka så mycket långdistans du bara kan innan det är dags. 22 mil kan låta mycket men är egentligen inte så långt om du börjar dela upp de milen på några långdistanser.

Men lycka till! Jag är sugen på en Vasa också, dock inte detta år:)

Mjo, jag hoppas att jag ska kunna skrapa ihop en trettio mil sådär åtminstone. Hade vädret varit på min sida hade det kunnat bli betydligt mer, men that's life I guess. Har dock hört "skräckhistorier" om folk som åkt 8 km innan loppet och ändå lyckats stappla sig i mål, och lite mer än så har jag ju grundat med iaf :). När jag väl får chans att åka kommer jag att satsa på långdistans precis som du säger - ett par pass på en fyra mil sådär vore skönt att ha genomfört innan loppet.

Du får åka Vasan nästa år, då är jag (förhoppningsvis) inte kvar i Sverige men skulle gärna följa någon annans inför-träning. Dessutom måste ju någon fortsätta bära Kolozzeum-fanan i Vasaloppsspåret! :D

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-11, 17:24
Inte funderat på att seeda dig innan loppet? Vet att det brukar gå ett långlopp i uppland innan vasan(en kompis som seedade sig där förra året). Du lära tappa masssssor av tid i starten annars.
Annars blir jag avundsjuk på hur du ids träna kondis.
/en som borde träna kondis

Som sagt, jag kör Öppet Spår (vilket kan ge mig en seedningstid till kommande Vasalopp, jag vill försöka köra det "riktiga" loppet någon gång också).

Och konditionsträning är ju inte svårt att motivera sig till, bara att sätta på sig skor eller skidor och ge sig ut :). Du kan få hänga på mig imorgon om du vill ha lite pushning, eftersom snön håller på att töa bort planerar jag att springa 12-13 km. Enligt SMHI ska det dessutom finnas en viss solchans - och vem vill stänga in sig på ett gym när solen skiner? :D

//Kristin - hurtbulle?

delta_mats
2006-01-11, 21:48
Mjo, jag hoppas att jag ska kunna skrapa ihop en trettio mil sådär åtminstone. Hade vädret varit på min sida hade det kunnat bli betydligt mer, men that's life I guess. Har dock hört "skräckhistorier" om folk som åkt 8 km innan loppet och ändå lyckats stappla sig i mål, och lite mer än så har jag ju grundat med iaf :). När jag väl får chans att åka kommer jag att satsa på långdistans precis som du säger - ett par pass på en fyra mil sådär vore skönt att ha genomfört innan loppet.

Du får åka Vasan nästa år, då är jag (förhoppningsvis) inte kvar i Sverige men skulle gärna följa någon annans inför-träning. Dessutom måste ju någon fortsätta bära Kolozzeum-fanan i Vasaloppsspåret! :D

//Kristin


Ja jo nog har man hört en del historier. Många stämmer säkert men många är nog väldigt överdrivna för att man ska ha något att skylla på om det går dåligt.
Man behöver ju inte åka med någon raketfart för att ta sig i mål, men det kan ju vara trevligt om det blir en hygglig tid också:)
Hade helt klart varit skoj att åka Vasan. Jag kanske skulle börja planera lite smått till nästa år. Hade ju tänkt börja köra lite seriösare konditionsträning i sommar så det får väl bli starten på det hela :)

jakke
2006-01-11, 22:08
Som sagt, jag kör Öppet Spår (vilket kan ge mig en seedningstid till kommande Vasalopp, jag vill försöka köra det "riktiga" loppet någon gång också).

Och konditionsträning är ju inte svårt att motivera sig till, bara att sätta på sig skor eller skidor och ge sig ut :). Du kan få hänga på mig imorgon om du vill ha lite pushning, eftersom snön håller på att töa bort planerar jag att springa 12-13 km. Enligt SMHI ska det dessutom finnas en viss solchans - och vem vill stänga in sig på ett gym när solen skiner? :D

//Kristin - hurtbulle?
Haha. Synd att jag är hos mina päron i boårs annars hade jag lätt gjort det *rolleyes* . Sen jag hunnit 2km och du 12 är inte relevant...
Jag ska iofs börja simma igen efter lovet.

wintersnowdrift
2006-01-12, 15:42
Torsdag 12/1

Rapport från ännu ett suicide-mission. Det var tänkt att jag skulle springa från min skola, runt Brunnsviken och tillbaka, en sträcka som jag mätt till 13,5 km ungefär. Underlaget var riktigt isigt, på vissa ställen hade det varit mer lämpligt med skridskor på fötterna. Illegalize ice! *grr27* (Förutom på sjöar såklart, isen på Brunnsviken var vääldigt inbjudande för långfärdsskridskor kan jag säga. Men sjöar och vikar bör vara isens motsvarighet till Amsterdam/Christiania, i övrigt totalförbud!)

Nåja, underlaget klarade jag av med lite parering, dagens illa "missöde" var istället att jag sprang fel i Bergshamra (mycket pinsamt, jag har ju sprungit den här sträckan många gånger). Men just där kan man välja lite olika vägar och ändå hamna rätt. Jag befann mig väl i min egen lilla värld och sprang på, tills jag märkte att jag inte befann mig på någon stig längre utan istället på såpahala stenar precis vid vattnet.

Längre fram blockerades min väg av en klippa, så jag hade i princip tre val: klättra över klippan (inte jättesmart med tanke på halkan och att jag hade behövt livlina för dylika eskapader), springa tillbaka (för tidsödande) eller springa i djupsnön över berget och hoppas att jag skulle hamna rätt. Jag pulsade/klättrade upp på toppen av kullen och sedan ner igen, och kom faktiskt fram vid MC-klubben (ni som har sprungit/gått runt Brunnsviken vet säkert var jag menar). Därifrån hittar jag ju så då var det bara att fortsätta.

På grund av felspringningen har jag ingen aning om hur långt det blev, 1 h och 25 min var jag ute i i alla fall. Nåväl, ett äventyrligt pass om inte annat och "no risk, no fun" är ju mitt motto :).

//Kristin

Noodles
2006-01-12, 16:22
Torsdag 12/1

Rapport från ännu ett suicide-mission. Det var tänkt att jag skulle springa från min skola, runt Brunnsviken och tillbaka, en sträcka som jag mätt till 13,5 km ungefär. Underlaget var riktigt isigt, på vissa ställen hade det varit mer lämpligt med skridskor på fötterna. Illegalize ice! *grr27* (Förutom på sjöar såklart, isen på Brunnsviken var vääldigt inbjudande för långfärdsskridskor kan jag säga. Men sjöar och vikar bör vara isens motsvarighet till Amsterdam/Christiania, i övrigt totalförbud!)

Nåja, underlaget klarade jag av med lite parering, dagens illa "missöde" var istället att jag sprang fel i Bergshamra (mycket pinsamt, jag har ju sprungit den här sträckan många gånger). Men just där kan man välja lite olika vägar och ändå hamna rätt. Jag befann mig väl i min egen lilla värld och sprang på, tills jag märkte att jag inte befann mig på någon stig längre utan istället på såpahala stenar precis vid vattnet.

Längre fram blockerades min väg av en klippa, så jag hade i princip tre val: klättra över klippan (inte jättesmart med tanke på halkan och att jag hade behövt livlina för dylika eskapader), springa tillbaka (för tidsödande) eller springa i djupsnön över berget och hoppas att jag skulle hamna rätt. Jag pulsade/klättrade upp på toppen av kullen och sedan ner igen, och kom faktiskt fram vid MC-klubben (ni som har sprungit/gått runt Brunnsviken vet säkert var jag menar). Därifrån hittar jag ju så då var det bara att fortsätta.

På grund av felspringningen har jag ingen aning om hur långt det blev, 1 h och 25 min var jag ute i i alla fall. Nåväl, ett äventyrligt pass om inte annat och "no risk, no fun" är ju mitt motto :).

//Kristin

Tur att du överlevde utan skador! :thumbup: Var försiktig när du springer. Det är inte kul att sabba all träning med ofrivilliga skadeuppehåll.
Var själv precis ute i spåret och nu är ju värre än när snön låg. Jag trodde att några dagars plusgrader hade smält bort isen. Vissa ställen var blankis och jag vet inte hur många gånger jag var nära att ramla. Jag antar att det svider ännu mer för dig eftersom du är lite mer beroende av snön.

Jax
2006-01-12, 16:32
Härligt pass. Det är ju sådana missöden som gör träningen mycket roligare. Älskar att pulsa i snö, springa genom skog alternativt vada i träsk. Men ett par icebug på fötterna hade gjort din upplevelse bättre, då behöver du inte oroa dig för isen.

Endumen
2006-01-12, 22:18
Det ser bra ut, hoppas du lyckas ta dig under 8h :). Jag ska försöka mig på vasaloppet nästa år, är inte riktigt i sån form för tillfället, men jag ska lägga sjukt mycke tid till konditionsträning framåt våren, så det ska nog reda ut sig ;).


Kämpa på!

aliquis
2006-01-13, 01:42
13.5km på 1h25m *screwy* *grr27*

wintersnowdrift
2006-01-13, 20:07
13.5km på 1h25m *screwy* *grr27*

Alltså, jag sprang ju fel så det blev nog minst 15 km iaf. Men jaaaa, jag veeeet att jag är långsam anyhow :cryout:.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-13, 20:18
Fredag 13/1

Jahapp, då har man snart överlevt fredagen den 13:e då. Jag valde att inte utmana ödet idag utan istället lyfta vikter i gymmets trygga vrå :thumbup:. Det blev lite blandat tjafs idag, jag har inte styrketränat ordentligt sedan innan jul någon gång och var således svagare än någonsin :cryout:. Men men, det är väl bara att inse - man blir inte biffig av längdskidåkning och löpning.

Dagens orosmoln är dock att jag fått lite känningar i vänster ben efter löpningen. Igår kväll hade jag faktiskt riktigt ont i knät när jag gick, men idag har jag gudskelov inte kännt någon smärta utan mer lite "stelhet" i rumpan/låret. Jag får inte skada mig nu - på torsdag åker jag till Värmland för en intensiv längdskidåkningshelg. Håll tummarna för mig är ni snälla!

