handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk av för mycket protein?


Mr A
2005-11-24, 17:53
Kan man få huvudvärk av att man äter för mycket protein? Låter kanske dumt..men jag har precis börjat ligga på ett mycket högt proteinintag och har de senaste 4 dagarna haft ont i huvudet? Jag tycker jag äter tillräckligt med kolhydrater och fett, och det totala kcalintaget håller jag högre nu än vad jag gjort på länge. Det brukar ju vara tvärtom att när man äter lite kcal så får man lättare huvudvärk..Så kan mitt höga proteinintag vara anledningen till huvudvärken?? :confused:

Ninjasmurf
2005-11-24, 18:03
dricker du mer vatten än vanligt, nu när du ökat protein intaget?

Mr A
2005-11-24, 19:51
dricker du mer vatten än vanligt, nu när du ökat protein intaget?

Jag kom på detta för en stund sen att det kan ju vara så att vattenintag måste ökas eftersom jag har ökat proteinintaget. Men kan man inta mycket vatten utan att det är skadligt. Har hört grejer om att det inte är så bra att dricka för mycket vatten då detta tex kan lösa upp vitaminer etc?? Tror att jag dricker ca 2-3 liter nu per dag men kan man öka detta till 4-5 liter per dag, eller ännu mer, utan problem??

userfriendly
2005-11-24, 19:53
jag får huvudverk av för mkt kolhydrater däremot.. *screwy*
o ont i halsen av för lite... *screwy*

Ninjasmurf
2005-11-24, 19:57
Jag kom på detta för en stund sen att det kan ju vara så att vattenintag måste ökas eftersom jag har ökat proteinintaget. Men kan man inta mycket vatten utan att det är skadligt. Har hört grejer om att det inte är så bra att dricka för mycket vatten då detta tex kan lösa upp vitaminer etc?? Tror att jag dricker ca 2-3 liter nu per dag men kan man öka detta till 4-5 liter per dag, eller ännu mer, utan problem??

man ska dricka ganska mycket vatten för att det ska bli skadligt...4 liter är nog ingen fara...
sen kan huvudvärken bero på vad du lagt för att öka mängden protein...

pinkar du apelsinjucie så dricker du ialla fall för lite

Mr A
2005-11-24, 20:16
man ska dricka ganska mycket vatten för att det ska bli skadligt...4 liter är nog ingen fara...
sen kan huvudvärken bero på vad du lagt för att öka mängden protein...

pinkar du apelsinjucie så dricker du ialla fall för lite

Ok Nej jag pinkar vatten :D så jag tror jag dricker en del men har nog inte något problem med att trycka ner någon extra liter.

Vad menar du med "sen kan huvudvärken bero på vad du lagt för att öka mängden protein"??

Och kan det vara så att kroppen efter ett tag vänjer sig vid att gå på den här dieten så att huvudvärken försvinner? Bara en tanke :confused:

King Grub
2005-11-24, 20:26
Den stora "faran" med ett högt proteinintag är just uttorkning. Drick en liter vatten för varje 100 gram protein du äter, förutom vätskeintaget i samband med träning.

Mr A
2005-11-24, 21:21
Den stora "faran" med ett högt proteinintag är just uttorkning. Drick en liter vatten för varje 100 gram protein du äter, förutom vätskeintaget i samband med träning.

Ok tack så mkt! Då är det bara att försöka trycka ner ca 6 liter vaten om dagen men det går nog. Någon risk att detta är skadligt är det väl inte??

King Grub
2005-11-24, 21:27
Ett relativt högt intag av protein skadar inte friska njurar. Var den övre gränsen går är inte känt.

"There is no reason to restrict protein intake in healthy individuals in order to protect the kidney."

Walser M. Effects of protein intake on renal function and on the development of renal disease. In: The Role of Protein and Amino Acids in Sustaining and Enhancing Performance. Committee on Military Nutrition Research, Institute of Medicine. Washington, DC: National Academies Press, 1999, pp. 137-154.

"It appears, at least in the short term, that protein intake under 2.8 g/kg does not impair renal function in well-trained athletes."

Sports Nutrition Review Journal. 1(1):45-51, 2004

Det finns säkert en övre gräns där det inte är bra för njurarna, även friska sådana.

2.8 gram / kg som nämns ovan, som inte är skadligt på kort sikt, är långt under vad många kroppsbyggare ligger på dagligen, år ut och år in.

Mr A
2005-11-24, 22:44
Ok! Tack! Men är det på något sett farligt att inta så mkt vatten som 6 liter eller mer per dag? Och bör man ta mer vitaminer, dubbla dosen av dessa, när man dricker så mkt vatten eftersom för mkt vatten kan väl späda ut näringsämnen, mineraler och vitaminer?

Mr A
2005-11-25, 09:08
Är detta något att oroa sig för: "att dricka för mycket vätska innebär att du späder ut alla mineraler, näringsämnen och liknande i kroppen." (Ur en dagstidning)

King Grub
2005-11-25, 09:14
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=7444&highlight=vatten

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=12653&highlight=vatten

Mr A
2005-11-25, 09:57
Tack så mycket Grub! Efter vad jag har läst så blir det nog att försöka hålla vattenintaget på ca 4-5 liter per dag inkl träning, men jag äter trots allt nästan 400 g protein per dag.

Det du skrev om att man ka dricka 1 liter per 100g protein förutom vattenintaget under träning, är detta något man kan följa? Isåfall blir det ju för mig 4 l vatten/dag + ca 2 liter under träningen..alltså 6 liter och detta varnas det om att det är för mkt vatten?? Är det då bättre att dricka mindre vatten ,ca totalt 4 liter och löeva med huvudvärken??

Zera
2005-11-25, 12:33
Tack så mycket Grub! Efter vad jag har läst så blir det nog att försöka hålla vattenintaget på ca 4-5 liter per dag inkl träning, men jag äter trots allt nästan 400 g protein per dag.

Det du skrev om att man ka dricka 1 liter per 100g protein förutom vattenintaget under träning, är detta något man kan följa? Isåfall blir det ju för mig 4 l vatten/dag + ca 2 liter under träningen..alltså 6 liter och detta varnas det om att det är för mkt vatten?? Är det då bättre att dricka mindre vatten ,ca totalt 4 liter och löeva med huvudvärken??

Tänk på att all mat o dryck du äter innehåller vatten oxå. För jag antar att det också räknas in i vattenintaget.

Mr A
2005-11-25, 14:20
Tänk på att all mat o dryck du äter innehåller vatten oxå. För jag antar att det också räknas in i vattenintaget.

Jag jag har också tänkt på det nu. Så det är nog lagom att dricka totalt ca 4 liter vatten om dagen inkulsive vattenintag vid träning. Detta låter väl ok?

Sen har man ju även vatten i proteindrinken efter träning samt en hel del vätska i maten + att jag dricker ca 2 liter mjölk om dagen också.