handdator

Visa fullständig version : Övningar som med fördel passar i smithmaskin


cardio
2005-11-20, 21:24
Finns det några övningar som verkligen är bra att köra i smithen. Av vad jag har förstått när jag sökte lite i ämnet här på forumet så verkar de flesta racka ner på smithen.

Jag tänkte mig t ex militärpress, marklyft osv...

Anledningen till att jag undrar är att mitt gym är sämst och att det därför ej finns så mycket fria vikter/stångar osv.. Och ja, jag ska byta till årsskiftet *slap*

mentzer
2005-11-20, 21:27
Det finns massor av övningar som är bra att köra i smithen, men oftast är de bättre att köra med en fri stång.
Men har man ingen val så...

King Grub
2005-11-20, 21:52
Lutande bänk i Smithen är skön.

Sittande French Press.

Smal bänkpress.

Press bakom nacken.

Mina favoriter i Smithmaskinen.

Jorgen
2005-11-20, 22:31
Stående vadpress för tusan.

lauria
2005-11-20, 22:39
Favoriterna är:

Uppåtlutande bänkpress
Shrugs
Stående vadpress
Sittande press bakom nacken

mentzer
2005-11-21, 05:50
Stående vadpress för tusan.

Den är småknepig att köra med fri stång.

Lallle
2005-11-21, 07:39
Lutande bänkpress och press bakom nacken är dom övningarna jag kör i smith

The Draf
2005-11-21, 09:38
Enbens vadpress. För att man slipper ha så mkt vikt på axlarna.

Runda Grodan
2005-11-21, 12:43
Smalbänk tycker jag fungerar kanon i smithen.

nubben81
2005-11-21, 12:53
Här finns 10 lysande övningar med en Smith

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=D604C2D63F35451C5C4293650B E43EA4.hydra?id=810548

Numero1
2005-11-21, 13:02
decline press

Fatalist
2005-11-21, 13:25
Press bakom/framför nacken är det enda jag kommer på som är skönt att köra i smith. Allt annat är skönare fritt!

Osten80
2005-11-21, 13:38
Jag använder smithen till:

Lutande bänkpress
Stående vadpress

Fartman
2005-11-21, 14:54
Lutande bänk är den enda jag kör där just nu

morte
2005-11-21, 15:00
Anänder aldrig smithen, men varför är det ok att köra lutande bänkpress i smithen men förkastligt att köra vanlig bänkpress där?

Alexlindgren
2005-11-21, 15:26
lättare att hålla stången rak kanske? Blir lätt att man slår över annars kanske..

Baan
2005-11-21, 15:44
snedbänk i smith sitter inte helt fel... för min del är det ofta för att en del gym har inga bra ställnignar där man kan köra fri snedbänk, så det blir naturligt att man kör den i smithen istället... samt självklart att man slipper ha passare..

Dissector
2005-11-21, 16:51
snedbänk i smith sitter inte helt fel... för min del är det ofta för att en del gym har inga bra ställnignar där man kan köra fri snedbänk, så det blir naturligt att man kör den i smithen istället... samt självklart att man slipper ha passare..

Men passare är ju också till för att kanske hjälpa till med sista repetitionen eller liknande. Då behöver man en likväl =)

Men annars gillar jag Shrugs i smith, lutande bänk, press bakom nacken och vadpress. Känns dock lite som jag har tappat lite på stabiliteten nu när jag fokuserat på lutande bänk i smith, så när jag kör hantelpressar nu känns det betydligen vingligare än innan, fast det rör sig om på ett ungefär samma vikter. Fast det kan kanske ha andra orsaker som utmattning och så också

nubben81
2005-11-21, 19:39
Anänder aldrig smithen, men varför är det ok att köra lutande bänkpress i smithen men förkastligt att köra vanlig bänkpress där?

Är det nån som inte sagt att det är ok?...Kör på för tusan och se vad du tycker ;)

jwzrd
2005-11-21, 19:45
Är det nån som inte sagt att det är ok?...Kör på för tusan och se vad du tycker ;)

Som den sanna byråkrat morte är så behöver han ett skriftligt godkännande av tre personer här för att våga träna en given övning. Helst bör även GymTT ge specialtillstånd också.