//Kristin

JJ
2006-01-13, 20:21
Håll tummarna för mig är ni snälla!


Ok. Lätt hänt att man får lite ont på vintern, man spänner sig lite i löpsteget för att inte halka. Lyckligtvis är ju skidåkning rätt skonsamt, så du bör klara dig tycker/hoppas jag.

wintersnowdrift
2006-01-14, 13:30
Lördag 14/1

Idag på förmiddagen fick jag äntligen chans att använda isen som veckans töväder bidragit med till något vettigt - nämligen långfärdsskridskor! Det var så himla underbart, jag känner mig oerhört privilegiad som får chansen att åka skridskor en dag som den här. Isen var inte helt perfekt men helt klart åkbar, och solen bara strååålade ute.

Jag åkte tillsammans med min pappa, och så här härligt hade vi det:

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Pappa.jpg
Min käre far.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Is1.jpg
Såhär vacker var isen.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Is2.jpg
Några andra skridskoåkare skymtar i fjärran.

Forts bilder nästa inlägg...

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-14, 13:31
Forts...

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristin1.jpg
Kristin äter apelsin.

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Kristin2.jpg
Som sagt - helt underbart.

Det är fan dagar som den här som gör livet värt att leva.

Stelheten i vänsterbenet är dessutom nästan helt borta nu *pju*. Tack JJ för att du höll en tumme eller två :).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-15, 23:23
Söndag 15/1

Dagens aktiviteter: En timme långfärdsskridskor på förmiddagen. Isen var lite bättre idag men jag skulle behöva slipa mer på min teknik - att åka skridskor bra är svårt!

På eftermiddagen/kvällen pallrade jag mig iväg till simhallen och körde 1,5 h simning med triathlonklubben. Ett superduper roligt pass var det, lite lagom jobbigt men nyttigt ffa för teknik och styrka.

Dax att panikplugga lite inför morgondagens skola - jag hade glömt att helgerna är så korta och veckorna så långa *grr*. På torsdag åker jag dock till Långberget i Värmland för att ytterligare slipa formen inför Vasaloppet. Det ska bli jätteskoj och jag bör väl således egentligen inte klaga över långa skolveckor den här helgen :).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-16, 23:21
Måndag 16/1

Mmm... jag kämpar vidare med träningen, trots svagt allmänintresse :). Idag hängde jag på gymmet och kände mig lika svag som vanligt, men jag brukar trösta mig med att tänka att jag (förhoppningsvis!) springer ifrån varenda kotte där. Det man inte har i biceps får man ha i lungorna.

Klart slut, nu är det dags för :sleep:.

//Kristin

Jax
2006-01-16, 23:27
Skriv upp övningarna och vikterna också. Förhoppningvis kan du titta tillbaka någon gång och inse hur mycket starkare du har blivit. Det har du säkert i ditt älskade excelark, men släng upp det här också så att vi får se.

...och jag tvivlar inte en sekund på att du springer ifrån alla andra på gymmet.

wintersnowdrift
2006-01-17, 21:44
Skriv upp övningarna och vikterna också. Förhoppningvis kan du titta tillbaka någon gång och inse hur mycket starkare du har blivit. Det har du säkert i ditt älskade excelark, men släng upp det här också så att vi får se.

...och jag tvivlar inte en sekund på att du springer ifrån alla andra på gymmet.

Ääh; här skriver jag ju bara de pass som är något att "skryta" med ;). Kanske kommer det vikter någon dag, när jag har tillräckligt bra självförtroende för att go official med min klenhet :P.

//Kristin

Jax
2006-01-17, 21:47
Ääh; här skriver jag ju bara de pass som är något att "skryta" med ;). Kanske kommer det vikter någon dag, när jag har tillräckligt bra självförtroende för att go official med min klenhet :P.

//Kristin
Det är ökningarna som är något att skryta med min vän, det är det jag vill ha chansen att se.

wintersnowdrift
2006-01-17, 21:49
Tisdag 17/1

Simning 70 min. Körde i den lokala simhallen idag eftersom det är World Cup tävlingar på Eriksdalsbadet - shit vad fjuttigt det känns med 25-meters bassäng när man är van vid 50 meter, vändningar hela tiden ju! Mycket folk var det också, tydligen är det många som haft motionera mera som nyårslöfte. (Mitt är som bekant att genomföra en triathlontävling, påminn mig gärna om det när tävlingsnerverna sätter in och jag börjar fundera på att återgå till livet som motionär :)).

Passet gick bra i alla fall, det gäller att nöta in tekniken nu så att den sätter sig hyfast åtminstone.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-17, 21:52
Det är ökningarna som är något att skryta med min vän, det är det jag vill ha chansen att se.

Men jag ökar ju i princip inte alls (eller väääldigt lite då), eftersom jag styketränar så pass oregelbundet just nu. Kommer jag in i en period av mer frekvent styrketräning så kanske jag börjar redovisa vikter och sådant, men just nu går skidåkningen före allt annat. Starkare i triceps är jag iaf om jag jämför med innan jul - roligt eftersom det måste vara stakträningen som bidragit till det.

//Kristin

delta_mats
2006-01-18, 11:09
Måste vara en skön känsla att ha en riktigt bra kondition?
Var många många år sedan jag kunde känna något liknande.
Fasen jag måste sätta igång med konditionsträningen nu i vår alltså :)

Noodles
2006-01-22, 21:53
Idag hängde jag på gymmet och kände mig lika svag som vanligt, men jag brukar trösta mig med att tänka att jag (förhoppningsvis!) springer ifrån varenda kotte där. Det man inte har i biceps får man ha i lungorna.



//Kristin

Du har samma inställning som jag. Vad är väl några kg på gymmet mot några km i löpspåret? :D Du får inte glömma att du antagligen är starkare än många löpare som aldrig går in på gymmet. :)

wintersnowdrift
2006-01-23, 12:36
Måndag 23/1

Vilken helg det har varit! Jag har som bekant varit på kurs/träningsläger inför Vasaloppet, på Långberget (http://www.langberget.se/) i norra Värmland. Cirkus 10 mil skidor på 2,5 dagar har det blivit, och jag har fått en massa bra tekniktips dessutom.

Den första dagen (fredagen) inleddes med snöstorm - fy f*n vad det blåste; skogsspåren klarade sig okej men längdspåren på myrarna snöade igen på ett kick. Det var en sådan dag då man helst inte sticker nästan utanför dörren, men jag var ju där för att åka skidor och det gjorde jag också! Ett förmiddags- och ett eftermiddagspass blev det under parollen "det som inte dödar härdar".

Lördagen däremot var underbar - vinden mojnade allt eftersom och solen tittade fram strax före lunch. Förmiddagen ägnades åt teknik + en extra träningsmil. På eftermiddagen körde jag 25 km i perfekta förhållanden (något kärv snö kanske, det var runt 15 minusgrader hela helgen).

Söndag var avresedag, men på förmiddagen innan lunch hann jag med ytterligare ett 25 km pass.

Idag blir det vila, kroppen är rätt sliten efter helgen. Fem veckor kvar till Vasaloppet, förhoppningsvis kommer jag att åka ett långlopp (42 km) innan dess samt så många träningspass jag kan (håll tummarna för att snön väljer att ligga kvar).

//Kristin

Cilia
2006-01-23, 12:38
Vilken helg, imponerande starkt av dig.
och jag ska sluta klaga på vintern. Den verkar vara här för att stanna så jag piper iväg själv istället.
du får ha snön kvar om du vill *s*

Jax
2006-01-23, 13:38
Låter som en bra helg, härligt jobbat Kristin.
Skönt att du har kunnat åka ganska många mil innan vasan.

wintersnowdrift
2006-01-23, 18:30
Vilken helg, imponerande starkt av dig.
och jag ska sluta klaga på vintern. Den verkar vara här för att stanna så jag piper iväg själv istället.
du får ha snön kvar om du vill *s*

Jaså? Och vart tänkte du pipa? :)

Jag vill vill vill ha kvar snön, och nu när Hennes Majestät Cilia har godkänt den så borde den ju med all rimlig logik få stanna?

//Kristin

wintersnowdrift
2006-01-23, 18:34
Låter som en bra helg, härligt jobbat Kristin.
Skönt att du har kunnat åka ganska många mil innan vasan.

Yep, dryga 30 skidmil har det blivit nu iaf. Och några till ska jag väl kunna skrapa ihop. Träffade iofs en gubbe i helgen som åkt Vasaloppet x antal gånger, som tyckte att: "30 mil är bra jobbat, 30 till bara så kommer Vasaloppet bli en baggis". *rolleyes* Själv brukade han köra 75 mil innan varje Vasalopp...

//Kristin

GarageVickis
2006-01-23, 22:26
Yep, dryga 30 skidmil har det blivit nu iaf. Och några till ska jag väl kunna skrapa ihop. Träffade iofs en gubbe i helgen som åkt Vasaloppet x antal gånger, som tyckte att: "30 mil är bra jobbat, 30 till bara så kommer Vasaloppet bli en baggis". *rolleyes* Själv brukade han köra 75 mil innan varje Vasalopp...

//Kristin

Jag åkte ca 50 mil innan mitt vasalopp -04. Och det är nog bra så många mil man kan få ihop innan, det blir nog lättare tror jag. Men det var ju helt underbart att få åka vasaloppet, skithäftigt :hbang: .. Men med din kondis kommer det inte att vara något problem, I promis you that.. Åk och njut, det gjorde jag..

wintersnowdrift
2006-01-24, 12:46
Jag åkte ca 50 mil innan mitt vasalopp -04. Och det är nog bra så många mil man kan få ihop innan, det blir nog lättare tror jag. Men det var ju helt underbart att få åka vasaloppet, skithäftigt :hbang: .. Men med din kondis kommer det inte att vara något problem, I promis you that.. Åk och njut, det gjorde jag..

Femtio mil är bra jobbat, jag hoppas att jag kan få ihop en sisådär tio till beroende på om snön håller i sig. Självfallet gäller ju mer desto bättre. Blir det bra väder och bra spår under själva loppet kommer jag att njuta varenda sekund; efter målgång kommer jag helt säkert att njuta oavsett förhållanden :).

