handdator

Visa fullständig version : Loftsäng, hur nära taket?


Juliette
2005-11-25, 12:34
Tänkte höra om nån vet ungefär hur nära taket man kan sätta en loftsäng utan att det känns för trångt. Självklart förstår jag ju att det är olika från person till person, men tänkte att någon här kanske har erfarenhet av antingen sova i loftsäng eller tom har snickrat en, och har bra tips.

Ska bygga en hemma hos mig, tänkte ha 110 cm bredd för en person, låter det lagom eller borde man göra den lite bredare? Sen tänkte jag sätta den 70 cm från taket, kommer det att bli trångt? Har inte så högt i tak så jag vill helst inte sätta den lägre, men gör ju hellre det än får klaustrofobi förstås.

Alla tips och idéer mottages tackasmt! :)

Tolkia
2005-11-25, 12:35
Trist detalj som man kanske förbiser: Om den är för nära taket blir det ett helvete att bädda och byta lakan ...

Grahn
2005-11-25, 12:36
Beror ju lite på vad man tänkt sig göra i den.....

Annars är det varmt vid taket och man ska sova svalt.

MasterChief
2005-11-25, 12:37
Tänkte höra om nån vet ungefär hur nära taket man kan sätta en loftsäng utan att det känns för trångt. Självklart förstår jag ju att det är olika från person till person, men tänkte att någon här kanske har erfarenhet av antingen sova i loftsäng eller tom har snickrat en, och har bra tips.

Ska bygga en hemma hos mig, tänkte ha 110 cm bredd för en person, låter det lagom eller borde man göra den lite bredare? Sen tänkte jag sätta den 70 cm från taket, kommer det att bli trångt? Har inte så högt i tak så jag vill helst inte sätta den lägre, men gör ju hellre det än får klaustrofobi förstås.

Alla tips och idéer mottages tackasmt! :)

Vissa, ehhrm, ställningar kommer inte vara tillgängliga med 70 cm tillgodo. :em:

Juliette
2005-11-25, 12:43
Vissa, ehhrm, ställningar kommer inte vara tillgängliga med 70 cm tillgodo. :em:

Den är till min son, så det får man ju verkligen hoppas att det inte blir av med några såna ställningar :D

Fartman
2005-11-25, 12:45
Om han har utrymme nog att vända på sig utan problem borde det vara lugnt.

Juliette
2005-11-25, 12:46
Trist detalj som man kanske förbiser: Om den är för nära taket blir det ett helvete att bädda och byta lakan ...

Jo, har tänkt på den aspekten.. även den att det blir varmt vid taket... men rummet är 1,89x4 meter.. är så svårt att möblera, hur man än gör tar sängen upp halva rummet.. Suck... inte lätt...

Grahn
2005-11-25, 12:47
I slutändan bygger man nog så att den är så låg som möjligt men inte för låg, dvs hur låg kan du egentligen stå ut med att den är?

Nitrometan
2005-11-25, 12:48
Kolla bredder på madrasser. 90, 105, 120 tror jag är standardbredder.

Hmm. Höjden. Det kanske kan vara bra att ha en höjd så att han kan sitta upp? Sen är det ju bra om nån kan bädda utan större svårighet.

Nitrometan
2005-11-25, 12:50
Han kan ju ha utrymmet under sängen som en "koja" eller liknande. Då kanske det blir nåt kul?

Eller så blir det bara en hög med grejer där under.

Juliette
2005-11-25, 13:01
Kolla bredder på madrasser. 90, 105, 120 tror jag är standardbredder.

Hmm. Höjden. Det kanske kan vara bra att ha en höjd så att han kan sitta upp? Sen är det ju bra om nån kan bädda utan större svårighet.

Ja, det vore ju bra, men då kanske 70 cm är lite lågt eftersom han växer. Tänkte ha en 105 madrass men låta sängen vara lite bredare så han kan lägga nån bok etc brevid sig. Kanske 120-130 skulle vara mer lagom.

Det tråkiga är att jag måste ha sängen där man går in i rummet, så man måste huka sig för att komma in, och vill helst inte sätta den alltför lågt, men som sagt hellre det än att han inte kan sova i den, eller problem att bädda mm.

aliquis
2005-11-25, 13:06
Han kan ju ha utrymmet under sängen som en "koja" eller liknande. Då kanske det blir nåt kul?

Eller så blir det bara en hög med grejer där under.vilket väl inte är helt fel det heller ;D, göra 1m högt 2.10x1.20 skåp under sängen så rymmer det ju en del skit =P

Pez
2005-11-25, 13:37
Min erfarenhet är att man bör kunna stå på knä i sängen utan att slå i huvudet för att det ska funka med bäddning samt komfort. Speciellt om sängen ska vara lite bredare, annars blir det nästintill omöjligt att bädda.

Ang. att han ska kunna växa i den sas.. varför inte se till att skaffa en modell du kan "sänka" på nåt vis? Bygger du själv med trästomme/ben så är det bara att kapa och sänka. Dom flesta färdiga IKEA-typer är väl anpassningsbara dom med?

William
2005-11-25, 14:25
Ett tips är att först ta reda på hur tjock madrassen är innan man bestämmer höjden på sängen.

Jag gjorde misstaget att utgå ifrån min gamla madrass när jag gjorde ritningarna till min loftsäng. När jag sen köpte en ny madrass så visade det sig att den var 8 cm högre vilket medförde att jag nu måste sitta lite böjd om jag ska sitta upp i sängen. Nu är jag iofs vuxen till storleken så det skulle säkert inte vara ngt problem för din son om du missade 8 cm.

Har tyvärr inte måtten på min säng längre.

Juliette
2005-11-25, 15:56
Tack för alla tips.
Den får nog bli 80cm från taket, madrassen inräknad, har tänkt om lite där om man ska komma åt att bädda. Lägre ner vågar jag inte sätta den då den kommer att vara framför dörröppningen och man vill helst slippa krypa in i rummet.
Den kommer inte stå på ben utan sitta fast på reglar på väggen, så det ger ju lite luftigt intryck iallafall.

Måste ha bestämt exakt bredd och höjd tills på tisdag då snickaren kommer.. *beslutsångest*