handdator

Visa fullständig version : Variaton med havret!


Henkan
2005-11-22, 16:51
Min frukost består alltid av 1 protinshake (35gram protein) och till det 2portiner gröt i micron gjort på hälften mjölk och hälften vatten.

För att variera detta så åt jag idag youghurt, DOCK SOCKERFRI och sen hällde jag bara i havret där (2portiner) och blandade om.
Tycker de e skönt med lite omväxling men nånting säger mig att det inte är lika bra eller har ja fel?

Max
2005-11-22, 22:37
Min frukost består alltid av 1 protinshake (35gram protein) och till det 2portiner gröt i micron gjort på hälften mjölk och hälften vatten.

För att variera detta så åt jag idag youghurt, DOCK SOCKERFRI och sen hällde jag bara i havret där (2portiner) och blandade om.
Tycker de e skönt med lite omväxling men nånting säger mig att det inte är lika bra eller har ja fel?
Lika bra. Lägre GI med omicrad havre och yoghurt om du nu vill jaga såna siffror. Vad smakar bäst? Variera dig precis som du skriver.

keffat_liv
2005-11-22, 22:51
Lika bra. Lägre GI med omicrad havre och yoghurt om du nu vill jaga såna siffror. Vad smakar bäst? Variera dig precis som du skriver.

är det inte högre GI när havret är torrt?

Max
2005-11-22, 22:53
är det inte högre GI när havret är torrt?Inte jämfört med micrad havre. Kastrullkokt havre är en annan sak.

keffat_liv
2005-11-22, 22:58
Inte jämfört med micrad havre. Kastrullkokt havre är en annan sak.

åfan, trodde det torr högst sen micrad sen kastrullkokt. Då kan jag skita i att tillaga den på morgonen ju :thumbup: ska jag också börja käka yoghurt med havre på morgonen:) tack för den infon.

jesse
2005-11-22, 23:15
Jag har för mig att det är just i ordningen torra, micro(gröt), kastrull(gröt) men nu blev jag lite osäker.

jesse
2005-11-22, 23:23
här är ett citat från vad Grub har skrivit i en tidigare tråd:
"Precis. Det roliga är att micrad gröt t o m kan få högre GI än okokta gryn. Orsaken till detta är inte klarlagd, men möjligen påverkas kolhydraternas struktur på något sätt så de bli mer lätt nedbrytbara."

Som jag fattar det så kan de vara lite olika från fall till fall så det kanske är svårt att säga att micrade har högre GI än okokta generellt.

TylerDurden84
2005-11-23, 14:27
Det är bara att slänga i en matsked psylliumfrön så sänks GI:t markant!