handdator

Visa fullständig version : Max-OT...?


Daniel
2002-07-28, 17:47
Nån som kör enl. max-OT program..? Kommentarer.....bra/dåligt..??

Yonas
2002-07-28, 17:51
Skicka ett PM till Arne P så är han säkert sugen på att berätta lite om Max-OT samt hur bra det fungerat för honom.

Petrus
2002-07-28, 17:53
Har kört efter det, (mer eller mindre, med en del personliga ändringar) och det har faktiskt gett mig mycket bra resultat.
Kan inte annat än att rekomendera det, men alla är vi olika...
Vänligen,,,
Petrus

spinkoo
2002-07-28, 19:28
Det bjussade mig på några kilon ca 10:naughty: :eek: fast dem har runnit ner igen nu till total ökning ca 7. Detta sedan februari typ då jag började träna men nu har jag tröttnat på det och ska bygga lite riktig styrka med 6-12. Lärde mig dock om basövningar, och det har jag uppskattat. Vet inte om jag svarade bra för att jag är spinkig och mesomorph??!:confused: :eek: men det är nog bättre än alla andra bluff program som finns...

NOT. Jag blev inte det minsta STARK som alla säger att man blir av lågreps. Bara massa läcker vikt (inge fett:rolleyes: ) Kan bero på att jag inte var så strikt...usch!

Adjö/spinkoo

Petrus
2002-07-28, 19:32
Jag har ökat bra i båpde styrka och storlek senste året med min variant av Max-OT.
Från 80 till 125 i bänk.
60 till över 100 i T-bar.
20 till 40 i hantelpress för axlarna.
260 till nästan 400 i benpress.
etc.
Ett tag gick det rykte om att jag tog steroider eller "nåt annat" pga mina ökningar på gymet... :smokin: :D
Vänligen,,,
Petrus

Fredszky
2002-07-28, 20:30
:eek: :eek: :eek:

det kallar jag ökningar!!!

Patte
2002-07-28, 20:33
Fyfasen Tinner.. Det e ju grymt :thumbup: Själv ökar jag nästan bara i styrka av MaxOT och inte så mycket i massa så jag ska testa en lite kombination nu och se hur det går. Köra typ varannan vecka 4-6 reps och varannan 8-12 reps så får vi se hur det går :D

mange_
2002-07-29, 07:59
du får hålla oss uppdaterade med din träning patte så man får se hur det där funkar!!! Själv så ökade jag grymt i både styrka och massa, tycker det är helt klart att rekommendera. Om man inte kan så mycket om träning så tycker jag man ska läsa max-ot står mycket annan värdefull info där!!

mr_ping
2002-07-29, 09:24
...men vad ÄR det för nåt och hur gör man ?

Petrus
2002-07-29, 09:28
Max-OT är ett träningsupplägg som bygger på lågvolymträning, kort förklarat.
Läs mer på AST´s websida (http://www.*******.se/max-ot_intro.asp) för att registrera dig och ta del av Max-OT. Det är gratis!
Eller gå in på Muskelbyggarn´s websida (www.muskelbyggarn.com) för att ta del av det utan att registrera dig. Även det gratis... :D
Vänligen,,,
Petrus

Honken
2002-07-29, 10:20
Originally posted by Tinner
Max-OT är ett träningsupplägg som bygger på lågvolymträning, kort förklarat.
Läs mer på AST´s websida (http://www.*******.se/max-ot_intro.asp) för att registrera dig och ta del av Max-OT. Det är gratis!
Eller gå in på Muskelbyggarn´s websida (www.muskelbyggarn.com) för att ta del av det utan att registrera dig. Även det gratis... :D
Vänligen,,,
Petrus

Jag har hört en del om att OT ska vara bra, jag också. Därför tänker jag prova det! MEN...
Normalt sätt så ser mitt bröstprogram ut så här:

Bänkpress: uppvärmning 3-4 set på lättare vikter + 1 rep på ca 100 kg. Följt av 3 set där jag kör så tungt jag kan ca 4-6 rep.

Sista setet kör jag så tungt som möjligt 4 rep, och sedan minskar jag direkt med 10 kg och kör 4-5 rep

Hantelpress: 3 set 6-8 rep

Stående flies i caplecrossen: 3 set 6-8 rep

Lutande bänk flies i cablecrossen: 3 set 6-8 rep

Efter detta brukar jag vara så mör att jag knappt kan göra 6 armhävningar.

Om jag ser på OT's bröstövning så innehåller den:

Bänkpress: uppvärmning, sedan Bänkpress - 3 set
Hantelpress - 2 set
Dips - 1 set

Detta känns OTROLIGT liiite jämfört med hur jag kört innan.

Har jag kört för mycket tidigare?

Nån som har nån go kommentar :cheers:

:muscle:

Petrus
2002-07-29, 10:26
Jag tränade precis som du innan, och gjorde runt 15-20 set/musklegrupp jag tränade... :em:
Numera försökerjag hålla mig mellan 5-10set/muskelgrupp.

Om du delar dina 15 set bröst på 100% så har du ca 6% att ge varje set om du har tagit ut dig 100% efter passets slut.
om du delar in de 100% på 5 set har du 20% att ge varje set istället för 6%... ;)
Koncentrera dig på att ge mer än 100% vajre set så ska du se att det fungerar, men alla är vi olika.
Vänligen,,,
Petrus

Honken
2002-07-29, 10:29
Originally posted by Tinner
Jag tränade precis som du innan, och gjorde runt 15-20 set/musklegrupp jag tränade... :em:
Numera försökerjag hålla mig mellan 5-10set/muskelgrupp.

Om du delar dina 15 set bröst på 100% så har du ca 6% att ge varje set om du har tagit ut dig 100% efter passets slut.
om du delar in de 100% på 5 set har du 20% att ge varje set istället för 6%... ;)
Koncentrera dig på att ge mer än 100% vajre set så ska du se att det fungerar, men alla är vi olika.
Vänligen,,,
Petrus

Precis så har jag också hört. Men när jag provar att köra mindre antal set tills jag dör får jag inte samma pump o träningsverk som när jag kör fler set tills jag dör. Men jag tror nog jag kan slopa en del av mina bröstövningar för det är ju faktiskt främst bänkpressen och hantelpressen som jag verkligen koncentrerar mig. De andra kör jag mer som stretchövning...

Jag kanske ska lära mig stretcha på det gamla goa sättet och därmed släppa mina två sista fliesövningar :laugh:

Petrus
2002-07-29, 10:34
Pump och träingsvärk har inget med reusltatet att göra. Desto mindre tid du kan spendera på gymet och desto mer tid du vilar och återhämtar dig desto bättre resultat får du...
Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-07-29, 10:42
Var inne o läste vad max-OT egentligen är för ngt. (jag visste innan på ett ungefär var det var)

Iaf så har jag tränat på detta vis sedan jag började träna.

ngt ngt modifierat. lite längre vila mellan seten vilket reulterar i ngt längre pass än de 30-40 min som rekomenderas. (50-70 min)
Men jag gör dock inte fler övningar eller set.

Funkar bra för mig fast man får träna försiktigt så man inte skadar sig.!

:)


som jag brukar tänka "hellre få tunga brutala set än många halvdana"


min energi orkar inte alltför många övningar på det sättet jag kör.



Testa ni med!

Arne Persson
2002-07-29, 12:05
mr_ping: Nogånting säger mig att Yonas driver lite med dig eftrersom han vet att jag knappast är någon anhängare av lågsetsträning.
;)

AndersT
2002-07-30, 07:23
Jag läste igenom de 6 första veckorna av MAX-OT, och det verkar väldigt bra. Skall nog börja köra så, fast några få set mera och inte riktigt samma övningar alltid (men ganska lika). Just nu kör jag hyfsat många set och 3x8 reps.
Det jag reagerade på var att "forced reps" inte är bra. Jag trodde faktiskt de två sista repsen där man pressar med all kraft som går att uppbringa, tog rätt bra. Vad tycker ni?

Honken
2002-07-30, 07:39
Originally posted by AndersT
Jag läste igenom de 6 första veckorna av MAX-OT, och det verkar väldigt bra. Skall nog börja köra så, fast några få set mera och inte riktigt samma övningar alltid (men ganska lika). Just nu kör jag hyfsat många set och 3x8 reps.
Det jag reagerade på var att "forced reps" inte är bra. Jag trodde faktiskt de två sista repsen där man pressar med all kraft som går att uppbringa, tog rätt bra. Vad tycker ni?

Det trodde jag också. Jag tränade på både world's gym och gold's gym i USA när jag bodde där, och jag fick för mig att samtliga försökte köra till failure så ofta de kunde. Folk passade varandra vid tunga pressar utan att man behövde be om det rätt kul atmosfär på gymmen där. Det är också en sak jag saknar, maskinerna för chest-press...decline, incline och vanlig...de var SKITBRA. Jämför jag dem med de svenska varianterna slår de dem med hästlängder! Nån som vet varför man inte har de maskinerna på Svenska gym? Jag har i vart fall inte sett dem här. Jag vill också gärna ha en kommentar på varför det inte är bra att köra till failure.

razores
2002-07-30, 08:17
Självklart ska man köra till failure om man vill ha muskelmassa!!!!

MEN forced reps är en överskattad träningsteknink som alltör många använder sig av, på fel sätt...
Jag har kört så väldigt länge där man hela tiden frågar efter pass och inte kan klara något själv. Jag märkte att efter ett tag så sjönk intensiteten på mina träningspass, men jag själv trodde att den ökade, för jag hade ju tyngre vikter.
Det är enligt mig bättre att köra själv så länge du kan så att det verkligen är DU som utför repetionerna och ingen annan.! Det är ju du som vill bygga muskler eller hur? Använd forced reps vid tunga träningsperioder, inte alltid som många också gör. För gör man det rätt så sliter det verkligen på kroppen.
Använd pass när du verkligen behöver, för att du provar en vikt vid bänkpress t ex för att undvika en 150kg stång liggandes på bröstet.
Lite diffust kanske men jag tror ni förstår vad jag menar.:)

Honken
2002-07-30, 08:18
Originally posted by Honken


Det trodde jag också. Jag tränade på både world's gym och gold's gym i USA när jag bodde där, och jag fick för mig att samtliga försökte köra till failure så ofta de kunde. Folk passade varandra vid tunga pressar utan att man behövde be om det rätt kul atmosfär på gymmen där.

Jag förbannar mig själv! Nu har jag också läst OT-prog. Och det var som jag trodde. Träna till positive failure, dvs få hjälp på den sista repen är alltså positivt! Däremot är forced-reps, där man får hjälp på alla eller flera reps, inte positivt. Så jag rättar mig själv!!:smash: :notme:

AndersT
2002-07-30, 08:28
Aha, nu fattar jag också. Det är alltså ok att få hjälp en rep i alla fall, men inte mycket mer.

Honken
2002-07-30, 08:51
Originally posted by razores
Självklart ska man köra till failure om man vill ha muskelmassa!!!!

Det är enligt mig bättre att köra själv så länge du kan så att det verkligen är DU som utför repetionerna och ingen annan.! Det är ju du som vill bygga muskler eller hur? Använd forced reps vid tunga träningsperioder, inte alltid som många också gör. För gör man det rätt så sliter det verkligen på kroppen.
Använd pass när du verkligen behöver, för att du provar en vikt vid bänkpress t ex för att undvika en 150kg stång liggandes på bröstet.
Lite diffust kanske men jag tror ni förstår vad jag menar.:)

Hmmm, ja lite diffust var det allt :cheers: För mig är att köra till failure att köra så att du INTE själv kan klara ditt SISTA rep. Om du kör själv och klarar sistan, om det så är precis, så har du ju/väl inte kört till failure? Jag trodde jag var säker på min sak, har jag haft så fel?

Lillen
2002-07-30, 09:13
Att köra till positiv failure bettyder att när man är klar med sitt set vet att man inte orkar en repa till. Vanlig failure är ju att man fasnar på sista repan och kommer inte upp med vikten :)

Honken
2002-07-30, 09:20
Originally posted by Lillen
Att köra till positiv failure bettyder att när man är klar med sitt set vet att man inte orkar en repa till. Vanlig failure är ju att man fasnar på sista repan och kommer inte upp med vikten :)

Ok, där ser man :confused:
För vid förklaring av vecka 1 på Max OT skriver de så här:

Vad är "positive failure"?
Positive failure eller positivt misslyckande utför man till den positiva gränsen av muskelutmattning. Med
andra ord, du är färdig med ett set när du inte längre kan fullgöra en hel repetition på egen hand. Denna
positiva utmattning ska inträffa mellan fjärde och sjätte repetitionen. Max-OT använder sig inte av
"forced reps", möjligen någon hjälp endast på det sista repet av setet.

Ursäkta mitt tjat, men det känns viktigt att veta :rolleyes:

Örjan
2002-07-31, 02:19
Ni som skriver att ni fått bra resultat med MAX-OT: Har ni följt programmet bokstavligt, eller har ni ändrat litet, och i så fall vad?

Honken
2002-07-31, 08:00
Jag undrar också det. Jag har börjat köra det till punkt o pricka! Men mitt armpass igår tycker jag inte alls kändes lika hårt som de gjorde då jag körde på mitt eget sätt.

Jag har inte i närheten samma träningsverk idag (vilket inte ska spela nån roll) men igår efter träningen kändes det som att jag skulle kunna köra ett nytt pass direkt efter...jag var inte speciellt trött. Ändå körde jag stenhårt de set jag körde.

En annan sak. I Max OT rekommenderar man 30-40 minuters långa träningspass med 2-3 minuter mellan varje set. Hur f-n :angel: funkar det. Armpasset (i set) är 3-2-2, 3-2-1, 1, 2-2-2 dvs det är 20 set. Det är EXKLUSIVE uppvärmningsset. Uppvärmningen för var ny muskelgrupp är en del också, man kan nog räkna med ca 3-4 set per muskelgrupp vilket blir ytterligare 12-14 set med 1-2 minuters mellanrum. Vi räknar med 30 set med 2-3 minuters vila, det blir ju 60-90 minuter för ett pass.

Tidsmässigt får jag det inte att stämma, jag var aningen stressad igår under armpasset pga att jag tyckte det tog en jäkla tid. Samtidigt påpekar man i Max OT att man ska vila till man kan köra ett nytt stenhårt set.

Märkligt :smash:

Petrus
2002-07-31, 08:36
Hur fan gör du för att komma upp i 30 set på 2 muskelgrupper om kör enligt Max-OT? :confused:
Uppvärmning; 2-4 set/muskelgrupp räcker gott.
Heavy working set; Mellan 4 och 9 st/muskelgrupp.
Läs igen, men häng inte upp dig på tiden dom rekomenderar för träningspassen. Det är inte menignen att man ska stressa igenom träningen bara för att det står 30-40 minuter. Stress ger automatiskt sämre resutlat och prestationsförmåga. Om det tar 80 minuter för dig, så låt det göra det. Är du inte fullt utvilad efter 2-4 minuter efter ett set, vila längre.
Jag tränar efter Max-OT i botten, dvs basövningar, 4-6 reps, inte så många set. Eftersom alla är olika och har olika förutsättnignar tror jag att det fungerar bäst om alla anpassar Max-OT efter sig själva och sin förmåga, men behåll de viktigaste grundelementen från det.
Vänligen,,,
Petrus

Honken
2002-07-31, 08:42
Originally posted by Tinner
Hur fan gör du för att komma upp i 30 set på 2 muskelgrupper om kör enligt Max-OT? :confused:
Uppvärmning; 2-4 set/muskelgrupp räcker gott.Petrus

Fast skrev jag inte det? Det var alltså vecka 1 och tisdagens armpass jag körde igår:
Det var biceps 3-2-2 sedan triceps 3-2-1 och sedan underarmar 2 och mage 2-2-2, vilket ju blir 21 set sammanlagt. Sen värmer jag upp ordentligt före bicepsen med 3-4 set och innan tricepsen 3 set. Ok då, jag överdrev lite, 27 set totalt blev det nog :em:

Men du har rätt, att stressa är dumt!

Petrus
2002-07-31, 09:14
Uppvärmnings-seten ska du inte räkna med, varken i antal set eller tid. De är ju till bara för att; just det: Värma upp! Dom ska bara förbereda dig på dom tyngre vikterna, mentalt och fysiskt.
Lycka till!
Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-07-31, 11:13
"Eftersom alla är olika och har olika förutsättnignar tror jag att det fungerar bäst om alla anpassar Max-OT efter sig själva och sin förmåga, men behåll de viktigaste grundelementen från det."

Tinner: Vilka är de viktigaste grundelementen i just max-ot ?

Patte
2002-07-31, 12:27
Grunderna i MaxOT:
1-2 muskelgrupper / pass
6-9 set / muskelgrupp
4-6 reps / set (till positive failure)
2-3 minuters vila mellan seten eller så lång tid som du känner att du behöver för att köra förfullt igen
5-7 dagars vila mellan varje gång du tränar samma muskelgrupp
1 veckas uppehåll var 8:e till 10:e vecka.

Sen borde även 30-40 minuter / pass borde ligga med men jag tycker den är en liten parantes för man ska inte stressa utan köra efter maximal prestationsförmåga.

:muscle:

z_bumbi
2002-07-31, 13:46
>1-2 muskelgrupper / pass

Jag kör ungefär 2 grupper per pass, beror på hur man deffenierar muskelgrupper och hur stora de är.

>6-9 set / muskelgrupp

ca 15 set per pass, ungefär samma sak. (Ian King håller sig även runt 15 set, har kollat gamla scheman och jag har alltid trivts bäst med ungefär det antalet.)

>4-6 reps / set (till positive failure)

Kör periodicerat.
Låg rep = 4-8
Medel = 7-12
Lekstuga = lite allt möjligt, mest plyo och sprint men även försök att köra 20 repare på en del övningar och 50 repare för vader :)

Finns inget som visar att just 4-6 skulle vara särkilt bra för volym (Som jag har läst om i alla fall.) och med tanke på hur styrkelyftare tränar så vet jag inte...

>2-3 minuters vila mellan seten eller så lång tid som du känner att du behöver för att köra förfullt igen

Kan aldrig köra för fullt efter första setet om jag ska köra till failure, muskeln blir ju tröttare efter varje set, om jag inte väntar en kvart eller så vilket jag inte provat ännu.

>5-7 dagars vila mellan varje gång du tränar samma muskelgrupp

6-10. Bäst resultat för mig är att träna varannan dag och dela upp kroppen på fyra pass = 8 dagarsprogram.

>1 veckas uppehåll var 8:e till 10:e vecka.

Var fjärde vecka är alltid en lugn vecka med kanske bara ett pass eller med reducerad belastning. (Körde det faktiskt innan jag visste vem Tudor Bompa eller för den delen Ian King var), vet inte var jag plockat upp idén någonstans.)
Hela viloveckor infinner sig allt från var fjärde vecka till var sextonde, kör olika långa cykler av varje träningsform och det bestämmer lite men oftast 8-12 veckorsintervall.

>Sen borde även 30-40 minuter / pass borde ligga med men jag tycker den är en liten parantes för man ska inte stressa utan köra efter maximal prestationsförmåga.

Max 60 min.

Jag kallar det normal styrketräning, har kört liknande upplägg nästan under hela tiden jag tränat men jag har blivit seriösare med viloveckor och lekstugan har förändrats men finns fortfarande kvar.

Nackdelen verkar vara att nybörjare börjar med att köra 4-6 reps och ett mindre antal set, jag har gått från de "vanliga" 10-14 repsen till en mindre mängd vilket jag tror har skonat mina leder till viss del.
Arnes metod att köra flera set med mindre antal repetioner är också intressant (Ja jag har tjuvkollat på någons schema.)

Kommentarer ?

razores
2002-08-01, 18:28
Z-Bumbi:

Jag har kört ungefär som ditt upplägg visar under en månad nu med 2 veckors perioder och det känns ganska bra. Ska köra det nu ett bra tag och se vad man får för utvärdering.
Hur tycker du själv att det går? Kan du t ex. märke några styrke,muskelökningar eller andra relevanta skillnader?
Hur länge har du kört så här?

z_bumbi
2002-08-01, 18:48
razores: Upplägget har jag i stort sett kört i fem-sex år, periodiceringen mer utpräglad numera, så att jag verkligen tänker på den och bestämmer längden på varje period men det har funnits där nästan hela tiden.
Jag kör däremot längre perioder så att jag kör lågrep i 8 veckor för att sen köra medelrep i 12 osv allt mellan 4-20 veckor förekommer.

Det går inte att bedöma om ett program funkar med mig som mall, jag är helt enkelt inte rätt person att fråga om ökningar och tillväxt.
Jag har Crohns sjukdom och det är inte det bästa om man vill bygga mycket muskler men så länge magen höll sig frisk så ökade jag fint på mitt lilla program, sen rasade jag ca 16-18 kg på några månader.
Har plockat tillbaka ca 10 nu efter två år men allt är lite svävande när det gäller träning och även kost men går allt som jag vill så ska jag i alla fall komma upp i tresiffrigt när det gäller vikten nästa vår/sommar.

Your Daddy
2002-08-01, 19:38
Har kört MaxOT i snart 6 månader och nästan enbart märkt
ökningar i styrka, ingen märkbar ändring i muskelmassa

Ska nu så smått lägga av med att köra 4-6 reps och gå tillbaks till
8-10 reps där jag märkte att jag ökade i muskelmassa men jag inte ökade så snabbt i styrka.

Honken
2002-08-02, 08:24
Originally posted by Your Daddy
Har kört MaxOT i snart 6 månader och nästan enbart märkt
ökningar i styrka, ingen märkbar ändring i muskelmassa

Ska nu så smått lägga av med att köra 4-6 reps och gå tillbaks till
8-10 reps där jag märkte att jag ökade i muskelmassa men jag inte ökade så snabbt i styrka.


Hmmm kan någon förklara det fenomenet för mig. Om man ökar i styrka måste man väl även öka i muskelmassa?? Det kan väl inte vara så att det bara är ni själva som inte märker det? Eller går ni till nått proffs och får mätt muskelmassan? I så fall, vart går man då?