//Kristin

JJ
2006-01-24, 12:51
efter målgång kommer jag helt säkert att njuta oavsett förhållanden :).

//Kristin
Ja, det är så jävla skönt att glida över målstrecket. Efteråt brukar jag nästan känna mig febrig och det kan vara lite svårt att somna trots att man är så trött. Har ni en chaufför med er? Det rekommenderas starkt.

wintersnowdrift
2006-01-24, 17:25
Ja, det är så jävla skönt att glida över målstrecket. Efteråt brukar jag nästan känna mig febrig och det kan vara lite svårt att somna trots att man är så trött. Har ni en chaufför med er? Det rekommenderas starkt.

Yep; jag och min pappa ska köra Öppet Spår tillsammans och vi har övriga familjen (mamma + bror) med som supporters/taxiverksamhet. Min mamma engagerades som chaufför även under Vätternrundan (där uppmanar organisationen alla cyklister att vila/sova minst sex timmar efter målgång efter de dödsolyckor som skett, men har man möjlighet att skaffa chaufför så är det ju det bästa).

Har du åkt Vasaloppet många gånger?

//Kristin

Cilia
2006-01-24, 19:37
Jaså? Och vart tänkte du pipa? :)

Jag vill vill vill ha kvar snön, och nu när Hennes Majestät Cilia har godkänt den så borde den ju med all rimlig logik få stanna?

//Kristin
Australien är mitt mål.

ja visst!
snön stannar och du blir glad och kör Vasaloppet på rekordtid för förstagångsåkare och kommer in i rekordboken!

JJ
2006-01-24, 19:46
Yep; jag och min pappa ska köra Öppet Spår tillsammans och vi har övriga familjen (mamma + bror) med som supporters/taxiverksamhet. Min mamma engagerades som chaufför även under Vätternrundan (där uppmanar organisationen alla cyklister att vila/sova minst sex timmar efter målgång efter de dödsolyckor som skett, men har man möjlighet att skaffa chaufför så är det ju det bästa).

Har du åkt Vasaloppet många gånger?

//Kristin

3 varav öppet spår 1.

GymTT
2006-01-24, 19:57
Verkade vara en grym helg.
kör hårt.

wintersnowdrift
2006-01-25, 12:43
Tisdag 24/1

Körde ett s.k. "hopp och studspass" (rörlighet, styrka och löpskolningsövningar) med triathlonklubben, och sedan simning efteråt. Klubben har lugnt vecka den här veckan vilket passar mig bra. Jag behöver nog ladda om lite efter helgens bravader. Planerar dock för längdskidåkning imorgon (torsdag) och på lördag, det gäller ju att passa på så länge snön ligger.

Förresten är jag anmäld till ett långlopp (Bergebo Skimaraton, 42 km) nästa söndag. Förhoppningsvis får jag då ett kvitto på hur jag ligger till formmässigt.

//Kristin

delta_mats
2006-01-25, 12:59
Låter som om det går frammåt för dig.
Följer den här journalen med spänning...

wintersnowdrift
2006-01-25, 18:20
Låter som om det går frammåt för dig.
Följer den här journalen med spänning...

Tackar, delfinal 1 för den här journalen (Vasaloppet) börjar ju närma sig nu. Lite extra press blir det nog när jag vet att det finns folk som följer min väg dit - jag kan ju inte svika "fansen" :D. Fortsatt rapportering blir det iaf, fem veckor kvar.

//Kristin

Noodles
2006-01-25, 19:54
Tackar, delfinal 1 för den här journalen (Vasaloppet) börjar ju närma sig nu. Lite extra press blir det nog när jag vet att det finns folk som följer min väg dit - jag kan ju inte svika "fansen" :D. Fortsatt rapportering blir det iaf, fem veckor kvar.

//Kristin

Glöm inte den gamla klyschan att du har besegrat alla som inte ens ställde upp. :thumbup:

wintersnowdrift
2006-01-26, 22:22
Torsdag 26/1

Dagens träningspass började med vallning skulle jag vilja säga - jag glid- och fästvallade både mina och min pappas skidor eftersom han stack direkt från jobbet ut i skidspåret i princip (vi ska ju båda köra Vasaloppet och tränar oftast ihop). En dryg timme tog det för mig att valla fyra skidor, och det är definitivt inget latmansgöra med allt gnoende, sicklande och borstande.

Själva skidåkningen då - 20,4 km blev det idag på 1 h 43 min. Ett helt ok tempo, spårförhållandena var riktigt fina och jag hade vallat bra = bra fäste och bra glid.

//Kristin

delta_mats
2006-02-02, 11:25
Hur går det med träningen? Inget nytt att informera från skidspåret?
Snart bär det av *popcorn*

Pellefant
2006-02-02, 11:35
Du är jätteduktig! :thumbup:

wintersnowdrift
2006-02-07, 11:12
Tisdag 7/2

Av flera anledningar har jag tagit en liten paus från den här träningsdagboken - dock inte från skidträningen, som forlöpt som planerat under veckan som jag har varit inaktiv här på Kolozzeum.

I söndags körde jag ett 4-mils lopp på 3 h 6 min. Det kändes verkligen kanon, vädret och föret var på topp dessutom och jag var knappt trött när jag kom i mål.

Dock verkar Vasaloppsladdningens första verkliga bakslag ha drabbat mig nu - jag är magsjuk! Inte alls bra för återhämntingen. Jag har alldeles för lätt för att tappa i vikt i vanliga fall och måste verkligen vara supernoga med att äta tillräckligt, så det här var nog så långt ifrån optimalt man kan komma i mitt fall. Jag får försöka ta nya tag när jag blir frisk. Prio ett just nu är att vila och kunna äta ordentligt, så får vi se när jag kan komma igång med träningen igen.

//Kristin

Noodles
2006-02-07, 13:22
Tisdag 7/2

Av flera anledningar har jag tagit en liten paus från den här träningsdagboken - dock inte från skidträningen, som forlöpt som planerat under veckan som jag har varit inaktiv här på Kolozzeum.

I söndags körde jag ett 4-mils lopp på 3 h 6 min. Det kändes verkligen kanon, vädret och föret var på topp dessutom och jag var knappt trött när jag kom i mål.

Dock verkar Vasaloppsladdningens första verkliga bakslag ha drabbat mig nu - jag är magsjuk! Inte alls bra för återhämntingen. Jag har alldeles för lätt för att tappa i vikt i vanliga fall och måste verkligen vara supernoga med att äta tillräckligt, så det här var nog så långt ifrån optimalt man kan komma i mitt fall. Jag får försöka ta nya tag när jag blir frisk. Prio ett just nu är att vila och kunna äta ordentligt, så får vi se när jag kan komma igång med träningen igen.

//Kristin

Härligt att loppet kändes bra. Mindre kul med magsjukan. Se till att bli ordentligt frisk. Du får vila ordentligt hur mycket det än lockar att träna. Du är snart tillbaka i spåret. :thumbup:

delta_mats
2006-02-07, 15:06
Har du tänkt göra någon kolhydratladdning innan loppet(tömma och fylla) eller bara köra på som "vanligt"?

GymTT
2006-02-07, 15:37
Kör du några tillskott Kristin?

wintersnowdrift
2006-02-07, 16:18
Noodles: Just nu brinner ingen vidare träningslusta dessbättre/sämre; jag känner mig totalt kraftlös och orkar absolut ingenting. Igår slumrade eller sov jag kanske 20 av dygnets 24 timmar. Lite bättre är det idag dock, så jag hoppas på en stigande kurva.

detla_mats: Jag tänker inte göra någon regelrätt kolhydratuppladdning, eller åtminstone inte tömningsbiten med en low-carb-day. Troligtvis så försöker jag köra det sista "hårda" passet ungefär fem dagar innan Vasan och sedan blir det vila (ev. något lättare pass för att stilla träningsabstinensen också). Självfallet blir det till att käka en massa extra kolhydrater under dessa dagar också, men jag kommer inte att överdriva utan fortsätta äta balanserat.

GymTT: Nej, jag kör Gunde-stylen, "jag ska bli bäst på havregrynsgröt" ;).

//Kristin

GymTT
2006-02-07, 17:57
Låter målinriktat:)
kör hårt

wintersnowdrift
2006-02-11, 16:32
Lördag 11/2

Igår sparkade jag igång träningen igen, fyra dagars total vila p.g.a. magsjukan blev det. Egentligen inte så jättemycket, men det kändes som om jag inte tränat på en evighet - vilket iofs är förståeligt när man tittar i min träningsdagbok, nästan 44 timmar tränade jag i januari. Så kanske var det nyttigt med lite vila för min del, även om jag hade kunnat vara utan magsjukan.

Igår simmade jag i alla fall i en timme. Tog det jättelugnt, körde mest bröstsim och bara lite crawl utan några intensiva intervaller. Skööönt var det att röra på sig igen.

Idag blev det 18 km på skidor, och vilken dag det har varit! Strålande sol, typ 4 minusgrader, vindstilla, perfekta spår. Jag trodde att jag skulle känna mig lite seg efter uppehållet men jag var absolut fit for fight. Härligt att jag inte tappat så mycket!

Livet leker igen, bara två veckor kvar till Vasaloppet nu.

//Kristin

Jax
2006-02-11, 17:19
Härligt att du kom tillbaka så fort. Det lilla uppehållet du fick nu kommer knappt att påverka dig alls mer än att det är mentalt jobbigt att inte kunna träna inför ett viktigt lopp.

Cilia
2006-02-12, 00:20
manga ganger har man mer energi efter ett uppehall aven om man som du sager kan vara utan sjukdom.

trots att jag inte ar en vinterfantast just nu lat det som en riktigt harlig dag pa skidorna.

wintersnowdrift
2006-02-13, 11:02
Söndag 12/2

Vad är det nu man brukar säga, en olycka kommer sällan ensam?

