handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att lära sig ett nytt språk på egen hand?


Zozza
2005-11-20, 21:22
Brainstorming!

Cilia
2005-11-20, 21:24
När jag bodde i Frankrike lärde jag mig mest franska genom att titta på tv.
Sen praktiserade jag genom att prata med fransmän men TVn är kanonbra för att få in ett språk

Trance
2005-11-20, 21:24
Lättast är väl att bo där och tvingas prata det hela tiden.

Agent Orange
2005-11-20, 21:25
Bäst är väl antagligen att flytta utomlands eller skaffa en privatlärare. Men jag tyckte Linguaphones ljudband var en väldigt bra budgetlösning.. nu för tiden kan man ju lätt hitta musik och filmer på de största språken online också.

Piranha
2005-11-20, 22:13
Hyra en lya i andrahand i Skärholmen.

Kwon
2005-11-20, 22:20
Hyra en lya i andrahand i Skärholmen.

LOLLERZ! :laugh:

Slayerized
2005-11-20, 22:48
Jag åkte till Italien och lyckades träffa en italiensk tjej. :)

Hon pratar knappt någon engelska så jag lärde mig språket otroligt snabbt.

Det måste vara det absolut bästa sättet. Fast man kan ju inte bara gå runt och bli kär för att lära sig ett språk.

Så det bästa sättet är att åka till landet, bli kompis och umgås med folk och bara prata som fan. Och ALDRIG prata engelska eller svenska. Då lär du dig språket förbluffande fort.

Dipshit
2005-11-20, 23:41
vilket språk snackar vi om?

slobban
2005-11-21, 00:26
Vart ska man fara om man vill lära sig rövarspråket då?

Tomten
2005-11-21, 02:14
Brainstorming!

Om vi förutsätter att du INTE har möjligheten att lära dig språket direkt på "plats" så har jag en hel del tips, då jag själv studerar japanska på egen hand.

- Precis som Cilla säger så är det bäst att börja lite lätt med att bara kolla på TV, Filmer, osv på språket du vill lära dig. Ljudband fungerar också, men de brukar ofta vara väldigt dyra, speciellt om det ska vara mer än grundläggande "survival" kurser.

- Köp bra läroböcker. Visst, det kostar säkert 1000-1500:- kronor om du ska ha en ordlista och läroböcker, men det är väl spenderade pengar som du har användning av i flera år framöver. Wordtanks är också värda pengarna om du vill ha en snabbanvänd och lättillgänglig elektronisk ordlista.

- Gör Flashcards och gloslistor. Det är oslagbart. Om du ska ha en chans att lära dig flera tusen nya ord snabbt, så ta till alla hjälpmedel du kan. Fixa en skrivare om du inte redan har en, det kommer att behövas.

- Börja så snabbt du kan att bygga kortare meningar och försök variera språket och forumulera olika frågor och försök komma på nya sätt att uttrycka dig.

- Om du inte känner någon som kan språket du försöker lära dig, ta hjälp på nätet eller sök kontakt med utbytesstudenter eller någon talande som flyttat till sverige. På nätet kan man få mycket hjälp, det finns forum, chattar och sen kan man alltid använda SKYPE där man kan snacka med folk från i princip hela världen.

Andyh
2005-11-21, 02:45
Vart ska man fara om man vill lära sig rövarspråket då?
röven kanske?

Mr. Moose
2005-11-21, 05:24
Linguaphone kurserna är bra men dyra att köpa. Jag gick till biblioteket och lånade en (Thailändska) och kopierade den. Mycket billigare. Bra sätt att lära sig grunderna. För att bli flytande måste man öva med "infödingar".

mini
2005-11-21, 08:13
Skaffa texter på språket. Jag använde musiktexter som jag översatte. Sedan lyssnade jag på musiken och lärde mig uttal. Nackdelen är att man lär sig avancerade kärleksförklaringar, men inte hur man frågar om vägen till närmsta tågstation. Viss komplettering är således önskvärd. Ffa om man tycker att korrekt grammatik är viktigt.