handdator

Visa fullständig version : Kvinnor har mer civilkurage - Under cover!


Helena B
2005-11-21, 22:32
Sitter och tittar på Under cover på tv3. De iscensatte en slags misshandel mot en tjej i centrala Sthlm och den enda som reagerade efter 20 min var en 85 åring dam. Även flera iscensättningar gjordes på tunnelbanan och på Hötorget och totalt var de tre personer under hela dagen (tanten inräknad) som ingrep och alla var tjejer. Blev faktiskt förvånad där.

Sheogorath
2005-11-21, 22:35
Sitter och tittar på Under cover på tv3. De iscensatte en slags misshandel mot en tjej i centrala Sthlm och den enda som reagerade efter 20 min var en 85 åring dam. Även flera iscensättningar gjordes på tunnelbanan och på Hötorget och totalt var de tre personer under hela dagen (tanten inräknad) som ingrep och alla var tjejer. Blev faktiskt förvånad där.

Jag är inte förvånad. Tjejer vågar ingripa för att de flesta killar, även såna som dänger andra killar, inte slår tjejer.

Pudzianovski
2005-11-21, 22:37
Tror det beror på att det aldrig gick speciellt långt. Hade han slagit henne hårt och brutalt hade nog en man ingripit. (Hoppas jag iaf)

Dumleman
2005-11-21, 22:38
Kanske för att 90% av alla människor i centrum är shoppingtokiga tjejer? :D

Helena B
2005-11-21, 22:39
Jag är inte förvånad. Tjejer vågar ingripa för att de flesta killar, även såna som dänger andra killar, inte slår tjejer.

Men det var en kille som slog en tjej eller klapade till henne. Om han kan slå den tjejen så kan han slå en tjej som ingriper...eller?

Niclaaas
2005-11-21, 22:39
hur såg icensättningen ut då?

såg något liknande för ett par år sedan men då var det mest att killen skrek på tjejen och tog tag i henne "hårdhänt". känns inte som att det är så mycket att göra om ett par grälar på stan, oftast kan man inte se om någon håller i någon annan hårt heller.

inte sagt att detta såg ut så, jag håller med om att folk överlag borde visa mer civilkurage.

Helena B
2005-11-21, 22:40
Kanske för att 90% av alla människor i centrum är shoppingtokiga tjejer? :D

Det var en massa killar som bara gick förbi eller stod på håll och tittade.

Sheogorath
2005-11-21, 22:41
Men det var en kille som slog en tjej eller klapade till henne. Om han kan slå den tjejen så kan han slå en tjej som ingriper...eller?

Sant (läste in din post ordentligt, sorry bout that). That's weak :(.

Helena B
2005-11-21, 22:42
hur såg icensättningen ut då?

såg något liknande för ett par år sedan men då var det mest att killen skrek på tjejen och tog tag i henne "hårdhänt". känns inte som att det är så mycket att göra om ett par grälar på stan, oftast kan man inte se om någon håller i någon annan hårt heller.

inte sagt att detta såg ut så, jag håller med om att folk överlag borde visa mer civilkurage.

Det var inte så våldsamt, hon fick ett slag i ansikte och en del knuffande. I tunnelbanan så var det två killar som satt och besvärade en tjej med dylika kommentarer och så. Man undrar ju vad gränsen går för att ett ingripande ska ske?

Niclaaas
2005-11-21, 22:44
Det var inte så våldsamt, hon fick ett slag i ansikte och en del knuffande. I tunnelbanan så var det två killar som satt och besvärade en tjej med dylika kommentarer och så. Man undrar ju vad gränsen går för att ett ingripande ska ske?

jag tycker det låter väldigt våldsamt med ett slag i ansiktet m.m.
skamligt. tyvärr har folk dåligt med civilkurage som sagt :(

Pez
2005-11-21, 23:18
jag tycker det låter väldigt våldsamt med ett slag i ansiktet m.m.
skamligt. tyvärr har folk dåligt med civilkurage som sagt :(
Under Cover är iofs typexemplet på ett ickeobjektivt program som bänder och böjer sina "under cover"-iscensättningar tills dom passar programidén - det skulle inte förvåna mig om dom "iscensatte" det hela på olika platser för att bara visa dom sekvenser när ingen ingriper. Det var ett rätt "lamt" sk. "slagsmål" också.
Men visst - folk ingriper nog inte i situationer i det offentliga rummet i den grad som vore önskvärd. De flesta vill nog inte ta på sig mer problem/skit än de måste... men jag vill inte tro och tror inte att folk skulle ignorerat det hela om det hade varit regelrätta smällar/riktigt abuse som pågick. Nu var det mest hårda ord och väldigt tama och dåligt agerade "örfilar" som mest såg ut som smekningar över kinden.

