handdator

Visa fullständig version : "Vardaglig" träning


E.S
2005-11-22, 13:02
Innan sommaren tränade jag riktigt seriöst för att gå upp i vikt, jag tränade 3 gånger i veckan, körde med gainers och kosttillskott höll nogrann koll på mina måltider och vad jag fick i mig. Men nu till hösten har jag börjat på universitetet och börjat jobba. Detta gör att jag har väldigt lite tid över för träning och seriös matplanering. Jag skulle ändå vilja fortsätta med att försöka gå upp i vikt, helst inte bara fett då. *rolleyes*

Så min fråga är vilket upplägg passar bäst för en mer "vardaglig" träning för att på lång sikt gå upp i vikt. Om man har lite tid skulle ni föreslå ett helkroppspass med fåtal basövningar t.ex:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
...?

Är det någon mening att ta kosttillskott om man inte lägger ned mycket tid på träning (gainers vid träning kanske ändå är bra?). Vad i övrigt bör man tänka på, små förändringar i vardagen som kanske inte kräver mycket tid men ger resultat på lång sikt?

E.S
2005-11-22, 16:41
Många som har läst men ingen som har svarat. *cry*

Alla tips är välkommna, jag är inte ute efter ett direkt schema utan mer generellt vad man bör tänka på om man inte kan gymma så ofta.

bubbe
2005-11-22, 16:50
tja, jag tycker nog att om du har motivationen kvar, så varför inte fortsätta som förut men med lite mindre på gymet? 2 ggr i veckan borde du väl kunna underhålla dig på. Sen kanske motivationen minskar i takt med annat som dyker upp, resultaten blir nära noll och så är du helt ute från träningen med noll motivation.

Så mitt tips, försök hålla en kontinutet även om du inte är lika ofta och träna. Ät som förut och tänk på din hälsa på samma sätt. Men viktigast, var förberedd på minskade resultat så du inte helt tappar lusten.

E.S
2005-11-22, 17:07
Som sagt poängen är att inte avsätta för mycket tid så att det stör annat. På så sätt kan jag hålla mig motiverad och ge 100 procent när jag väl är på gymmet. Angående resultatet så kan jag vänta, det är en långsiktig investering, eftersom jag har mycket att göra så rusar bara månaderna förbi och snart är det sommar igen. Har jag sett till att gå på gymmet minst en gång i veckan och fått in en bra rutin på maten så kanske jag gått upp några kilo tills dess (läs INTE några kilo muskler).

Yankeee
2005-11-22, 17:11
Chins kan du göra var som helst det finns något att hålla i. Dips kan du göra där det finns en stång med ~90 graders vinkel i vettig höjd. Är det såna tips du vill ha?

E.S
2005-11-22, 17:17
Chins kan du göra var som helst det finns något att hålla i. Dips kan du göra där det finns en stång med ~90 graders vinkel i vettig höjd. Är det såna tips du vill ha?

Nja, hade nog tänkt mig gå till gymmet. Träna hemma tycker jag sällan fungerar bra eftersom att det är svårt att få med bra basövningar utan att köpa mycket utrustning. Snarare tips på vilka slags övningar som är bra om man bara ska köra ett pass i veckan, det kanske inte är helt lyckat att köra t.ex. pedec-maskin och andra "koncentrations"-övningar.

Wennerberg
2005-11-22, 17:18
Kör Tunga basövningar tre gånger i veckan, tex måndag böj, tisdag bänk, tors/fredag mark. Det gör jag, det tar inte så jälva långtid och det är kul och man blir starkare! Dock drygar jag ut på det så det brukar ta runt 2h :S

bubbe
2005-11-22, 17:28
vad är det som tidmässigt har tvingat dig till 1 pass i veckan?
2-3 pass borde du väl ändå få plats med, om du håller dig till basen
och kör hårt direkt. så behöver passet inte ta mer än 1 tim. 3-4 tim per
vecka borde du väl ändå ha tillgång till.

Tror också det är bättre lägga 1 tim 2 ggr i veckan än 2 tim 1 ggr i veckan.

Brukar gå att kombinera träning om man ser det som en sorts
avkoppling för hjärnan att få vråla och ta ut sig i en riktig knäböjsrykare.

E.S
2005-11-22, 18:47
vad är det som tidmässigt har tvingat dig till 1 pass i veckan?


Det är inte själva träningen som tar upp mycket tid (3h är klart jag har), det är framför allt ätandet runt om som tar tid. Skulle jag kunna träna efter skolan när jag är i stan skulle det passa utmärkt, problemet är att jag oftast har "ätit" två koppar kaffe, som mest. I så fall måste jag först åka hem laga och äta lunch, vänta en timme och sedan träna, sedan måste jag äta efteråt. Känns dumt att ta sig tid att träna om man inte äter innan/efter. 2 gånger i veckan är dock inte helt omöjligt.

