handdator

Visa fullständig version : Träna med irritation i halsen


Ungtuppen
2005-11-22, 18:43
Hej. Jag har nu under snart 2 veckor haft en jobbig irritation i halsen, det kliar och ibland får man hostanfall. Även känt av lite slem. Hur är det, är det farligt att träna då? Det är alltså inte någon större förkyldning, bara kli-hosta.

Det vore bra att veta för passen blir lite halvdana när jag inte vet om jag kan ta ut mig till max eller inte.

tegel
2005-11-22, 18:46
Vad är värst...vänta en vecka till och vara helt frisk, eller träna och riskera en hjärtmuskelinflammation och ha träningsförbud i 6 mån?

Ungtuppen
2005-11-22, 18:50
Det första alternativet såklart. Det jag undrade var om det var farligt att träna med bara lite kli-hosta, det är ju inte någon riktig förkyldning.

Ninjasmurf
2005-11-22, 19:06
Hej. Jag har nu under snart 2 veckor haft en jobbig irritation i halsen, det kliar och ibland får man hostanfall. Även känt av lite slem. Hur är det, är det farligt att träna då? Det är alltså inte någon större förkyldning, bara kli-hosta.

Det vore bra att veta för passen blir lite halvdana när jag inte vet om jag kan ta ut mig till max eller inte.

det kanske är torr luft...
annars kan du testa strepsil (finns på apoteket)

carlsm
2005-11-22, 20:58
Lite halskänning hindrar inte mig från att styrketräna till max i alla fall och jag har aldrig märkt något negativt av det förutom att jag temporärt blivit lite mer hes än innan. Kondition är dock en annan historia eftersom det enligt mig känns illa om man är krasslig i halsen.

Beast
2005-11-22, 21:23
Kolozzeums konstanta vilpatrull är i farten igen.

Kör på förfan.

Pepz
2005-11-22, 21:26
aldrig med halsont..

Livrädd för att få hjärtmuskelinflammation eller hjärtsäcksinflammation..

King Grub
2005-11-22, 21:30
Jag tränar aldrig med halsont. Jag har sett en ung i övrigt frisk idrottsman dö av det och känner flera som fått hela sin träningskarriär förstörda av det och aldrig kommit tillbaka.

tegel
2005-11-22, 21:39
Jag läste visst inte så noga. Du har alltså inte halsont utan en efterhängsen torr-hosta. Om infektionen är över är kanske risken för en hjärtmuskelinflammation mindre men jag skulle nog ändå vänta nån eller två dagar till, just to be sure. Vore ju jäkligt surt att åka på nåt.
Ta istället o promenera lite lätt och gör kroppen redo för fysisk aktivitet, om du inte redan gjort det.