Offtopic - Flinkenberg är nog ett av mina större irritationsobjekt på svensk tv just nu.. bara hennes "knappapålaptopenochställaretoriskafrågor" a la Carrie Bradshaw i Sex and the City ger mig spykänslor. Men det är å andra sidan ett Insider för veckorevyn-publiken så jag är nog inte rätt person att döma ut skiten heller. :)

Helena B
2005-11-21, 23:24
Under Cover är iofs typexemplet på ett ickeobjektivt program som bänder och böjer sina "under cover"-iscensättningar tills dom passar programidén - det skulle inte förvåna mig om dom "iscensatte" det hela på olika platser för att bara visa dom sekvenser när ingen ingriper. Det var ett rätt "lamt" sk. "slagsmål" också.
Men visst - folk ingriper nog inte i situationer i det offentliga rummet i den grad som vore önskvärd. De flesta vill nog inte ta på sig mer problem/skit än de måste... men jag vill inte tro och tror inte att folk skulle ignorerat det hela om det hade varit regelrätta smällar/riktigt abuse som pågick. Nu var det mest hårda ord och väldigt tama och dåligt agerade "örfilar" som mest såg ut som smekningar över kinden.

Offtopic - Flinkenberg är nog ett av mina större irritationsobjekt på svensk tv just nu.. bara hennes "knappapålaptopenochställaretoriskafrågor" a la Carrie Bradshaw i Sex and the City ger mig spykänslor. Men det är å andra sidan ett Insider för veckorevyn-publiken så jag är nog inte rätt person att döma ut skiten heller. :)

Nej det är klart att det är vinklat så att det ska passa programidén. Men hon går ju ut i tv och säger att det endast var tre personer under hela dagen, så skulle hon inte säga om de bara hade sållat de "bästa". Jo som sagt örfilarna var väl inte i de våldsamaste laget men jag tycker det räcker för ett ingripande!? Men jag hoppas även att folk har mer civilkurage och att även jag skulle ingripa i en sådan situation, men det kan jag inte veta förrän den situationen uppstår. Men jag trodde även att det skulle vara fler killar eller någon kille som ingrep, det förvånade mig lite.

Kwon
2005-11-21, 23:27
Hade jag varit 85 hade jag också ingripit (mot ALLA världens orättvisor).

Tricklev
2005-11-21, 23:32
Helvete, jag och min flickvänn örfilar varandra i stan, skulle bli riktigt stört om någon ingrepp emellan oss.

Niclaaas
2005-11-21, 23:33
Under Cover är iofs typexemplet på ett ickeobjektivt program som bänder och böjer sina "under cover"-iscensättningar tills dom passar programidén - det skulle inte förvåna mig om dom "iscensatte" det hela på olika platser för att bara visa dom sekvenser när ingen ingriper. Det var ett rätt "lamt" sk. "slagsmål" också.
Men visst - folk ingriper nog inte i situationer i det offentliga rummet i den grad som vore önskvärd. De flesta vill nog inte ta på sig mer problem/skit än de måste... men jag vill inte tro och tror inte att folk skulle ignorerat det hela om det hade varit regelrätta smällar/riktigt abuse som pågick. Nu var det mest hårda ord och väldigt tama och dåligt agerade "örfilar" som mest såg ut som smekningar över kinden.

Offtopic - Flinkenberg är nog ett av mina större irritationsobjekt på svensk tv just nu.. bara hennes "knappapålaptopenochställaretoriskafrågor" a la Carrie Bradshaw i Sex and the City ger mig spykänslor. Men det är å andra sidan ett Insider för veckorevyn-publiken så jag är nog inte rätt person att döma ut skiten heller. :)

ok, då lät det som det jag såg för ett par år sedan då. ett riktigt uselt icensatt högljutt gräl och killen tar tag i tjejens arm, sedan är alla upprörda över att ingen ingrep för att stoppa "misshandeln".

programmet jag såg hade en bra poäng som slarvades bort p.g.a. den oseriösa framtoningen.

jaja, jag har ju inte sett just det här programmet så jag har ingen aning egentligen...

Fagen
2005-11-21, 23:47
Helena: Om du vill "förstå" eller veta lite mer om varför folk inte ingriper oftare vid sådana här tillfällen rekomenderar jag dig att google lite efter "bystander effect". Det är ett ganska så "välkänt" fenomen.

Helena B
2005-11-21, 23:50
Helena: Om du vill "förstå" eller veta lite mer om varför folk inte ingriper oftare vid sådana här tillfällen rekomenderar jag dig att google lite efter "bystander effect". Det är ett ganska så "välkänt" fenomen.

Okej, det ska jag göra. Men det som förvånade mig var att tjejer ingrep och inte killar.

olwe
2005-11-21, 23:52
Jag såg inte programet men en örfil är väll inget att ingripa för? En örfil i sig är ju inte det mista farligt (kan nog vara befogat i vissa fall, oavsett kön). Visserligen kanske mannen misshandlar kvinnan i hemmet också men det är ju inget han kommer sluta med för att någon har sagt åt honom på stan, snarare tvärt om tror jag. En annan sak kanske om det är ett litet barn som får örfilen. Eller om kvinnar verkligen blir slagen.

För övrigt kan man inte säga att ett kön är mer bla bla bla grundat på tre tillfällen.

Pez
2005-11-22, 00:47
Nej det är klart att det är vinklat så att det ska passa programidén. Men hon går ju ut i tv och säger att det endast var tre personer under hela dagen, så skulle hon inte säga om de bara hade sållat de "bästa".
Seså Helena.. lite mer källkritisk kan du väl vara.. självklart skulle Charlotta Flinkenberg kunna säga så. Vad hindrar henne? Hennes journalistiska integritet?

Dipshit
2005-11-22, 00:58
Men det var en kille som slog en tjej eller klapade till henne. Om han kan slå den tjejen så kan han slå en tjej som ingriper...eller?
förvånar mig mkt! om jag hade sett nån snubbe slå en tjej hade jag lätt ingripit.. om han inte va 200 kilo, då hade jag nog ringt snuten och skuggat honom, eller nåt :em:

Wennerberg
2005-11-22, 07:26
Det är ju fan helt sjukt att ingen ingriper, jag mår fan illa!

hangatyr
2005-11-22, 07:29
Det är ju fan helt sjukt att ingen ingriper, jag mår fan illa!

ja, det är invandringens fel!

ugglan
2005-11-22, 08:41
Skulle aldrig få för mig att gå emellan om det var en invandrare och jag var ensam, senast i september blev väl nån snubbe blev nedstucken mitt på ett torg för han gick emellan en snorunge som trakasserade hans cancersjuka sambo. Eller förra sommaren när två killar filmades bli brutalt misshandlade efter de sagt till ett invandrargäng sluta sparka sönder blomkrukorna på norrmalmstorg.

skaparn
2005-11-22, 08:49
Rackarns Pez. När jag såg topicen tänkte jag ta tillfället i akt och totalsåga programmet som sådant. Men det finns knappast något att lägga till nu. En formidabel kapning! Det är sådana "dokumentära samhällsprogram" som gör att folk trivs så bra med SVT att de inte bryr sig om det något bisarra med TV-licens.

Förövrigt så, utan att ha sett programmet om just civilkurage, säga att det nog fins för lite sådant. Så helt fel har hon kanske inte Charlotta.

TrasMannen
2005-11-22, 08:59
Tja, alla säger ju att "springa ifrån faran" är bästa försvar. Är det då så konstigt??

Frisk
2005-11-22, 10:25
Jag tror att det beror på vårat rättssystem...

Om man ska gå i mellan ett bråk (misshandel) så behöver man själv använda så mycket våld att personen du angriper inte har en chans att slå till baka, eller anväda kniv, eller värre. detta gäller även om man skulle se en våldtäckt.
Vad spelar det för roll om man går i mellan blir knivhuggen, kanske dödad. Och det man skulle stoppa fortsätter....

Vad händer om man avbryter övergreppet på det för sig själv säkraste sättet?

Jo då får hårdare straff än den som började misshandeln...

(Hoppas ni fattar vad jag vill få fram)

mini
2005-11-22, 10:34
Jag tror att det beror på vårat rättssystem...

