handdator

Visa fullständig version : "Nolla" på kolhydrater


gladiatorerna1
2002-07-29, 08:43
Från och med idag ska jag tömma kroppen på kolhydrater dvs jag ska bara äta protein. Tycker ni att det är en bra ide att prova på att göra det redan nu?(ska tävla 30:e november, till er som inte vet) Fördelar? Nackdelar? Har ni några tipps ni kan ge mig? Ökar ni proteinintaget under en sådan här period? Tillför ni kroppen något speciellt?

Tacksam för svar

Warrior
2002-07-29, 08:50
Det vore nog ingen vidare bra ide att enbart käka Protein... du skulle vara tvungen att ligga på 500g eller så per dag vilket är ganska mycket.

Mer hälsosamt vore att äta lite kolhydrater och fett men övervägande proteiner.

:eating:

Petrus
2002-07-29, 08:54
Tömma kroppen på kolhydrater gör du sista dagarna innan tävlingen (med andra ord INTE NU!) för att sedan ladda upp kroppen igen under sista dagen innan träning då du äter utav bara h_e...
Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-07-29, 09:17
Varför ska du tömma ?
Testa du hur reagerar inför en tävling ?
Kör du ketodiet ?
Något annat skäl ?

gladiatorerna1
2002-07-29, 12:35
Jag vill få igång förbränningen ännu mer så att jag får fram magrutorna, jag känner dom men det är bara fetet som döljer dem.

Varför är det inte bra att tömma nu? Vad händer? Så man måste öka proteinintaget ännu mer när man tömmer?

Mycket tacksam för svar

Janna
2002-07-29, 12:52
d kommer inte öka din förbränning genom att enbart ät proteiner .. för att kroppen ska gå in i ett ketogent tillstånd och hämta energi från fettdepåerna istället för musklerna måste du även äta fett och ganska mycket sådant .. nu är jag ingen expert på hur man lägger upp energo intag under ketodieter .. men jag vet att om man gör rätt så bränner man som sjutton..

vill du veta mer så fråga jocke han har mer erfarenhet av såndant här..

men personligen tycker jag inte du ska gå på keto om d inte har extremt mkt att ta bort

testa istället att göra någon förändring ... tex öka kaloriintaget ett par dagar för att lura kroppen att den ska få mer energi så den börjar bränna igen och sedan gå ner till samma som du ligger på nu igen

eller skippa kardion efter träningen en vecka för att sedan sätta igång med den igen

/ janna

gladiatorerna1
2002-07-29, 14:23
Till Janna!

Tack så mycket för ditt svar!

Vad innebär en ketodiet?

gladiatorerna1
2002-07-29, 14:24
Vad händer med kroppen när man tömmer på kolhydrater?

EiseltUK
2002-07-29, 15:14
Ungefär lika mycket fett som protein är ett ganska bra mått till att börja med, men som kan dras ned successivt om det visar sig att det totala kaloriintaget blir för högt. Kolhydratintaget bör inte helt upphöra. Minst 30 gram upptill 100 gram är fortfarande väldigt lite. Det finns ju en del dolda kolhydrater i maten så det går knappast att få bort dem helt ändå.


Exemel 1:

200 gram protein = 800 kcal (26.5 E%)
200 gram fett = 1800 kcal (60 E%)
100 gram kolhydrater = 400 kcal (13.5 E%)
=========================
TOTALT 3000 kcal per dag

Exempel 2 (med mer protein och mindre fett):

300 gram protein = 1200 kcal (41 E%)
150 gram fett = 1350 kcal (45.5 E%)
100 gram kolh = 400 kcal (13.5 E%)
=======================
TOTALT 2950 kcal per dag


Fettet bör komma från olika oljor. Linfröolja och olivolja är bra. Fett sikt går också bra.

När jag har testad det så känner jag mig mer energisk, suget efter kolhydrater försvinner helt osv. Nackdelen är att man har en väldigt underlig matsedel som lätt blir enformig.

Det finns massor med variationer så detta är bara en lite riktlinje som du kan testa en vecka.

Mvh
Henrik

Janna
2002-07-29, 17:52
Originally posted by gladiatorerna1
Vad händer med kroppen när man tömmer på kolhydrater? ¨

när du tömmer kroppen på kolhydrater tömmer du ut glykogenförråden som är till för att snabbt förse kroppen med näring .. hjärnan använder oxå den kolhydrater som energi och när du är tömd kommer du antagligen bi väldigt seg ha svårt att koncentrera dig bli lätt irriterad och så vidare ... men när glykogenförråden varit tömda ett tag bildas ketogener som förser kroppen med energi som tas ur fettdepåerna

jag är ganska dålig på att förklara saker tyvärr men ungefär det är vad som händer

EiseltUK
2002-07-29, 18:32
Hej!
Ketoner bildas ganska snabbt i kroppen så det tar max tre dagar innan kroppen har vant sig vid lågt kolhydratintag. Observera att man inte ska dra ned kolhydratintaget för lågt. Jag tror att ungefär 100 gram är bra för att ligga på den säkra sidan. En ätardag under helgen är bra för att fylla på glykogenet.

Fann en svensk länk som kanske kan vara intressant

http://www.topshape.se/artiklar/ckd.html


Mvh
Henrik

Peter
2002-07-29, 18:40
Henrik: Det som du skriver om är väl inte ketogena dieter? Ketogena dieter brukar innehålla väldigt lite kolhydrater och mer fett än protein och kolhydrat tillsammans.

Tjockisen
2002-07-29, 18:49
Han rekommenderar att man inte ligger över 30 gram per dag... 100 gram är väl rätt mkt för en ketodiet eller?

Sverker
2002-07-29, 18:57
Oj, va´många som tycker det är bra att träna utan kolhydrat !

Hur funkar det egentligen ? att träna alltså när man gått mer än tre dagar med lite kolhydrat och levern och musklerna är tomma på glykogen !

Kan man få samma kontakt med musklerna då ?

Jag försöker inte alls att vara lustig utan är nyfiken på vad Ni andra tycker att träningen fungerar.


Att jag kör med högkolhydratdiet är ju ingen hemlighet.
sverker

Tjockisen
2002-07-29, 19:06
Kan bara berätta vad jag känt efter 3 veckors keto.. Intensiteten är jävligt svår att behålla under passet, jag har iallafall svårt att få upp samma intensitet som jag brukade ha innan jag började med ketodieten.. Sen är det lite jobbigt när man efter kolhydratladdnignen tappar en massa kilo på kort tid, även om det bara är vätska som bundits av kolhydraterna så känns det =)

EiseltUK
2002-07-29, 19:07
Originally posted by Peter
Henrik: Det som du skriver om är väl inte ketogena dieter? Ketogena dieter brukar innehålla väldigt lite kolhydrater och mer fett än protein och kolhydrat tillsammans.

Hej!
Jag har faktiskt inte orkat plöja igenom någon artikel eller bok om vad som menas med en ketogen diet... så jag har svårt för att svara. Du har säkert rätt. Rent kliniskt tror jag dock att man kan säga att en ketogen diet är när kolhydratintaget understiger cirka 35 energi%.

Mvh
Henrik

EiseltUK
2002-07-29, 19:15
Hej!
De flesta brukar tycka att det går ut över träningen, men jag mörkte inget sånt. Jag brukar (kanske ska skriva brukade, eftersom mina besökstimmar på gymmet numera är ganska blygsamma) köra 5:or och bara två övningar per muskelgrupp. Då blir passet kanske max 40 minuter och man behöver inte så mycket energi.

Även om träningen går sämre så gör det troligen ingenting eftersom man kan anta att det som stimulerar muskeltillväxten är själva uttröttningen och de nedbrytningsprodukter och mikroskador som sker i muskelcellerna.

Ju mindre enegi som finns i muskeln, destom mindre behöver man träna för att stimulera tillväxt eftersom tillväxt är en adaptiv process som har till syfte att bevara kroppens homeostasis. [hittills opublicerad teori av prof Eiselt]. Det kanske inte ger bättre effekt, men går troligen jämt upp.

Mvh
Henrik (Eiselt)

Jarod
2002-07-29, 19:55
Originally posted by EiseltUK
Även om träningen går sämre så gör det troligen ingenting eftersom man kan anta att det som stimulerar muskeltillväxten är själva uttröttningen och de nedbrytningsprodukter och mikroskador som sker i muskelcellerna.

Ju mindre enegi som finns i muskeln, destom mindre behöver man träna för att stimulera tillväxt eftersom tillväxt är en adaptiv process som har till syfte att bevara kroppens homeostasis. [hittills opublicerad teori av prof Eiselt]. Det kanske inte ger bättre effekt, men går troligen jämt upp.

Helt överens-stämmande med min träningsfilosofi oxå! :thumbup:

Mvh

Petrus
2002-07-30, 07:46
Vill lägga ett motargument till min Älmhult-Super-Moderator-Polare... (och Eiselt eftersom det var hans opublicerade studie...:D )

Min teori (även den opublicerad) går ut på att man måste överbelasta eller shocka musklen på ett eller annat sätt vajre träningspass. Har man lyft 200 i marklyft en gång , så börjar musklerna att anpassa sig efter det. (Hypertrofi) Om man nästa pass inte har mer energi än att man orkar köra på 150kg så tror jag inte det ger lika mycket som om man hade kunnat köra på 200, eller öka vikten. Även om man tar ut sig lika mycket båda passen...
Ingen tvekan om att eran studie ger resultat, men den är inte optimal.
Vänligen,,,
Petrus

Jarod
2002-07-30, 08:05
Men hela muskelbyggandet går ju ut på att träna sönder muskelfibrer så att dom kan repareras å växa sig större å starkare... Å så länge man överbelastar muskeln så spelar det ju ingen roll om man lyft 200kg i mark förra passet eller om man kör på 150 denna gång. Nu kanske det bara handlar om dålig energitillgång i musklerna...Har du ingen energi så kan nog 150kg va nog så tungt å då trasar man säkert sönder muskelfibrer oxå... Kanske!

Mvh Morgon-teori-utan-kaffe-än-Jarod :smash:

gladiatorerna1
2002-07-30, 08:28
Oj, vad många inlägg jag har fått *tacksam*

Jag styrketränade igår och jag måste säja att det var mitt sämsta pass någonsin. Det går inte träna när man "nollar" på kolhydrater. Är detta normalt? :blah: Tappar man några muskler när man "nollar"? Måste man öka proteinintaget ännu mer under en sådan här tid?

Petrus
2002-07-30, 08:37
Originally posted by Jarod
Men hela muskelbyggandet går ju ut på att träna sönder muskelfibrer så att dom kan repareras å växa sig större å starkare... Å så länge man överbelastar muskeln så spelar det ju ingen roll om man lyft 200kg i mark förra passet eller om man kör på 150 denna gång. Nu kanske det bara handlar om dålig energitillgång i musklerna...Har du ingen energi så kan nog 150kg va nog så tungt å då trasar man säkert sönder muskelfibrer oxå... Kanske!

Mvh Morgon-teori-utan-kaffe-än-Jarod :smash:

Hmmm, let me get back to you on that.
Vänligen,,,

Utan-kaffe-Tinner :cheers:

Sverker
2002-07-30, 12:02
Häftig teori Henrik !

Konsekvensen av det borde ju bli att man kör keto-diet under uppbyggnaden och äter mer mer kolhydrat under deffen för att bevara muskelmassan ?


Hade aldrig kunnat ( eller vågat ) tänka så långt själv.

Janna
2002-07-30, 12:47
Originally posted by gladiatorerna1
Oj, vad många inlägg jag har fått *tacksam*

Jag styrketränade igår och jag måste säja att det var mitt sämsta pass någonsin. Det går inte träna när man "nollar" på kolhydrater. Är detta normalt? :blah: Tappar man några muskler när man "nollar"? Måste man öka proteinintaget ännu mer under en sådan här tid?

jepp du tappar muskler och energi ... muskler tappar man alltid när man deffar o ju snabbare man vill gå ner desto mer muskler tappr man

det är normalt att bli energilös om man går på keto .. kolhydrater är ju kroppens största enegergikälla .. får koppen ingen energi tvings den hämta det från egna depåeer .. alltså från fett men även från muskler .. för att inte tappa alltför mkt muskler bör man äta minst 3gr protein/kg kroppsvikt

MVH Janna

Matti
2002-07-30, 20:32
"mer kolhydrat under deffen för att bevara muskelmassan ?"

Så länge som kcalintaget inte är för lågt och proteinintaget är högt bevarar samtliga dieter muskelmassa ungefär lika bra. Under deff bör man därför välja en diet som man själv trivs bäst med: vissa finner att det är lättast att kontrollera matintaget under en ketogen diet, andra skär bara på kolhydratintaget lite och sedan finns det de som trivs bra med en relativt hög andel kolhydrater i kosten.

Janna
2002-07-30, 21:04
vem har sagt något om att kolhydrater är nödvändiga för att bevara muskelmassan?

det handlar ju om att man går för lågt i energi .. jag tror knappast galdiatorerna1 kommer få i sig tillräckligt med energi genom att endast äta protein .. du kanske inte läst hennes tidgare inlägg om sin diet där hon berättar att hon utesluter fett helt och hållet .. plockar man då även bort kolhydraterna finns bara protein kvar men kroppen har ganska svårt för att använda proteinet som energi och då går musklerna lätt åt.

ska man utesluta kolhydrater bör man äta ganska mkt fett men även om man gör det kommer det ändå gå en del muskler. Därför är det ovanligt att någon går på ketodiet under en längre period.

Matti
2002-07-30, 21:44
"du kanske inte läst hennes tidgare inlägg om sin diet där hon berättar att hon utesluter fett helt och hållet "

Njah, jo. Fast jag antog att hon ändrade på det när folk sa att att fett är nödvändigt. Att bara äta protein är lika idiotiskt som att bara äta fett eller att bara äta kolhydrater.

"ska man utesluta kolhydrater bör man äta ganska mkt fett men även om man gör det kommer det ändå gå en del muskler."

