handdator

Visa fullständig version : Måltidsersättning?


fletchta
2002-07-27, 15:46
Tjo
Det är så att jag nu och ett antal månader framåt ligger inne i lumpen. Kvällsmaten som erbjuds är ganska kass, och därför försöker jag komma på nått bra att inta kvällstid. Jag funderar på nån måltidsersättning, typ Ny-tro pro-40. Att ta en gainer på kvällen är väl inte att rekomendera (lägger på mig fett ganska lätt)?
Har ni några andra tips på vad man trycka i sig på kvällen? Har tyvärr inte nära till någon matbutik.

Vore tacksam för tips om måltidsersättare(typ Ny-tro, Myoplex, optimum nutritions), största kraven är att den ska vara god och lätt att blanda med vatten.

Petrus
2002-07-27, 15:51
Optimum´s Opti-Pro Meal är ganska lik Ny-Tro... God och prisvärd.
Likaså Pro-Cpmplex från Optimum...
EAS Myoplex tycker jag personligen är aningen för dyr med tanke på vad man får, men goda är dom. Dock ganska tjock koncistens...
Vänligen,,,
Petrus

fletchta
2002-07-28, 17:27
Tack för informationen Tinner,,, det får nog bli till att prova Ny-tro den här gången och Optimums nästa gång. Rekomenderar du någon speciell smak eller är alla goda?
Vänligen
Jocke

Petrus
2002-07-28, 17:33
Ny-tro är alla 3 (choklad, jordgubb och vanilj) goda, men jag är jordgubbsnarkoman så jag tycker den är godast.
Optimum har jag bara testat vanilj, jordgubb,chocklad och choklad/mint... Choklad/mint-smaken slår alla andra! :thumbup:
Vänligen,,,
Petrus

Patte
2002-07-28, 17:33
Alla NyTro är super och Optimums har jag bara testat Choklad och det är nog den godaste av dem alla :D

fletchta
2002-07-28, 17:38
Fan nu blir jag ju sugen på båda sorterna :). Dyyyrt...

Langster
2002-07-28, 23:37
Ta en av varje, om du ska äta en om dagen behöver du 2 pkt=40 påsar i månaden iaf... Där rök mer än halva din månadsersättning haha!

Opti pro meal finns i burk och räcker då till 30 shakes. Kanske bättre i ditt fall?

Men klaga inte på kronans kvällsmat haha, jag gick upp från 75kg till 85 kg i lumpen. Ökade otroligt bra i allt, styrka, kondition, psyke osv. Mindre fet än innan inryckning också. På 6 månader bara... Helt otroligt vilket tryck jag hade i lumpen.

Och det var innan jag i princip visste nåt om kost och styrketräning... Den där lilla yoggin och kanelbullen på kvällen kan vara jävligt anabolt om man inte vet bättre.:D

Jarod
2002-07-29, 00:18
Originally posted by Langster
Den där lilla yoggin och kanelbullen på kvällen kan vara jävligt anabolt om man inte vet bättre.:D

MUAHAHAHA!!!! :thumbup:

Mvh

z_bumbi
2002-07-29, 08:13
>Jag funderar på nån måltidsersättning, typ Ny-tro pro-40. Att ta en gainer på kvällen är väl inte att rekomendera (lägger på mig fett ganska lätt)?

Lägger på dig fett lätt och väljer då en produkt med maltodetrin ?
Välj nått med fruktsocker istället.

Andra förslag.
Proteinpulver, olja, grovtbröd och frukt.

Proteinpulver, fruktsocker, olja. Om du inte orkar tugga :)

Tål du fisk och inte är allt för miljömedveten så finns ju tonfisk på burk plus bröd och frukt.

Makrill på burk, bröd, frukt.

Yoghurt och ja hm...frukt och bröd kanske :)

Några förslag på bra kvällsmål.

Petrus
2002-07-29, 08:49
>z_bumbi,
När du ratar innehållet av maltodextrin i MRP´s så går du efter GI´t va?
Ta en titt på II också. ;) GI är inte hela sanningen...

Jag ha rkäkat MRP´s oavbrutet under lååång tid. Har inte lagt på mig något fett av dom i alla fall... Den där kanelbullen (läs kanelbullar) på kvällen däremot...:D
Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-07-29, 09:14
Tinner: Ja gi och hur jag känner av det i kroppen (Den enda fördelen med att ha varit sjuk.) men eftersom du skriver så där så är ii antagligen lägre ?
Antar att det är därför du rekomenderar druvsocker i stället för maltos efter träningen också ?

Att du inte lagt på dig något fett behöver ju inte betyda något, äter du inte mer än vad du gör av med osv osv...

Sen har man ju alltid den ekonomiska biten men det kanske man kan ta i en annan tråd.

Petrus
2002-07-29, 09:23
>z_bumbi

Iofs rätt, alla känner av kostillskott olika och får olika resultat av olika produkter.
Vågar inte gå in allt för mycket på Insulin-index då jag inte har hittat så mycket information om det och vet inte allt jag vill veta om det ännu. Men för att svara på din fråga; Jag rekomederar vatten eller Vitargo under/efter träningen. Vitargo med en viss parentes om, då jag inte har testat det själv. Men gå gärna in på www.vitargo.com för att läsa om det och forskningsrapporterna. Stod även en del om det i nya numret av BK. Verkar onekligen intressant...
De ekonomiska biten är onekligen en stor faktor som spelar in. Men jag tycker inte det blir dyrare att äta MRP´s än vanlig mat. Om man byter ut 2-3 mål/dag mot MRP´s så slipper man köpa den maten í butiken. Bor man hemma hos föräldrarna är det en helt annan sak...:D
Vänligen,,,
Petrus

muskelbyggarn
2002-07-29, 09:47
20 gram maltodextrin kommer nog knappast upp i de höga GI som det gör anspråk på. Den svenska skalan är baserad på 50 gram och dessutom ren råvara, inte tillsammans med dubbelt så mycket protein, som i de fall av måltidsersättare.

Det är det totala GI:t som är viktigt i detta fall då det är en måltid vi faktiskt pratar om. Någon gainer är det sannerligen inte, det saknas en hel del kolhydrater för att vara en sådan :D

Nu är jag inte någon kolhydratsexpert, det är sign Peter som är duktig bla. på kolhydrater, men maltodextrin är en samlingsbenämning på olika polysackarider från 3 till 1000 ihopkopplade sockermolekyler.

Vilken av dessa som använts vid GI mätningen för Maltodextrin vet jag ej, men det gör det lite svårt att få reda på exakt vilken typ av maltodextrin som använts och därmed GI för ex. en MPR som dessutom inte listar vilken typ av maltodextrin som använts...


Precis som Tinner så kan jag bara hålla med om att dessa MRP:s föga påverkar insulinet (för mig ivf). Däremot 30-50 gram dextros efter träning eller innan, känner jag av direkt. Är ganska känslig mot sådant...


Säger det för fyrtioelfte gången :D använd inte GI-tabellen, slaviskt. Se det som ETT bra hjälpmedel.


Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2002-07-29, 10:45
VitargoÒ

Citat från hemsida:
"Med stolthet presenterar vi VitargoÒ, den unika, patenterade kolhydraten speciellt utvecklad för elitidrottarens krav och behov . "

Okey ?...de gör sen den klassiska jämförelsen med en "normal energidryck" och vissar att de är x procent bättre...jippee jag har funnit den heliga graal, igen.

När ska företag lära sig att göra bra och ärliga jämförelser, om det är så mycket bättre. Bevisa det, det räcker inte med ett utdrag ur en rapport, om företaget använder rapporten så köp den och lägg ut den i sin helhet. Enkelt och bra.

Det här kanske är den bästa produkten i världen men de visar det inte.....

Tinner: Jag vet att kosttillskott oftast är billigare än annan mat men ligger man i lumpen borde man kunna tigga till sig frukt vid kvällsmaten.
Vet även att ett billigt proteinpulver är billigare än nypron eller liknande och när man har ont om pengar så...den billigaste varianten är att köpa en hink gainer och en hink protein och blanda själv om man vill ha maltos som kolhydratkälla.
Då har man fördelen av att kunna bestämma själv, exempelvis vid hård tjänst så drar man i sig mer kolhydrater medans man vid lättare tjänst tar mindre kolhydrate.

Muskelbyggarn: Ja det är ett hjälpmedel och jag vet hur man mäter givärdet, farbor Paulun berättade det mycket proffsigt för tre/fyra år sedan.
Jag använder det dock inte lika restriktivt som alla gislavar gör, 20 g snabba kolhydrater är inte så farligt men om det finns en produkt som i övrigt är likvärdig men har en långsammare typ av kolhydrater föredrar jag det.