Gårdagens skidpass kändes jättebra mentalt och styrkemässigt, tyvärr har jag fått en känning i min ljumske som gjorde att jag var tvungen att korta ner passet (hade tänkt åka 25 km, nu blev det bara 18). Det gör inte så ont att jag inte kan åka alls, men smärtan är ändå så pass påtaglig att den inte går att försumma helt. Jag kan helt enkelt inte ta i och trycka ifrån på det sätt som jag vill när jag åker.

Nu ska det hur som helst bli plusgrader, så jag ska satsa på att bygga upp mig lite den här veckan (=styrketräning + MAT) och vila min troligtvis överansträngda ljumske från skidåkning. Har tappat ungefär 1 kg sedan magsjukan verkar det som, dessutom kan jag alltid behöva lite extra fläsk inför Vasan.

//Kristin

Helea
2006-02-13, 12:16
Nu har jag suttit och läst hela din journal från början till slut! (även om jag e på jobbet för å jobba hehe) Men jag har Inte velat missa ett enda inlägg! Jag är själv inne på samma spår som dig! Nämligen triathlon/multisport osv! Du är verkligen en inspirationskälla! Själv känns det segt med min träning. Vill ut så mycket men att dra sig ut i spåret kan ibland vara jobbigt. Snart ska jag flytta till Luleå och då förhoppningsvis kommer jag kunna se MYCKEt snö! Funderar på att börja ta crawlkurser också. Jag kommer verkligen fortsätt läsa din journal! Den bästa jag läst! =) Härligt att "träffa" på" någon som inte tycker man e knäpp för att man tränar så mkt konditon ,-)

wintersnowdrift
2006-02-13, 23:28
Nu har jag suttit och läst hela din journal från början till slut! (även om jag e på jobbet för å jobba hehe) Men jag har Inte velat missa ett enda inlägg! Jag är själv inne på samma spår som dig! Nämligen triathlon/multisport osv! Du är verkligen en inspirationskälla! Själv känns det segt med min träning. Vill ut så mycket men att dra sig ut i spåret kan ibland vara jobbigt. Snart ska jag flytta till Luleå och då förhoppningsvis kommer jag kunna se MYCKEt snö! Funderar på att börja ta crawlkurser också. Jag kommer verkligen fortsätt läsa din journal! Den bästa jag läst! =) Härligt att "träffa" på" någon som inte tycker man e knäpp för att man tränar så mkt konditon ,-)

Hej Helea!

Kul att du uppskattar journalen, inspirationskälla är ju typ det finaste man kan vara :). Klart att man inte är knäpp för att man gillar kondition, även om majoriteten här inne inte håller med. Kom i håg att det är dom som är konstiga och vi som är normala ;).

Jag hade gärna övervintrat norr över med tanke på skidträningen - det blir säkert mycket lättare för dig att komma ut om du får skidspår inpå knuten. Jag bor relativt förmånligt och har ganska nära till bra spår (om det är någon snö här i Fjollträsk vill säga). Crawl är grymt kul när man väl lär sig, kör hårt! :hbang:

//Kristin

Helea
2006-02-14, 07:37
Ja, nu e det ju skapligt med snö här i Sthlm! Härligt! Synd bara att jag lämnade skidorna i Norge, annars hade det varit perfekt!

Hur var det att simma vansbrosimmet med bröstsim? Tog det lång tid? Kallt vatten va? ;)

Ikväll blir det cykel för min del. Ska försöka cykla nån timma. Upptäckt att de har motionscyklar här på jobbet. Dags å testa dem =)

wintersnowdrift
2006-02-15, 09:45
Hur var det att simma vansbrosimmet med bröstsim? Tog det lång tid? Kallt vatten va? ;)

Det tog 1 h 10 min för mig, det går mycket fortare i Vanån tack vare medströmmen (plus att jag hade våtdräkt som ger extra flytkraft) än inomhus i bassäng t.ex. Motströmmen sista 1000 metrarna i Västerdalälven var inte så jobbiga som jag trodde heller. Nästan gång jag simmar Vansbrosimmet räknar jag dock med att förbättra min tid rejält, då jag ju kan crawla nu.

I fjol var vattnet inte speciellt kallt faktiskt, 22 grader i Västerdalälven. Det kan ju vara typ 16 vissa år, så jag hade tur! Dessutom hade jag en hellång, ganska tjock (svart) våtdräkt som blev rätt varm i solgasset innan start, så det var snarare skönt att få hoppa i vattnet och svalka sig :).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-02-15, 09:52
Tisdag 14/2

Just nu är läget mycket, mycket kritiskt tyvärr :P. Smärtan, som sitter någonstans runt ljumske/baksida lår/rumpa har inte blivit bättre och jag vågar absolut inte åka skidor.... Det är bara 1,5 vecka kvar till Vasan nu, så detta är absolut inte bra.

Igår (tisdag alltså) körde jag i alla fall triathlonklubbens rörlighetspass (mycket för att testa vad jag kunde och vad jag inte kunde göra). Det gick helt ok, vissa rörelser kändes lite grann men inget katastrofalt. Sedan följde 55 minuters simning, ett ganska lugnt pass vilket passade mig som ju precis kommit tillbaka från magsjuka.

Jag är som sagt ganska orolig, Vasaloppet är så otroligt viktigt för mig och det skulle kännas så jävla tråkigt om den här skadan ställer till det för min Klassiker....

//Kristin

Cilia
2006-02-15, 10:46
segt som tusan, hoppas du blir bra i tid.
nu handlar det val bara om att inte vara skadad for kondisen har du.

har du gatt till ngn specialist?
det skulle nog vara bra.

Helea
2006-02-15, 10:58
Lycka till tjejjen!! hoppas du blir bra!

Noodles
2006-02-15, 11:05
Tisdag 14/2

Just nu är läget mycket, mycket kritiskt tyvärr :P. Smärtan, som sitter någonstans runt ljumske/baksida lår/rumpa har inte blivit bättre och jag vågar absolut inte åka skidor.... Det är bara 1,5 vecka kvar till Vasan nu, så detta är absolut inte bra.

Igår (tisdag alltså) körde jag i alla fall triathlonklubbens rörlighetspass (mycket för att testa vad jag kunde och vad jag inte kunde göra). Det gick helt ok, vissa rörelser kändes lite grann men inget katastrofalt. Sedan följde 55 minuters simning, ett ganska lugnt pass vilket passade mig som ju precis kommit tillbaka från magsjuka.

Jag är som sagt ganska orolig, Vasaloppet är så otroligt viktigt för mig och det skulle kännas så jävla tråkigt om den här skadan ställer till det för min Klassiker....

//Kristin

Oerhört tråkigt. Du som har tränat så målmedvetet. Håller tummarna för att det ska bli bättre. Hur mycket ska krävas för att du inte ställer upp? Kommer du ställa upp även om smärtan är bättre men inte helt borta?

wintersnowdrift
2006-02-15, 13:31
segt som tusan, hoppas du blir bra i tid.
nu handlar det val bara om att inte vara skadad for kondisen har du.

har du gatt till ngn specialist?
det skulle nog vara bra.

Mjo, absolut... men nu är nog tiden alldeles för knapp tyvärr, det tar ju oftast veckor att få tid hos en specialist :(.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-02-15, 13:34
Oerhört tråkigt. Du som har tränat så målmedvetet. Håller tummarna för att det ska bli bättre. Hur mycket ska krävas för att du inte ställer upp? Kommer du ställa upp även om smärtan är bättre men inte helt borta?

Jag kommer att ställa upp även om jag har så ont som jag har idag (känns i varenda jävla steg). Sen om jag kommer i mål är väl en annan fråga, 9 mil är långt även om man inte har ont... Jag ska försöka att inte kasta in handduken än, men det blir nog ingen mer skidåkning innan Vasan iaf. Just nu har jag bara lust att stortjuta, men det gäller att vara tapper även i nödens stund antar jag.

//Kristin

Noodles
2006-02-15, 16:57
Jag kommer att ställa upp även om jag har så ont som jag har idag (känns i varenda jävla steg). Sen om jag kommer i mål är väl en annan fråga, 9 mil är långt även om man inte har ont... Jag ska försöka att inte kasta in handduken än, men det blir nog ingen mer skidåkning innan Vasan iaf. Just nu har jag bara lust att stortjuta, men det gäller att vara tapper även i nödens stund antar jag.

//Kristin

Du är riktigt envis och din inställning imponerar. Däremot är det kanske inte alltid så förnuftigt på lång sikt att ta i trots smärta. Jag förstår att du vill ställa upp och göra allt du kan. Riktigt tråkigt om du ska behöva falla på mållinjen efter så mycket träning. Om du inte kan fullfölja får du trösta dig med vad träningen har gett dig i övrigt. Dessutom kommer det alltid nya lopp. Jag har en mardröm om att bli sjuk precis innan maran. Läste på Puls om någon som fick halsfluss dagarna innan och all träning var bortkastad (om den nu kan ses som det).

wintersnowdrift
2006-02-16, 22:06
Jag är alldeles för deprimerad för att kunna uppdatera den här journalen. Återkommer nästa vecka när jag vet hur det blir med Vasaloppsstarten. Min egen amatördiagnos (det tycks vara stört omöjligt att få tack på en läkare med bara en veckars varsel... om någon känner en bra ortoped i Stockholmsområdet som kan ta emot mig bums får ni gärna höra av er) säger att jag har en stressfraktur i bäckenet, vilket i så fall tar veckor eller månader att läka. Jag försöker att inte tappa modet men mycket (läs allt) tyder på en sådan skada.

//Kristin

Jorgen
2006-02-16, 22:15
Så otroligt tråkigt. :(
Hoppas verkligen att det inte är något så allvarligt och att du kan genomföra vasan ändå.

Noodles
2006-02-17, 08:57
Det låter inte kul om läketiden är så lång. Hoppas att det inte är så allvarligt. Kör du någon form av träning nu eller vilar du helt?