Om man ska gå i mellan ett bråk (misshandel) så behöver man själv använda så mycket våld att personen du angriper inte har en chans att slå till baka, eller anväda kniv, eller värre. detta gäller även om man skulle se en våldtäckt.
Vad spelar det för roll om man går i mellan blir knivhuggen, kanske dödad. Och det man skulle stoppa fortsätter....

Vad händer om man avbryter övergreppet på det för sig själv säkraste sättet?

Jo då får hårdare straff än den som började misshandeln...

(Hoppas ni fattar vad jag vill få fram)

Om det är en kille som örfilar upp sin flickvän bland folk på dagen tror jag nog man skulle kunna fråga vad han håller på med utan att ditt scenario ofelbart händer. Inte måste man gå in och svinga på en gång, det går att bara uppmärksamma honom på att man har sett vad han gör. Det räcker säkert i många fall. Har funkat mer än en gång för mig.

Grahn
2005-11-22, 11:03
Om det är en kille som örfilar upp sin flickvän bland folk på dagen tror jag nog man skulle kunna fråga vad han håller på med utan att ditt scenario ofelbart händer. Inte måste man gå in och svinga på en gång, det går att bara uppmärksamma honom på att man har sett vad han gör. Det räcker säkert i många fall. Har funkat mer än en gång för mig.

Mindre risk att det blir vilt svingande om en tjej stiger in än om en kille gör det iofs.

mini
2005-11-22, 11:05
Mindre risk att det blir vilt svingande om en tjej stiger in än om en kille gör det iofs.
Tja, i exemplet handlade det om en kille som uppenbarligen inte lever efter principen att man inte slår tjejer, men generellt, visst. Däremot tror jag ingen tjej kan vara säker på att inte få en snyting.

hobbitar
2005-11-22, 11:12
Jag hade nog som någon sa ringt polisen och hållt mig på avstånd.

Grahn
2005-11-22, 11:13
Tja, i exemplet handlade det om en kille som uppenbarligen inte lever efter principen att man inte slår tjejer, men generellt, visst. Däremot tror jag ingen tjej kan vara säker på att inte få en snyting.

Tja det är iofs riktigt men det är inte direkt relevant. När en kille stiger in i ngt privat bråk eskalerar det 9 gånger av 10. Vilket nog förklarar en viss ovilja mot att lägga näsan i blöt i onödan.

Men visst vore det trevligt om folk steg in när det behövdes, men det är lite svårt att bedöma när det är bara.

jwzrd
2005-11-22, 11:18
Det går fan inte att himla tillräckligt mycket med ögonen åt allt fröken Flinkenberg tar sig för. Jag menar:

Hon ställer sig på malmskillnadsgatan(sp?) och blir förvånad över att torskarna som plockar upp horor där inte är lena i munnen direkt? Grattis dumjävel :thumbup:

Hon klär ut sig till karl med resultatet att hon ser ut som en billig transa och undrar varför hon inte blir bjuppad på gratisdricka och inte blir upplockad av någon villig donna? Grattis dumjävel :thumbup:

Hon går ut på krogen i trasor, osminkad och med risigt hår och undrar varför hon inte får lika mycket (och bra) uppmärksamhet som hon får iförd full slampmundering med inlägg i BH:n? Grattis dumjävel :thumbup:

Allt hon gör går i den 16-åriga tonårsflickans tecken. Är det för att hennes utseende alltid gett henne allt hon någonsin önskat som hon är helt befriad från all tankeförmåga? Är verkligen folk så här dumma på riktigt eller försöker hon bara locka läsare till Veckorevyn på samma sätt som Aftonbladets katastrof-innehåll lockar till sig stupid trash?

mini
2005-11-22, 11:19
Tja det är iofs riktigt men det är inte direkt relevant. När en kille stiger in i ngt privat bråk eskalerar det 9 gånger av 10. Vilket nog förklarar en viss ovilja mot att lägga näsan i blöt i onödan.

Men visst vore det trevligt om folk steg in när det behövdes, men det är lite svårt att bedöma när det är bara.
Varför eskalerar det då män "stiger in" men inte kvinnor tror du? Jag funderar på vad vi lägger i orden "stiga in". Som jag nämnde tidigare har det hittills för mig räckt med att fråga vad som händer. Att uppmärksamma den som beter sig illa på att h*n gör det och att andra ser. Jag har aldrig vidrört personen ifråga. Det kan förmodligen ses som ett angrepp och nävarna flyger upp. Män kanske "stiger in" kraftigare?
Heja att lägga näsan i blöt oftare!

mini
2005-11-22, 11:22
Allt hon gör går i den 16-åriga tonårsflickans tecken. Är det för att hennes utseende alltid gett henne allt hon någonsin önskat som hon är helt befriad från all tankeförmåga? Är verkligen folk så här dumma på riktigt eller försöker hon bara locka läsare till Veckorevyn på samma sätt som Aftonbladets katastrof-innehåll lockar till sig stupid trash?
Haha, jodå, det finns folk som tar det här på alvar. En av mina kursare ville skriva en C-uppsats om hur man bygger upp en dokumentär, baserat på Fru Flinkenbergs Äventyr.

Fredrik_
2005-11-22, 11:25
Varför eskalerar det då män "stiger in" men inte kvinnor tror du? Jag funderar på vad vi lägger i orden "stiga in". Som jag nämnde tidigare har det hittills för mig räckt med att fråga vad som händer. Att uppmärksamma den som beter sig illa på att h*n gör det och att andra ser. Jag har aldrig vidrört personen ifråga. Det kan förmodligen ses som ett angrepp och nävarna flyger upp. Män kanske "stiger in" kraftigare?
Heja att lägga näsan i blöt oftare!

Jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll hur man "stiger in". Om en man säger "Vad håller ni på med egentligen?" till ett gäng huliganer har han en mycket större risk att få en smäll på käften än om en kvinna ställer samma fråga.

Grahn
2005-11-22, 11:54
Varför eskalerar det då män "stiger in" men inte kvinnor tror du? Jag funderar på vad vi lägger i orden "stiga in". Som jag nämnde tidigare har det hittills för mig räckt med att fråga vad som händer. Att uppmärksamma den som beter sig illa på att h*n gör det och att andra ser. Jag har aldrig vidrört personen ifråga. Det kan förmodligen ses som ett angrepp och nävarna flyger upp. Män kanske "stiger in" kraftigare?
Heja att lägga näsan i blöt oftare!

För att en kille som stiger in automagiskt ses som ett hot, det ses som en utmaning. Därav fördelarna kvinnliga väktare, krogvakter och poliser har. En man som lägger sig i är som att kasta bensin på elden, så det är bäst att vara säker på att man kan släcka den. Är det dessutom ngn form av kärleksgnabb så är det inte ovanligt att du plötsligt får skit av båda parter.

Det gäller givetvis med förutsättning av en aggresiv manlig part fast det är väl normen är jag rädd.

Bjorne
2005-11-22, 12:02
Svennarna är för fega för att ingripa och blattarna ser inget problem med att man prylar upp en tjej.

Tricklev
2005-11-22, 12:04
Svennarna är för fega för att ingripa och blattarna ser inget problem med att man prylar upp en tjej.


:laugh: :laugh:

jwzrd
2005-11-22, 12:08
Svennarna är för fega för att ingripa och blattarna ser inget problem med att man prylar upp en tjej.

Le Bjoern har talat! Viva la bjoern. :hbang:

Herkulez
2005-11-22, 12:15
Svennarna är för fega för att ingripa och blattarna ser inget problem med att man prylar upp en tjej.
:laugh:

Nitrometan
2005-11-22, 12:53
Haha, jodå, det finns folk som tar det här på alvar. En av mina kursare ville skriva en C-uppsats om hur man bygger upp en dokumentär, baserat på Fru Flinkenbergs Äventyr.
Jag hoppas att du klev in och avbröt hennes pågående kriminalitet då?

delta_mats
2005-11-22, 13:20
Svennarna är för fega för att ingripa och blattarna ser inget problem med att man prylar upp en tjej.

Precis det jag hade tänkt skriva men du hann före.

aliquis
2005-11-22, 13:34
Tror det beror på att det aldrig gick speciellt långt. Hade han slagit henne hårt och brutalt hade nog en man ingripit. (Hoppas jag iaf)tvärtom, livsfarligt då ju.

Wennerberg
2005-11-22, 13:36
ja, det är invandringens fel!

Vad menar du?

