handdator

Visa fullständig version : Tips på omeletter???


goa_killen
2002-07-28, 22:29
Skulle vilja ha några tips på goa omeletter..

e lite trött på att käka dom råa....

Åse Columbus
2002-07-29, 09:57
hhhmmm

omeletter kan innehålla vadsomhelst..

ta det du har i kylen......värmdet i lite olivolja...vispa ihop ägg (man kan ta bort häkften av gulorna) ..sänk värmen..häll på äggröran...krydda....låt äggröran bli fast...et VOILA!!!!

Åse:smokin:

Pudzianovski
2002-07-29, 10:24
släng i lite skinka skiva...trassla sönder den....

och sen lite oregano....


enkelt..gott



ett glas dryck till oxå...

:cheers: :eating:

Supercharger
2002-07-30, 20:15
Brukar hacka ner nån tomat å lite skinka sen krydda med curry, svart peppar och salt

Baha
2002-08-02, 14:00
ägg+äggvitor så många man vill ha sen i med hackad paprika, hackad tomat, hackad skinka..det gillar jag mest, lök passar bra i oxå ris passar i den med om man vill ha i kolisar

Mallan
2002-08-05, 11:32
En liten äggrörevariant som du kan äta till frukost.

äggvitor eller hela ägg
Flerkornsgryn eller havregryn
russin, nötter, torkade äpplen eller annat smått och gott
salt
vatten

blanda och rör i stekpannan

:eating:

Giza
2002-08-08, 16:48
Mitt tips är att variera omeletten med kryddor!

Hacka färsk ingefära och vitlök, skiva lite salladslök. Fräs en stund tillsammans med chilipulver.

Sänk värmen på spisen och häll över ägg+äggvitor lätt uppvispat med ev lite mjölk samt salt och peppar.

Om du bara använder äggvitor kan du ha i lite gurkmeja så får du finare färg på omeletten.

Låt stå och stelna en stund, när ytan fortfarande är lite flytande, sprid ut skivad tomat och strö över färsk basilika (torkad eller fryst går oxå bra) och ställ in i övre delen av ugnen i 200 grader 5-15 min eller tills ytan stelnat. Tycker också att oliver fungerar bra med basilikan.

kryddorna kan varieras på många sätt, tex kan man ha koriander, curry eller garam masala i äggblandningen, färsk timjan eller koriander istället för basilika.

Stekpannan måste förstås ha ett ugnsfast handtag!

/giZa...
:)

dj_m
2002-08-09, 20:23
Kör i det du vill ha och någon minut innan du tillsätter äggen så kör i några matskedar keso. Du får en härlig "ostig" konsistens och keson hjälper till att lyfta fram smakerna på de övriga råvarorna.

Lellan
2002-08-27, 16:26
Tycker det är gott att blanda i lite curry och skivad banan och när den stelnat lite hälla på en burk tonfisk! :)

Annars håller jag med de övriga, släng i vadsomhelst! :) Min favorit är hästkött, tomat och paprika med pyttepytte cayennepeppar i. :eating:

TommyBoy
2002-09-02, 15:12
Stek potatis, svamp o rödlök. Gör en omelettsmet på valfritt antal ägg (jag brukar ha 5st), mjölk, salt, peppar och tabasco. Häll över smeten och garnera med en skivad färsk tomat.

z_bumbi
2002-09-03, 19:48
Släng ner lök och olja i stekpannan, låt löken bli mjuk.
Häll nu ner antingen kallt ris eller kall pasta (Kall potatis funkar också vid närmare eftertanke.), har man andra rester så kan man lägga i skinka, kyckling, halva köttbullar osv osv låt allt bli lite varmt.
Häll över några ägg.

Kryddning: Ta vad man gillar men att pröva en ny krydda i månaden kan vara en kul ide.

Är man lat som jag så struntar man i själva omeletten och börjar röra omkring allt när man hällt i ägget, går lite snabbare och allt ska ju ändå tuggas. :eating:

Några fler förslag på vad man kan ha i:
Frukt
Frysta grönsaker (Tillsammans med löken för att de ska tina.)
Färska grönsaker.
Gårdagens kokta grönsaker.
Rotfrukter. Att hälla ner rivna morötter låter kanske inte så gott men är faktiskt helt okey.