Helea
2006-02-17, 09:16
jobbigt. Men akta dig med träningen (och tävlingen kanske). OM du ändå kör hårt så kan det ju utveckla sig och bli till och med ännu värre. Då kanske du aldrig kan träna/tävla hårt mer. Jag vet ju inte så mkt om dessa skador mn det e kanske inte värt att chansa =/

jakke
2006-02-17, 09:27
Hoppas allt löser sig! Skulle kunna bjuda på några vackra citat om smärta men tror du är för "sjuk" för det.. Lycka till vad du än bestämmer dig för
/Jakob

Helea
2006-02-22, 11:34
Hur går det för dig tjejjen? Blivit nå bättre? Hoppas verkligen det för din skull!

wintersnowdrift
2006-02-22, 14:03
Jaha. Jag var hos läkaren igår men i ärlighetens namn vet jag fortfarande inte hur jag ska göra med Vasaloppet....

Jag har en överbelastningsskada (inflammation) i muskelfästet till hamstringsmuskeln, som tydligen sitter ungefär vid sittbenen, där jag har ont. Överbelastningsskador är alltid svårläkta. Läkaren tyckte att jag kunde åka Vasaloppet "utan risk för men för livet", men givetvis kommer jag att få ont efteråt och får antagligen räkna med att jag förlänger läkningstiden också.

Antingen startar jag och försöker dubbelstaka så mycket som möjligt (det belastar det skadade området minimalt). Gör det för ont får jag bryta. Eller så bedömer jag att det inte är värt det och skiter i alltsammans.... Vilket är lättare sagt en gjort, med tanke på hur länge jag har fokuserat på det här och hur jävla mycket jag har kämpat.

Jag käkar nu Voltaren mot smärtan, men väljer jag att starta Vasan får jag göra ett uppehåll på söndag när loppet går. Jag vill inte döva med smärtstillande och paja mig ännu mer.

Just nu känns allt jävligt tungt faktiskt. Jag känner mig hur löjlig som helst men tårarna rinner faktiskt när jag skrivet detta. Imorgon fyller jag 19 år och all glädje inför det, liksom inför sportlovet v.9 som verkligen brukar bli en höjdare, är totalt bortblåst. Jag hade sett fram emot Vasaloppet så enormt mycket, det skulle bli avslutningen på min Klassiker och jäklar vad härligt det hade varit om jag fått en ärlig chans att klara det. Jag såg till och med fram emot att få skriva en "Jag har klarat Klassikern/Vasaloppet"-tråd här på Kolozzeum. Nu blir det knappast så.

Ta hand om er alla, hoppas ni mår bättre än jag.

//Kristin

delta_mats
2006-02-22, 15:22
Vasaloppet är ju mycket stakåkning. Du får hitta en passande rygg och ligga och stakåka därbakom:)
Knepig sits det där. Gör det inte alltför ont så åk loppet. *flex*

Cilia
2006-02-22, 15:31
jobbigt, jag förstår hur besviken du känner dig. det är pest. sen lär du dig säkert en del av det här inför framtiden men det kan man inte ens tänka på just nu.

jag hade nog försökt genomföra loppet men det är utifrån hur jag är som person.

Jorgen
2006-02-22, 16:29
Gör det inte för ont så tycker även jag att du skall åka.
Klarar du inte av att genomföra loppet så gör du inte, men åker du inte så kommer du aldrig att få reda på om du hade klarat av det.

autowah
2006-02-22, 20:58
Tråkigt med skadan, men försök att åka ändå, och fungerar det inte har du många chanser kvar, du är bara 19 år.

wintersnowdrift
2006-02-22, 23:20
Tack söta koloiter för ert medlidande. Jag kommer nog inte bestämma mig förrän på lördag om jag ska åka, jag velar hela tiden. Hjärtat säger "åk för bövelen!" men hjärnan säger "gör inget dumt nu...". Vi får se hur det blir.

Nu ska jag sova och försöka drömma mig till ett mirakel. Jag har hört att sådana inträffar ibland och skulle behöva ett på söndag.

Kärlek till er.

//Kristin

Pellefant
2006-02-22, 23:30
Hej!

Du kanske kan sälja din Vasaloppet ÖS plats och istället köpa en plats till "ordinarie" vasaloppet så får du en vecka till på dig att må bättre. (platser köps och säljs på vasaloppssidan). Innebär ju tyvärr mer folk i spåren och mer köande, fast nu handlar det väl mer om att komma runt än att få en toppentid(?). (Det kan du få ett annat år utan skador :) ) (Tror dock seedningsgrundande lopp om du åkt något sådant kan föras in med kort varsel) för bättre startfålla.

Krya på dig.

wintersnowdrift
2006-02-23, 22:29
Hej!

Du kanske kan sälja din Vasaloppet ÖS plats och istället köpa en plats till "ordinarie" vasaloppet så får du en vecka till på dig att må bättre. (platser köps och säljs på vasaloppssidan). Innebär ju tyvärr mer folk i spåren och mer köande, fast nu handlar det väl mer om att komma runt än att få en toppentid(?). (Det kan du få ett annat år utan skador :) ) (Tror dock seedningsgrundande lopp om du åkt något sådant kan föras in med kort varsel) för bättre startfålla.

Krya på dig.

Det hade ju kunnat vara ett alternativ, om det inte vore för att min pappa ska åka Öppet Spår på söndag också. Det går helt enkelt inte att lösa praktiskt med start en vecka senare...

Jag gör mitt bästa för att friskna till. Voltarenet har dämpat smärtan något, annars är nog läget oförändrat tyvärr.

//Kristin

JJ
2006-02-23, 22:31
Hur ont gör det?

Dumleman
2006-02-23, 23:21
:( Hoppas verkligen att du kan åka men om du inte kan så kan du inte helt enkelt. Men du är ju ung och vasaloppet går nästa år igen även om det kanske inte är någon tröst just nu.

Vasaloppet är ju mycket stakåkning. Du får hitta en passande rygg och ligga och stakåka därbakom:)
Knepig sits det där. Gör det inte alltför ont så åk loppet. *flex*
Staffan Larsson genomförde vasaloppet –94 genom att staka från start till mål. Han hade en skada som gjorde att han inte kunde inte böja ena benet vid knäleden om jag minns rätt. Men han tillhörde ju den absoluta eliten av långdistansskidlöpare och han hade även specialtränat jättemycket och kunnat förbereda sig inför sin stakning ett bra tag innan eftersom skadan hade inte kommit så nära inpå. Men den uppgiften känns mycket orealistisk för alla, även för wintersnowdrift som verkar ha en kodition utöver det vanliga, som inte tillhör absoluta eliten och som inte har specialtränat innan. Han hade ju dessutom åkt vasaloppet x antal gånger innan han stakade sig igenom loppet.

jakke
2006-02-24, 00:12
Lycka till!!
OM du ska åka så förbered dig på att det KOMMER att göra ont efter några mil... Då är det dags att börja tänka i stil med: Jag är HÅRD. Pain is tempoary, glory forever etc..

Cilia
2006-02-24, 08:23
:( Hoppas verkligen att du kan åka men om du inte kan så kan du inte helt enkelt. Men du är ju ung och vasaloppet går nästa år igen även om det kanske inte är någon tröst just nu.
fast det är ju inte bara Vasaloppet. Hon har ju gjort alla andra delmoment i klassikern redan så det är ju mer än Vasaloppet som står på spel.

wintersnowdrift
2006-02-24, 10:00
Hur ont gör det?

Just nu käkar jag ju Voltaren, vilket dämpar smärtan något. Och egentligen är inte problemet det att jag har ont, jag är ganska bra på att bita ihop (för bra kanske...). För mig är det snarare faktumet att skadan kommer att bli värre, dvs ta längre tid att läka, om jag åker Vasaloppet som spelar roll. Jag har inte tränat ordentligt på en vecka nu och det känns som en halv evighet... Jag vill absolut inte äventyra hela vårens träning och min planerade triathlontävlingsdebut - det vore tusen resor värre än att missa Klassikern, faktiskt.

//Kristin

JJ
2006-02-24, 10:08
Just nu käkar jag ju Voltaren, vilket dämpar smärtan något. Och egentligen är inte problemet det att jag har ont, jag är ganska bra på att bita ihop (för bra kanske...). För mig är det snarare faktumet att skadan kommer att bli värre, dvs ta längre tid att läka, om jag åker Vasaloppet som spelar roll. Jag har inte tränat ordentligt på en vecka nu och det känns som en halv evighet... Jag vill absolut inte äventyra hela vårens träning och min planerade triathlontävlingsdebut - det vore tusen resor värre än att missa Klassikern, faktiskt.

//Kristin

Men hindrar skadan dig från att löpa, cykla och simma? Du får nog vänja dig lite vid inflammerade hälsenor, ont i benhinnor och diverse överbelastningsskador, tränar man på din nivå kommer de att dyka upp då och då. Fundera på om det gör mest ont när du åker skidor och om det kanske inte påverkar din löpning lika mycket. Då kan det kanske vara läge att torka tårarna, bita ihop och åka Vasan som planerat. Du gör rätt i att ta skadan på allvar, men försök att göra en bedömning på hur en ökad läkningstid skulle påverka din säsong och sen håller du dig till det beslutet. Förr eller senare kommer du att tävla småskadad är min gissning, svårt att undvika. Låt inte sånt här knäcka dig.
kjam/J

Cilia
2006-02-24, 10:10
hhmm jag trodde du så gärna ville genomföra klassikern men om triathlonen är viktigare är mitt svar nog ett annat beroende på hur ont det gör.

du kan ju också göra som ngn föreslog att staka dig igenom så stor det av loppet som möjligt och se hur det känns. Men då måste du känna att du är rejält stark i armar och rygg.

Noodles
2006-02-24, 11:02
Just nu käkar jag ju Voltaren, vilket dämpar smärtan något. Och egentligen är inte problemet det att jag har ont, jag är ganska bra på att bita ihop (för bra kanske...). För mig är det snarare faktumet att skadan kommer att bli värre, dvs ta längre tid att läka, om jag åker Vasaloppet som spelar roll. Jag har inte tränat ordentligt på en vecka nu och det känns som en halv evighet... Jag vill absolut inte äventyra hela vårens träning och min planerade triathlontävlingsdebut - det vore tusen resor värre än att missa Klassikern, faktiskt.

