handdator

Visa fullständig version : övning biceps


sissa
2005-11-23, 18:24
Tränade biceps idag, blandannat med hantel över en sån där "snebänk". Alltså underarmen vilar på dem ( Om det finns nåt tjusigt namn så tala gärna om)

Att köra så är jobbigare än att köra stående "som vanligt" va?

Om jag tyckte det var jobbigare så var det väl det, men vad jag menar är att vad motsvarar tex 5 kg i den övningen om man istället kör den stående "som vanligt" utan att vila underarmen mot något?

Om man nu kan säga så.

n1tro
2005-11-23, 18:29
Tränade biceps idag, blandannat med hantel över en sån där "snebänk". Alltså underarmen vilar på dem ( Om det finns nåt tjusigt namn så tala gärna om)

Att köra så är jobbigare än att köra stående "som vanligt" va?

Om jag tyckte det var jobbigare så var det väl det, men vad jag menar är att vad motsvarar tex 5 kg i den övningen om man istället kör den stående "som vanligt" utan att vila underarmen mot något?

Om man nu kan säga så.

Scottcurl tror jag.
Men håll dig till rak skivstångscurl istället... den aktiverar biceps bättre. du kan sedan köra lite scottcurl i slutet av passet som pump eller ngt

Sheogorath
2005-11-23, 18:30
Tränade biceps idag, blandannat med hantel över en sån där "snebänk". Alltså underarmen vilar på dem ( Om det finns nåt tjusigt namn så tala gärna om)

Att köra så är jobbigare än att köra stående "som vanligt" va?

Om jag tyckte det var jobbigare så var det väl det, men vad jag menar är att vad motsvarar tex 5 kg i den övningen om man istället kör den stående "som vanligt" utan att vila underarmen mot något?

Om man nu kan säga så.

Finns två namn för bicepscurl mot platta: Scottcurl och Preachercurl. Om man ska vara riktigt religiös så är nog "Preachercurl" enarmsvarianten med hantel, men de brukar användas synonymt.

Man har mindre vikt i den övningen än i en fri variant, iallafall om man har för vana att använda lite momentum (sving) när man kör stående. Numera kör jag stående helt strikt och då är vikterna mycket lika.

Hur man översätter vikterna mellan övningar är omöjligt att svara på, eftersom t.ex. en övning som stående bicepscurl med stång kan utföras allt från rigoröst strikt till en variant där man verkligen svingar vikten för allt vad man förmår.

mangemani
2005-11-23, 18:33
vila underarmen?
låt mej gissa,du går hela vägen ner med hanteln?går du ner med hanteln hela vägen för att sen vila den där kanske i en halv sekund,för att sen kämpa upp vikten,så tappar du späningen i biceps och underarms musklerna kopplas då in och biceps får knappt nån träning alls.
underarmarna ska inte tränas i biceps övningarna(om det nu inte är hammer curl eller liknande).

sissa
2005-11-23, 18:38
Scottcurl tror jag.
Men håll dig till rak skivstångscurl istället... den aktiverar biceps bättre. du kan sedan köra lite scottcurl i slutet av passet som pump eller ngt

Jag kör den också. Rak skivstångscurl alltså. Körde denna på slutet

sissa
2005-11-23, 18:41
vila underarmen?
låt mej gissa,du går hela vägen ner med hanteln?går du ner med hanteln hela vägen för att sen vila den där kanske i en halv sekund,för att sen kämpa upp vikten,så tappar du späningen i biceps och underarms musklerna kopplas då in och biceps får knappt nån träning alls.
underarmarna ska inte tränas i biceps övningarna(om det nu inte är hammer curl eller liknande).


Oj. Nu blev det fel. Jag menar överarmen. Baksidan av överarmen.

sissa
2005-11-23, 18:49
vila underarmen?
låt mej gissa,du går hela vägen ner med hanteln?går du ner med hanteln hela vägen för att sen vila den där kanske i en halv sekund,för att sen kämpa upp vikten,så tappar du späningen i biceps och underarms musklerna kopplas då in och biceps får knappt nån träning alls.
underarmarna ska inte tränas i biceps övningarna(om det nu inte är hammer curl eller liknande).

så här körde jag, fast med hantel då

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

tror jag, ska jag säga
men det kändes i biceps iallafall. :cool:

mangemani
2005-11-23, 19:20
så här körde jag, fast med hantel då

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html

tror jag, ska jag säga
men det kändes i biceps iallafall. :cool:


jo det är just så där jag menar och enligt mej är det där helt fel.
när man är längst ner med stången/hanteln,så tappar man späningen i biceps och underarms musklerna kopplas in istället...visst det tar ju på biceps,men det tar mer på underarmen,det är den som får jobba mest då.
om man istället går ner halvvägs(kanske en aning längre) och sen inte hela vägen upp(alltså så att man vilar när vikten/stången är längst upp),så får inte underarmarna nån chans att anstränga sej och späningen i biceps är 100%,dvs,det tar enbart på biceps.
det är iaf vad jag har märkt.

twilightzone
2005-11-23, 23:13
inte vet jag men det känns inte som att hela biceps får stryk om man inte släpper nästan hela vägen ut, att man tappar nedre delen av biceps (fästet) om man kör kortare vägför att bibehålla pumpen så mycke som möjligt?
jag kanske är helt ute och cyklar :em: