handdator

Visa fullständig version : Inte marklyft för nybörjare


Math
2005-11-20, 20:39
Va på gymet idag och tränade så tänkte jag att jag skulle lägga till marklyft men va osäker på tekniken så jag gick och frågade en instruktör men det ändå han svarade var att han hade tränat i över 4 år och körde fortfarande inte marklyft eftersom: den tar på mer än bara ryggen och det är bättre att träna upp det andra först, inte helt exakt så men ungefär.

Han sa dock att man kunde köra med bara stången om man ville köra marklyft ändå men jag orkade iaf inte disskutera med honom eftersom han inte var instruktör just då (instruktörerna brukar vara på gymet men jobbar inte som instruktörer hela tiden utan bara en viss tid dom e där om ni fattar).

Min egentliga fråga är väll är det inte bättre att börja med mark tidigt om den tar på många muskler som man generalt e svag i?

(Posten kanske e lite konstig har haft mkt plugg idag =/ )

mentzer
2005-11-20, 20:46
Klart du kan köra marklyft även som nybörjare. Ta det lungt och lär dig tekniken innan du lastar på stora vikter bara.

Krokodil
2005-11-20, 20:48
Va på gymet idag och tränade så tänkte jag att jag skulle lägga till marklyft men va osäker på tekniken så jag gick och frågade en instruktör men det ändå han svarade var att han hade tränat i över 4 år och körde fortfarande inte marklyft eftersom: den tar på mer än bara ryggen och det är bättre att träna upp det andra först, inte helt exakt så men ungefär.

Han sa dock att man kunde köra med bara stången om man ville köra marklyft ändå men jag orkade iaf inte disskutera med honom eftersom han inte var instruktör just då (instruktörerna brukar vara på gymet men jobbar inte som instruktörer hela tiden utan bara en viss tid dom e där om ni fattar).

Min egentliga fråga är väll är det inte bättre att börja med mark tidigt om den tar på många muskler som man generalt e svag i?

(Posten kanske e lite konstig har haft mkt plugg idag =/ )Byt instruktör! *rolleyes*

Helena B
2005-11-20, 20:51
Så där håller de på på mitt gym oxå. Som att de inte vill att man ska mark eller nåt *screwy*

Fatalist
2005-11-20, 20:53
Dum instruktör som någon sa, desto fler muskler du prickar in desto snabbare kommer du vänja dig vid hög belastning och bli starkare.

Cerberus
2005-11-20, 20:55
Helt klart den svåraste övningen att utföra rätt tycker jag. Lär dig tekniken och bli medveten om att hålla ryggen rak.

Själv e ja lite less på att jag inte ökar någonting alls i marklyft men blir starkare i alla andra övningar..

älskar dock marklyft, hardcoreövning!!

Jakelol
2005-11-20, 20:56
Det är bara massa fördommar som gör att folk inte lär ut. Klart att man kanske inte går och tar 200kg första gången och sliter söder något (tänk på tekniken) men det är väll bara att börja med lätta vikter och sen lägger på mer om det känns okey.

mentzer
2005-11-20, 21:01
Det kan ju iochförsig bero på att instruktören inte själv kunde utföra marklyft ordentligt.

Styrkebyggare
2005-11-20, 21:03
Kör lite tunga goodmornings ett tag, så håller han förmodligen snattran om marklyftet sen...

Fick en gång kommentaren av en PT att en sjukgymnast skulle "gråta blod" om han såg mig köra mina goodmornings. Naturligtvis visste inte denne tanige lille Messerschmitt vad han talade om, men det är ju alltid kul att förfära folk... I synnerhet teoretiska förståsigpåare utan nån vidare praktisk erfarenhet.