Som jag skrev: knäböj, marklyft, bänkpress. Vad mer tycker ni? Benpress, latsdrag?

z_bumbi
2005-11-22, 20:05
Tar ätandet mycket tid, du måste väl i alla fall äta mat även om du inte tränar?

bubbe
2005-11-22, 20:06
Det är inte själva träningen som tar upp mycket tid (3h är klart jag har), det är framför allt ätandet runt om som tar tid. Skulle jag kunna träna efter skolan när jag är i stan skulle det passa utmärkt, problemet är att jag oftast har "ätit" två koppar kaffe, som mest. I så fall måste jag först åka hem laga och äta lunch, vänta en timme och sedan träna, sedan måste jag äta efteråt. Känns dumt att ta sig tid att träna om man inte äter innan/efter. 2 gånger i veckan är dock inte helt omöjligt.

Som jag skrev: knäböj, marklyft, bänkpress. Vad mer tycker ni? Benpress, latsdrag?

tycker du mer ska fokusera kring hur du får tid för ordentlig träning, om problemet är faktorer som att du inte hinner laga mat, varför inte göra
matlådor med sallader etc som du äter på skolans cafeteria el likn?

Nåja, styrkevändningar, militärpressar och alla "tunga" övningar som ger dig massa är väl att föredra. Knäböj - marklyft - styrkevändningar, knäböj - bänk - militärpressar. iofs blir det ganska maffiga pass, men med ett minimalt antal arbetsset så borde det funka.

E.S
2005-11-22, 20:22
Tar ätandet mycket tid, du måste väl i alla fall äta mat även om du inte tränar?

Om jag inte tränar äter jag 2 gånger per dag och lättlagat (och energifattigt) som färdigköttbullar. Desutom tar själva ätandet betydligt längre tid om jag ska få i mig tillräckligt med energi.

E.S
2005-11-22, 20:32
(Gick inte att edita och lägga till)
Det var allafall maten som var problemet när jag tränade innan, kompisarna blev galna på mig eftersom jag alltid ville äta ordentligt innan vi träffades och sedan gick hem tidigt (d.v.s efter 6 h) för att äta ordentligt igen.

T.ex. äter jag frukost vid 9:00 så vill jag ju inte ge mig iväg någon längre tid innan jag ätit lunch vid 12-tiden. Annars blir det lätt att det går 6-8h utan mat, eller altenativt godis istälelt för mat.

bubbe
2005-11-22, 20:35
(Gick inte att edita och lägga till)
Det var allafall maten som var problemet när jag tränade innan, kompisarna blev galna på mig eftersom jag alltid ville äta ordentligt innan vi träffades och sedan gick hem tidigt (d.v.s efter 6 h) för att äta ordentligt igen.

T.ex. äter jag frukost vid 9:00 så vill jag ju inte ge mig iväg någon längre tid innan jag ätit lunch vid 12-tiden. Annars blir det lätt att det går 6-8h utan mat, eller altenativt godis istälelt för mat.

jag har hittat lösningen på dina problem!

kolla här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56462

E.S
2005-11-22, 20:46
Är ingen kock direkt, men det där låter ju inte helt omöjligt helt klar värt ett försök. Inte direkt så mycket kolhyderater men det är ju ett betydligt bättre altenativ till att ätan en snickers.

I och med att jag haft så väldigt svårt att gå upp i vikt tänkte jag gå till en professionel dietist och få lite råd, kanske även en doktor för att undersöka min matsmältning.

Men om vi lämnar maten och går över till träningen vad tror ni om följande:

[Pass 1]
Knäböj 3 set, 4-7 reps
Benpress 2 set, 4-7 reps
Bänkpress 3 set, 4-7 reps

[Pass 2]
Marklyft 3 set, 4-7 reps
Latsdrag 2 set, 4-7 reps
Militärpress 3 set, 4-7 reps

Då känns det som jag får med de viktigaste muskelgrupperna, magen får lite träning vid knäböj och dyl. Jag har haft lite problem med en inflammation i armbågen, känns det bra kan man ju alltid lägga till en tricep/bicep övning. De veckor jag inte hinner slår jag ihop passen och tar bort benpress och latsdrag.

bubbe
2005-11-22, 20:51
[Pass 1]
Knäböj 3 set, 4-7 reps
Benpress 2 set, 4-7 reps
Bänkpress 3 set, 4-7 reps

[Pass 2]
Marklyft 3 set, 4-7 reps
Latsdrag 2 set, 4-7 reps
Militärpress 3 set, 4-7 reps


Ser väl bra ut, fast kanske axel och bänkpressarna skulle passa bättre på samma pass? mage skulle du kunna ta i slutet på pass 2!

E.S
2005-11-22, 20:54
Ser väl bra ut, fast kanske axel och bänkpressarna skulle passa bättre på samma pass? mage skulle du kunna ta i slutet på pass 2!

Så sant så, tack! *yourock*