Supermicke
2012-03-18, 17:37
bump.. :)

exor
2012-03-18, 17:49
Lutande bänkpress och stående vadpress är det jag kör i smitt.

Supermicke
2012-03-18, 17:53
Lutande bänkpress och stående vadpress är det jag kör i smitt.

vid lutande bänk kör ni till halsen då? (va fler som körde denna lsäte jag)

FrankDrebin
2012-03-18, 17:57
vid lutande bänk kör ni till halsen då? (va fler som körde denna lsäte jag)

Har du normalt fungerande axlar så är halsen en trevlig upplevelse. Bra stretch och kontakten blir fenomenal.

Sheogorath
2012-03-18, 19:52
De enda övningarna jag kör i smithen är press bakom nacken och good-mornings.

Sheogorath
2012-03-18, 19:53
...och att köra mot halsen i smithen är direkt livsfarligt. Jag har gjort det men när jag tänker tillbaka på det är det helt galet. Skulle man ha oturen att smälla en bröstmuskel och tappa stången så kan man helt enkelt dö.

Bjern
2012-03-18, 19:55
De enda övningarna jag kör i smithen är press bakom nacken och good-mornings.

Good-mornings med stången på nacken? Går det i smith? :D

OnT: Raka marklyft och Incline-bänk kör jag i smith

Gober
2012-03-18, 20:33
Floorpress, fast då helst i dom där maxrack som är rörliga även i sidled.

Eddie Vedder
2012-03-18, 20:35
Vadresningar. Jag har stången mot bröstet, OL-fattning. Helst med fri stång men är det upptaget så tar jag Smithen. Shrugs i Smith är också bra tycker jag.

Sheogorath
2012-03-18, 20:40
Good-mornings med stången på nacken? Går det i smith? :D

OnT: Raka marklyft och Incline-bänk kör jag i smith

På nacken ska du aldrig ha stången, men ja, good-mornings. Vad är problemet? :)

Raka ben:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/SMGoodMorning.html

Bent-knee:

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMBentKneeGoodMorning.html

Bjern
2012-03-18, 20:53
På nacken ska du aldrig ha stången, men ja, good-mornings. Vad är problemet? :)

Raka ben:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/SMGoodMorning.html

Bent-knee:

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMBentKneeGoodMorning.html

Problem och problem, okunskap som leder till frågor. Tänkte lite fel, tack för länkar.

Supermicke
2012-03-18, 20:54
Vadresningar. Jag har stången mot bröstet, OL-fattning. Helst med fri stång men är det upptaget så tar jag Smithen. Shrugs i Smith är också bra tycker jag.

varför mot bröst? för mig skulle bålen kronka innan vaderna men det kanske är tanken?

Sheogorath
2012-03-18, 20:54
Problem och problem, okunskap som leder till frågor. Tänkte lite fel, tack för länkar.

Nemas problemas! Pröva dem vettja. Sjuhelvetes träningsvärk i hamstrings kan utlovas om du gör rätt. :)

FrankDrebin
2012-03-18, 20:56
...och att köra mot halsen i smithen är direkt livsfarligt. Jag har gjort det men när jag tänker tillbaka på det är det helt galet. Skulle man ha oturen att smälla en bröstmuskel och tappa stången så kan man helt enkelt dö.

Det är väl ingen som sagt att man ska lasta på för ett PB i maxning. :) Lätt och med fint utförande.

Sheogorath
2012-03-18, 20:58
Det är väl ingen som sagt att man ska lasta på för ett PB i maxning. :) Lätt och med fint utförande.

Nästan allt går om man gör rätt. Men vissa övningar känns onödigt farliga. Smith-press mot halsen t.ex. Men vafan: gillar du det och är riskmedveten är inte jag den som är den.

Bjern
2012-03-18, 20:59
Nemas problemas! Pröva dem vettja. Sjuhelvetes träningsvärk i hamstrings kan utlovas om du gör rätt. :)

Ja det är väl just det som är problemet, utförandet, därav frågan! Får finslipa lite på good-mornings och raka marklyft, ryggen tar över för mycket. Har därför tyvärr blivit mycket liggande lårcurl + finnen med framåtböjd överkropp.