//Kristin

När har du din tävlingsdebut i triathlon? Frågan är ju hur mycket läkningen försämras av Vasaloppet. Det kanske ändå hade varit lägligt med lite vila efter Vasaloppet för att låta kroppen läka alla småskavanker. Jag tycker som Jörgen att du ska chansa och bryta om det blir för jobbigt. Har du inte försökt är det risk att du grämer dig länge efteråt. Det är tråkigt att det ska handla om det här efter all träning du har gjort. Skador är ett otyg man skulle vilja vara utan.

wintersnowdrift
2006-02-24, 19:48
Men hindrar skadan dig från att löpa, cykla och simma? Du får nog vänja dig lite vid inflammerade hälsenor, ont i benhinnor och diverse överbelastningsskador, tränar man på din nivå kommer de att dyka upp då och då. Fundera på om det gör mest ont när du åker skidor och om det kanske inte påverkar din löpning lika mycket. Då kan det kanske vara läge att torka tårarna, bita ihop och åka Vasan som planerat. Du gör rätt i att ta skadan på allvar, men försök att göra en bedömning på hur en ökad läkningstid skulle påverka din säsong och sen håller du dig till det beslutet. Förr eller senare kommer du att tävla småskadad är min gissning, svårt att undvika. Låt inte sånt här knäcka dig.
kjam/J

Tyvärr hindrar det mig från att göra allt, i princip. Åtminstone just nu. Löpning är det inte tal om. Jag försökte springa ifatt pendeltåget här om dagen och kom ungefär två meter innan jag var tvungen att bita mig i läppen av smärta. Cykling kanske skulle gå, jag testade lite spinning på gymmet förra veckan och kände inte av så jättemycket under själva cyklingen. Däremot tyckte jag att det blev värre efteråt så jag vågar inte testa igen nu innan Vasaloppet.

Simma normalt kan jag inte, det känns när jag sparkar. Däremot var jag i simhallen idag och testade en våtdräkt som jag funderar på att köpa, och då simmade jag med en dolme (ja, det heter så :D) mellan benen ;). Har man den så flyter underkroppen fast man håller benen helt stilla och bara jobbar med överkroppen.

Egentligen borde skadan inte påverka min triathlonsäsong - den startar i början på maj och så länge vägrar jag helt enkelt vara skadad! Dock är det jävligt knäckande psykiskt att gå runt och ha ont och veta att man inte kan leva "normalt" (hur normalt det nu är att träna i den utsträckning jag gör...).

Tusen tack för peppningen. Jag försöker säga till mig själv att jag är löjlig som tar det här så hårt (och tänka på t.ex. Marit Björgen som varit överlägsen hela skidsäsongen och sedan blir sjuk lagom till OS.... hon har antagligen laddat i 4 år för den tävlingen!), men samtidigt känns det tufft. Jävligt tufft. Nåja, om jag ska försöka lämna självömkan därhän - "det som inte dödar härdar" antar jag. Jag får ta revansch sen när triathlontävlingarna sätter igång. Jag kommer antagligen att vara en killermachine då om jag missar Klassikern nu - det är jävligt mycket jobb att revanschera sig för ;).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-02-24, 19:54
hhmm jag trodde du så gärna ville genomföra klassikern men om triathlonen är viktigare är mitt svar nog ett annat beroende på hur ont det gör.

du kan ju också göra som ngn föreslog att staka dig igenom så stor det av loppet som möjligt och se hur det känns. Men då måste du känna att du är rejält stark i armar och rygg.

Hehe, gissa om armar och rygg är mina svagaste muskelgrupper ;). Men jag har stark mage och den använder man också mycket när man stakar... *optimist javisst*. Seriöst så kommer jag definitivt att försöka staka så mycket som möjligt. Tar jag slut så tar jag slut, då får jag väl ramla ihop i en snödriva och bli upplockad av någon servicebil.... utmattning kan jag ta, men riskera att förvärra skadan för mycket det gör jag bara inte.

Hälsan/triathlonen sätter jag före Klassikern, även om det river i mitt hjärta. Vasaloppet är helt enkelt inte värt att jag sedan ska gå runt och ha ont/må dåligt i veckor eller månader efteråt...

//Kristin

wintersnowdrift
2006-02-24, 20:00
När har du din tävlingsdebut i triathlon? Frågan är ju hur mycket läkningen försämras av Vasaloppet. Det kanske ändå hade varit lägligt med lite vila efter Vasaloppet för att låta kroppen läka alla småskavanker. Jag tycker som Jörgen att du ska chansa och bryta om det blir för jobbigt. Har du inte försökt är det risk att du grämer dig länge efteråt. Det är tråkigt att det ska handla om det här efter all träning du har gjort. Skador är ett otyg man skulle vilja vara utan.

Tell me about it. Man är tydligen för ambitiös, och det är jävligt störigt när viljan är starkare än kroppen. Jag har ingen aning om läkningstid, det har ju gått två veckor nu sedan skadan bröt ut "på riktigt" och jag känner ingen enorm förbättring direkt... Dock gav ju läkaren klartecken för start, och jag har dessutom fått tid hos en naprapat specialiserad på idrottsskaderehabilitering direkt efter sportlovet.

För att förvärra situationen ytterligare (när du tror att du nått botten kan du alltid sjunka ännu djupare. Gyttja är bottenlös :P) gör Voltarenet att jag inte kan käka riktigt bra heller. Magen protesterar mot allt för "tung" mat, så någon vidare uppladdning blir det inte heller... Imorgon ska jag dock göra mitt bästa för att få i mig kolhydrater i alla fall, sedan får det bära eller brista.

//Kristin

Eva_E
2006-02-25, 16:57
Nåååå - blir det nåt vasalopp i morgon?

I så fall vill jag av hela mitt hjärta önska dig lycka till!!! Gör ditt bästa - men lyssna på kroppen och kliv av om det gör för ont... Inte den lättaste ekvationen att få ihop, jag vet!

Take it easy - but take it!

Eva

Cilia
2006-02-25, 17:05
Önskar dig också lycka till.

jakke
2006-02-26, 23:26
Hur gick det?

Pellefant
2006-02-27, 00:59
Hoppas att det gick bra och att du kom till start samt att du mår bra efteråt också med skadan! Jag är grymt nyfiken.

wintersnowdrift
2006-02-27, 11:27
Hej allihop!

Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1373027#post1373027) finns en "kort" redogörelse för mitt Vasalopp (jo, jag valde att starta tillslut).

Jag är rörd över hur många som har brytt sig om mitt öde i den här träningsdagboken. Ni har varit ett stöd, framför allt under de veckor som jag varit skadad och svävat mellan hopp och förtvivlan (milt sagt, jag har varit ett psykiskt labilt nervvrak). Än en gång, tusen tack!

//Kristin

Snake
2006-02-27, 12:14
Applåder! :thumbup:

Noodles
2006-02-27, 13:23
Så vad händer med träningsjournalen nu när klassikern är fullbordad? Blir det en ren triathlonjournal? :)

delta_mats
2006-02-27, 15:01
Stort grattis till dig! Vilka nya tävlingar från din sida har vi att se fram emot?

Jax
2006-02-28, 21:07
Jättegrattis, du är hur grym som helst.

wintersnowdrift
2006-03-07, 22:20
Tisdag 7/3

Jahapp, dax att kicka igång den här journalen igen känner jag.

Läget är som följer:
Jag var hos en naprapat igår och fick lite rehab-övningar av honom som jag ska köra varannan dag i cirka tre månader... När naprapaten såg min (chockade) min efter det uttalandet lade han dock till: "Det betyder inte att du inte kan göra något annat under den tiden...". Jag kommer dock att få vara extremt lyhörd för kroppen och bara göra sådant som inte gör ont, för att sedan succesivt öka belastningen. Det är en seg skada jag dragit på mig.

Planen är att köra mitt rehab-tjafs (bl.a. breda knäböj och utfall med lätt belastning), styrketräning (men jag kommer nog att skippa tunga basövningar i början), simning som verkar fungera smärtfritt och även spinning/cykling så småningom. Löpning kommer nog få vänta minst ett par veckor till...

Dagens träning blev simning. Just nu tar jag det ganska easy och simmade rätt mycket med min kära dolme, som gör att jag bara behöver jobba med armarna. Kan ju redogöra för passets upplägg för den som är intresserad:

200 m sammansatt (ss) insim

450 m teknikträning; enarmscrawl, "catch-up" och "tummen" (teknikövningar som syftar till att få bättre drag respektive bättre rotation i axelpartiet)

500 m med dolme (dvs bara armar), lugnt

4x200 m ss intervaller, 20 sek vila emellan. Här tog jag i, men låg inte på max.

600 m med dolme igen, varannan hundring lugnt och varannan där jag lade rejäl kraft i armtagen. Fokuserade på att få till "slutkicken" i arm/handled, precis innan armen lämnar vattnet. Detta är rätt tungt, vattnet utgör ju ett motstånd. Ju starkare man är desto snabbare kan man simma, och jag är en svagis.

400 m ss lugnt.

Avslutade med 50 m ryggsim.

Totalt 3000 meter på dryga 60 minuter. Jag kände ingen smärta under passet, jag hoppas att det kommer kännas bra (eller, bra är det ju inte men inte sämre iaf...) även imorgon.

//Kristin

Noodles
2006-03-07, 22:41
Kul att du är tillbaka i träning men var försiktig nu. Du har gjort en grym prestation i Vasaloppet. Nu får du tänka på din kropps välbefinnande på lång sikt. :thumbup:

Cilia
2006-03-08, 08:09
Håller med, kul att du är tillbaka och kan träna.
fick du skadan för att du tränade för mycket eller för att du utförde ngn övning fel?

Skönt med en naprapat som förstår att träning är viktigt och inte vill gardera sig med att säga nej.

wintersnowdrift
2006-03-08, 10:45
Kul att du är tillbaka i träning men var försiktig nu. Du har gjort en grym prestation i Vasaloppet. Nu får du tänka på din kropps välbefinnande på lång sikt. :thumbup:

Yep, det gäller att jag klarar av att vara lyhörd. Jag förstår egentligen inte hur det kan vara så lätt att tänka "Äh, det som inte dödar härdar" och köra på fast man har ont. Möjligen har hårt tränande individer något genetiskt fel i självbevarelsedriften ;).

