handdator

Visa fullständig version : Mint?


olwe
2005-11-24, 16:00
Hej!

Jag vill baka lite och skulle vilja tillsätta lite mintsmak på bakeriet. Hur får man tag i mintsmak? Finns det något mintsmakämne som man kan köpa i affären?

MVH//Erik

Juliette
2005-11-24, 16:15
Man kan köpa det på apoteket, tror det heter "pepparmintsolja" hittade inte flaskan nu när jag skulle kolla exakt vad den heter.

Jag har haft den både i bakning och i prottedrinkar (choklad) man får bara vara försiktig så man inte tar för mycket för den är ganska starkt koncentrerad.

Anca
2005-11-24, 16:20
På panduro finns massor av smak-essenser att köpa.

olwe
2005-11-24, 16:39
Tack! mycket bra, det ska jag kolla... Panduro? Är det en websida eller någon butik?

olwe
2005-11-24, 16:41
Man kan köpa det på apoteket, tror det heter "pepparmintsolja" hittade inte flaskan nu när jag skulle kolla exakt vad den heter.

Jag har haft den både i bakning och i prottedrinkar (choklad) man får bara vara försiktig så man inte tar för mycket för den är ganska starkt koncentrerad.

Men smakar den pepparmint eller mint? Eller är det hugget som stucket? Lite mysko ställe att köpa en smaksättare... Har det någon ytterligare effekt?

Lillgrabben
2005-11-24, 16:55
Apoteket säljer flera "ämnen" som går att använda till exempelvis matlagning ( mintolja m.m.) men som även har andra användningsområden i hemmet.

Smaken låter jag någon annan betygssätta, men tycker mig minnas att den var klart godkänd.

Aelrik
2005-11-24, 17:39
Pepparmintsolja går att köpa som essens i livsmedelsbutiker också. Sök i bakhyllan efter en flaska som ser ut så här:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/7310470057514.jpg

olwe
2005-11-24, 17:40
Apoteket säljer flera "ämnen" som går att använda till exempelvis matlagning ( mintolja m.m.) men som även har andra användningsområden i hemmet.

Smaken låter jag någon annan betygssätta, men tycker mig minnas att den var klart godkänd.

Härligt! jag får återkomma med smaken, jag ska baka proteinbars idag med mint/chokladsmak. Kommer att bli super.

Pepz
2005-11-24, 18:25
Pepparmintsolja går att köpa som essens i livsmedelsbutiker också. Sök i bakhyllan efter en flaska som ser ut så här:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/7310470057514.jpg


observera att det ska stå pepparmintsolja på och inte grön hushållsfärg som det gör på bilden ;)

olwe
2005-11-24, 22:13
Smaken på pepparmintsoljan var mycket stark! Jag kommer nog aldrig att få slut på den där lilla burken.

emmzan
2005-11-24, 22:32
Smaken på pepparmintsoljan var mycket stark! Jag kommer nog aldrig att få slut på den där lilla burken.

Jodå! Mintkyssar, mintgelé etc etc

Cilia
2005-11-26, 17:54
Jodå! Mintkyssar
mmmmmmmmm min belgare på drottninggattan gör sååååå goda mintkyssar när han hinner, vilket tyvärr är för sällan.
det går inte att jämföra med vanliga som man köper i affären.
dom bara smälter i munnen och riktig choklad på.


gud vad jag är godissugen och jag får inte äta förrens imorgon.