handdator

Visa fullständig version : Programteori.


Piranha
2005-11-20, 20:14
Funderar starkt att bygga om lite i programmet , som jag tränar nu på en 4 dagars split och massor av volymträning så funderar jag på att alternera lite , plocka bort lite reps , upp med vikt och ner lite i set , sen på det så eftersom jag tränar samma muskelgrupp var 7e dag så nånstan mitt emellan kliva in å köra ett "PUMP" pass då kanske en 7-10 set på en muskelgrupp högrep 20-30 och bar blodfylla mjölksyra pumpa muskeln.

Programmet borde bli ungefär såhär.

Dag1: Bröst + Axel pump
Dag2: Rygg + Arm pump
Dag3: Axlar + Ben pump
Dag4: Vila
Dag5: Armar + Bröst pump
Dag6: Ben + Rygg pump
Dag7: Vila


Idéer förslag ?

Piranha
2005-11-20, 20:17
Tanken med det hela är att pump passet hjälper ordinarie passet att snabbare få blydfylld muskel , bättre "träff" och förhoppningsvis bättre tillväxt.

jwzrd
2005-11-20, 20:18
Ha två varianter av en tre-split där du tränar den ena lättare med högre reps och den andra tyngre. Axlar i ena, armar i andra?

Goddaniel
2005-11-20, 21:10
Läste om en tyngdlyftare som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men han tränade på liknande sätt.
Under hans benpass t.ex så körde han armar på ca 60% av sin maxstyrka osv.
Har funderat ett tag på att testa fast då med 4-dagarssplit, ungefär såhär.

Dag 1: Bröst/Triceps + Lår/Vader PUMP
Dag 2: Vila
Dag 3: Biceps/Rygg + Axlar/Mage PUMP
Dag 4: Vila
Dag 5: Lår/Vader + Bröst/Triceps PUMP
Dag 6: Vila
Dag 7: Axlar/Mage + Biceps/Rygg PUMP

Goddaniel
2005-11-23, 19:57
Ingen som har lite kommentarer eller åsikter kring det här? :)

Grisen
2005-11-23, 20:20
Läste om en tyngdlyftare som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på men han tränade på liknande sätt.
Under hans benpass t.ex så körde han armar på ca 60% av sin maxstyrka osv.
Har funderat ett tag på att testa fast då med 4-dagarssplit, ungefär såhär.

Dag 1: Bröst/Triceps + Lår/Vader PUMP
Dag 2: Vila
Dag 3: Biceps/Rygg + Axlar/Mage PUMP
Dag 4: Vila
Dag 5: Lår/Vader + Bröst/Triceps PUMP
Dag 6: Vila
Dag 7: Axlar/Mage + Biceps/Rygg PUMP


Låter väldigt skumt att en tynglyftare skulle träna så, om han tränade för tyngdlyftning vill säga. Tror heller knappast att en tyngdlyftare delar upp kroppen i kroppsdelar, de delar nog snarare upp dagarna i olika lyft.

Goddaniel
2005-11-23, 21:00
Låter väldigt skumt att en tynglyftare skulle träna så, om han tränade för tyngdlyftning vill säga. Tror heller knappast att en tyngdlyftare delar upp kroppen i kroppsdelar, de delar nog snarare upp dagarna i olika lyft.

Kanske inte var en tyngdlyftare när jag verkligen tänker efter men då var det nog en vanlig byggare :)
Tror jag läste om det här på kolozzeum eller var det exhale? Håller på att söka, postar om jag hittar :)

Johan86
2005-11-30, 20:29
är detta för dom som tränat några år eller är det vettigt för alla även dom som inte tränat mer än nåt år?

wabbabi_bb
2005-11-30, 20:46
Jag ser de så att om du är ute efter att bygga volym pump så varför inte köra de varje vecka? Jay har ju alltid sagt att pump är såå viktigt för god tillväxt. Och när jag körde programet "get the pump" så kände de jävligt bra och jag växte. Men framförallt vare så skön känsla att känna musklerna stenhårda och fyllda med blod.

z_bumbi
2005-11-30, 20:57
är detta för dom som tränat några år eller är det vettigt för alla även dom som inte tränat mer än nåt år?

Det är nog mest vettigt för Piranha då det är hans program och bygger på vad han vet om sin egen kropp.


Piranha: Jag tycker idén med "dubbla pass" för vissa muskelgrupper verkar intressant men jag skulle nog fundera på om kroppen vill ha så mycket träning då styrkan är mer prio (Tyngre vikter sliter) eller om man kanske ska dra ner det lite så man bara kör högreps några av dagarna. Om man kombinerar träningen som vissa muskelgrupper har fått innan som synergister så kanske ett färre antal set räcker?

T ex om man kör bröst så kan axlar och triceps få sig en omgång med högre reps efteråt.

Rygg + biceps

Osv.

Nejv
2005-11-30, 22:49
Vad innebär egentligen volymträning? Är det träning mer optimerad för att skapa volym i musklerna istället för styrka?

Rockhard
2005-12-01, 00:55
Vad innebär egentligen volymträning? Är det träning mer optimerad för att skapa volym i musklerna istället för styrka?

Nej det syftar på mängden träning. Tex många set och reps = stor volym, och tvärtom.

Piranha
2005-12-01, 08:33
Har ännu inte hunnit köra igenom kroppen så många vändor med pump passen emellan där än , blev sjuk men är nu på bättrelingsvägen.