Men som sagt - jag ska verkligen lägga allt krut på att bli frisk nu. Jag vill ju för allt i världen inte att skadan blir kronisk.

//Kristin

wintersnowdrift
2006-03-08, 10:49
Håller med, kul att du är tillbaka och kan träna.
fick du skadan för att du tränade för mycket eller för att du utförde ngn övning fel?

Skönt med en naprapat som förstår att träning är viktigt och inte vill gardera sig med att säga nej.

För många, för hårda och för långa pass på längdskidor inför Vasaloppet är med största sannolikhet orsaken. Den första känningen fick jag under ett fyramilsopp tre veckor innan Öppet Spår. Det är mycket lätt hänt att dra på sig sådana här saker när man ökar träningsdosen för snabbt, vilket jag vet att jag gjorde...

Naprapaten hade själv åkt Vasaloppet 10 ggr så han förstod precis sade han! :D

//Kristin

Noodles
2006-03-08, 11:51
Yep, det gäller att jag klarar av att vara lyhörd. Jag förstår egentligen inte hur det kan vara så lätt att tänka "Äh, det som inte dödar härdar" och köra på fast man har ont. Möjligen har hårt tränande individer något genetiskt fel i självbevarelsedriften ;).

Men som sagt - jag ska verkligen lägga allt krut på att bli frisk nu. Jag vill ju för allt i världen inte att skadan blir kronisk.

//Kristin

Hur många gånger har jag inte struntat i att lyssna på kroppen och ångrat det efteråt? Är förhoppningsvis bättre idag. Det är kul att pressa sig men idag är jag mer lyhörd för skador.

Dumheten kan jag skylla på genetik. Min pappa löpte mycket (och var storrökare, hmm) men idag har han problem med sina knän. Undrar om det beror på att han inte trodde på att löpning krävde bra utrustning. Förstår faktiskt inte hur han kunde få knäproblem. Han hade ju bara samma dåliga skor i 20 år. Nu har han inte rökt på 12 år men tyvärr har löpningen blivit lidande pga knäna. Det positiva är att han idag löper i ordentliga skor (efter tjat från sina barn).

Det finns lite för många personer i medelåldern som är gamla löpare och har knäproblem. Känns som att en hel generation vågade vägra materialsport och får betala för det idag.

Notera avsaknaden av smileys. Du kan också, Kristin. Det handlar bara om att våga ta steget. Du har dessutom röstats fram som väldigt snäll och går rätt säker.

Pellefant
2006-03-09, 01:56
Sett denna? Det är flera som åkt med smärtor. (förra året dock)

åkte hela sträckan förra året med brutet ben. - Jag trodde jag stukat foten, säger han med ett leende.

- Jag gjorde mig illa vid starten, men jag tyckte inte att det var så allvarligt. Jag trodde faktiskt att jag stukat foten. Det gick bra att stödja på den, det var bara lite besvärligt när jag skulle göra frånskjut. När jag dagen efter loppet åkte till sjukhuset därhemma så konstaterade de att benet var rakt av.
:confused:

http://www.vasaloparen.se/race_article.jsp?d_id=2555

wintersnowdrift
2006-03-09, 19:53
Sett denna? Det är flera som åkt med smärtor. (förra året dock)


:confused:

http://www.vasaloparen.se/race_article.jsp?d_id=2555

Jesus, snacka om hög smärttröskel? Min skada är väl ungefär som en bruten fingernagel i jämförelse :).

//Kristin

wintersnowdrift
2006-03-09, 19:59
Torsdag 9/3

Lattjade på gymmet idag. Gjorde mina trevliga rehab-övningar och märkte att jag (inte helt otippat) är svagare i höger baksida lår (med det skadade muskelfästet) än i det vänstra. Körde sedan igenom överkroppen också, samt cyklade 20 minuter i början av passet och 10 minuter i slutet. Kände inte av skadan någonting, så jag tänkte långsamt försöka vänja in cyklingen så att jag är fit for fight för utomhuspremiär när snön väl smälter!

Igår var en sorgens dag däremot. Jag var ute och red på eftermiddagen och fick ondare sen på kvällen... Så nu får jag nog skippa ridningen ett tag framöver *cry*. Dessutom märker jag att jag går och spänner mig lite nu och då av rädsla för att det eventuellt ska göra ont - inte bra, spänningen i sig gör att skadan känns värre. Jag måste lära mig slappna av helt enkelt.

//Kristin

MasterChief
2007-03-05, 22:05
Bump :em:

wintersnowdrift
2007-03-05, 23:35
Bump :em:

Haha, ojsan, det var allt en gammal relik du grävt fram ur arkivet.

Jag har hittills stått emot alla påtryckningar om en offentlig fortsättning på Kristins vedermödor i träningslivet, men idag körde jag ett underbart intervallpass och då satte faktiskt lusten in lite igen att få skriva av sig endorfinruset. Problemet med Kristin och träningsjournaler är att jag blir grymt pushad av uppbackning och "tummen-upp"-smileys; med följden (inbillar jag mig) att jag tränar hårdare (så långt är ju allt som det ska kan tyckas); MEN i mitt fall brukar för mycket träningsglädje obönhörligen leda till skador :P (ja, jag är både paranoid, vidskeplig och klen).

Men kanske att jag startar en ny, skadefri *arton burkar svartpeppar på allt stormvirke i Småland* Kolo-dagbok när tiden är mogen :).

//Kristin

wintersnowdrift
2007-03-05, 23:35
*Dubbelpost*

Jag lägger till inkompetent på min egenskapslista.

//Kristin

Krampus
2007-03-05, 23:42
Go, go, go! :)

Jompan
2007-03-06, 08:03
Snacka om att vara seg på att hitta intressanta journaler. Totalmiss från min sida... Hoppas verkligen att du fortsätter journalskrivandet. :)

Grattis till prestationen. Förebild om någon.

Hoppas rehabträningen går bra.. Kämpa på! :thumbup:

wintersnowdrift
2007-10-03, 22:38
Kära Kolozzeum!

Kanske är det kicken från Lidingöloppet i lördags (tusentals leriga löpare som plågar sig runt tre mil i terräng är verkligen inspirerande, inte sant?), men jag fick ett plötsligt sug efter att eventuellt plocka upp den här journalen igen.

Journalens titel, trots att den är snart två år gammal, stämmer faktiskt väl in på vad jag skulle vilja göra i mitt träningsliv den närmsta tiden – åka Vasaloppet igen (gärna oskadad den här gången) och ffa göra den där tävlingsdebuten i triathlon som blivit uppskjuten i två års tid nu (återigen främst p.g.a. dessa evinnerliga skadeproblem).

När jag plöjer igenom journalen möts jag av inlägg från en blond och blåögd Kristin som definitivt inte berättar hela sanningen. Mitt förhållande till träningen har varit och är fortfarande dubbelt – jag älskar den av hela mitt hjärta men vet samtidigt att den lätt tar överhanden. Jag vill gärna vara en totalitär diktator över mitt liv, men det brukar sluta med att det jag strävar efter att kontrollera tar kontrollen över mig istället. Jag är betydligt mer medveten idag, men jag vågar inte drista mig till att säga att jag helt har löst alla problem. Gränsen mellan sunt och osunt beteende är så hårfin att jag undrar om den alltid verkligen existerar. Det ÄR helt enkelt lite av en gråzon jag rör mig i. Jag hoppas att den erfarenhet som ett antal träningsår givit mig kommer att hjälpa mig att hålla mig inom ramarna för mitt eget välmående. Det kommer bli min absolut svårast utmaning, och om ni tycker er se varningssignaler som jag ignorerar vill jag hemskt gärna bli påmind om dessa (läs: få dem inbankade i huvudet). Jag har delvis undvikit journalskrivande eftersom jargongen brukar bli antingen matcho eller överdrivet uppmuntrande. Har man distans är detta givetvis inget problem, men det är som sagt där det brustit för mig. Blir man klokare och mognare med åren? Jag hoppas det.

Jag kan också konstatera att det innan skadorna gått väldigt enkelt för mig. Jag är inte alls i den form som jag var i 2005/2006. Dock har jag under 2007, trots skadorna, jobbat mig upp i en träningsmängd som jag aldrig legat på förut och även käkat upp mig en del. Löpningen befinner sig på embryostadiet med långsam upptrappning efter fyra månaders bortavaro, men jag har inte bråttom med någon formtopp. Cykelformen i slutet av sommaren var min absolut bästa någonsin – kanske för att man blir bra på det man tränar och cyklingen fått det mesta av den tid jag skulle ha lagt på löpning. Jag har dessutom kärat ner mig i skogsmullecykling på den mountainbike jag köpte i våras, som tröst för ännu en utebliven triathlonsäsong.

Sedan september pluggar jag istället för att slita ut kroppen i sportaffären jag jobbade i i våras. Jag märker stor skillnad både fysiskt och psykiskt; dels för att skolan är grymt rolig just nu, och dels för att kroppen får vila betydligt fler timmar om dygnet. Våren var tung på många sätt, men också härdande – jag har lärt mig en gång för alla att träning på den nivå jag vill ligga alltid kommer innebära en skaderisk. Jag är beredd att ta den risken men hoppas samtidigt att jag också är bättre förberedd mentalt; för det jag har allra minst lust med är att gråta fler tårar över spilld mjölk.

Allright, romanen får nog sluta nu. Jag ska överväga journalens återuppståndelse en vända till, förslagsvis genom att sova på saken.

Ciao,
//Kristin

Yankeee
2007-10-04, 06:01
Du ska iallafall ha creds för att du skriver en b-uppsats om att du kanske ska starta journalen igen.