Bjorne
2005-11-22, 14:01
Vad menar du?Han syftar kanske på att sedan blattar vandrat in i Sverige, har det blivit mycket våldsammare eftersom och därför är det farligare att ingripa nu.

Eller så tror han att du skyller allt på invandringen för att du beklagat dig över tattar-kräk till
invandrare i tidigare trådar.

Wennerberg
2005-11-22, 14:06
Hmm, jag antog det. Men vafan, jag skrev att anledningen till hedersmord är invandring. Skitsamma nu. Skrev kanske LITE dumt första inlägg men var inte helt för seriös i den tråden...

jwzrd
2005-11-22, 14:07
Han syftar kanske på att sedan blattar vandrat in i Sverige, har det blivit mycket våldsammare eftersom och därför är det farligare att ingripa nu.

Eller så tror han att du skyller allt på invandringen för att du beklagat dig över tattar-kräk till
invandrare i tidigare trådar.

Sedan blattar vandrat in? Vad är det du snackar om egentligen? Vilket årtionde i sverges historia har vi INTE haft invandring?

Pez
2005-11-22, 14:16
Sedan blattar vandrat in? Vad är det du snackar om egentligen? Vilket årtionde i sverges historia har vi INTE haft invandring?
Han menade nog att skriva "sedan blattar irrade in" - och syftade då såklart på hur Herkan och resten av finnarna stapplade in i Sverige på fyllan och nu inte hittar tillbaka till Moder Finland...

Bjorne
2005-11-22, 14:16
Sedan blattar vandrat in? Vad är det du snackar om egentligen? Vilket årtionde i sverges historia har vi INTE haft invandring?Syftade på den allmäna uppfattningen om "massinvandringen" av mellan öststatare.

Kanske ska sluta skriva annat än stela saker på detta forumet :p

Pez
2005-11-22, 14:17
Syftade på den allmäna uppfattningen om "massinvandringen" av mellan öststatare.

Kanske ska sluta skriva annat än stela saker på detta forumet :p
"Öststatare" = Finnar. Som sagt ovan, jag hade alltså rätt. :thumbup:

Satans finnar.. springer runt med kniifar, vita jeans och träskor. Usch!

jwzrd
2005-11-22, 14:21
"Öststatare" = Finnar. Som sagt ovan, jag hade alltså rätt. :thumbup:

Satans finnar.. springer runt med kniifar, vita jeans och träskor. Usch!

Jag började skriva ett inlägg men fick hjärnblödning på mellan öststatare. Mina förutfattade meningar om trångsynthet och bildningsnivå besannas hur som helst.

Bjorne
2005-11-22, 14:29
Herrejävlar, en särskrivning och möjligen stavfel. Och fortfarande en misstolkning på vad jag egentligen syftade på.

Pez
2005-11-22, 14:33
Herrejävlar, en särskrivning och möjligen stavfel. Och fortfarande en misstolkning på vad jag egentligen syftade på.
Nejdå.. jag och jwzrd är nog båda med på vad du menade.. men jag valde att svara oseriöst då ursprunget knappast kan tolkas som annat än "blahablaha". :)

Skitsamma.. Finnarna ska ut iallafall. Ut med packet.. sätt dom på båten och ge dom en knuff österut. Bort med uutiset från tablån.. inget mer moi moi mukkulat i våra barns öron.. slut med Pekka Heinos släpiga referat från Schlagerwhatever, inget mer Mumin på våra bibliotek, fritt fram att bränna Finska hyllan i livsmedelsbutikerna! GO!GO!GO!

jwzrd
2005-11-22, 14:43
Nejdå.. jag och jwzrd är nog båda med på vad du menade.. men jag valde att svara oseriöst då ursprunget knappast kan tolkas som annat än "blahablaha". :)

Skitsamma.. Finnarna ska ut iallafall. Ut med packet.. sätt dom på båten och ge dom en knuff österut. Bort med uutiset från tablån.. inget mer moi moi mukkulat i våra barns öron.. slut med Pekka Heinos släpiga referat från Schlagerwhatever, inget mer Mumin på våra bibliotek, fritt fram att bränna Finska hyllan i livsmedelsbutikerna! Bort med papperskyken GO!GO!GO!

Helt klart!

hangatyr
2005-11-22, 14:53
Han syftar kanske på att sedan blattar vandrat in i Sverige, har det blivit mycket våldsammare eftersom och därför är det farligare att ingripa nu.

Eller så tror han att du skyller allt på invandringen för att du beklagat dig över tattar-kräk till
invandrare i tidigare trådar.

det sistnämnda. kul att du skriver Tattarkräk med vit text så det blir svårt att se, men så att du ändå har skrivit det. busigt värre. haha, du skrev tattarkräk, tänk vad du kan.

Bjorne
2005-11-22, 15:01
det sistnämnda. kul att du skriver Tattarkräk med vit text så det blir svårt att se, men så att du ändå har skrivit det. busigt värre. haha, du skrev tattarkräk, tänk vad du kan.Det var ett skämt ditt keffo, precis som inlägget postade att kvinnor gillar att städa, den insmygda texten jag posta i "Vad stör du dig på?"-tråden och tråden för SV.b-arbetet där jag beskyllde er för att vara värdelösa. Det är vad jag (kan minnas att jag) skämtat om idag, ska jag förklara allt alltid eller kan "ni" sluta vara så jäkla stela...

Grahn
2005-11-22, 15:03
Bjorne hänvisas härmed till att studera hur bra icke uppenbara skämt fungerar över internet.....

kharon
2005-11-22, 15:30
Nejdå.. jag och jwzrd är nog båda med på vad du menade.. men jag valde att svara oseriöst då ursprunget knappast kan tolkas som annat än "blahablaha". :)

Skitsamma.. Finnarna ska ut iallafall. Ut med packet.. sätt dom på båten och ge dom en knuff österut. Bort med uutiset från tablån.. inget mer moi moi mukkulat i våra barns öron.. slut med Pekka Heinos släpiga referat från Schlagerwhatever, inget mer Mumin på våra bibliotek, fritt fram att bränna Finska hyllan i livsmedelsbutikerna! GO!GO!GO!

Finns det _finska hyllan_ i livsmedelsbutiker i sverige? Vad finns på den hyllan?

seriöst?

hangatyr
2005-11-22, 15:36
Finns det _finska hyllan_ i livsmedelsbutiker i sverige? Vad finns på den hyllan?

seriöst?

visst: plättar, korvar av olika slag, piroger etc. samt Iljat saaanomat eller vad tidningen nu heter.

Helena B
2005-11-22, 17:07
Ja den här tråden spårade inte alls ur ;)

Men för att svara på Pez inlägg så tror jag inte att hon är så dum att hon går ut i tv och säger att det bara var tre tjejer som ingrep, pga om det skulle ha varit killar som ingrep så skulle det säkert ha blivit en massa skriverier om det i tidningen. Jag tycker hennes ideér och tankar kring programmet är bra, men sen hur hon går tillväga för att visa vila fördomar det finns är väl kanske inte det bästa. Men jag tycker det är underhållande och eftersom jag älskar Sex and the city så får hon gärna vara en copycat :D

skaparn
2005-11-22, 17:52
visst: plättar, korvar av olika slag, piroger etc. samt Iljat saaanomat eller vad tidningen nu heter.

Skivor av Arja Saijonmaa, knivar, brännvin och slitna jeans...

hangatyr
2005-11-22, 17:58
Skivor av Arja Saijonmaa, knivar, brännvin och slitna jeans...

inne på ica???

Pez
2005-11-22, 18:05
inne på ica???
Ja - plus en och annan full politiker som skickar snusksms (enbart i två-pack), små korvar som inte går att grilla samt ett stort urval av hårda konsonanter utan logisk följd.

hangatyr
2005-11-22, 18:11
Ja - plus en och annan full politiker som skickar snusksms (enbart i två-pack), små korvar som inte går att grilla samt ett stort urval av hårda konsonanter utan logisk följd.

tja, nimåste ha väldigt mycket mer välsorterad mtabutik än vad jag har: min har bara lite extregrejer i form av surigt, envist sinnelag och vardagsalkoholizm.

Tricklev
2005-11-22, 20:31
Eftersom tråden om invandring var uppe rätt nyligen då "wennebrenner" beklagade sig över att invandrare förstör världen så känndes det uppenbart att Bjorne bara skämtade.

Nu kan ni lugna ner er.

