handdator

Visa fullständig version : Bäst utnyttja "för lätta vikter"


Sappe
2005-11-24, 22:08
Kort om min bröstträning: Jag kör två övningar, bänkpress och lutande hantelpress. I båda övningarna kör jag 2-3 reps och runt 3 set. Jag ökar stadigt och är nöjd med upplägget.

Nu mitt problem: På dagens pass körde jag två fyror på gymmets tyngsta hantlar i lutande hantelpressen *grr27* . Jag har valt att lägga mig på få reps för att öka i styrka maximalt. Att byta gym är inget alternativ och jag tror inte att de kommer köpa in nya hantlar i den närmaste framtiden, så som jag ser det har 3 jag alternativ:

1) Köra slowreps
2) Höja lutningen på bänken
3) Öka repsantalet in i det oändliga *flex*

Målet är styrkeökning, främst i bänkpressen.

Vilket alternativ tror ni mest på? Om någon har något annat alternativ till mig läser jag gärna det också.

z_bumbi
2005-11-24, 22:14
Se först till att du har full rörelse i hantelpressen inklusive pausen i bottenläget.

Kör mer bänk.

Skaffa ett par lösa hantelhandtag och ta med dig till gymet.

Sappe
2005-11-24, 22:32
Se först till att du har full rörelse i hantelpressen inklusive pausen i bottenläget.

Check!



Kör mer bänk.

Skaffa ett par lösa hantelhandtag och ta med dig till gymet.


Jag skulle kunna köra lutande bänk antar jag men jag gillar att komma så djupt som man gör i hantelpressen. Fler set i plan bänk skulle bara leda till en massa ettor och jag tror det skulle slita lite väl hårt på lederna. Jag vill inte sänka vikt i nån övning för att klara fler reps i senare set.

Lösa hantelhantag är en bra idé, var är ett bra ställe att beställa såna? Kommer nog bli opopulärt att jag samlar upp alla femmor och 2.5or som ligger runt i gymmet men det får medgymmarna tåla :cool:
Tack för snabbt svar!

z_bumbi
2005-11-24, 22:38
Varför skulle det bli fler ettor i bänken, du kör väl inte bara ettor?

http://www.kiprod.com/ har hantelhandtag och de flesta som handlat från den firman säger att det är bra grejer.

Sappe
2005-11-24, 22:45
Antalet reps i respektive set när jag kör bänk brukar se ut så här:
3,2,1 el 2,1,1 osv. Det är stor skillnad mellan att klara en och två så jag kan oftast fortsätta med många ettor om jag skulle vilja.

Tack för länken.

Dumleman
2005-11-25, 01:30
Du kan ju använda gummiband, kedjor eller cykelslangar som extra motstånd :).

morte
2005-11-25, 02:15
Eller så lägger du hantelpressen senare i passet? tex bänk följt av dips följt av hantlarna.

TrasMannen
2005-11-25, 08:12
Du kan ju även snacka med gymmet om att införskaffa tyngre hantlar. Lär ju inte vara en omöjlighet.

Succulent
2005-11-25, 08:57
Kort om min bröstträning: Jag kör två övningar, bänkpress och lutande hantelpress. I båda övningarna kör jag 2-3 reps och runt 3 set. Jag ökar stadigt och är nöjd med upplägget.

Nu mitt problem: På dagens pass körde jag två fyror på gymmets tyngsta hantlar i lutande hantelpressen *grr27* . Jag har valt att lägga mig på få reps för att öka i styrka maximalt. Att byta gym är inget alternativ och jag tror inte att de kommer köpa in nya hantlar i den närmaste framtiden, så som jag ser det har 3 jag alternativ:

1) Köra slowreps
2) Höja lutningen på bänken
3) Öka repsantalet in i det oändliga *flex*

Målet är styrkeökning, främst i bänkpressen.

Vilket alternativ tror ni mest på? Om någon har något annat alternativ till mig läser jag gärna det också.

Jag har samma problem på mitt gym.

Lösningen - tejpar fast vikter på utsidan av hantlarna. Med silvertejp (även eltejp funkar) har jag ökat gymmets tyngsta hantlar med 10 kg/st.

Lycka till! :thumbup:

Big Lou
2005-11-25, 09:09
Kort om min bröstträning: Jag kör två övningar, bänkpress och lutande hantelpress. I båda övningarna kör jag 2-3 reps och runt 3 set. Jag ökar stadigt och är nöjd med upplägget.

Nu mitt problem: På dagens pass körde jag två fyror på gymmets tyngsta hantlar i lutande hantelpressen *grr27* . Jag har valt att lägga mig på få reps för att öka i styrka maximalt. Att byta gym är inget alternativ och jag tror inte att de kommer köpa in nya hantlar i den närmaste framtiden, så som jag ser det har 3 jag alternativ:

1) Köra slowreps
2) Höja lutningen på bänken
3) Öka repsantalet in i det oändliga *flex*

Målet är styrkeökning, främst i bänkpressen.

Vilket alternativ tror ni mest på? Om någon har något annat alternativ till mig läser jag gärna det också.

Har samma problem på mitt gym också.
Finns inte tunga nog hantlar.
Nu ser jag det inte som en katastrof att jag inte kan köra maxtungt i hantelpressen. Tycker det räcker bra om man kör tungt i tex vanlig bänk och lutande bänk plus att jag ofta kör tungt i smal bänk samma pass då jag tränar triceps samma dag.
Så lite fler reps på hantelpressen behöver inte va så illa.
Men det är klart man vill ju inte kunna ligga och reppa i all evinnerlighet heller.