LadyInsane
2007-10-04, 06:08
Bestämmer du dig för att börja skriva igen så har du en ny läsare;)

Eddie Vedder
2007-10-04, 07:35
Det vore såklart kul att följa din träning och allt runtomkring (d.v.s. det du väljer att skriva om). Men viktigast är att du mår bra såklart, känns journalskrivandet som något som begränsar dig ska du givetvis skippa den och strunta i egoister som jag som tycker den är intressant at följa.;)

Skämt åsido, det förefaller som att du till stor del kommit tillrätta med dina bekymmer. Det grundar jag inte bara på vad du skrivit utan även vad du berättade i lördags samt att du hade en allmänt positiv och trevlig utstrålning. Jättekul att ses btw!:thumbup:

Så oavsett hur det blir med journalskrivandet så önskar jag dig lycka till förstås, kanske svischar du förbi mig ute i markerna kring Flogsta med ett jäkla löpsteg en vacker dag framöver.:)

Jax
2007-10-04, 08:01
Efter längden på inlägget kan man nästan tro att du utövar någon form av studieflykt. Är det verkligen tentaperiod redan?

Hoppas verkligen att ålderns visdom hjälper dig att ta dig ut ekorrehjulet av skador. Hur gärna jag än vill se dig på startlinjen till vasan så kommer jag att slå dig med en bambusttav om du kommer dit och ska åka skadad.

Ta det lugnt och försök inte göra allt på en gång. Framför allt så vet du, alternativt borde veta, att du inte kan träna så mycket som du vill innan du har legat under den nivån väldigt länge.

Hoppas det går bra för dig och ta hand om dig vännen.

Noodles
2007-10-04, 09:07
Jag sällar mig till de som gärna vill följa din journal igen. Det är däremot inte värt det om priset blir för högt för dig. Jag hoppas att du idag har lite mer distans och känner att du kan hålla en bra balans i träningen, ett läge där du inte mår dåligt eller drar på dig skador hela tiden.

Det var roligt att träffas och intressant att få några sista-minuten-tips från en som redan sprungit loppet.

wintersnowdrift
2007-10-04, 09:36
Du ska iallafall ha creds för att du skriver en b-uppsats om att du kanske ska starta journalen igen.

Äh, det här var ju bara ett litet terapeutiskt PM. I B-uppsatsen med titeln "Ska jag ta upp journalskrivandet på Kolo eller inte? - En djupanalys" kommer jag även att gå in på de underliggande freudianska aspekterna av journalskrivandet; t.ex. oidipuskomplexet, bortträngning och narcissism.

Bestämmer du dig för att börja skriva igen så har du en ny läsare;)

:)

Det vore såklart kul att följa din träning och allt runtomkring (d.v.s. det du väljer att skriva om). Men viktigast är att du mår bra såklart, känns journalskrivandet som något som begränsar dig ska du givetvis skippa den och strunta i egoister som jag som tycker den är intressant at följa.;)

Skämt åsido, det förefaller som att du till stor del kommit tillrätta med dina bekymmer. Det grundar jag inte bara på vad du skrivit utan även vad du berättade i lördags samt att du hade en allmänt positiv och trevlig utstrålning. Jättekul att ses btw!:thumbup:

Så oavsett hur det blir med journalskrivandet så önskar jag dig lycka till förstås, kanske svischar du förbi mig ute i markerna kring Flogsta med ett jäkla löpsteg en vacker dag framöver.:)

Kul att se dig också! När vi båda är kuranta får vi köra långpass ihop i Hågadalen.

Efter längden på inlägget kan man nästan tro att du utövar någon form av studieflykt. Är det verkligen tentaperiod redan?

Hoppas verkligen att ålderns visdom hjälper dig att ta dig ut ekorrehjulet av skador. Hur gärna jag än vill se dig på startlinjen till vasan så kommer jag att slå dig med en bambusttav om du kommer dit och ska åka skadad.

Ta det lugnt och försök inte göra allt på en gång. Framför allt så vet du, alternativt borde veta, att du inte kan träna så mycket som du vill innan du har legat under den nivån väldigt länge.

Hoppas det går bra för dig och ta hand om dig vännen.

Ehm, tentan är inte förrän sista oktober men man kan nog redan tala om en studieflykt. Jag vill inte tänka på vilken längd inläggen kommer ha när det verkligen närmar sig (...). Min vana trogen går jag ut hårt även på den fronten.

Bambustav låter bra, sikta ordentligt!

Jag sällar mig till de som gärna vill följa din journal igen. Det är däremot inte värt det om priset blir för högt för dig. Jag hoppas att du idag har lite mer distans och känner att du kan hålla en bra balans i träningen, ett läge där du inte mår dåligt eller drar på dig skador hela tiden.

Det var roligt att träffas och intressant att få några sista-minuten-tips från en som redan sprungit loppet.

Du var en trogen följeslagare genom journalen tidigare, och jag uppskattade verkligen all peppning (jag inser att jag lät lite väl negativ och nedlåtande - anledningen att man skriver i en öppen journal är ju givetvis att man vill ha och tycker om att få stöd och respons!).

Det är självfallet inte journalens "fel" om jag skadar mig eller mår dåligt. Anledningen att det kan kännas jobbigt är snarare rädslan att misslyckas officiellt; man sviker inte bara sig själv utan också sina "fans". Då kan viljan att upprätthålla en snygg illusion av framgång leda till negativa konsekvenser - men å andra sidan har jag en tendens att överanalysera precis aaaallting (suck). Man kan ju skriva när man tid, lust och ork och inte fundera mer på saken också (hm).

Nu ska jag fly från en studietillflyktsort till en annan (Kolozzeum --> löparspåret!). Solen skiner, wiho, och jag vill inte deprimera mig med fler världspolitiska misslyckanden i kurslitteraturen.

//Kristin

machine gun
2007-10-04, 09:52
Det vore jättekul att få följa din träning i en journal, mkt därför att du sysslar med allt sånt jag skulle vilja syssla med (triathlon, längdskidåkning, mtb) och för att du där, trots skadeproblemen även ligger ljusår från min egen träning och redan har hunnit med mycket av det som jag själv skulle vilja göra nångång i framtiden (Vasaloppet, hela klassikern osv).

Jag hoppas att du kan få ordning på skadecirkusen. Skador har jag däremot fått min beskärda del av och frustrationen i det känner jag igen alltför väl. Jag hoppas också att du inte kommer se journalskrivandet som en källa till prestationsångest ifall du beslutar dig för att återuppta skrivandet igen. På ett sätt kan det ju kanske vara bra att bokföra sin träning öppet om man vet att man har en tendens att gå över gränsen, så kan folk se om det inträffar och beordra Jax att sikta med bambustaven.

Lycka till med allt!

/Zandra

wintersnowdrift
2007-10-05, 17:51
Zandra: Du har rätt i att det finns en poäng med att redovisa sin träning öppet så att andra kan reagera om man blir hemmablind. Jag behöver minst lika mycket bambu som jag behöver uppmuntran!

Allright, jag gör ett försök med en liten statusuppdatering:

Kalla fakta 2.0:
Ålder: 20 (ochmeränetthalvt! Blir 21 i februari.)
Längd: 1,75 m.ö.h.
Vikt: 60-62 kg. När jag sprang Lidingöloppet (hösten 2005) låg jag runt 57-58, men jag tvivlar på att jag någonsin igen kommer att droppa ner under 60. Jag får leva med de extrakilona helt enkelt och lita på styrka istället för lätthet.

Träningsmängd: Hela 2007 har jag legat på mellan 30-40 h/månad, uppdelat på cykling (landsväg + mtb, det är främst cyklingen som höjer timantalet), simning, styrketräning samt lite löpning och skidåkning. Jag siktar på att hålla mig därikring, beroende av fysisk status givetvis.

Träningsmål: Vasaloppet (Öppet spår) i februari som första anhalt, och långsiktigt alltså en tävlingsdebut i triathlon. Jag är jättesugen på att springa Stockholm Marathon; en mara SKA man ju liksom bara ha gjort. Eventuellt kommer min lillebror att cykla Vätternrundan till sommaren, och då är frågan om man ska hänga på eller vara support. Och gör jag Vasan och Vättern ligger ju en ny Klassiker nära till hands… Alternativen är många om jag håller mig skadefri, och inget är bestämt än. Just det, det får jag inte glömma – en mountainbiketävling (långlopp) skulle jag verkligen vilja göra också.

Träningsupplägg: Höst/vinter är ju grundträningens förlovade tid. Jag kommer försöka periodisera min träning i block med fokus på styrka, uthållighet och lättare ”viloveckor” enligt min forna triathlonklubbs filosofi. Mer styrketräning under styrkeperioderna, samt lite mer löpning (där jag långsamt kommer att öka sträckan, snabbheten tar vi senare) under uthållighetsperioderna. Andelen cykling och simning kommer nog ligga ganska konstant. I simningen har jag mycket att lära och fokus ligger på att utvecklas tekniskt och bli starkare. Cyklingen blir mycket mountainbike, vilket innebär både lågintensiv distansträning och pulstoppar vid mer tekniskt körning. När mörkret lägger sig blir det väl till att slänga upp racern på trainern och köra lite intervaller också. När (om...) det blir någon snö kommer nog alla andra idrotter få stryka på foten till förmån för skidåkning - det gäller ju att passa på (om än inte lika mycket som sist - balaaaans var det).

Detta är väl grundtanken något sånär. Jag ska försöka balansera struktur med flexibilitet; vi får se hur det går.

I dagsläget är jag faktiskt ”skadad” (nähä!). Dock inte på grund av överträning den här gången utan för att jag trillat på cykeln – men inte under ett träningspass, utan på väg till skolan (!). Helidiotiskt. Jag dammade i ett knä rätt rejält så höger knäskål är ett enda stort blåmärke och ganska ömt . Naturligtvis väldigt bra timing för att ta upp träningsjournalen igen. Jag sprang lite lätt igår och cyklade mtb i morse, men mest som rekreation så inrapporteringen av de första ”riktiga” träningspassen får vänta. To be continued alltså.

//Kristin

Cilia
2007-10-05, 19:19
määähhhh om du ändå ska skada dig kan det väl vara av ngt nyttigt?
verkar ju inte vara helt invalid trots allt.

du måste hålla ögonen på vägen och inte på dom söta pojkarna som går på trotoaren.

Tolkia
2007-10-05, 19:43
Jag är glad att se dig skriva igen (om inte annat är det skönt att få lite sällskap i B-uppsatsklubben). Jag vill dock på förhand varna för att det inte bara är Jax som siktar bra med en bambustav, eller varför inte en kastad gympasko ...