Jense
2005-11-22, 21:10
Sitter och tittar på Under cover på tv3. De iscensatte en slags misshandel mot en tjej i centrala Sthlm och den enda som reagerade efter 20 min var en 85 åring dam. Även flera iscensättningar gjordes på tunnelbanan och på Hötorget och totalt var de tre personer under hela dagen (tanten inräknad) som ingrep och alla var tjejer. Blev faktiskt förvånad där.


jag har ingripit 2 gånger, fast äkta. jag är ingen kvinna. så hennes reportage suger röv precis som hon gör.

hangatyr
2005-11-22, 21:45
jag har ingripit 2 gånger, fast äkta. jag är ingen kvinna. så hennes reportage suger röv precis som hon gör.

va? klippte de bort dig från reportaget? ;)

Peter-N1
2005-11-23, 00:16
va? klippte de bort dig från reportaget? ;)

Jag tycker det är skamligt att folk bara går förbi. Jag skulle aldrig bara fortsätta att gå och tänka, det var "bara" en örfil.

Visst, som enskild person kanske du inte kan påverka hennes liv i övrigt om hon får stryk även hemma. Men du kan avbryta det just där och då i alla fall.

Dessutom så sänder du även andra budskap. Hon förstår att hon är värd något. Att det finns folk som bryr sig, och att det inte är ok att slå tjejer.

Finns inte ens chans på miljonen att jag bara skulle gå förbi.

morte
2005-11-23, 01:15
jag har "klivit in" tre ggr. Första gången fick jag två knivhugg i nacken och två i ansiktet, andra en flaska i bakhuvudet och en tårgasdusch, och tredje gången en kniv i pannan. man skall tänka sig för både en och två ggr innan man kliver in.

Peter-N1
2005-11-23, 01:53
jag har "klivit in" tre ggr. Första gången fick jag två knivhugg i nacken och två i ansiktet, andra en flaska i bakhuvudet och en tårgasdusch, och tredje gången en kniv i pannan. man skall tänka sig för både en och två ggr innan man kliver in.

Jag har klivit in ca 1000 gånger. Inget av de sakerna har hänt mig. Visst har man skadat sig ibland, men ändå.

Ok, jag är i och för sig alltid beväpnad, men ändå :D

Och nej, Jense, budskapet är inte att man ska beväpna sig.

morte
2005-11-23, 01:56
Jag har klivit in ca 1000 gånger. Inget av de sakerna har hänt mig. Visst har man skadat sig ibland, men ändå.

Ok, jag är i och för sig alltid beväpnad, men ändå :D

Och nej, Jense, budskapet är inte att man ska beväpna sig.

räknar man med jobbets "kliva in" då rackarns blir det ännu värre. 11 arbetskadeanmälningar har jag skrivit, hittils, bara i år, beroende på våld.

Peter-N1
2005-11-23, 02:01
räknar man med jobbets "kliva in" då rackarns blir det ännu värre. 11 arbetskadeanmälningar har jag skrivit, hittils, bara i år, beroende på våld.

Hm, du får nog lägga om taktiken lite grand låter det som.

olwe
2005-11-23, 02:01
jag har "klivit in" tre ggr. Första gången fick jag två knivhugg i nacken och två i ansiktet, andra en flaska i bakhuvudet och en tårgasdusch, och tredje gången en kniv i pannan. man skall tänka sig för både en och två ggr innan man kliver in.

Har du fått allt det och överlevt? Du är ju grymmare än 50-cent. Knivhugg i pannan låter ju tokdödsfarligt.

Bra gjort att fortfarande ha kurage att gå in den tredje gången :thumbup: .

Ahaaa, nu ser jag att du jobbar med nått säkerhetsyrke... då är det mer förståeligt, fortfarande hedervärt dock.

morte
2005-11-23, 02:05
Hm, du får nog lägga om taktiken lite grand låter det som.

kanske det kanske.

Peter-N1
2005-11-23, 02:06
kanske det kanske.

Var jobbar du?

morte
2005-11-23, 02:07
Var jobbar du?

du har PM (snart)

morte
2005-11-23, 02:13
Har du fått allt det och överlevt? Du är ju grymmare än 50-cent. Knivhugg i pannan låter ju tokdödsfarligt.

Bra gjort att fortfarande ha kurage att gå in den tredje gången :thumbup: .

Ahaaa, nu ser jag att du jobbar med nått säkerhetsyrke... då är det mer förståeligt, fortfarande hedervärt dock.

kurage och kurage, då det har några år på nacken, så mer ung och dum och vilsen i Biskopsgården.