handdator

Visa fullständig version : Fettmätning - Du blir vad du äter.


Kaboffastar
2005-11-25, 00:43
I du blir vad du äter så mäts vikt, fett% osv i nån slags bubbla man sitter i =P

Någon som vet vad det är exakt ?
vad det heter?
är det precist ?
vart kan man göra det om de nu funkar bra ?

jesse
2005-11-25, 00:57
I du blir vad du äter så mäts vikt, fett% osv i nån slags bubbla man sitter i =P

Någon som vet vad det är exakt ?
vad det heter?
är det precist ?
vart kan man göra det om de nu funkar bra ?

Sitter dom i vatten ?

Kaboffastar
2005-11-25, 08:05
Sitter dom i vatten ?

Nej jag vet inte, jag tror inte att dom gör det men jag kan ha fel.


Ingen som vet vad det är jag menar ?

Tina
2005-11-25, 08:11
Nej jag vet inte, jag tror inte att dom gör det men jag kan ha fel.


Ingen som vet vad det är jag menar ?

Jag är säker på att du får ett bättre svar av någon annan snart, men jag vet att de finns på Pauluns näringscenter i Sthlm och jag är nästan säker på att det är den bästa metoden för och mäta kroppsfettet (har läst den här på kollo tror jag) som finns tillgänglig för en vanlig Svensson. :)

Grejjen kallas Bodpod.
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1082

"Näringsfysiologen Fredrik Paulún har nyligen öppnat ett eget så kallat Näringscenter i Stockholm.
En av attraktionerna är apparaten jag kryper in i. En Bod Pod (cirkapris 360 000 kronor) är maskinen som på ett par minuter ger dig din kropps fetthalt svart på vitt.
Tekniken bygger på Arkimedes antika badkarsprincip, fast med luft i stället för vatten.
Jag sitter i bara underkläderna och får order om att andas lugnt och normalt. Min vikt, längd och ålder programmeras in och sen läser maskinen av mig i tre pass om vardera fyrtio sekunder innan mina värden kommer ut på en skrivare."

http://www.expressen.se/index.jsp?a=275167

Nina L
2005-11-25, 08:44
"Min vikt, längd och ålder programmeras in och sen läser maskinen av mig i tre pass" Jag undrar varför ålder behövs. Det måste innebära att de utgår ifrån att man har en viss form eller kroppstyp pga sin ålder. Är detta verkligen exakt? Jag skulle gärna testa nästa gång jag kommer upp till Stockholm, men då vill jag att det skall vara exakt.

HerrArne
2005-11-25, 08:53
Bygger mätningen på Arkimedes princip så är det ju en volymmätning, varken mer eller mindre. Haken är då naturligtvis att % kroppsfett då måste räknas fram med hjälp av (säkert väl underbyggda, men trots allt) gissningar om hur mycket som är ben, hud, inre organ etc. Sedan vet ju maskinen vad fett respektive muskler har för densitet & räknar loss.

Kommer garanterat i närheten, men exakt? Det beror ju på hur man definierar...

DÄREMOT skulle jag anse metoden exakt när man mäter deltan (skillnader) eftersom 'skelett, hud, inre organ etc' inte ändrar vikt särskilt mycket mellan två mättillfällen på samma person.

Nina L
2005-11-25, 08:59
Bygger mätningen på Arkimedes princip så är det ju en volymmätning, varken mer eller mindre. Haken är då naturligtvis att % kroppsfett då måste räknas fram med hjälp av (säkert väl underbyggda, men trots allt) gissningar om hur mycket som är ben, hud, inre organ etc. Sedan vet ju maskinen vad fett respektive muskler har för densitet & räknar loss.

Kommer garanterat i närheten, men exakt? Det beror ju på hur man definierar...

DÄREMOT skulle jag anse metoden exakt när man mäter deltan (skillnader) eftersom 'skelett, hud, inre organ etc' inte ändrar vikt särskilt mycket mellan två mättillfällen på samma person.
Sugigt! Jag har gjort en magnetröntgen (tror jag det var) när jag var 25 år. Det var exakt. Där skannade de ju igenom hela kroppen. Jag gillar inte när maskinen utgår ifrån någonslags normalvärde, eftersom jag har väldigt grov benstomme. Dessutom har jag ju plast på framsidan. Undras hur det påverkar. :MrT: Skillnader kan jag mäta bra med min fettmätarvåg här hemma.

Nitrometan
2005-11-25, 09:26
Bodpod kommer trea av undersökningsmetoderna. Den är en härledd metod och de blir aldrig lika bra.

* Etta är obduktion. Man styckar objektet och väger allt (muskler, organ, fett, blod, skelett, hud m.m.). Tyvärr är detta en s.k. förstörande provning, objektet dör och man kan inte göra om den vid ett senare tillfälle för att se en förändring.

* Tvåa är undervattensvägning (man jämför med en vanlig vägning), med kunskap om vad densiteten på olika strukturer i kroppen är kan man få fram ett bra värde på kroppsfettet.

* Trea är som sagt Bodpod, liknar undervattensvägning. Objektet vägs och den undanträngda luftvolymen mäts.

* Fyra är kalipermätning. Kräver erfarenhet och övning för att bli bra.

Därefter kommer bioimpedansmätningarna.

HerrArne
2005-11-25, 10:05
Sugigt! Jag har gjort en magnetröntgen (tror jag det var) när jag var 25 år. Det var exakt. Där skannade de ju igenom hela kroppen.
Japp. Det torde vara den mest exakta ickeförstörande mätmetoden (och borde vara med på Nitrometans lista som nr 2 (nr 1 om man vill ha kroppsfettsVOLYM%) Men eftersom utrustningen är liiiiite för dyr för att skaffa till kroppsfettsmätningar så brukar den utelämnas.

Jag gillar inte när maskinen utgår ifrån någonslags normalvärde, eftersom jag har väldigt grov benstomme. Dessutom har jag ju plast på framsidan. Undras hur det påverkar. :MrT: Skillnader kan jag mäta bra med min fettmätarvåg här hemma.
Om du (mot förmodan) lyckas ge bodpoden siffror på hur mycket av dig som är ben, hud, inre organ, plast etc extraherade ur MRI-mätningen så kommer det att bli ett bra resultat med podden, dock..

Nitrometan
2005-11-25, 10:50
Nja. Hur ska du få fram en procent av massan från magnetröntgen? Då måste du ju veta de olika vävnadernas densitet/massa. MRI ger en väldigt bra siffra på volymen.

Men densiteten behövs också. Den fås endera från siffror som har tagits fram genom undervattensvägning (och är härledda från obduktioner) eller från odbuktioner.

Därmed blir även den en härledd metod och rankas lägre än undervattensvägning. Men trea kan den bli. Jag tog inte med den för att utrustningen är dyr och det är svårt att få en remiss till en MRI bara för att få reda på sin BF%.

Men ska man ha reda på volymen så är MRI säkert oslagbar.

I kombination med undervattensvägning skulle den kunna vara en mycket nogrann och säker metod.

HerrArne
2005-11-25, 12:20
Nja. Hur ska du få fram en procent av massan från magnetröntgen? Då måste du ju veta de olika vävnadernas densitet/massa. MRI ger en väldigt bra siffra på volymen.

Sant.

Därmed blir även den en härledd metod och rankas lägre än undervattensvägning.

Ja, men... Med undervattensvägning (liksom med bodpod) får man vikt och totalvolym. MRI (+ bra våg) ger vikt + totalvolym + detaljvolymer.

Alltså i den mån en skillnad föreligger så är den till MRIs fördel. Eller missar jag någonting väsentligt?

Nitrometan
2005-11-25, 12:27
Ja, men... Med undervattensvägning (liksom med bodpod) får man vikt och totalvolym. MRI (+ bra våg) ger vikt + totalvolym + detaljvolymer.

Alltså i den mån en skillnad föreligger så är den till MRIs fördel. Eller missar jag någonting väsentligt?
Kanske. Jag antar att man måste ta reda på de olika volymernas densitet för att få fram deras massa.

Undervattensvägning ger ju förutom volymen också en viktskillnad (vikt i luft mot vikt i vatten).

Jag är inte säker på rankingen. Det var bara en snabb uppskattning.

HerrArne
2005-11-25, 12:39
Kanske. Jag antar att man måste ta reda på de olika volymernas densitet för att få fram deras massa.

Precis.

Undervattensvägning ger ju förutom volymen också en viktskillnad (vikt i luft mot vikt i vatten).

Sant. Detta i sig ger ingen ny information (vi har redan densiteten som en funktion av vikt-i-luft och volym-i-vatten), men troligen förbättras precisionen i mätningen om man tar med detta värde. Möjligen signifikant.


Jag är inte säker på rankingen. Det var bara en snabb uppskattning.

Mja. Jag är ganska säker på att jag sett den rankning du angav tidigare, och har ingenting att invända emot den.
Varken med eller utan MRI i listan. Jag känner inte noggranheterna i resp. mätning, så mer än (förhoppningsvis) trevlig diskussion på ämnet (som jämförande beräkningar t.ex.) kan jag inte prestera... :D

Jadå, jag är precis hur nördig som helst utan att skämmas minsta smul... :booty:

jesse
2005-11-25, 13:54
"Luftpletysmografi

Luftpletysmografi eller luftkammarmätning innebär att den undersökte vistas i en sluten luftkammare. Genom att man kan mäta den undanträngda luftvolymen genom gaslagarnas tillämpning och har vägt personen kan man räkna ut kroppens densitet. Med hjälp av Siris ekvation fås andelen fett."

Kaboffastar
2005-11-25, 14:46
Följdfråga :
Är det någons om vet vart det finns möjlighet till undervattensvägning ?
I shall have the best. :)

Nitrometan
2005-11-25, 15:16
KI - Karolinska Institutet.
Hur lätt det är att få använda utrustningen vet jag inte.

Kaboffastar
2005-11-25, 15:20
KI - Karolinska Institutet.
Hur lätt det är att få använda utrustningen vet jag inte.

Jo exakt, fick reda på det nu.

Paulún har en
KI har en och så var det nån mer som hade en, det fanns endast 3 st i sverige och hos paulún skulle det kosta 300 kronor.
Bruden jag snackade med sa att det är lika exakt som en undervattensmätning.

Bösön i stockholm har undervattensvägning trode hon men var inte säker, jag ska ringa och kolla upp det nu.

Kaboffastar
2005-11-25, 15:36
Bosön hade inte undervattenvägning, dock jävligt trevlig kille jag snacka med, ska ni göra fystester å skit så åk dit :thumbup:

Didde
2006-01-27, 20:21
Hur är det med den här nya saken att ta lite hår från huvudet och sedan analysera hur man äter. Är det något som finns i sverige ller något som är påväg?

Sve
2006-01-27, 20:27
"Min vikt, längd och ålder programmeras in och sen läser maskinen av mig i tre pass" Jag undrar varför ålder behövs. Det måste innebära att de utgår ifrån att man har en viss form eller kroppstyp pga sin ålder. Är detta verkligen exakt? Jag skulle gärna testa nästa gång jag kommer upp till Stockholm, men då vill jag att det skall vara exakt.

Vad jag förstått så är man fetare inuti ju äldre man är.

min kaliper har olika värden för olika åldrar.