handdator

Visa fullständig version : jogga med icke läkt ryggskada?


mangemani
2005-11-22, 13:58
ska snart ut och motionera och tankarna av att försöka mej på att börja springa/jogga går just nu genom huvudet.
är lite rädd att detta ska ha nån dålig effekt på ryggen och kanske tom göra ryggen ännu sämre,eller tom att ryggen ska pajja igen.
vet att man måste testa för få reda på saningen,men det är rädslan som säger ifrån.

vad tror ni,är det riskabelt att kanske börja jogga lite när det nu känns "obehagligt" i ryggen?några bra jogging skor har jag ej införskaffat än,så det är väl ett stort minus skulle jag tro.

Pez
2005-11-22, 14:25
Vilken fråga.. omöjligt att svara på, då du för det första inte ens skriver ut vad det är för skada det handlar.. ibland är knepet att just springa/promenera för att bli frisk i ryggen - när det handlar om låsningar tex. Däremot kan jag tänka mig att det i andra lägen kan vara rentav dumt att springa/belasta ryggraden.. då beroende på vad för skada det handlar om.

Den generella ordinationen nuförtiden när det gäller ryggproblem är iallafall att röra på sig, promenera antar jag då, i motsats till att som förr "vila bort det"/sängliggande (vilket inte funkar).

mangemani
2005-11-22, 14:35
Vilken fråga.. omöjligt att svara på, då du för det första inte ens skriver ut vad det är för skada det handlar.. ibland är knepet att just springa/promenera för att bli frisk i ryggen - när det handlar om låsningar tex. Däremot kan jag tänka mig att det i andra lägen kan vara rentav dumt att springa/belasta ryggraden.. då beroende på vad för skada det handlar om.

Den generella ordinationen nuförtiden när det gäller ryggproblem är iallafall att röra på sig, promenera antar jag då, i motsats till att som förr "vila bort det"/sängliggande (vilket inte funkar).


det är en av diskarna som håller på att krångla.
själva skadan(alltså muskel bristningen) är läkt för länge sedan,men det är just en av diskarna som gör så att jag får en obehaglig känsla i nedre delen av ryggen.

mangemani
2005-11-22, 14:38
det är en av diskarna som håller på att krångla.
själva skadan(alltså muskel bristningen) är läkt för länge sedan,men det är just en av diskarna som gör så att jag får en obehaglig känsla i nedre delen av ryggen.


känner inte av den obehagliga länslan när jag är ute och går/står upp eller whatever,men det är när jag sitter och ligger ner som jag kan känna den.
men det man är lite orolig för är att om det räcker med ett litet snetramp eller nått så är ryggen pajj igen.

delta kilo
2005-11-22, 14:44
jag har hört att det är bra för ryggen att man är ute och rör sig.
kan ju börja med att jogga lätt....
men det är bara vad jag har hört skyll inte på mig om du blir förlamad eller nått...nha ärligt det ska nog gå bra
träna lätt och lyssna på kroppen

Pez
2005-11-22, 14:46
känner inte av den obehagliga länslan när jag är ute och går/står upp eller whatever,men det är när jag sitter och ligger ner som jag kan känna den.
men det man är lite orolig för är att om det räcker med ett litet snetramp eller nått så är ryggen pajj igen.
Då är det dags att gå till en sjukgymnast. Trickset verkar vara att belasta diskarna så lite som möjligt och stärka upp muskulaturen så bra det går för att just avlasta diskarna, såvitt jag förstått det.

Hade kört på promenader tills jag konsulterat (blivit undersökt av) nån som vet vad dom snackar om...

mangemani
2005-11-22, 15:32
Då är det dags att gå till en sjukgymnast. Trickset verkar vara att belasta diskarna så lite som möjligt och stärka upp muskulaturen så bra det går för att just avlasta diskarna, såvitt jag förstått det.

Hade kört på promenader tills jag konsulterat (blivit undersökt av) nån som vet vad dom snackar om...



har varit hos läkaren/sjukgymnasten och hon sa att det inte var nått allvarligt,utan bara en muskelbristning samt att en disk kunde ha fått sej en liten smäll i processen,inget som behövdes röntgas eller nått,det skulle läka automatiskt enligt henne.
nu har det väl inte gått sådär lång tid sen skadan skedde och det tar väl ett tag innan man är "fullt" läkt antar jag.