Vissa muskler har jag dock på bara få pass märkt skillnad på , inte rent utseendemässigt men träff pumpen och kontakten på passen, framförallt rygg och axlar. Sen på det tunga passet är de lite svårt än så länge att "avvänja" den gamla vanan med många set , men de kommer.

Det har vart en otrolig känsla speciellt förrförra lördagen då jag tryckte in pump rygg + axlar + triceps i ett och samma pass och fick en helt galet tryck och såg sjukt svullen ut. ( sen in i arobics salen å poseringsträna ).

Kul :)

Nejv
2005-12-01, 22:02
Okej, tack för svaret. Det var så jag misstänkte att det även kunde vara.

tomccc
2007-09-30, 22:25
Funderar starkt att bygga om lite i programmet , som jag tränar nu på en 4 dagars split och massor av volymträning så funderar jag på att alternera lite , plocka bort lite reps , upp med vikt och ner lite i set , sen på det så eftersom jag tränar samma muskelgrupp var 7e dag så nånstan mitt emellan kliva in å köra ett "PUMP" pass då kanske en 7-10 set på en muskelgrupp högrep 20-30 och bar blodfylla mjölksyra pumpa muskeln.

Programmet borde bli ungefär såhär.

Dag1: Bröst + Axel pump
Dag2: Rygg + Arm pump
Dag3: Axlar + Ben pump
Dag4: Vila
Dag5: Armar + Bröst pump
Dag6: Ben + Rygg pump
Dag7: Vila

Det här ser ut ungefär som något jag tänkte satsa på nu under en period, har alltid varit en fan av pump. Körde du med detta upplägg under en längre period och i så fall hur tyckte du det fungerade för hypertrofi?

boinnk
2007-09-30, 23:19
Funderar starkt att bygga om lite i programmet , som jag tränar nu på en 4 dagars split och massor av volymträning så funderar jag på att alternera lite , plocka bort lite reps , upp med vikt och ner lite i set , sen på det så eftersom jag tränar samma muskelgrupp var 7e dag så nånstan mitt emellan kliva in å köra ett "PUMP" pass då kanske en 7-10 set på en muskelgrupp högrep 20-30 och bar blodfylla mjölksyra pumpa muskeln.

Programmet borde bli ungefär såhär.

Dag1: Bröst + Axel pump
Dag2: Rygg + Arm pump
Dag3: Axlar + Ben pump
Dag4: Vila
Dag5: Armar + Bröst pump
Dag6: Ben + Rygg pump
Dag7: Vila


Idéer förslag ?

Det ser trevligt ut. En fråga som nästan är trådkapning (sorry), hur skulle ett pass se ut?
T.ex. bröst + axel pump, inte vilka övningar i detalj utan antal set och vilka som skulle vara tunga/lätta. Bara nyfiken, spånar på idéer till mina kommande programändringar.

Anders The Peak
2007-10-01, 07:01
Pirre kan inte du skriva ut hur passen har sett ut hitintills med den här typen av upplägg?

Slartibartfast
2007-10-01, 09:09
Pirre kan inte du skriva ut hur passen har sett ut hitintills med den här typen av upplägg?

+1 *popcorn*

blasr
2007-10-01, 09:30
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=847145&postcount=20

Där har pirre iaf svarat förut. Fast det verkar ju skilja sig lite mot hur han skrev upp att han tränar nu.

Solve
2007-10-02, 19:40
var har du konditionen? :) citerar machine_gun: Att träna alla muskler i kroppen utan hjärtat är vansinne

tomccc
2007-10-06, 14:41
Det här ser ut ungefär som något jag tänkte satsa på nu under en period, har alltid varit en fan av pump. Körde du med detta upplägg under en längre period och i så fall hur tyckte du det fungerade för hypertrofi?
Piranha jag är fortfarande intresserad av hur det gick. *popcorn*

Piranha
2007-10-06, 17:41
Piranha jag är fortfarande intresserad av hur det gick. *popcorn*

Ååååå jag skall redogöra hur jag kör nu, med pump pass.

Fast det kommer bli jekligt svårt att beskriva utövandet och en jekla massa specialövningar..

HGmmmmmmmz

tomccc
2007-10-06, 18:12
Ååååå jag skall redogöra hur jag kör nu, med pump pass.

Fast det kommer bli jekligt svårt att beskriva utövandet och en jekla massa specialövningar..

HGmmmmmmmz
Jag är själv mest intresserad av om du höll dig till upplägget under en längre tid och i så fall hur du tyckte det fungerade för hypertrofi?

Rundhus
2015-03-15, 19:14
det här ser ut ungefär som något jag tänkte satsa på nu under en period, har alltid varit en fan av pump. Körde du med detta upplägg under en längre period och i så fall hur tyckte du det fungerade för hypertrofi?

bump

Rundhus
2015-03-15, 20:05
Anledningen till bumpen är att jag funderade på någonting likadant. Och därför ville veta hur det fungerade. Gör 25 repparna någon nytta eller är det bättre att sänka till typ 15 reps?

Typ

Bröst / Axlar pump

Bänk 3x
Sned hantelpress 3x
Flyes 2x

Axelmaskin 5x25
Sidlyft 5x25

Rundhus
2015-05-01, 17:52
Bump