Stången på smithen på gymmet sitter inte fast, så lite svårt att använda den för just denna övning också.

Sheogorath
2012-03-18, 21:04
Ja det är väl just det som är problemet, utförandet, därav frågan! Får finslipa lite på good-mornings och raka marklyft, ryggen tar över för mycket. Har därför tyvärr blivit mycket liggande lårcurl + finnen med framåtböjd överkropp.

Stången på smithen på gymmet sitter inte fast, så lite svårt att använda den för just denna övning också.

Det fina med just smithen för good-mornings är att man tvingas göra rätt. Man måste skjuta bak ändan istället för luta kroppen framåt för att stången ska färdas i sin bana. När man väl har fått kläm på den rörelsen är det bara att göra likadant när man kör raka mark med fristång, vanliga good-mornings, bent-overs rows etc. Man lär in ett korrekt rörelsemönster för höftflexion/extension med rak rygg. Det har man stor nytta av även i knäböj och andra liknande övningar.

Gabriel174
2012-03-18, 21:08
Shrugs

Zizou
2012-03-18, 21:27
På nacken ska du aldrig ha stången, men ja, good-mornings. Vad är problemet? :)

Raka ben:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/SMGoodMorning.html

Den ska jag definitivt prova :)

Vad tycker du om raka marklyft i smith? Föredrar du fri stång på den övningen?
Har hittills bara kört med fri stång, men det blir så bökigt då jag måste ta fram en pall osv, så jag har funderat på att köra det i smithen istället.

Sheogorath
2012-03-18, 21:29
Den ska jag definitivt prova :)

Vad tycker du om raka marklyft i smith? Föredrar du fri stång på den övningen?
Har hittills bara kört med fri stång, men det blir så bökigt då jag måste ta fram en pall osv, så jag har funderat på att köra det i smithen istället.

Jag föredrar fristång för raka mark. Det är ju i all väsentlighet bara en smaksak kan jag tycka. :)

Zizou
2012-03-18, 21:31
Jag föredrar fristång för raka mark. Det är ju i all väsentlighet bara en smaksak kan jag tycka. :)

Okej, tackar för svaret :) Blir att testa i smithen och jämföra vilket som känns bäst.

Bjern
2012-03-20, 20:58
Nemas problemas! Pröva dem vettja. Sjuhelvetes träningsvärk i hamstrings kan utlovas om du gör rätt. :)

Prövade den idag, bet bra med endast stången! Körde på 30kg som mest. Positivt att inte flytta för mycket vikt i onödan! :)

awesomooo
2012-03-20, 22:31
Stående vadpress & Militärpress

strango
2012-03-20, 22:46
Stångrodd har blivit lite av en favorit. Har även börjat köra militärpress i den

Supermicke
2012-03-20, 23:30
Vadresningar. Jag har stången mot bröstet, OL-fattning. Helst med fri stång men är det upptaget så tar jag Smithen. Shrugs i Smith är också bra tycker jag.

varför mot bröst? för mig skulle bålen kronka innan vaderna men det kanske är tanken?

bump!

stromming
2012-03-20, 23:56
bump!

Kör du många reps kan du ju klara dig med <100 kg på stången, och då är det väl inte direkt jobbigt att bara hålla statiskt för en hyfsat tränad person?

Supermicke
2012-03-21, 17:03
Kör du många reps kan du ju klara dig med <100 kg på stången, och då är det väl inte direkt jobbigt att bara hålla statiskt för en hyfsat tränad person?

tyckte det var en bra ide, två flugor i en smäll om bålen släpar. Så jag tänkte höra hur han tänkte lite, spec med vanlig stång. Var väl inte så noga egentligen :D ska nog också börja köra så!

Sheogorath
2012-03-21, 17:36
Prövade den idag, bet bra med endast stången! Körde på 30kg som mest. Positivt att inte flytta för mycket vikt i onödan! :)

Härligt att du fick kläm på den! :thumbup: