handdator

Visa fullständig version : Lidl, Willys osv


userfriendly
2005-11-24, 13:50
Jag handlar min kvarg på lidl ska jag säga innnan jag säger nåt annat :)

Jag tycker att det verkar som om att många här handlar på stormarknader eller lågprisbutiker men få verkar veta vad dessa affärer bidrar till. Det är alltid någon som får betala om en vara ska bli billig och ska maten vara så jävla billig?
Dessa företag tvingar de som har dåligt med pengar att handla där eftersom de är billigare. De konkurrerar ut butiker som Ica och Vivo eller gör att de måste köpa in prudukter från andra länder för att kunna stå ut med konkurrensen vilket leder till längre fraktsträckor och också ofta sänker kvaliten på vår mat.

De har skitdåliga avtal med deras arbetare (visst de har ett val här i sverige (har de?) )och det värsta är kanske att det krävs så mkt frakt för att få hit alla varor. Alltså massa mer bensinutsläpp. Dessutom finns ingen information om hur de kan hålla så låga priser - vilka är det som betalar för detta? Så billig läsk måste vara gjord på ett billigt sätt... hur kan ni tänka ut själva.
På just Lidl har de ju oftast även bara fryst o processerad mat eftersom den håller längre (tex. chicken nuggets, fiskpinnar) och de som då inte har råd att handla någon annan stans kommer bli dem som köper mindre bra mat och därför också blir sjuka (o det är de som inte har råd att gå till läkaren sen).

Ska maten vara så billig? ska vi kunna få så extremt billigt kött? - vem får betala för det och hur kan det vara så billigt?
skulle vi gå till low-price läkare oxå o vaccinera oss för en tia - vem kollar isf kvaliten på den vaccinationen?

valfrihet är väl jättebra men är det egentligen valfrihet när det är så billigt och är det egentligen så bra?

Jag bara undrar om detta finns i folks huvuden.... ? mest nyfiken..

Grisen
2005-11-24, 13:54
That's competition and capitalism.

Ninjasmurf
2005-11-24, 13:55
I huvudet finns det alltid, men jag tror plånboken styr mycket.
Man tar det som är billigt trorts att man vet att kvaliten är knappt godkänd...

Piranha
2005-11-24, 13:56
Kanske inte så långdraget , men lönemässigt och som anställd på div lågprisbutiker har man hört mycket och tänkt till lite.

Sen har faktiskt våra svenska jättar både Coop & ICA sina egna lågprisvaruhus man alternativt kan välja.

Jag handlar aldrig på någon utav dem , sen jag kikade på datum märkningen på Prisextra.

Bonnie
2005-11-24, 13:57
Är Willys en utländsk varukedja?

Har handlat på Lidl en gång, köpte massa billig, god glass :)

userfriendly
2005-11-24, 13:58
Är Willys en utländsk varukedja?

Har handlat på Lidl en gång, köpte massa billig, god glass :)


nej willys är inte en utländsk kedja men liksom netto så tar de in mkt utländska produkter

OggeP
2005-11-24, 13:58
Jag handlar enbart svenska köttvaror. Jag handlar i princip alltid på ICA.

Ninjasmurf
2005-11-24, 13:59
En av anledningarna till att dom är billiga är att dom alltid har så lite personal i butiken som det är möjligt.

Bonnie
2005-11-24, 14:00
Aha, tack :)

Handlar bara på City gross (http://www.citygross.se) och de har vanliga märken och är billiga.

nej willys är inte en utländsk kedja men liksom netto så tar de in mkt utländska produkter

gothen
2005-11-24, 14:03
Du kan starta ditt egna lilla ekoföretag men för tillfället så vill marknaden ha billiga produkter och det får dom.

Du talar om att de indirekta kostnaderna för lågpris företag är höga, vad ska vi annars göra? Acceptera VIVO och ICA:s sjuka pålägg? I vårt mindre briljanta samhälle saknas det väll bara att dyra affärer ska få bidrag då de inte klarar sig annars...
När folket blir miljöhippies kommer produktionen anpassas efter det men för tillfället är folk egoistiska och dyra kampanjer från staten osv. är fel sätt att handskas med "problemet" (är det ett problem med fri ekonomi? *screwy* )

OggeP
2005-11-24, 14:05
Aha, tack :)

Handlar bara på City gross och de har vanliga märken och är billiga.

City gross brukar har väldigt bra utbud på svenskt kött.

userfriendly
2005-11-24, 14:07
Du kan starta ditt egna lilla ekoföretag men för tillfället så vill marknaden ha billiga produkter och det får dom.

Du talar om att de indirekta kostnaderna för lågpris företag är höga, vad ska vi annars göra? Acceptera VIVO och ICA:s sjuka pålägg? I vårt mindre briljanta samhälle saknas det väll bara att dyra affärer ska få bidrag då de inte klarar sig annars...
När folket blir miljöhippies kommer produktionen anpassas efter det men för tillfället är folk egoistiska och dyra kampanjer från staten osv. är fel sätt att handskas med "problemet" (är det ett problem med fri ekonomi? *screwy* )


miljöhippie snackar jag inte om alls.. men är det valfrihet när människorna inte egentligen vet nånting???

Bonnie
2005-11-24, 14:12
En sak som jag reagera på när jag handlade på Lidl, är att det inte fanns några vettiga (vet inte vad det heter) uppsamlingsfållor för varorna i kassan. Så man kunde packa sina kassar i lugn och ro. Utan man fick slänga ner det i vagnen och sedan plocka i kassar. Jäkla stressande *grr27*

skaparn
2005-11-24, 14:12
Jag tycker att det verkar som om att många här handlar på stormarknader eller lågprisbutiker men få verkar veta vad dessa affärer bidrar till. Det är alltid någon som får betala om en vara ska bli billig och ska maten vara så jävla billig?

Dessa företag tvingar de som har dåligt med pengar att handla där eftersom de är billigare. De konkurrerar ut butiker som Ica och Vivo eller gör att de måste köpa in prudukter från andra länder för att kunna stå ut med konkurrensen vilket leder till längre fraktsträckor och också ofta sänker kvaliten på vår mat.
Vi vänder på kultingen. Det är alltid någon som får betala när maten är dyr, och väldigt ofta är det konsumenten. Varför är det mer rätt?
Konkurrens är bra. Om de slår ut en annan aktör så var det uppenbarligen så att vi som konsumenter gillade lågt pris framför hög kvalitet, konsumentmakt när den är som effektivast.
De har skitdåliga avtal med deras arbetare (visst de har ett val här i sverige (har de?) )och det värsta är kanske att det krävs så mkt frakt för att få hit alla varor. Alltså massa mer bensinutsläpp. Dessutom finns ingen information om hur de kan hålla så låga priser - vilka är det som betalar för detta? Så billig läsk måste vara gjord på ett billigt sätt... hur kan ni tänka ut själva.
På just Lidl har de ju oftast även bara fryst o processerad mat eftersom den håller längre (tex. chicken nuggets, fiskpinnar) och de som då inte har råd att handla någon annan stans kommer bli dem som köper mindre bra mat och därför också blir sjuka (o det är de som inte har råd att gå till läkaren sen).
Här berör du ett viktigt problem. Frakten som underhålls av massiva transportstöd inom EU-regionen. Alla former av ingrepp på marknaden är av ondo och detta om möjligt ännu mer av ondo. Vidare är ju hela jordbruksmarknaden perverterad av bidragssystem så vad vi betalar för maten har påverkats av otaliga myndigheter, utskott, beredningar, kommissioner etc.

Slutsatsen att maten skulle vara så mycket "mindre bra" att de som äter av den skulle bli sjuka, kan du månne utveckla den teorin? Jag har ätit mycket mat från Willys och den som inte kan komponera en vettig matkorg där kan inte göra det på ICA heller.

Ska maten vara så billig? ska vi kunna få så extremt billigt kött? - vem får betala för det och hur kan det vara så billigt?
skulle vi gå till low-price läkare oxå o vaccinera oss för en tia - vem kollar isf kvaliten på den vaccinationen?

valfrihet är väl jättebra men är det egentligen valfrihet när det är så billigt och är det egentligen så bra?

Jag bara undrar om detta finns i folks huvuden.... ? mest nyfiken..
En praktiserande läkare i landet Sverige följer samma regler för sin yrkesutövning som någon som tar ett högre pris, så vart vill du komma med din jämförelse? Menar du att livsmedelsverket kontrollerar maten från lågprisbutikerna i mindre utsträckning än vad de undersöker de dyrare kedjorna?

Men för att svara på din fråga. Nej. Maten ska inte vara såhär billig. Vi ska omedelbart upphöra med allt jordbruksstöd, förstås med motsvarande summa skattelättnader för samtliga medborgare, och låta konsumenterna betala vad maten faktiskt kostar att producera.

snelhest
2005-11-24, 14:24
Varför skulle ICA och Vivo ha högre kvalitet bara för att de har ett högre pris? Kan Lidl höja kvaliten genom att höja priset?

Grahn
2005-11-24, 14:26
Tja priser pressas överallt och företag skär allt vad de kan för att tävla.
Skärs det på antalet anstälda eller deras lön så blir vi fattigare, fattigare letar lägre priser, företagen en skär mer....

mela
2005-11-24, 14:28
Kapitalismen är ju sådan.

Men jag handlar fortfarande på ICA ;)

OggeP
2005-11-24, 14:32
Varför skulle ICA och Vivo ha högre kvalitet bara för att de har ett högre pris? Kan Lidl höja kvaliten genom att höja priset?

Vad anser du själv? Det är du som konsument som gör valet.

OggeP
2005-11-24, 14:33
Tja priser pressas överallt och företag skär allt vad de kan för att tävla.
Skärs det på antalet anstälda eller deras lön så blir vi fattigare, fattigare letar lägre priser, företagen en skär mer....

Tills slut har vi inga jobb, inga pengar och ingen mat. *rolleyes*

Lasse Kongo
2005-11-24, 14:59
Willys rockar ju!

Yankeee
2005-11-24, 15:14
Ajfan, nu blev jag tvingad till något igen. Satans affärer som säger åt mig vad jag ska handla. Önskar att jag hade en vivo i närheten så att jag kunde handla vad jag ville.

Tomten
2005-11-24, 15:22
Det här är ju knappast en trend som vi bara ser inom handeln. Överallt försöker man ju spara in pengar genom att använda billigare arbetskraft, billigare material/råvaror och öka produktionen med automatisering i de led av tillverkningen där det är möjligt.

I framtiden kommer det bara bli vanligare med robotar på arbetsplatserna och i slutänden kommer vi alla bara ha ett arbete, att endera laga robotarna som sköter produktionen eller laga människorna som lagar robotarna :laugh:

Trance
2005-11-24, 15:33
ICA i sig är väl inte direkt svältfödda, fast jag handlar mest där. Rätt billigt i min ICA-butik och närmast. Willys gillar jag också, däremot Lidl var bara skabb. Allting såg så äckligt ut.

Att folk köper billig skit är väl upp till dem. Man märker att många billigare varor har rätt mycket sämre kvalitiet, titta på t.ex. de olika hotdog-varianterna. Desto billigare lågpris-märke desto mindre kött och mer fett etc.

Men det är klart att man kan göra klipp på lidl, överskottssbolaget etc.

Baha
2005-11-24, 15:40
Jag gillar lidl, spec. här är det perfekt tycker jag billiga superfräscha grönsaker, billigt kött(scan), billig mjölk, billiga svenska ägg, billig kesella, keso, billig light cola, billigt godis, billig glass..etc etc, finns inget som är dåligt med den som jag ser det iaf.

hur lätt som helst att handla bra mat där och pengar sparar man med rejält tycker jag.

aldrig fattat att folk är så anti-lidl

Svenska matbutiker har ju länge kunnat ta ut ett överpris på allting, skönt att det blir lite konkurrens.

skaparn
2005-11-24, 16:58
Tills slut har vi inga jobb, inga pengar och ingen mat. *rolleyes*

Ja, just det!

Och den enda lösningen är planmässig produktion och medborgarlön. Basta!

Baan
2005-11-24, 17:03
willys tycker jag har en hel del bra grejer, och inte många skumma produkter som t ex lidl (enbart skumma produkter!) så vettefan om det är någon större kvalitetsskillnad från t ex ICA.

Perfect Beast
2005-11-24, 17:09
Jag säger bara att det är ju fan pinsamt hur dom "fuskar" för folk vill köpa Svenskt! Butikerna bluffar om det dyra, svenska köttet.Det är bara 6 kronor dyrare per kilo än importerat i inköp.Men i butikerna blir det upp till 94 kronor dyrare. Det visar hittills hemliga uppgifter som Aftonbladet fått ta del av.

Bluffen med det svenska köttet"Handeln utnyttjar kundernas vilja att köpa svenskt till varje pris"
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,735132,00.html

slobban
2005-11-24, 17:23
Det här är ju en oerhört svår och komplex fråga.
Svårt att säga vad som är rätt och fel.
Det man kan konstatera är dock att framförallt Lidl har omotiverat långa transportsträckor för den mat dom säljer. Sverige har inget behov av en sådan affärskedja, det är dom själva som har tutat i oss att vi har ett behov av dom.

slobban
2005-11-24, 17:23
Bluffen med det svenska köttet"Handeln utnyttjar kundernas vilja att köpa svenskt till varje pris"
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,735132,00.html

Skön källa på det där....... :thumbup:

Barkbiten
2005-11-24, 17:37
håller med, det känns som att det mest är "konstiga" processade varor på lidl...bidrar nog till att dom som har det sämre ställt handlar sämre mat och mår sämre... det är väl så att övervikt och ohälsa är vanligast bland låginkomsttagare och invandrare...
fast jag brukar handla kvarg där, dom tittar konstigt när man stövlar direkt dit och tar ett helt flak å inget annat *screwy*

mini_Arnold
2005-11-24, 17:39
Handlar det mesta på netto och willys.
Junior kattmat köper jag på ICA. Resten har dom på netto.
Funkar fint för mig o min plånbok :thumbup:

slobban
2005-11-24, 17:42
Funkar fint för mig o min plånbok :thumbup:

Hur tror du det funkar för miljön då? Eller det kanske du inte bryr dig om? ;)

mini_Arnold
2005-11-24, 18:19
Hur tror du det funkar för miljön då? Eller det kanske du inte bryr dig om? ;)
Det får någon annan bry sig om :)
Finns det inte folk som får betalt just f-ör det? Bry sig om miljön?

olwe
2005-11-24, 18:38
Jag handlar min kvarg på lidl ska jag säga innnan jag säger nåt annat :)

Jag tycker att det verkar som om att många här handlar på stormarknader eller lågprisbutiker men få verkar veta vad dessa affärer bidrar till. Det är alltid någon som får betala om en vara ska bli billig och ska maten vara så jävla billig?
Dessa företag tvingar de som har dåligt med pengar att handla där eftersom de är billigare. De konkurrerar ut butiker som Ica och Vivo eller gör att de måste köpa in prudukter från andra länder för att kunna stå ut med konkurrensen vilket leder till längre fraktsträckor och också ofta sänker kvaliten på vår mat.

De har skitdåliga avtal med deras arbetare (visst de har ett val här i sverige (har de?) )och det värsta är kanske att det krävs så mkt frakt för att få hit alla varor. Alltså massa mer bensinutsläpp. Dessutom finns ingen information om hur de kan hålla så låga priser - vilka är det som betalar för detta? Så billig läsk måste vara gjord på ett billigt sätt... hur kan ni tänka ut själva.
På just Lidl har de ju oftast även bara fryst o processerad mat eftersom den håller längre (tex. chicken nuggets, fiskpinnar) och de som då inte har råd att handla någon annan stans kommer bli dem som köper mindre bra mat och därför också blir sjuka (o det är de som inte har råd att gå till läkaren sen).

Ska maten vara så billig? ska vi kunna få så extremt billigt kött? - vem får betala för det och hur kan det vara så billigt?
skulle vi gå till low-price läkare oxå o vaccinera oss för en tia - vem kollar isf kvaliten på den vaccinationen?

valfrihet är väl jättebra men är det egentligen valfrihet när det är så billigt och är det egentligen så bra?

Jag bara undrar om detta finns i folks huvuden.... ? mest nyfiken..

Du gör fel i att tro att man bara kan säka priserna genom att sänka de rörliga kostnaderna (i det här fallet råvarorna). Det finns många fler sätt att sänka ett pris, vilket många redan har påpekat. Exempel på detta är att använda sig av mindre personal, lägre löner (återkommer om det senare), billigare lokaler, mindre reklam, billigare interiör i butikerna osv.

Det behöver inte alls vara någon som får betala för att priset är billigare (visserligen kan det faktiskt vara så i viss grad genom EU-bidrag osv, men det bortser jag ifrån nu eftersom jag inte vet exakt vilka bidrag en matkedja kan dra nytta utav) företaget kan bara sattsa på att sälja högre kvantiteter. Jag ska ge ett exempel på detta:

ICA köper in en vara för 5kr och säljer den för 10kr, gör alltså en vinst på 5kr per st. När De har sålt 2 varor har de tjänat 10kr.

Lidl köper in samma vara för 5kr men säljer för den 7kr, gör alltså en vinst på 2kr per st. När de har sålt 5 varor så har de också tjänat 10kr.

Om Ica då har en butik som kostar 2X kr (inklusive löner, interiör, lokaler på dyrare mark osv) så kan de sälja ett visst antal produkter.

Lidl kanske måste skaffa två butuker för att sälja lika många produkter men deras butiker kostar bara X kr så de kan göra exakt samma vinst med två butiker som ICA kan med en.

Det beskriver hur de kan dra ner på priserna och ändå göra en liknande vinst som exempelvis ICA.

Angående valfrihet.

Du skriver att fattigare personer tvingas gå till lågprisbutiker för att handla och far illa av det, men deras gamla butiker finns ju kvar (Lidl och liknande kedjor har inte kunnat utkonkurera andra butiker än) så de har ju bara fått ytterligare ett allternativ till matköp, vilket faktiskt kan bespara dem pengar så att de kan köpa de kläder de behöver och betala hyran. Yankeee gjorde ett beskrivande inlägg på detta.

Lönerna hos arbetarna följer ju också minimikraven i Sverige, dessutom så är det ett val de har, vil de inte arbeta på Lidl så behöver de inte, Lidl är bara ytterligare en arbetsgivare.

Bensinfrågan är ju faktiskt ett problem, men igen så är det ett val som vi konsumenter gör, vill vi inte gå hårt ut på miljön så får vi väll tänk på detta, men jag tror inte att det är en så enorm skillnad endå, även svenska varor måste ju fraktas ganska långa sträckor i vårt långa land och även butiker so mICA importerar varor från utlandet.

Uj, det här var det längsta inlägget jag någonsin har skrivit// Erik

jean-wim
2005-11-24, 18:42
Den svenka livsmedelsmarknaden behöver helt klart konkurrens. Netto och Lidl har sparkat igång det och det är bara bra. Däremot måste man undra hur många av dessa kedjor som kommer att överleva. Netto i Danmark drar väl in halva inkomsten på Vin, Sprit och Öl, som de är främst kända för i Danmark (de har bra vin-inköpare och alltid bästa pris). Lidl säljer väl också mycket alkohol i övriga länder.

Ett annat skäl till att mat även i fortsättningen kommer att vara dyr i Sverige är de extremt långa öppettiderna vi har, inkl. söndagsöppet. Det finns mig veterligen ingen motsvarighet i Europa förutom UK och något annat land kanske.

Det är väldigt bekvämt (en matbutik i rusningstid är en mardröm nere på kontinenten) men vi betalar dyrt för detta.

Dumleman
2005-11-24, 18:48
Bensinfrågan är ju faktiskt ett problem, men igen så är det ett val som vi konsumenter gör, vill vi inte gå hårt ut på miljön så får vi väll tänk på detta, men jag tror inte att det är en så enorm skillnad endå, även svenska varor måste ju fraktas ganska långa sträckor i vårt långa land och även butiker so mICA importerar varor från utlandet.
Precis. Ett exempel, behöver vi verkligen bananer? Skulle vi lida om vi inte hade tillgång till bananer? Lär ju gå åt en och annan liter bränsle för att frakta upp alla miljoner(gissning :)) ton bananer som vi äter varje år...

Sve
2005-11-24, 18:52
Av ren princip handlar jag inte på Lidl.
Dessutom har jag tillräckligt (nu) med pengar för att inte bry mig om det är dyrare på andra ställen. Tänker iaf inte stödja Lidl hur dåligt med stålar jag än får.

slobban
2005-11-24, 19:13
Det får någon annan bry sig om :)
Finns det inte folk som får betalt just f-ör det? Bry sig om miljön?


:cryout:

Trance
2005-11-24, 19:22
:cryout:

Heh, mini_Arnold är riktigt snål så han är inte direkt genomsnitthandlaren.