handdator

Visa fullständig version : Dykningsproblem: Jag får inte bort "locket"


shibi
2005-11-24, 22:05
Lite luddigt formulerad titel.
Iallafall, när jag ska dyka ner under vattnet, kommer inte jag speciellt långt, inte långt alls. just för att det slår lock i öronen.

Min gymnastiklärare sa åt mig att man kan svälja, eller hålla för näsan och blåsa ut, för att fixa problemet, men det funkar inte för mig. När jag flyger, går det alldeless utmärkt, men inte i vattnet.

Vad finns det för knep för det här problemet? tänkt börja träna inför att bli kustjägare (satsar högt) och under extra mösntringen ska man dyka ner 4 meter, och simma igenom en tunnel.

Piranha
2005-11-24, 22:07
Gå till öronläkarn , låter säkrare än låta folk gissa på en nätsida.

Mental
2005-11-24, 22:08
ordet du söker är tryckutjämna tror jag. :)

MasterChief
2005-11-24, 22:14
Gå till närmaste mottagning och låt dem skälja öronen på dig. Du har för mycket vax. Själv så får jag göra det typ varannat år annars får jag lock direkt när jag badar. En allmän mottagning använder sig av en stark vattenspruta.

shibi
2005-11-24, 22:17
ordet du söker är tryckutjämna tror jag. :)
Det var nog ordet jag sökte :)

Gå till närmaste mottagning och låt dem skälja öronen på dig. Du har för mycket vax. Själv så får jag göra det typ varannat år annars får jag lock direkt när jag badar. En allmän mottagning använder sig av en stark vattenspruta.

Så det kan räcka med att göra det? skönt isåfall:)

MasterChief
2005-11-24, 22:23
Så det kan räcka med att göra det? skönt isåfall:)

Jag kan ju inte svära på att det är det som orsakar ditt problem men troligtvis. Billigt att kolla upp! DE ser direkt om du borde skölja öronen. Först kan du ju pröva med Revaxör från Apoteket. Det hjälper mot mindre ansamlingar och eftersom du inte har konstant lock så kanske det räcker. Men jag är ingen läkare så gå till en mottagning om du är osäker.

Fettecke
2005-11-24, 23:05
jag har alltid haft problem med detta tidigare, har du haft öronproblem tidigare ?
kan du tryckutjämna vanligtvis, inte i luften, utan på marken? :)

är du förlyld?, näsan har direkt kontakt med öronen... ifall du är förkyld påverkas öronen ganska mkt av just detta, och blir svårare att tryckutjämna... ett sk. baksug i "rören" från näsa till öron, samt att det är igensvällt

du kan även prova att använda nässpray i en vecka och se om de går bättre

Mr. Moose
2005-11-25, 08:13
Lite luddigt formulerad titel.
Iallafall, när jag ska dyka ner under vattnet, kommer inte jag speciellt långt, inte långt alls. just för att det slår lock i öronen.

Min gymnastiklärare sa åt mig att man kan svälja, eller hålla för näsan och blåsa ut, för att fixa problemet, men det funkar inte för mig. När jag flyger, går det alldeless utmärkt, men inte i vattnet.

Vad finns det för knep för det här problemet? tänkt börja träna inför att bli kustjägare (satsar högt) och under extra mösntringen ska man dyka ner 4 meter, och simma igenom en tunnel.

Kan du tryckutjämna på land? Om du kan ska det inte vara några problem under vatten heller.

När du dyker, när tryckutjämnar du? När du känner att trycket ökar eller när det börjar göra ont? Tryckutjämna så fort du känner att trycket ökar, gärna en gång per meter under nedstigningen. Tryckutjämnar du när det gör ont har du för stor tryckskillnad vilket kan göra tryckutjämningen i det närmaste omöjlig.

Nitrometan
2005-11-25, 11:03
När jag höll på med fridykning så tryckutjämnade jag varannan meter. Ganska exakt så. Jag kunde använda det som räknare på hur djupt jag var. 5 tryckjämningar = cirka tio meter.

När jag var förkyld så gick det inte att dyka. Förbindelsen öra-näsa täpptes igen direkt. Sen blev bihålorna igensvullna.

Men gör det ont så bör du prata med en läkare (öron-näsa-hals). Se till att få en remiss från vårdcentralen.

Tänk på att antagningskraven till KJ är "lägstakrav". Du ska träna så att de är lätta. Om det är tufft för dig att klara proven kommer det att vara ännu tuffare att klara utbildningen.

"Train hard - fight easy" - sagt av en gammal sovjetgeneral.

JJ
2005-11-25, 11:08
Många har svårt att tryckutjämna under vatten, prova att göra det innan det börjar göra ont. Att kolla med en öronläkare är ju också en bra ide. Fortsätter problemen lär du få svårt att bli kustjägare skulle jag gissa.

shibi
2005-11-25, 17:11
Har aldrig haft problem med mina öron. Och ja, jag kan tryckutjämna på land, men jag ska pröva som Masterchief tipsa om och tvätta öronen hos doktorn.

Jag har försökt tryckutjämna när det gör ont, men jag ska pröva göra det oftare.
sväljer ni, eller håller ni för näsan och blåser?

att svälja känns smidigare. haha, på land har jag svårt att svälja flera gånger efter varann, men det kanske är lättare i vattnet.

tack för alla tips:)

ska gå till syster snarast för säkerhets skull:)

Grahn
2005-11-25, 17:13
Svälja är väl inte lika effektivt som att blåsa ut genom en blockerad näsa....Lyckas du på land borde det väl inte vara problem med att du har vaxpropp tycker man.