handdator

Visa fullständig version : Statisk träning


Stina&Micke
2005-11-21, 21:57
Jag och min sambo har läst mycket om statisk träning ( Static contraction training av Peter Sisco och John R Little ) och sedan skolan blivit lite tuffare och tiden lite kortare behöver vi en intensivare dock lika effektiv träningsmetod. Statisk träning verkar ha många fördelar men det skulle vara intressant om någon av er har testat och har några bra tips.

Jag skulle också vilja veta någon bra magövning. Jag har av mina år som kampsportare utvecklat väldigt starka höftböjare som jag har extremt svårt att koppla bort under magövningarne. Jag skulle vilja veta hur jag förebygger detta eller om det finns någon övning som helt kopplar bort dem.

Väntar på svar från folk med erfarenhet.
MVH
Stina

Rockhard
2005-11-21, 22:29
Jag skulle också vilja veta någon bra magövning. Jag har av mina år som kampsportare utvecklat väldigt starka höftböjare som jag har extremt svårt att koppla bort under magövningarne. Jag skulle vilja veta hur jag förebygger detta eller om det finns någon övning som helt kopplar bort dem.


Den här: http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.gif

Med det utförande som han har så använder man inte höftböjarna mycket. Ovanligt att man ser folk göra den rätt, iaf på mitt gym.

mentzer
2005-11-22, 06:46
Static contraction är intressant. Har själv aldrig provat "fullt ut", men jag skulle inte vilja basera hela min träning på det.
Varför inte köra både vanliga set och avsluta/inleda med att static contraction-set?

Arne Persson
2005-11-22, 08:39
En utmärkt metod om man vill försämra sin rörlighet och riskera skador!

Fagen
2005-11-22, 08:56
Jag och min sambo har läst mycket om statisk träning ( Static contraction training av Peter Sisco och John R Little ) och sedan skolan blivit lite tuffare och tiden lite kortare behöver vi en intensivare dock lika effektiv träningsmetod. Statisk träning verkar ha många fördelar men det skulle vara intressant om någon av er har testat och har några bra tips.

Jag skulle också vilja veta någon bra magövning. Jag har av mina år som kampsportare utvecklat väldigt starka höftböjare som jag har extremt svårt att koppla bort under magövningarne. Jag skulle vilja veta hur jag förebygger detta eller om det finns någon övning som helt kopplar bort dem.

Väntar på svar från folk med erfarenhet.
MVH
Stina

Det tips jag fått för att koppla bort höftböjarna vid magträning är att ha en ihoprullad handuk, eller dyikt, i svanken när man kör situps. Funkat bra för mig och de som jag visat det. Fick tipset av en fd. förbundskapten i OL, tror jag det var.
Någon bättre anatomiskt insatt (sneglar mot Arne P) än jag kanske kan förklara mer om varför det skulle fungera.

Arne Persson
2005-11-22, 09:00
Det tips jag fått för att koppla bort höftböjarna vid magträning är att ha en ihoprullad handuk, eller dyikt, i svanken när man kör situps. Funkat bra för mig och de som jag visat det. Fick tipset av en fd. förbundskapten i OL, tror jag det var.
Någon bättre anatomiskt insatt (sneglar mot Arne P) än jag kanske kan förklara mer om varför det skulle fungera.


Den kan "tvinga" och underlätta svanken att krumma ihop sig.

Sniggel
2005-11-22, 15:44
Nu har jag andra förutsättningar och förmodligen mycket svagare höftböjare än dig.
men jag tycker att jag lätt kan känna när min höftböjare kopplas in.
Vissa som kör situps håller magmusklerna statiskt ihoptryckta och går bara upp och ner så att enbart höftböjaren får jobba koncentriskt och eccentriskt.
Om man bara vill träna rectus abdominis (med situps) så ska man bara "curla" ryggen till det läget där kroppen vill koppla in höftböjaren för att lyfta sig upp från marken.
Man ska alltså inte lyfta hela överkroppspartiet utan bara "böja" ryggen uppåt.
Jag känner klart och tydligt var gränsen går iaf, det blir helt plötsligt mycket tyngre i utförandet.
Dock övar jag höftböjaren också eftersom det är en viktig muskel, men nu hade du redan en stark sådan :-)

Hmm svårt att förklara det här, flummade väl till det lite tror jag :thumbup:

Sniggel
2005-11-22, 15:47
Den kan "tvinga" och underlätta svanken att krumma ihop sig.
Borde det inte finnas ställningar liknande "ryggresningsställningen" fast för mage, där man kan fästa fast sig i och köra crunches i luften och kunna gå ner så långt att man hyperextenderar med ryggen.
Känns som principen är samma om man utför den rätt i en sådan ställning

morte
2005-11-22, 16:57
Finns det några riktiga studier gjorda där man jämför vad statisk träning gör för den dynamiska styrkan, gärna då jämfört med just dynamisk träning? Vad statisk träning gör för hypertrofi? Allt av intresse, inte för att jag skulle få för mig att följa någon princip öht av Tony Little ändå, men ändå intressant.