handdator

Visa fullständig version : snabba kolhydrater?


sissa
2005-11-22, 22:07
En fråga;

Vad tar ni efter styrketräningspass och/eller konditionspass
( kolhydratsmässigt, ej protein)?
Dextropur, maltodextrin , vanlig mat, ingenting?

Vill gärna veta hur ni tränar och hur ofta också


Man fick så mkt att tänka på när man började träna och hänga här.
Innan ( för mååånga år sen) så bara tränade man och tänkte inte nå mer på det. Åt inget särskilt eller så.

Menar nu inte att detta betyder nånting egentligen ( jag var inte intresserad av nåt mer än att träna och gå hem) ,
Men iallafall; Hur ser det ut för er?

Jag har fortfarande inte riktigt greppat varför kolhydraterna måste vara sådär jättejättesnabba. Okej att det går långsammare om man äter kolhydrater som inte är riktigt så snabba, men det borde inte vara sån stor skillnad tänker jag.


Läser man runt på nätet om träning och kost så står det för det första väldigt lite om styrketräning och kost, desto mer om konditionsträning. Och om kondistionsträningen så står det att man bör fylla på med snabba kolhydrater efter passet. Typ en macka, fil, banan. Men de är väl inte så snabba?


Nu är jag helt övertygad om att det finns vettigare källor än de sidor jag stött på, på nätet, men ändå. Inte står det om nåt maltodextrin iallafall.
Varför inte?

King Grub
2005-11-22, 22:12
Jag har fortfarande inte riktigt greppat varför kolhydraterna måste vara sådär jättejättesnabba. Okej att det går långsammare om man äter kolhydrater som inte är riktigt så snabba, men det borde inte vara sån stor skillnad tänker jag.

Det måste dom inte. Mängden kolhydrat är viktigare än "snabbheten". Glykogeninlagringen blir dock snabbare, och för en hårt tränande idrottsman som kanske kör flera pass per dag kan detta vara avgörande. För medelmotionären som tränar för att må bra är det onödigt att lägga en massa kalorier på näringslös energi från glukospolymerar i maltodextrinform eller druvsocker.

Maltodextrin/druvsocker frisätter mycket insulin, vilket minskar muskelnedbrytningen efter styrketräningen och bidrar till en bättre proteinbalans.

Maltodextrin ger 5-10% snabbare glykogeninlagring än druvsocker, och Vitargo ger 80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin i sin tur. Men det fungerar med kolhydrat från vanlig mat också, och som sagt, mängden är viktigare än GI:t.

sissa
2005-11-22, 22:40
Det måste dom inte. Mängden kolhydrat är viktigare än "snabbheten". Glykogeninlagringen blir dock snabbare, och för en hårt tränande idrottsman som kanske kör flera pass per dag kan detta vara avgörande. För medelmotionären som tränar för att må bra är det onödigt att lägga en massa kalorier på näringslös energi från glukospolymerar i maltodextrinform eller druvsocker.

Maltodextrin/druvsocker frisätter mycket insulin, vilket minskar muskelnedbrytningen efter styrketräningen och bidrar till en bättre proteinbalans.

Maltodextrin ger 5-10% snabbare glykogeninlagring än druvsocker, och Vitargo ger 80% snabbare glykogeninlagring än maltodextrin i sin tur. Men det fungerar med kolhydrat från vanlig mat också, och som sagt, mängden är viktigare än GI:t.



Jag dricker mjölk nu i samband med träningen (för proteinets skull var tanken) men får jag även sån där insulinfrisättning av mjölken? ( insulinfrisättning får man kanske av allt man äter? bara olika mkt beroende på vad. i dont know)

Sen undrar jag om det här med doserna av tex maltodextrin. Jag får intrycket av att det är en viss dos eller ingen. Finns det inga mellanting liksom?
Menar, medelmotionären ( eller snäppet över) kanske kan ta lite malotodextrin? Eller finns inte den gråzonen?

King Grub
2005-11-22, 22:42
insulinfrisättning får man kanske av allt man äter? bara olika mkt beroende på vad.

Japp. Olika mycket beroende på vad och i vilken energimängd. Mjölk är kraftigt insulinfrisättande, men även här är frisättningen energimängdsrelaterad.

Sen undrar jag om det här med doserna av tex maltodextrin. Jag får intrycket av att det är en viss dos eller ingen. Finns det inga mellanting liksom?
Menar, medelmotionären ( eller snäppet över) kanske kan ta lite malotodextrin? Eller finns inte den gråzonen?

Jovisst. Mängden är helt individuell. Vad du tränat, hur intensivt, hur länge, med mera, allt påverkar. Ett bicepspass tömmer inte lika mycket glykogen som en timmes intervallöpning, t ex.

sissa
2005-11-22, 22:45
Jag tackar för dina svar!

:bow:

emmzan
2005-11-23, 08:17
Jag styrketränar 2-4 ggr/v. Direkt efter passet (el under passet) tar jag drygt 1 dl maltodextrin. Eftersom jag även har i rätt mycket protein i drinken är jag inte jättehungrig när jag kommer hem så jag brukar inte skynda på som en dåre med maten.

Resonerar så att om jag äter mycket och bra mat hela tiden så kommer det inte spela så enorm roll hur många minuter det tar mellan gainer och första "riktiga" mål mat.

Fredrik_S
2005-11-23, 20:59
Jag tränar 4 gånger per dag
900-1030 1045-1215 1300-1430 1445-1615

de två första samt det sista passet är mest anaerobisk träning. 1300-1430 kan man likna med att aerobicspass.

Min fråga är när är det efter träning och när är det före träning, jag menar det sammanfaller ju för mig? Ska jag ta snabba kolhydrater efter varje pass?
Just nu äter jag två frukter, lite mandlar och russin samt ett litet fullkornsbröd med kalkon och ost på och även en liten proteindrink i rasterna, totalt ca 400 kcal. Bör jag byta ut nått av detta, är det för långsamma kolhydrater?
Det är väl heller inget vidare med snabba före ett pass vilket det automatiskt blir om jag tar det efter ett pass.

lunchen brukar bestå av lax potatis avokado och grönsaker tot ca 800 kcal.