handdator

Visa fullständig version : Stärka leder/senor/ligament osv.?


Yes
2005-11-23, 17:00
Kan man på något sätt träna leder, senor och allt annat kraffs som kan gå sönder och ge jobbiga skador? Alltså, träning specifikt för att stärka detta?

Arne Persson
2005-11-23, 17:44
Kan man på något sätt träna leder, senor och allt annat kraffs som kan gå sönder och ge jobbiga skador? Alltså, träning specifikt för att stärka detta?


Japp! Träna som jag gör! Massor med tunga set med låga repsantal.

Yes
2005-11-23, 18:16
Japp! Träna som jag gör! Massor med tunga set med låga repsantal.
Det är väl väldigt ansträngande för lederna? Varför är det bra?

Grejen är att jag har lite problem att köra så tungt jag vill i vissa övningar, framförallt när jag vill öka vikterna. Det känns exempelvis otadigt i knäna när jag kör benpress. Att då köra tyngre och lågreps...

Arne Persson
2005-11-23, 18:33
Det är väl väldigt ansträngande för lederna? Varför är det bra?

Grejen är att jag har lite problem att köra så tungt jag vill i vissa övningar, framförallt när jag vill öka vikterna. Det känns exempelvis otadigt i knäna när jag kör benpress. Att då köra tyngre och lågreps...


Därför att det stärker, leder, senor och ligament.

Yes
2005-11-23, 20:14
Därför att det stärker, leder, senor och ligament.
Okej, kanske en dåligt formulerad fråga av mig. Vi tar det såhär istället; är inte skaderisken större? Och finns det isåfall inga säkrare metoder?

Pepz
2005-11-23, 20:21
det är just därför man ska köra fria vikter och full rörelselängd redan från början..

Leder/ligament/ben/senor blir bara starkare vid belastning inte annars,
skaderisken är större om du inte vet vad du gör, har du rätt teknik är inte skaderisken särskilt mycket större bara för att du lassar på vikter

Mccartney
2005-11-23, 21:43
Okej, kanske en dåligt formulerad fråga av mig. Vi tar det såhär istället; är inte skaderisken större? Och finns det isåfall inga säkrare metoder?

Är man ute efter att minska skaderisken kan man lika bra ligga hemma och slappa.....

Man måste våga öka vikterna, självklart skall man ta god tid på sig. leder och ligament måste vänja sig vid tyngre vikter men ökar man aldrig vikterna så lär inte ligament och leder hänga med.

Själv tror jag också att man skall försöka köra olika övningar/per muskelgrupp.Tex känner man att man inte är speciellt stark i benpress..kör då benpress på ett ben i taget tex. Är man inte bra på djupa knäböj variera då med att köra utfallsteg tex. Variation är alltid det bästa. Sedan är sanningen att vill man bygga massa så är grundövningar så som knäböj,bänk m.m dem bästa övningarna.

Tror också att vill man slippa skador så är det tex bra att man någon gång tex går ut och joggar eller försöka göra något aktivt som inte är styrketräning. Allround träning är aldrig fel.

Yes
2005-11-24, 05:30
det är just därför man ska köra fria vikter och full rörelselängd redan från början..

Leder/ligament/ben/senor blir bara starkare vid belastning inte annars,
skaderisken är större om du inte vet vad du gör, har du rätt teknik är inte skaderisken särskilt mycket större bara för att du lassar på vikter
Det mesta jag kör är med fria vikter.

Belastning borde såklart vara en förutsättning för att bygga starka leder. Vad jag är tveksam till är att öka belastning och stress när det redan känns som jag ligger "på gränsen".

Är man ute efter att minska skaderisken kan man lika bra ligga hemma och slappa.....
Dumheter!

Man måste våga öka vikterna, självklart skall man ta god tid på sig. leder och ligament måste vänja sig vid tyngre vikter men ökar man aldrig vikterna så lär inte ligament och leder hänga med.
Jag vill helst kunna öka vikterna i den takt musklerna klarar det. Idag kan jag köra på en del vikter som känns osäkra, eller gör ont att köra med. Det känns inte så roligt.

Tror också att vill man slippa skador så är det tex bra att man någon gång tex går ut och joggar eller försöka göra något aktivt som inte är styrketräning. Allround träning är aldrig fel.
Även om det inte blir så mycket kardio brukar jag utsätta mig för någorlunda omväxlande ansträningar.

Arne Persson
2005-11-24, 09:13
Okej, kanske en dåligt formulerad fråga av mig. Vi tar det såhär istället; är inte skaderisken större? Och finns det isåfall inga säkrare metoder?


Efter att ha tränat så sedan urminnes tider, plus att alltid kört FULLA rörelsebanor, betraktar jag metoden som säker.

Yes
2005-11-25, 02:26
Jag tänkte mer relaterat till hur jag tränar idag. Med "Arne Persson"-träning tror jag vikterna kan bli lite högre, och dessutom med totalt sett fler reps. När jag ökar vikterna brukar det resultera i diverse känningar i lederna, därför är jag lite orolig över att öka belastningen. Om det finns skulle jag gärna prova någon form av komplementsträning, som jag kanske kan köra en gång i veckan eller liknande.

morte
2005-11-25, 02:38
Det bästa du kan göra är att träna styrketräning tungt, men att ibland kliva tillbaks ett snäpp eller två i belastning så att du är säker på att leder o dyl hänger med. tex.
kör du bänkpress 5 pass i rad, och kan höja i varje, såhär ,lite överdrivna ökningar men du förstår principen:
pass1 5*5 100kg pass2 5*5 110kg pass 3 5*5 120kg istället för att höja till 130 i pass 4, kliver du tillbaks till 110 och jobbar dig upp och snäppet förbi. Säkert och kul, att inte alltid panga på till max.