Jepp, fast inte mer än vid en mer "vanlig" diet? (det är i alla fall vad Lyle Mcdonald skriver) Men för att spara på muskelmassan bör man köra en cyklisk diet typ CKD.

Sverker
2002-07-31, 06:22
Matti !

Kolhydraterna under diet var snarare för att bryta det ketogena stadiet och få in lite variation. Hellre byta ut fettet mot lite kolhydrat än att sänka fettintaget och bara köra på protein under dieten.

Att konstant gå med ketoner som energikälla är inte att rekomendera eftersom blodets pH sjunker pga den stora mängden fria fettsyror. Långsiktikt tar nog kroppen stryk.

Kroppen är ju anpassad att producera ketonkroppar vid svält så att använda ketogena dieter i perioder om några veckor fungerar säkert. Inget jag ifrågasätter alls.

Lellan
2002-08-25, 16:50
Tja, min lilla erfarenhet var efter 5 veckors ketodiet som jag då upplevde helt jättebäst (förutom att man blir vråltrött men är man envis så tänker man inte på det, jag gick inte ner på vikterna men ökade inte heller och konditionsträningen drog jag ner på rejält men morgonpromenerade) - var att det INTE passar mig.

Visst - jag tappade fett. Och fort gick det. Tyckte det var jättekalas! Men VILKEN baksmälla!! :smash:

Blev jättesjuk, har tidigare haft problem med levern å keto är inte snällt mot den..:nono:

Det blev en veckas penicillin, följt av ytterligare två.. Mitt i varma sommaren.. svimmade å mådde pest, kände mig fetast i världen när jag åt kolhydrater (någon mild ätstörningsvariant eller vad man ska säga - har inte varit sådan varken tidigare eller senare men det var plågsamt att äta en frukt för jag kände mig FET då).

Visst - jag kan ju inte skylla allt på ketodieten, levde otroligt pressat liv just då. Såhär veckor efteråt har jag ännu inte kommit upp i samma vikter och det känns som min kropp inte reagerar på bra mat och träning vilket gjort att jag äter sämre än på mkt längre.. :(

Vilket jag inte mår bra av så nu blir det andra bullar!! Får rycka upp mig nu! Kommer aldrig leva uteslutande på protein å fett (kollisarna kom från de få kollisar man får från protein och fettrika råvaror) igen. Och om det är någon som har leverproblem så avråder jag.. jag frågade läkare innan som gav klartecken men min kropp gillade det INTE..

Å jag har omvärderat lite - har inga tävlingsambitioner och jag vill ju ha en kropp som fungerar! Å för mig var genvägar = senvägar.. :muscle:

Säger inte hur ni ska göra, berättar bara hur det blev för mig! :)

spinkoo
2002-08-25, 19:21
Jag vet inte om tinner-jarod-eiselt har rett ut detta ännu men jag svarar ändån. Kan börja med att stödja tinner och nu ska jag skriva varför!

Om man nu kört 200 kg i marklyft ena veckan men bara orkar 150 kg nästa vecka tror jag inte att man trasar sönder lika många muskelfibrer som första veckan. För att man bara orkar mindre vikt beror på att man inte orkar trasa sönder lika många. Detta ska inte missuppfattas som att ju mer vikt desto med muskler kan man bygga, utan jag menar bara på det korta perspektivet i detta särsklida fall.

Häng mig nu/spinkoo

Sverker
2002-08-26, 06:37
Lellan, du har nog bara fått uppleva vad som drabbar många när man tränar som hårdast och deffar som bäst. Man får en infektion som ett brev på posten.
När allt går som tåget, och mycket fort också :) så får immunsystemet inte den energi som behövs utan man blir sjuk.

Lellan
2002-08-27, 01:21
Jo, det var väl det som hände! Är ju nybörjare på det här med styrketräning (ett år bara, det första av måånga..*ler*) och min första deff blev lite avbruten där.. :mad:

När jag blev sjuk så levde jag på protec +, frukt, havregrynsgröt och glass (:rolleyes: ja vaddå?? Hur varmt som helst och halsont) och gick upp 1 kg om dagen första 10 dagarna.. Blev lite.. paff? *ler* Det var lixom dubbelt mer än jag gått ner typ.. men det var väl mkt vätska också kan tänka.. hursomhest så åkte jag på en till sjuka efter å lite annat trassel (vilket gör att jag bor på hemlig adress så ni kan glömma det där med örebro..). Träningen har varit sporadisk och kosten idealisk vissa dagar, obefintlig andra och usel resten.. Är nu iaf supermotiverad att komma i form (mindre kroppsfett, mer muskler) - utan att riskera dåligt immunförsvar.

Lägger snart upp en ny träningsdagbok och hoppas på den sedvanliga peppningen!! :kickass: